ΜΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΤΩ, ΓΙΑ ΕΝΑ ΛΑΘΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ (ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΤΡΟΠΑΡΙΑ, ΟΠΟΥ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΔΙΖΕΙ ΜΕ ΤΗ ΣΤΙΞΗ). ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΕΙΝΑΙ: ΔΙ' ΟΥ ΘΕΟΠΡΕΠΩΣ ΕΔΟΓΜΑΤΙΣΑΣ ΤΗΝ ΦΥΣΙΝ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΕΤΡΑΝΩΣΑΣ ΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΗΘΗ, ΚΑΤΕΚΟΣΜΗΣΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΙΕΡΑΤΕΥΜΑ (ΔΗΛΑΔΗ ΜΕ ΤΟΝ ΒΙΟ ΣΟΥ ΚΟΣΜΗΣΕΣ ΤΟΝ ΚΛΗΡΟ)! ΟΠΩΣ ΨΑΛΛΕΤΑΙ, ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΝΟΗΜΑ!ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ, ΝΟΜΙΖΩ, ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ...
ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΜΦΙΒΟΛΑ ΔΙΚΙΟ, MEA CULPA! (ΚΑΤΕΚΟΣΜΗΣΕΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΣΥΝΕΠΩΣ)! ΠΛΗΝ ΑΥΤΟΥ ΠΑΝΤΩΣ, Η ΟΥΣΙΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΛΟΙΠΗΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΨΑΛΛΕΤΑΙ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ, ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ...
Αγαπητέ ανώνυμε, νομίζω ότι ήδη εξήγησα γιατί δεν βγαίνει νόημα. Θα το επαναλάβω ωστόσο. Τα ρήματα είναι "εδογμάτισας", "ετράνωσας" και"κατεκόσμησας". Στην πραγματικότητα, τα αντικείμενά τους είναι αντίστοιχα τα "την φύσιν (των όντων)", "τα των ανθρώπων ήθη" και το "βασίλειον ιεράτευμα". ΜΟΝΟ έτσι βγαίνει νόημα! Όπως ψάλλεται το απολυτίκιο, το μεν "εδογμάτισας" μένει αμετάβατο (ενώ δεν είναι), στο "ετράνωσας" βγαίνει ως αντικ. το "την φύσιν των όντων" (που δεν σημαίνει απολύτως τίποτα), στο "κατεκόσμησας" τα "ήθη" (επίσης ακατανόητο) και το "βασίλειον ιεράτευμα" απομένει μόνο του ως...κλητική προσφώνηση (δηλαδή αποκαλούμε τον Άγιο...λαό του Θεού;). Ζητώ συγγνώμη και για την επιμονή, δεν είμαι κανένας σχολαστικός και γνωρίζω καλά ότι εντός του ναού προέχει η βιωματική και καρδιακή προσέγγιση των επιτελουμένων. Και το να καταλαβαίνουμε ωστόσο κι αυτά που ψάλλουμε (και ακούμε) δεν είναι κακό, νομίζω...
Κύριε Ν. Δεπέργολα νομίζω πως έχετε λάθος και πάλι. Βγαίνει και παραβγαίνει νόημα.
Τα ρήματα είναι "εδογμάτισας", "ετράνωσας", "κατεκόσμησας".
Λοιπον. Το απολυτικιον λέει, Μ.Βασίλειε, ο λόγος σου εξήλθε σε όλη την οικουμένη, δογμάτισες θεοπρεπώς, κατεκόσμησες (=κατεστόλισες) τα ανθρώπινα ήθη, ετράνωσες την φύσιν των όντων (διετράνωσες με την διδασκαλία σου την φύση των όντων π.χ.Εξαήμερον) βασίλειον ιεράτευμα (τον λαό του Θεού τον διετράνωσες και τον στερέωσες, τον οικοδόμησες, τον έφτιαξες και ουσια εκτος τυποις) Πατερ όσιε πρέσβευε στον Χριστό για εμάς.
Με λίγα λόγια εννοείται ότι το "εδογμάτισας" είναι αμετάβατο και δεν χρειαζεται αντικειμενο. "Εδογμάτισας θεοπρεπώς" =δίδαξες δογματικά θεοπρεπώς=αληθινώς.
Το "κατεκόσμησας" πάει στα ήθη των ανθρώπων. Και το "ετράνωσες" στην φύσιν των όντων.
8 σχόλια:
ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ! ΤΗΝ ΕΥΧΗ ΤΟΥ!
ΜΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΤΩ, ΓΙΑ ΕΝΑ ΛΑΘΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ (ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΤΡΟΠΑΡΙΑ, ΟΠΟΥ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΔΙΖΕΙ ΜΕ ΤΗ ΣΤΙΞΗ). ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΕΙΝΑΙ: ΔΙ' ΟΥ ΘΕΟΠΡΕΠΩΣ ΕΔΟΓΜΑΤΙΣΑΣ ΤΗΝ ΦΥΣΙΝ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΕΤΡΑΝΩΣΑΣ ΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΗΘΗ, ΚΑΤΕΚΟΣΜΗΣΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΝ ΙΕΡΑΤΕΥΜΑ (ΔΗΛΑΔΗ ΜΕ ΤΟΝ ΒΙΟ ΣΟΥ ΚΟΣΜΗΣΕΣ ΤΟΝ ΚΛΗΡΟ)! ΟΠΩΣ ΨΑΛΛΕΤΑΙ, ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΝΟΗΜΑ!ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ, ΝΟΜΙΖΩ, ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ...
Αξιότιμε κ.Δαπέργολα το "βασίλειον ιεράτευμα" δεν είναι οι ιερείς και ο κλήρος αλλά όλοι οι πιστοί. (βλ.επιστολή απ.Πέτρου)
Φιλήμονας
ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΜΦΙΒΟΛΑ ΔΙΚΙΟ, MEA CULPA! (ΚΑΤΕΚΟΣΜΗΣΕΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, ΣΥΝΕΠΩΣ)! ΠΛΗΝ ΑΥΤΟΥ ΠΑΝΤΩΣ, Η ΟΥΣΙΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΛΟΙΠΗΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΨΑΛΛΕΤΑΙ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ, ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ...
Γιατί δεν βγαίνει νόημα; Βγαίνει και παραβγαίνει.
γιατί δεν παίζει το βίντεο;
Αγαπητέ ανώνυμε, νομίζω ότι ήδη εξήγησα γιατί δεν βγαίνει νόημα. Θα το επαναλάβω ωστόσο. Τα ρήματα είναι "εδογμάτισας", "ετράνωσας" και"κατεκόσμησας". Στην πραγματικότητα, τα αντικείμενά τους είναι αντίστοιχα τα "την φύσιν (των όντων)", "τα των ανθρώπων ήθη" και το "βασίλειον ιεράτευμα". ΜΟΝΟ έτσι βγαίνει νόημα! Όπως ψάλλεται το απολυτίκιο, το μεν "εδογμάτισας" μένει αμετάβατο (ενώ δεν είναι), στο "ετράνωσας" βγαίνει ως αντικ. το "την φύσιν των όντων" (που δεν σημαίνει απολύτως τίποτα), στο "κατεκόσμησας" τα "ήθη" (επίσης ακατανόητο) και το "βασίλειον ιεράτευμα" απομένει μόνο του ως...κλητική προσφώνηση (δηλαδή αποκαλούμε τον Άγιο...λαό του Θεού;). Ζητώ συγγνώμη και για την επιμονή, δεν είμαι κανένας σχολαστικός και γνωρίζω καλά ότι εντός του ναού προέχει η βιωματική και καρδιακή προσέγγιση των επιτελουμένων. Και το να καταλαβαίνουμε ωστόσο κι αυτά που ψάλλουμε (και ακούμε) δεν είναι κακό, νομίζω...
Κύριε Ν. Δεπέργολα νομίζω πως έχετε λάθος και πάλι. Βγαίνει και παραβγαίνει νόημα.
Τα ρήματα είναι "εδογμάτισας", "ετράνωσας", "κατεκόσμησας".
Λοιπον.
Το απολυτικιον λέει, Μ.Βασίλειε, ο λόγος σου εξήλθε σε όλη την οικουμένη,
δογμάτισες θεοπρεπώς,
κατεκόσμησες (=κατεστόλισες) τα ανθρώπινα ήθη,
ετράνωσες την φύσιν των όντων (διετράνωσες με την διδασκαλία σου την φύση των όντων π.χ.Εξαήμερον)
βασίλειον ιεράτευμα (τον λαό του Θεού τον διετράνωσες και τον στερέωσες, τον οικοδόμησες, τον έφτιαξες και ουσια εκτος τυποις)
Πατερ όσιε πρέσβευε στον Χριστό για εμάς.
Με λίγα λόγια εννοείται ότι το "εδογμάτισας" είναι αμετάβατο και δεν χρειαζεται αντικειμενο. "Εδογμάτισας θεοπρεπώς"
=δίδαξες δογματικά θεοπρεπώς=αληθινώς.
Το "κατεκόσμησας" πάει στα ήθη των ανθρώπων.
Και το "ετράνωσες" στην φύσιν των όντων.
Εγινα κατανοητός αγαπητέ ;
Δημοσίευση σχολίου