Νέα αναφορά του Αρχιεπισκόπου στο μάθημα των Θρησκευτικών γεννά πολλά ερωτηματικά για το ποια τελικά είναι η θέση του για το χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος. Σε συνέντευξή του προς μαθητές Λυκείου ο Αρχιεπίσκοπος ρωτήθηκε «Ποια η γνώμη σας για το γεγονός ότι το μάθημα των θρησκευτικών τείνει να γίνει κατ' επιλογήν διδασκόμενο;». Αντί ευθείας απάντησης και καταγγελίας του κυβερνητικού σχεδιασμού υποβάθμισης του μαθήματος στο Λύκειο, ο Αρχιεπίσκοπος στράφηκε εναντίον των Θεολόγων και του μαθήματος τονίζοντας ότι «Στην πατρίδα μας υπάρχουν πολλά αρνητικά στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται τα θρησκευτικά» και συμπληρώνοντας μάλιστα ότι «πρέπει να διορθωθούν ο τρόπος με τον οποίο διδάσκονται τα θρησκευτικά και οι άνθρωποι που τα διδάσκουν».
Μερικά ερωτήματα έχουμε να θέσουμε επί των δηλώσεων αυτών του Αρχιεπισκόπου:....
1. Ποια είναι τα αρνητικά στον σημερινό τρόπο διδασκαλίας των Θρησκευτικών; Επιζητεί και ο Αρχιεπίσκοπος αλλαγή του περιεχομένου του μαθήματος;
2. Η διόρθωση του τρόπου με τον οποίο διδάσκονται τα Θρησκευτικά και την οποία ζητά ο Αρχιεπίσκοπος αφορά στο περιεχόμενο ή στις μεθόδους διδασκαλίας του μαθήματος; Χρειάζεται νέος προσανατολισμός του μαθήματος και αλλαγές σε αυτό; Ή μήπως στόχος μας πρέπει να είναι η διατήρηση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του;
3. Διόρθωση χρειάζονται και οι θεολόγοι που διδάσκουν το μάθημα, κατά τον Αρχιεπίσκοπο. Σε ποιο τομέα; Στη διδακτική του μαθήματος; Γιατί αναμφίβολα στην πνευματική ζωή όλοι έχουμε ανάγκη μετανοίας, διόρθωσης και διαρκούς προόδου. Μήπως όμως ο Αρχιεπίσκοπος εδώ ζητά προσαρμοστικότητα των Θεολόγων στις απαιτήσεις των κυβερνώντων και του παρόντος καιρού; Μήπως μας καλεί να γίνουμε όλοι ομόφρονες των θεολόγων του ΚΑΙΡΟΥ που γνωρίζουν να ελίσσονται και να προσαρμόζονται τις απαιτήσεις των καιρών και των πολιτικών;
4. Με δεδομένη την κυβερνητική πρόθεση υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος, με εκπεφρασμένη την υπουργική θέση για μετατροπή του μαθήματος σε θρησκειολογικό και με ανοιχτό το ενδεχόμενο μετατροπής του μαθήματος σε επιλεγόμενο στο Νέο Λύκειο, θα περιμέναμε σαφή και κατηγορηματική εναντίωση του Αρχιεπισκόπου στην κυβερνητική πολιτική για το μάθημα των Θρησκευτικών.
5. Φαίνεται πως η πολλή παρέα με τους κουλτουριάρηδες Θεολόγους που φρόντισε να στεγάσει ο Αρχιεπίσκοπος στην Σύνοδο, την Αρχιεπισκοπή και αλλού τον έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση θέσης για το θρησκευτικό μάθημα που δεν συνάδει με την αγωνία της πλειονότητας των θεολόγων που διδάσκουμε το μάθημα στα σχολεία.
Εάν τελικά ο Θεός επιτρέψει την μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών σε επιλεγόμενο στο Λύκειο και σε θρησκειολογικό στο Γυμνάσιο, τούτο θα έχει συμβεί «δια τας αμαρτίας ημών».
1. Ποια είναι τα αρνητικά στον σημερινό τρόπο διδασκαλίας των Θρησκευτικών; Επιζητεί και ο Αρχιεπίσκοπος αλλαγή του περιεχομένου του μαθήματος;
2. Η διόρθωση του τρόπου με τον οποίο διδάσκονται τα Θρησκευτικά και την οποία ζητά ο Αρχιεπίσκοπος αφορά στο περιεχόμενο ή στις μεθόδους διδασκαλίας του μαθήματος; Χρειάζεται νέος προσανατολισμός του μαθήματος και αλλαγές σε αυτό; Ή μήπως στόχος μας πρέπει να είναι η διατήρηση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του;
3. Διόρθωση χρειάζονται και οι θεολόγοι που διδάσκουν το μάθημα, κατά τον Αρχιεπίσκοπο. Σε ποιο τομέα; Στη διδακτική του μαθήματος; Γιατί αναμφίβολα στην πνευματική ζωή όλοι έχουμε ανάγκη μετανοίας, διόρθωσης και διαρκούς προόδου. Μήπως όμως ο Αρχιεπίσκοπος εδώ ζητά προσαρμοστικότητα των Θεολόγων στις απαιτήσεις των κυβερνώντων και του παρόντος καιρού; Μήπως μας καλεί να γίνουμε όλοι ομόφρονες των θεολόγων του ΚΑΙΡΟΥ που γνωρίζουν να ελίσσονται και να προσαρμόζονται τις απαιτήσεις των καιρών και των πολιτικών;
4. Με δεδομένη την κυβερνητική πρόθεση υποβάθμισης του θρησκευτικού μαθήματος, με εκπεφρασμένη την υπουργική θέση για μετατροπή του μαθήματος σε θρησκειολογικό και με ανοιχτό το ενδεχόμενο μετατροπής του μαθήματος σε επιλεγόμενο στο Νέο Λύκειο, θα περιμέναμε σαφή και κατηγορηματική εναντίωση του Αρχιεπισκόπου στην κυβερνητική πολιτική για το μάθημα των Θρησκευτικών.
5. Φαίνεται πως η πολλή παρέα με τους κουλτουριάρηδες Θεολόγους που φρόντισε να στεγάσει ο Αρχιεπίσκοπος στην Σύνοδο, την Αρχιεπισκοπή και αλλού τον έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση θέσης για το θρησκευτικό μάθημα που δεν συνάδει με την αγωνία της πλειονότητας των θεολόγων που διδάσκουμε το μάθημα στα σχολεία.
Εάν τελικά ο Θεός επιτρέψει την μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών σε επιλεγόμενο στο Λύκειο και σε θρησκειολογικό στο Γυμνάσιο, τούτο θα έχει συμβεί «δια τας αμαρτίας ημών».
3 σχόλια:
ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΣΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
Θα συμφωνήσω μόνο σε 2 προτάσεις του Αρχιεπισκόπου: 1) αλλαγή διδακτικής του μαθήματος & 2) αλλαγή προσώπων που τα διδάσκουν.
1) Το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο δε θέλει αλλαγή στον ομολογιακό χαρακτήρα αλλά στο τρόπο που διδάσκεται από τον καθηγητή. Έχουμε περάσει από το σχολείο και όλοι ξέρουμε τι γίνεται την ώρα του μαθήματος: χαρτοπόλεμος και τρίλιζες (Ο-Χ). Ο τρόπος διδασκαλίας μέσω της στείρας ανάγνωσης του σχολικού εγχειριδίου, η παπαγαλία δογμάτων και άλλων όρων της πίστης μας κάνουν το μάθημα βαρετό. Οι καθηγητές των θεολογικών σχολών πρέπει να βοηθήσουν σε αυτό μιας και υπάρχει σχετικο ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ μάθημα: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ.
2) Ο δάσκαλος - καθηγητής είναι αυθεντία για τον μαθητή. Όταν ο δάσκαλος δεν ανταποκρίνεται στις ορθές απαιτήσεις του μαθητή, δημιουργείται μια τάση απαξίωσης του ίδιου και του διδασκόμενου μαθήματος. Απαιτείται προέλεγχος από το Πανεπιστήμιο. Δε γίνεται να δηλώνουν κάθε χρόνο τη Θεολογική ως πρώτη επιλογή 10-15 φοιτητές και να εισάγωνται κάθε χρόνο γύρω στους 300 φοιτητές. Οι περισσότεροι φοιτητές βλέπουν τη Θεολογική ως μία σχολή δεύτερης διαλογής, σανίδα σωτηρίας στην αποτυχία εισαγωγής στις φιλοσοφικές, παιδαγωγικές και νομικές σχολές. Είναι επόμενο λοιπόν οι αυριανοί καθηγητές να μην δίνουν στο μάθημα των Θρησκευτικών την απαιτούμενη σημασία και προσοχή. Στηρίζονται μόνο στις πανεπιστημιακές γνώσεις τους και στα (κακογραμμένα;) σχολικά εγχειρίδια. Ο μαθητής βλέποντας την αδιαφορία - αμάθεια του καθηγητή του, θα τον μιμιθεί. Και θα γίνει ο επόμενος αρνητής και άθεος.
Είναι κρίμα σήμερα τα θρησκευτικά να μην μπορούν να επιδράσουν στα παιδιά και στους εφήβους. Είναι κρίμα και άδικο για τις Σχολές να «εξάγουν» τέτοια «μπουμπούκια» σαν θεολόγους. Είναι πάλι κρίμα να υπάρχουν θεολογικοί σύνδεσμοι (πχ ΚΑΙΡΟΣ) που να θέλουν να συνεχίσουν την απαξίωση του μαθήματος. Γιατί αφού δεν υπάρχουν πολλοί θεολόγοι που να μπορούν να διδάξουν το μάθημα και την πίστη τους στους μαθητές πώς θα μπορέσει να διδάξει τις αιρετικές και αλλόθρησκες διδασκαλίες; Όταν έχει σύγχηση στο μυαλό του πώς θα μπορέσει να οργανώσει την πίστη των μαθητών του; Όταν ο ίδιος είναι ένας μισθοφόρος θεολόγος, πώς θα κάνει το παιδί σωστό χριστιανό; Οι σχόλες θα πρέπει να ενδιαφερούν για το ποιους παραδίδουν στην ελληνική κοινωνία σαν θεολόγους και να μην ασχολούνται μόνο με τους μεταπτυχιακούς τους και το πώς θα «βολέψουν» κανένα συγγενή και φίλο.
Ένας φοιτητής Θεολογίας.
και η διόρθωση του τρόπου διδασκαλίας και όσων το διδάσκουν, περνάει μέσα από το να γίνει επιλογής μάθημα στο λύκειο σεβαστέ κ.κ Ιερώνυμε;
Δημοσίευση σχολίου