Εκτός των σημερινών άρθρων στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και η ΑΥΓΗ με άρθρο της επιβεβαιώνει την επαναφορά της Ιστορίας στον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων του Λυκείου. Την ίδια ώρα οι μέχρι στιγμής πληροφορίες κάνουν λόγο για εμμονή του Υπουργείου στη μετατροπή των Θρησκευτικών του Λυκείου σε μάθημα επιλογής.
Το άρθρο της ΑΥΓΗΣ (13/10/2010)
Ξαναφέρνουν την Ιστορία στα υποχρεωτικά μαθήματα
Παίρνει πίσω την αποβολή της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας από το νέο Λύκειο το υπουργείο Παιδείας φοβούμενο ότι οι αντιδράσεις που έχουν ήδη προκληθεί θα θέσουν σε δοκιμασία το σύνολο του εγχειρήματος. Παρ' ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των μελών της ηγεσίας του υπουργείου, η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου προανήγγειλε την επαναφορά της Ιστορίας στον πυρήνα του νέου Λυκείου......
Όπως είπε από το βήμα της Βουλής, "ο πυρήνας του νέου Λυκείου είναι η εμβάθυνση και η ουσιαστική γνώση της νεοελληνικής γλώσσας, του πολιτισμού και της Ιστορίας". Η προαναγγελία έγινε εν απουσία της υπουργού Παιδείας (λείπει σε ταξίδι στην Καλιφόρνια) αλλά έχοντας την πλήρη συγκατάθεσή της, καθώς η Α. Διαμαντοπούλου δεν θα διακινδυνεύσει το συνολικότερο μοντέλο του επιλεκτικού Λυκείου για θέματα Ιστορίας.
Άλλωστε πριν αναχωρήσει για την Καλιφόρνια η υπουργός Παιδείας είχε χαρακτηρίσει πρόταση και όχι απόφαση το σχέδιο για το νέο Λύκειο που είδε το φως της δημοσιότητας.
Στο μεταξύ η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων διαμαρτύρεται εντονότατα για το προτεινόμενο σχέδιο και ζητεί αναθεώρησή του με τη συμμετοχή και συνεργασία των επιστημονικών ενώσεων.
Η Πανελλήνια Ένωση διαφωνεί με τον αποκλεισμό από τον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων γνωστικών αντικειμένων τόσο από τις θεωρητικές επιστήμες (Ιστορία, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Φιλοσοφία) όσο και από τις αντίστοιχες θετικές (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία).
Επισημαίνει τη μεγάλη μετακίνηση γνωστικών αντικειμένων, βασικού επιπέδου, στη ζώνη των επιλογών, που αναπόφευκτα θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία του προγράμματος του Λυκείου και στη διάθεση των εκπαιδευτικών των αντίστοιχων ειδικοτήτων.
Θεωρεί ότι η δυνατότητα που δίνεται στους μαθητές να επιλέγουν τα περισσότερα μαθήματα του σχολικού προγράμματος δεν συνεπάγεται απαραίτητα ούτε τη μεγαλύτερη εμβάθυνση ούτε την αξιοποίηση μικροερευνών ως μαθητικών δραστηριοτήτων. Αντίθετα συρρικνώνονται, σε ανεπίτρεπτο βαθμό, και σχεδόν εξοβελίζονται η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, η Ιστορία (παντελώς η Μεσαιωνική και η Βυζαντινή και η Νεότερη Ελληνική Ιστορία) καθώς και η Φιλοσοφία.
Τα μαθήματα αυτά αποτελούσαν ανέκαθεν τον κορμό στη λυκειακή εκπαίδευση και τη βάση της ανθρωπιστικής παιδείας, η οποία δεν πρέπει να απεμποληθεί από το σημερινό σχολείο, γιατί αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του υπεύθυνου και δημοκρατικού ανθρώπου.
Ανακόλουθη και αντιφατική χαρακτηρίζεται η συμπερίληψη των Λατινικών στις ξένες γλώσσες, με αποτέλεσμα ο/η μαθητής/τρια που επιλέγει το μάθημα να μην μπορεί να παρακολουθήσει τα Αρχαία Ελληνικά και αντιστρόφως.
Σχολιάζοντας την απεμπόληση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών από το υποχρεωτικό πρόγραμμα της Α' Λυκείου η Ένωση Φιλολόγων τη χαρακτηρίζει ανεπίτρεπτη, "όταν μάλιστα δεν λειτουργούν Κλασικά Λύκεια στη χώρα μας, για την προώθηση των κλασικών σπουδών που αναβαθμίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο".
Όπως είπε από το βήμα της Βουλής, "ο πυρήνας του νέου Λυκείου είναι η εμβάθυνση και η ουσιαστική γνώση της νεοελληνικής γλώσσας, του πολιτισμού και της Ιστορίας". Η προαναγγελία έγινε εν απουσία της υπουργού Παιδείας (λείπει σε ταξίδι στην Καλιφόρνια) αλλά έχοντας την πλήρη συγκατάθεσή της, καθώς η Α. Διαμαντοπούλου δεν θα διακινδυνεύσει το συνολικότερο μοντέλο του επιλεκτικού Λυκείου για θέματα Ιστορίας.
Άλλωστε πριν αναχωρήσει για την Καλιφόρνια η υπουργός Παιδείας είχε χαρακτηρίσει πρόταση και όχι απόφαση το σχέδιο για το νέο Λύκειο που είδε το φως της δημοσιότητας.
Στο μεταξύ η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων διαμαρτύρεται εντονότατα για το προτεινόμενο σχέδιο και ζητεί αναθεώρησή του με τη συμμετοχή και συνεργασία των επιστημονικών ενώσεων.
Η Πανελλήνια Ένωση διαφωνεί με τον αποκλεισμό από τον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων γνωστικών αντικειμένων τόσο από τις θεωρητικές επιστήμες (Ιστορία, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Φιλοσοφία) όσο και από τις αντίστοιχες θετικές (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία).
Επισημαίνει τη μεγάλη μετακίνηση γνωστικών αντικειμένων, βασικού επιπέδου, στη ζώνη των επιλογών, που αναπόφευκτα θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία του προγράμματος του Λυκείου και στη διάθεση των εκπαιδευτικών των αντίστοιχων ειδικοτήτων.
Θεωρεί ότι η δυνατότητα που δίνεται στους μαθητές να επιλέγουν τα περισσότερα μαθήματα του σχολικού προγράμματος δεν συνεπάγεται απαραίτητα ούτε τη μεγαλύτερη εμβάθυνση ούτε την αξιοποίηση μικροερευνών ως μαθητικών δραστηριοτήτων. Αντίθετα συρρικνώνονται, σε ανεπίτρεπτο βαθμό, και σχεδόν εξοβελίζονται η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, η Ιστορία (παντελώς η Μεσαιωνική και η Βυζαντινή και η Νεότερη Ελληνική Ιστορία) καθώς και η Φιλοσοφία.
Τα μαθήματα αυτά αποτελούσαν ανέκαθεν τον κορμό στη λυκειακή εκπαίδευση και τη βάση της ανθρωπιστικής παιδείας, η οποία δεν πρέπει να απεμποληθεί από το σημερινό σχολείο, γιατί αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του υπεύθυνου και δημοκρατικού ανθρώπου.
Ανακόλουθη και αντιφατική χαρακτηρίζεται η συμπερίληψη των Λατινικών στις ξένες γλώσσες, με αποτέλεσμα ο/η μαθητής/τρια που επιλέγει το μάθημα να μην μπορεί να παρακολουθήσει τα Αρχαία Ελληνικά και αντιστρόφως.
Σχολιάζοντας την απεμπόληση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών από το υποχρεωτικό πρόγραμμα της Α' Λυκείου η Ένωση Φιλολόγων τη χαρακτηρίζει ανεπίτρεπτη, "όταν μάλιστα δεν λειτουργούν Κλασικά Λύκεια στη χώρα μας, για την προώθηση των κλασικών σπουδών που αναβαθμίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου