23/1/11

Ιερές διεκδικήσεις για τα Θρησκευτικά

Αναδημοσιεύουμε προς ενημέρωση των αναγνωστών μας άρθρο της Μαρίας Παπουτσάκη από τη σημερινή Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία (23/1/2011) για τα Θρησκευτικά, εκφράζοντας τη διαφωνία μας με την ορολογία και τους χαρακτηρισμούς που χρησιμοποιεί η αρθρογράφος.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΑΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Ιερές διεκδικήσεις για τα Θρησκευτικά
Τον απόλυτο έλεγχο του μαθήματος της θρησκευτικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών θέλει να έχει η Εκκλησία
Απόλυτο έλεγχο της θρησκευτικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών θέλει να έχει η Εκκλησία, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι μητροπολίτες υποστηρίζουν πως νομικά η ευθύνη για το μάθημα ανήκει στην Πολιτεία. Επιτροπή της Ιεράς Συνόδου, αποτελούμενη από τους μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιο, Πατρών Χρυσόστομο, Σισανίου Παύλο και Μεσσηνίας Χρυσόστομο, που μελέτησε το θέμα, υπέβαλε αναλυτικό υπόμνημα στους μητροπολίτες....
Σύμφωνα με τις προτάσεις που έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», η επιτροπή παρέθεσε όλες τις απόψεις που προέκυψαν από τη διερεύνηση του θέματος, τονίζοντας ότι η Πολιτεία έχει τον πρώτο λόγο. Σύμφωνα με αυτές, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί σήμερα είναι η σύνθεση των σχολικών τάξεων από μαθητές ποικίλων παραδόσεων, με αποτέλεσμα το ελληνικό σχολείο να μην είναι πλέον ένας ενιαίος χώρος όπως τις προηγούμενες δεκαετίες. Διαπιστώνεται ότι υπάρχει σύγχυση και ασάφεια ως προς την υποχρεωτικότητα ή μη της διδασκαλίας του μαθήματος, ενώ ουδείς υποστηρίζει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να μετατραπεί σε «θρησκειολογία».
Δύο απόψεις κυριάρχησαν στις συζητήσεις της επιτροπής:
1. Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι απολύτως κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα και αφορά όλους τους ορθόδοξους μαθητές. Για τους μη ορθόδοξους πρέπει να διδάσκεται το μάθημα της πίστεώς τους.
2. Το μάθημα δεν πρέπει να είναι ομολογιακό-κατηχητικό, διότι αυτό δεν αποτελεί επαρκή νομιμοποιητική βάση, και θα το μετατρέψει σε προαιρετικό αρχικά, ενώ στη συνέχεια θα το οδηγήσει σε συρρίκνωση και κατάργηση. Το μάθημα πρέπει να είναι κοινό για όλους τους μαθητές, με έμφαση στην ορθόδοξη παράδοση και με πληροφόρηση για τις άλλες ομολογίες.
Ιδιαίτερο προβληματισμό τόσο για την Εκκλησία όσο και για την Πολιτεία προκαλεί ο τίτλος του μαθήματος. Διότι όπως σημειώνει η επιτροπή, πρέπει να βρεθεί μία ονομασία η οποία δεν θα απορριφθεί από τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ή τις εγχώριες Ανεξάρτητες Αρχές. Δηλαδή δεν πρέπει να περιέχει τη λέξη «θρησκεία».
Για να υπάρχει και ο απόλυτος έλεγχος της θρησκευτικής διαπαιδαγώγησης οι αρχιερείς υποστηρίζουν ότι πρέπει να ενισχυθεί με κάθε τρόπο η θέση των θεολόγων. Γι' αυτό δεν θα δεχθούν να είναι προαιρετικό το μάθημα, διότι έτσι κινδυνεύει να συρρικνωθεί και να καταργηθεί σύντομα. Χαρακτηριστικά τονίζεται ότι στα δημοτικά σχολεία οι δάσκαλοι δεν είναι πρόθυμοι να διδάξουν τα Θρησκευτικά και προτείνεται να προσληφθούν θεολόγοι.
Ορισμένες από τις θέσεις της επιτροπής ξεσήκωσαν τους φανατικούς της Ιεραρχίας. Μάλιστα, ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ έφτασε στο σημείο να προτείνει να αναλάβει τη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών η ίδια η Εκκλησία μέσω των κατηχητικών σχολείων, παραπέμποντας έτσι σε άλλες εποχές.
Ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ υποστήριξε ότι δεν ζούμε σε ουδετερόθρησκο κράτος, άρα όσο ισχύει το παρόν Σύνταγμα, το μάθημα θα είναι ομολογιακού τύπου.
Στις αρχές Ιανουαρίου, η Σύνοδος αποφάσισε να ορίσει νέα επιτροπή αποτελούμενη από τους μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιο, Σιδηροκάστρου Μακάριο, Μεσσηνίας Χρυσόστομο και τον επίσκοπο Αβύδου Κύριλλο, για να καταρτίσει το τελικό κείμενο που θα εγκρίνει πρώτα η Σύνοδος και θα παραδοθεί στο υπουργείο Παιδείας.
Είναι πλέον σαφές, υποστηρίζουν ορισμένοι μητροπολίτες, ότι ο Ιερώνυμος πιέζεται από τους φανατικούς ιεράρχες και θεωρείται βέβαιον ότι η Εκκλησία θα ζητήσει από το υπουργείο το μάθημα να παραμείνει ομολογιακού τύπου και η διδασκαλία του να είναι υποχρεωτική.
Το υπουργείο Παιδείας, από την άλλη πλευρά, που δεν επιθυμεί σύγκρουση με την Εκκλησία, ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη περίοδο, παρά το πολιτικό κόστος, μελετά το ενδεχόμενο να εντάξει τα Θρησκευτικά στα υποχρεωτικά μαθήματα του νέου σχολείου που σχεδιάζει.

6 σχόλια:

thriskeftika είπε...

Και άλλο ένα άρθρο στο news247.gr

Στέλιος Μπαμιατζής

Το μείζον πρόβλημα της διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία από τους εκπαιδευτικούς, θέλει να αντιμετωπίσει η Εκκλησία.

Ειδική επιτροπή της Ιεράς Συνόδου μελέτησε το ζήτημα και υπέβαλε υπόμνημα στους μητροπολίτες, όπως αναφέρει η "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία".

Η επιτροπή θεωρεί πως τον πρώτο ρόλο τον έχει η Πολιτεία ενώ αναγνωρίζει ως πρωταρχικό πρόβλημα στη σημερινή κατάσταση τη σύνθεση των σχολικών τάξεων, δηλαδή την συνύπαρξη μαθητών διαφορετικών παραδόσεων. Έτσι το σημερινό σχολείο δεν αποτελεί πλέον ενιαίο χώρο όπως στο παρελθόν.

Επίσης, δεν είναι ακόμα σαφές τι γίνεται ως προς το κατά πόσο, το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό ή όχι.

Δύο κυρίαρχες τάσεις

Παρόλα αυτά, και η επιτροπή δεν έχει ξεκάθαρη ακόμα στάση, καθώς όπως φαίνεται, κυριαρχούν δύο απόψεις.

Η πρώτη λέει πως το μάθημα των θρησκευτικών αν και κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα, αφορά όλους τους ορθόδοξους μαθητές. Για εκείνους που δεν είναι ορθόδοξοι, λέει η συγκεκριμένη άποψη, είναι σωστό να διδάσκεται το μάθημα της δικής τους θρησκευτικής πίστης.

Υπάρχει όμως και η άλλη άποψη η οποία λέει πως το μάθημα επιβάλλεται να μη μετατραπεί σε προαιρετικό διότι μετά θα καταλήξει να καταργηθεί. Επομένως, λέει πάντα αυτή η άποψη, πρέπει να είναι κοινό για όλους τους μαθητές και μάλιστα με έμφαση στην ορθόδοξη παράδοση.

Η επιτροπή όμως έχει ακόμα ένα δεδομένο να αντιμετωπίσει. Ο τίτλος του μαθήματος πρέπει να είναι τέτοιος, ώστε να μην προκαλέσει την αντίδραση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ή τις ελληνικές ανεξάρτητες αρχές.

Πώς όμως θα καταστεί δυνατό αυτό, αφού έτσι θα έχει εξαλειφθεί ο όρος "θρησκεία";

Σύμφωνα με την "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία", ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ πρότεινε να αναλάβει τη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών η ίδια η εκκλησία, μέσα από τα κατηχητικά σχολεία.

Το συμπέρασμα το οποίο εξάγεται είναι το εξής:

Αφενός, η Σύνοδος θα εγκρίνει το τελικό κείμενο της επιτροπής και θα το παραδώσει στο υπουργείο Παιδείας, αλλά τούτο είναι το δεδομένο και το πλέον απλό.

Αφετέρου, κι εκεί έγκειται το μέγα ζήτημα, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος χρειάζεται να ισορροπήσει ανάμεσα στις πιο προοδευτικές θέσεις, τις οποίες εκφράζουν ορισμένοι ιεράρχες, αλλά και στις πλέον σκληροπυρηνικές, όπως αυτή του Δανιήλ, με τους ακραίους ιεράρχες να πιέζουν, τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

http://news247.gr/ellada/paideia/paremvash_ths_ekklhsias.757431.html

Ανώνυμος είπε...

Αυτό το "να αφιαρεθεί η λέξη θρησκεία από το όνομα του μαθήματος" δεν το κατάλαβα! Μπορούμε να αφαιρέσουμε την λέξη Γεωγραφία από το μάθημα που εξετάζει το που βρίσκεται κάθε χώρα τον πληθυσμό της κ.λπ; Μπορούμε να αφαιρέσουμε την λέξη Ιστορία από το μάθημα που εξετάζει τα γεγονότα του παρελθόντος;
Και όταν το μάθημα αυτό, το κατοχυρώνει το Σύνταγμα, πώς οι ανεξάρτητες αρχές είναι υπεράνω;

Σε όλη την Ευρώπη, όπου διδάσκεται το μάθημα αυτό, πώς ονομάζεται;

Και γιατί μας έπιασε τόση αγωνία για τους μη ορθόδοξους μαθητές όταν σε σημαντικό ποσοστό θέλουν οι ίδιοι να διδάσκονται Θρησκευτικά;
Μήπως δεν αληθεύει ότι κυρίως παιδιά ορθοδόξων, βαπτισμένα, αλλά με συγκεκριμένη ιδεολογία απαλλάσσονται, και όχι παιδιά τόσο παιδιά μη ορθοδόξων; (Σοβαρή εξαίρεση αποτελούν βέβαια οι Μάρτυρες του Ιεχωβα!)

Ανώνυμος είπε...

Αν δεν έχει η Εκκλησία τον απόλυτο έλεγχο για τα Θρησκευτικά τότε ποιός πρέπει να τον έχει; Το διεφθαρμένο και άθεο κράτος;
Εξάλλου η διοικούσα Εκκλησία δεν ζήτησε να έχει τον απλό έλεγχο απλά να διδάσκονται υποχρεωτικά και ορθόδοξα θρησκευτικά κάτι που δεν γίνεται καλά-καλά ούτε σήμερα.

Αμπλίας

Ανώνυμος είπε...

Αμπλία στην φράση
τον απλό έλεγχο απλά...
μάλλον θέλεις να πεις
τον απόλυτο έλεγχο απλά...

Ανώνυμος είπε...

μακάρι η τελευταία πληροφορία της Παπουτσάκη στο ρεπορταζ της,οτι δηλαδη μελετά το υπουργειο να μηντο καταργήσει να επιβεβαιωθεί...

Ανώνυμος είπε...

θεωρίες της Παπουτσάκη. Από ποιον έμαθε ότι πρόκειται να μείνει υποχρεωτικό;

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)