Μεταφέρουμε απόσπασμα της Υπουργού Παιδείας Άννας Διαμαντοπούλου σχετικά με την αυριανή συνάντησή της με την Υπουργό Παιδείας της Τουρκίας και τις αποφάσεις που θα ληφθούν για αλλαγές στα σχολικά εγχειρίδια. Η συνέντευξη της Άννας Διαμαντοπούλου δόθηκε σήμερα (13/5/2010) στο ραδιόφωνο ΒΗΜΑ FM και στους δημοσιογράφους Γιώργο Παπαχρήστο και Βασίλη Χιώτη:
Δημοσιογράφος: Κα Διαμαντοπούλου, αύριο, έρχεται στην Ελλάδα ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας, ο κ. Ερντογάν και μαζί του μια σειρά Υπουργοί, μεταξύ των οποίων και ο ομόβαθμός σας. Θα έχετε συνομιλίες κατά Υπουργείο, πως ακριβώς θα γίνει αυτό το κοινό υπουργικό συμβούλιο;
Υπουργός: Το πρωί, θα είναι η μια συνάντηση μεταξύ όλων των Υπουργών των 2 πλευρών και αμέσως μετά θα υπάρξουν διμερείς, δηλαδή ο κάθε Υπουργός με τον ομόλογό του θα κάνουν μια επιμέρους συνάντηση.
Δημοσιγοράφος: Εσείς τι έχετε στην ατζέντα αυτής της συνάντηση με τον ομόβαθμο σας;
Υπουργός: Με την ομόλογό μου. Είναι η μοναδική Υπουργός που έρχεται από την Τουρκία......
α σας πω ότι στο χώρο της Παιδείας υπάρχει μια συμφωνία εδώ και πολλά χρόνια που είναι εξαιρετικά αναλυτική. Περιλαμβάνει πάνω από 80 δράσεις και ξεκινάει από υποτροφίες ανάμεσα στα παν/μια, ανταλλαγές εκπαιδευτικών, συνεργασίες στα σχολεία, πολιτιστικά γεγονότα, και βεβαίως και το θέμα της συνεργασίας, ώστε όλο το εκπαιδευτικό υλικό να στοχεύει στη φιλία των 2 λαών και να μην αναπαράγει εχθρότητες όλων των προηγούμενων περιόδων. Αυτή η συμφωνία είναι υπογεγραμμένη ανάμεσα στα 2 Υπουργεία. Δεν έγιναν πολλά πράγματα, για να είμαι ακριβής, έγιναν ελάχιστα πράγματα όλα αυτά τα χρόνια που αφορούν την οργάνωση αυτής της προσέγγισης και κυρίως τη νέα γενιά. Με την ομόλογό μου αυτά που θα συζητήσουμε και που έχουν συμφωνηθεί ως ατζέντα, είναι το να δώσουμε μεγάλη προτεραιότητα στο θέμα των αμοιβαίων υποτροφιών. Νέοι Έλληνες που θα πάνε στα παν/μια της Άγκυρας της Κωνσταντινούπολης και αντίστοιχα Τούρκοι νέοι που θα έρθουν και στα δικά μας παν/μια ως υπότροφοι. Επίσης, είναι οι ανταλλαγές προγραμμάτων, τα καλοκαιρινά τμήματα σε παν/μια και θα γίνει και, βεβαίως, προσπάθεια να δούμε μέσα από συγκεκριμένη προσέγγιση το θέμα των εγχειριδίων. Πώς γίνεται αυτό; Με βάση τα κριτήρια που έχει βάλει η UNESCO και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Υπάρχουν 2 επιτροπές, η μια είναι με Τούρκους Ιστορικούς και Εκπαιδευτικούς στην Τουρκία και η άλλη με Έλληνες Ιστορικούς και ανθρώπους από το χώρο της διπλωματίας, οι οποίοι ο ένας κοιτάει τα εγχειρίδια του άλλου και κάνει ορισμένες παρατηρήσεις, όχι ως προς την ουσία των ιστορικών γεγονότων, αλλά ως προς το κλίμα το οποίο διαμορφώνεται σε πρώτη φάση.
Δημοσιογράφος: Για την άμβλυνση των αντιθέσεων μεταξύ των σχολικών βιβλίων, σωστά;
Υπουργός: Ναι, για να μειωθεί η εχθρότητα και οι επιθετικοί χαρακτηρισμοί και το κλίμα που δημιουργείται ανάμεσα στις 2 χώρες. Αυτό όπως ξέρετε έχει γίνει και σε άλλες χώρες ανάμεσα στη Γαλλία και στη Γερμανία.
Δημοσιογράφος: Δε θα μπούμε … ανοίγετε ένα μεγάλο θέμα. Δεν θα δούμε τίποτα συνωστισμούς στην παραλία της Σμύρνης, ελπίζω τουλάχιστον.
Υπουργός: Αυτό που αναφέρατε δεν έχει καμία σχέση με τη συνεργασία. Θα είμαι πάρα πολύ σαφής. Η ανάπτυξη των ιστορικών γεγονότων είναι κάτι που αφορά τις κυβερνήσεις και τα Υπουργεία Παιδείας και τον επιστημονικό κόσμο κάθε χώρας. Υπάρχουν γεγονότα, τα οποία βεβαίως δεν μπαίνουν στην συζήτηση. Το 1821 είναι επανάσταση, η εισβολή στην Κύπρο είναι εισβολή. Αυτά είναι γεγονότα, τα οποία με αντικειμενικά κριτήρια και από διεθνείς οργανισμούς, είναι απολύτως λυμένα. Δεν είναι, όμως, αυτό το οποίο επ’ ουδενί θα έμπαινε στο τραπέζι συζήτησης, ούτε ο στόχος μας είναι αυτή τη στιγμή να εξετάσουμε η μια χώρα τον τρόπο απόδοσης της ιστορίας από την άλλη. Θεωρώ όμως ότι είναι πολύ σημαντικό να γίνει η προσπάθεια, με τον καλύτερο τρόπο από εκπαιδευτικούς και ακαδημαϊκούς, ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα θετικό ανάμεσα στους νέους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να γίνει σε πρώτη φάση, με το να προσέξουμε όλοι, να δώσουμε βάρος στα θετικά της συνεργασίας των 2 χωρών - τα κοινά που έχουμε, τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά, και τα σημεία που μας ενώνουν- γιατί είναι πολύ σημαντικό οι νέες γενιές να μεγαλώσουν με ένα πολύ καλύτερο κλίμα από ότι οι προηγούμενες.
Δημοσιογράφος: Στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες που θα έχετε με την ομόλογό σας από την Τουρκία θα συζητηθεί και το θέμα της Ιεράς Σχολής της Χάλκης;
Υπουργός: Το θέμα της Ιεράς Σχολής της Χάλκης δεν είναι θέμα ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Τουρκία. Είναι διεθνές θέμα, στο οποίο έχει πάρει πολύ συγκεκριμένη θέση η ΕΕ και τα κείμενα της, το Συμβούλιο της Ευρώπης. Είναι ένα θέμα στο οποίο η Τουρκία θα πρέπει να προχωρήσει. Δεν είναι όμως θέμα που αφορά στα δύο Υπουργεία Παιδείας. Είναι ένα πολύ ευρύτερο και διεθνές θέμα.
Δημοσιογράφος: Ναι φαντάζομαι θα το θέσετε όμως, θα το υπενθυμίσετε, ως Κυβέρνηση, θα το περάσετε…
Υπουργός: Είναι μέσα στη συνολική ατζέντα -στα βασικά θέματα- και έχει τεθεί και σε πολλά από τα κεφάλαια που αφορούν στην ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ. Δεν είναι μόνο θέμα της Ελλάδας το να λειτουργεί μια ανώτατη σχολή.
Δημοσιογράφος: Κα Διαμαντοπούλου, αύριο, έρχεται στην Ελλάδα ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας, ο κ. Ερντογάν και μαζί του μια σειρά Υπουργοί, μεταξύ των οποίων και ο ομόβαθμός σας. Θα έχετε συνομιλίες κατά Υπουργείο, πως ακριβώς θα γίνει αυτό το κοινό υπουργικό συμβούλιο;
Υπουργός: Το πρωί, θα είναι η μια συνάντηση μεταξύ όλων των Υπουργών των 2 πλευρών και αμέσως μετά θα υπάρξουν διμερείς, δηλαδή ο κάθε Υπουργός με τον ομόλογό του θα κάνουν μια επιμέρους συνάντηση.
Δημοσιγοράφος: Εσείς τι έχετε στην ατζέντα αυτής της συνάντηση με τον ομόβαθμο σας;
Υπουργός: Με την ομόλογό μου. Είναι η μοναδική Υπουργός που έρχεται από την Τουρκία......
α σας πω ότι στο χώρο της Παιδείας υπάρχει μια συμφωνία εδώ και πολλά χρόνια που είναι εξαιρετικά αναλυτική. Περιλαμβάνει πάνω από 80 δράσεις και ξεκινάει από υποτροφίες ανάμεσα στα παν/μια, ανταλλαγές εκπαιδευτικών, συνεργασίες στα σχολεία, πολιτιστικά γεγονότα, και βεβαίως και το θέμα της συνεργασίας, ώστε όλο το εκπαιδευτικό υλικό να στοχεύει στη φιλία των 2 λαών και να μην αναπαράγει εχθρότητες όλων των προηγούμενων περιόδων. Αυτή η συμφωνία είναι υπογεγραμμένη ανάμεσα στα 2 Υπουργεία. Δεν έγιναν πολλά πράγματα, για να είμαι ακριβής, έγιναν ελάχιστα πράγματα όλα αυτά τα χρόνια που αφορούν την οργάνωση αυτής της προσέγγισης και κυρίως τη νέα γενιά. Με την ομόλογό μου αυτά που θα συζητήσουμε και που έχουν συμφωνηθεί ως ατζέντα, είναι το να δώσουμε μεγάλη προτεραιότητα στο θέμα των αμοιβαίων υποτροφιών. Νέοι Έλληνες που θα πάνε στα παν/μια της Άγκυρας της Κωνσταντινούπολης και αντίστοιχα Τούρκοι νέοι που θα έρθουν και στα δικά μας παν/μια ως υπότροφοι. Επίσης, είναι οι ανταλλαγές προγραμμάτων, τα καλοκαιρινά τμήματα σε παν/μια και θα γίνει και, βεβαίως, προσπάθεια να δούμε μέσα από συγκεκριμένη προσέγγιση το θέμα των εγχειριδίων. Πώς γίνεται αυτό; Με βάση τα κριτήρια που έχει βάλει η UNESCO και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Υπάρχουν 2 επιτροπές, η μια είναι με Τούρκους Ιστορικούς και Εκπαιδευτικούς στην Τουρκία και η άλλη με Έλληνες Ιστορικούς και ανθρώπους από το χώρο της διπλωματίας, οι οποίοι ο ένας κοιτάει τα εγχειρίδια του άλλου και κάνει ορισμένες παρατηρήσεις, όχι ως προς την ουσία των ιστορικών γεγονότων, αλλά ως προς το κλίμα το οποίο διαμορφώνεται σε πρώτη φάση.
Δημοσιογράφος: Για την άμβλυνση των αντιθέσεων μεταξύ των σχολικών βιβλίων, σωστά;
Υπουργός: Ναι, για να μειωθεί η εχθρότητα και οι επιθετικοί χαρακτηρισμοί και το κλίμα που δημιουργείται ανάμεσα στις 2 χώρες. Αυτό όπως ξέρετε έχει γίνει και σε άλλες χώρες ανάμεσα στη Γαλλία και στη Γερμανία.
Δημοσιογράφος: Δε θα μπούμε … ανοίγετε ένα μεγάλο θέμα. Δεν θα δούμε τίποτα συνωστισμούς στην παραλία της Σμύρνης, ελπίζω τουλάχιστον.
Υπουργός: Αυτό που αναφέρατε δεν έχει καμία σχέση με τη συνεργασία. Θα είμαι πάρα πολύ σαφής. Η ανάπτυξη των ιστορικών γεγονότων είναι κάτι που αφορά τις κυβερνήσεις και τα Υπουργεία Παιδείας και τον επιστημονικό κόσμο κάθε χώρας. Υπάρχουν γεγονότα, τα οποία βεβαίως δεν μπαίνουν στην συζήτηση. Το 1821 είναι επανάσταση, η εισβολή στην Κύπρο είναι εισβολή. Αυτά είναι γεγονότα, τα οποία με αντικειμενικά κριτήρια και από διεθνείς οργανισμούς, είναι απολύτως λυμένα. Δεν είναι, όμως, αυτό το οποίο επ’ ουδενί θα έμπαινε στο τραπέζι συζήτησης, ούτε ο στόχος μας είναι αυτή τη στιγμή να εξετάσουμε η μια χώρα τον τρόπο απόδοσης της ιστορίας από την άλλη. Θεωρώ όμως ότι είναι πολύ σημαντικό να γίνει η προσπάθεια, με τον καλύτερο τρόπο από εκπαιδευτικούς και ακαδημαϊκούς, ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα θετικό ανάμεσα στους νέους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να γίνει σε πρώτη φάση, με το να προσέξουμε όλοι, να δώσουμε βάρος στα θετικά της συνεργασίας των 2 χωρών - τα κοινά που έχουμε, τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά, και τα σημεία που μας ενώνουν- γιατί είναι πολύ σημαντικό οι νέες γενιές να μεγαλώσουν με ένα πολύ καλύτερο κλίμα από ότι οι προηγούμενες.
Δημοσιογράφος: Στις κατ’ ιδίαν συνομιλίες που θα έχετε με την ομόλογό σας από την Τουρκία θα συζητηθεί και το θέμα της Ιεράς Σχολής της Χάλκης;
Υπουργός: Το θέμα της Ιεράς Σχολής της Χάλκης δεν είναι θέμα ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Τουρκία. Είναι διεθνές θέμα, στο οποίο έχει πάρει πολύ συγκεκριμένη θέση η ΕΕ και τα κείμενα της, το Συμβούλιο της Ευρώπης. Είναι ένα θέμα στο οποίο η Τουρκία θα πρέπει να προχωρήσει. Δεν είναι όμως θέμα που αφορά στα δύο Υπουργεία Παιδείας. Είναι ένα πολύ ευρύτερο και διεθνές θέμα.
Δημοσιογράφος: Ναι φαντάζομαι θα το θέσετε όμως, θα το υπενθυμίσετε, ως Κυβέρνηση, θα το περάσετε…
Υπουργός: Είναι μέσα στη συνολική ατζέντα -στα βασικά θέματα- και έχει τεθεί και σε πολλά από τα κεφάλαια που αφορούν στην ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ. Δεν είναι μόνο θέμα της Ελλάδας το να λειτουργεί μια ανώτατη σχολή.
2 σχόλια:
Από χαμόγελο και φινέτσα μια χαρά τα πάει η κυρία υπουργός, αλλά όχι και να αφήνουμε τον Ερντογάν εφέντη να μας υπαγορεύει τι θα μαθαίνουν τα παιδιά μας στο μάθημα της Ιστορίας!
Παιδεία αλά παστουρμά
Δημοσίευση σχολίου