πηγή: Ελευθεροτυπία, 25/7/2010
Της ΓΙΟΥΛΑΣ ΖΑΧΙΩΤΗ
Μετά τη Γαλλία, η οποία πριν από λίγες μέρες ψήφισε νόμο που απαγορεύει στις μουσουλμάνες να φορούν μαντίλα σε δημόσιους χώρους, τη σκυτάλη πήραν το Βέλγιο, η Ισπανία και η Βρετανία.
Παρ' ότι η Ευρώπη προσεγγίζει με εντυπωσιακή διαφορετικότητα το «καυτό» θέμα της απαγόρευσης ενός συμβόλου που για κάποιους θεωρείται θρησκευτικό, η μαντίλα εξελίσσεται στο πιο πολυσυζητημένο θέμα, μετά την οικονομική κρίση, μεταξύ των ευρωπαίων πολιτών......
Στο Βέλγιο, η Βουλή ψήφισε στις 30 Απριλίου με συνοπτικές διαδικασίες την απαγόρευσή της, στην Ισπανία η συζήτηση πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα, ενώ στη Βρετανία, όπου ζουν 2,5 εκατομμύρια μουσουλμάνοι, η αναφορά και μόνο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.
Την αρχή έκανε ο βουλευτής της συντηρητικής κυβέρνησης του Ντέιβιντ Κάμερον, Φίλιπ Χόλμπον, ο οποίος έβαλε το θέμα στο τραπέζι βασιζόμενος σε δημοσκόπηση του «YouGov» που υποστήριζε ότι το 67% των Βρετανών επιθυμεί να ακολουθήσει η Βρετανία τα βήματα της Γαλλίας στην απαγόρευση της μαντίλας.
Η πρώτη επίσημη αντίδραση ήρθε από τον υπουργό Μετανάστευσης Ντάμιαν Γκριν, που δήλωσε ότι «είναι σχεδόν απίθανο» να ψηφιστεί τέτοιος νόμος στη Βρετανία. «Το να λέμε σε κάποιον τι μπορεί και τι δεν μπορεί να φοράει όταν περπατάει στο δρόμο είναι πολύ αντιβρετανικό για να το κάνουμε. Είμαστε μια ανεκτική κοινωνία που σεβόμαστε την αμοιβαιότητα», υποστήριξε ο βρετανός υπουργός.
Η άποψη του Χόλμπον, ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό των ψηφοφόρων του οποίου είναι μουσουλμάνοι, είναι ότι η μαντίλα κρατά τους μουσουλμάνους στο περιθώριο και δεν τους επιτρέπει να ενταχθούν στις κοινωνίες στις οποίες επέλεξαν να ζήσουν. «Είναι σαν να μας λένε ότι δεν επιθυμούν να είναι μέλη της δικής μας κοινωνίας», υποστηρίζει ο συντηρητικός βουλευτής.
Τι συμβολίζει
Αυτή τη φιλοσοφία συμπληρώνουν απόψεις που υποστηρίζουν ότι η μαντίλα λανθασμένα αντιμετωπίζεται ως θρησκευτικό σύμβολο, απόδειξη ότι δεν επιβάλλεται στους άνδρες μουσουλμάνους.
«Το μόνο που συμβολίζει είναι σεξισμό, μισογυνισμό και μια οπισθοδρομική σεξουαλική ηθική. Και, εντέλει, εάν κάποιος θέλει να κυκλοφορεί γυμνός στο σπίτι του δεν σημαίνει ότι μπορεί να κάνει το ίδιο και στο δρόμο», υποστηρίζουν οι «οπαδοί» αυτής της πλευράς.
Στον αντίποδα, οι απόψεις που κυριαρχούν είναι ότι εάν οι δυτικές κοινωνίες τείνουν στο να καταργήσουν τα θρησκευτικά σύμβολα, τότε πρέπει να επεκταθούν και στα αντίστοιχα χριστιανικά, ιουδαϊκά και βουδιστικά που φέρει κάποιος πάνω του.
«Εχουμε δικαίωμα να φοράμε μαντίλα όπως μια Ευρωπαία έχει δικαίωμα να φοράει παντελόνια και μίνι φούστες», είναι η άλλη άποψη.
Ερευνα πάντως του Ινστιτούτου Ερευνών Pew έδειξε ότι εκτός από το 82% των Γάλλων, το 59% των Ισπανών και το 71% των Γερμανών είναι υπέρ της απαγόρευσης της μαντίλας σε δημόσιους χώρους, μια κίνηση που μετά την Τουρκία υιοθέτησε με νόμο και η Συρία.
Της ΓΙΟΥΛΑΣ ΖΑΧΙΩΤΗ
Μετά τη Γαλλία, η οποία πριν από λίγες μέρες ψήφισε νόμο που απαγορεύει στις μουσουλμάνες να φορούν μαντίλα σε δημόσιους χώρους, τη σκυτάλη πήραν το Βέλγιο, η Ισπανία και η Βρετανία.
Παρ' ότι η Ευρώπη προσεγγίζει με εντυπωσιακή διαφορετικότητα το «καυτό» θέμα της απαγόρευσης ενός συμβόλου που για κάποιους θεωρείται θρησκευτικό, η μαντίλα εξελίσσεται στο πιο πολυσυζητημένο θέμα, μετά την οικονομική κρίση, μεταξύ των ευρωπαίων πολιτών......
Στο Βέλγιο, η Βουλή ψήφισε στις 30 Απριλίου με συνοπτικές διαδικασίες την απαγόρευσή της, στην Ισπανία η συζήτηση πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα, ενώ στη Βρετανία, όπου ζουν 2,5 εκατομμύρια μουσουλμάνοι, η αναφορά και μόνο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.
Την αρχή έκανε ο βουλευτής της συντηρητικής κυβέρνησης του Ντέιβιντ Κάμερον, Φίλιπ Χόλμπον, ο οποίος έβαλε το θέμα στο τραπέζι βασιζόμενος σε δημοσκόπηση του «YouGov» που υποστήριζε ότι το 67% των Βρετανών επιθυμεί να ακολουθήσει η Βρετανία τα βήματα της Γαλλίας στην απαγόρευση της μαντίλας.
Η πρώτη επίσημη αντίδραση ήρθε από τον υπουργό Μετανάστευσης Ντάμιαν Γκριν, που δήλωσε ότι «είναι σχεδόν απίθανο» να ψηφιστεί τέτοιος νόμος στη Βρετανία. «Το να λέμε σε κάποιον τι μπορεί και τι δεν μπορεί να φοράει όταν περπατάει στο δρόμο είναι πολύ αντιβρετανικό για να το κάνουμε. Είμαστε μια ανεκτική κοινωνία που σεβόμαστε την αμοιβαιότητα», υποστήριξε ο βρετανός υπουργός.
Η άποψη του Χόλμπον, ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό των ψηφοφόρων του οποίου είναι μουσουλμάνοι, είναι ότι η μαντίλα κρατά τους μουσουλμάνους στο περιθώριο και δεν τους επιτρέπει να ενταχθούν στις κοινωνίες στις οποίες επέλεξαν να ζήσουν. «Είναι σαν να μας λένε ότι δεν επιθυμούν να είναι μέλη της δικής μας κοινωνίας», υποστηρίζει ο συντηρητικός βουλευτής.
Τι συμβολίζει
Αυτή τη φιλοσοφία συμπληρώνουν απόψεις που υποστηρίζουν ότι η μαντίλα λανθασμένα αντιμετωπίζεται ως θρησκευτικό σύμβολο, απόδειξη ότι δεν επιβάλλεται στους άνδρες μουσουλμάνους.
«Το μόνο που συμβολίζει είναι σεξισμό, μισογυνισμό και μια οπισθοδρομική σεξουαλική ηθική. Και, εντέλει, εάν κάποιος θέλει να κυκλοφορεί γυμνός στο σπίτι του δεν σημαίνει ότι μπορεί να κάνει το ίδιο και στο δρόμο», υποστηρίζουν οι «οπαδοί» αυτής της πλευράς.
Στον αντίποδα, οι απόψεις που κυριαρχούν είναι ότι εάν οι δυτικές κοινωνίες τείνουν στο να καταργήσουν τα θρησκευτικά σύμβολα, τότε πρέπει να επεκταθούν και στα αντίστοιχα χριστιανικά, ιουδαϊκά και βουδιστικά που φέρει κάποιος πάνω του.
«Εχουμε δικαίωμα να φοράμε μαντίλα όπως μια Ευρωπαία έχει δικαίωμα να φοράει παντελόνια και μίνι φούστες», είναι η άλλη άποψη.
Ερευνα πάντως του Ινστιτούτου Ερευνών Pew έδειξε ότι εκτός από το 82% των Γάλλων, το 59% των Ισπανών και το 71% των Γερμανών είναι υπέρ της απαγόρευσης της μαντίλας σε δημόσιους χώρους, μια κίνηση που μετά την Τουρκία υιοθέτησε με νόμο και η Συρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου