2/3/11

Αλλαγές στα Γυμνάσια και Λύκεια της Κύπρου

πηγή: Φιλελεύθερος, 2/3/2011
Τέλος η ελεύθερη επιλογή μαθημάτων
Από το Σεπτέμβριο του 2012 οι μαθητές θα διαλέγουν πρόγραμμα σπουδών
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
Το υπουργείο Παιδείας παρέδωσε χθες τη νέα του πρόταση για την αναδιαμόρφωση της Μέσης Εκπαίδευσης. Εισηγείται κατάργηση της ελεύθερης επιλογής μαθημάτων στο Λύκειο, από τον Σεπτέμβριο του 2012, με την εισαγωγή οκτώ προγραμμάτων σπουδών και τη μερική ενοποίηση της Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Για το Γυμνάσιο, προτείνει ογδοντάλεπτα μαθήματα, κατάργηση όλων των μισάωρων και εισαγωγή ενός νέου μαθήματος, με τίτλο «Δημοκρατικοί θεσμοί και δημοκρατική παιδεία»... Την ίδια ώρα, προτείνει να εφαρμοστεί σε πιλοτική βάση, ένα δεύτερο σχέδιο για τον γυμνασιακό κύκλο, όπου εκτός από τα μαθήματα, το σχολικό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει και ένα δίωρο «δραστηριοτήτων». Ο «Φ» εξασφάλισε το ολοκαίνουργιο έγγραφο του Υπουργείου και αποκαλύπτει τις αλλαγές που εισηγείται ως προς τη διαμόρφωση νέων ωρολογίων προγραμμάτων.

ΓΥΜΝΑΣΙΟ
1. Στα Γυμνάσια οι διδακτικές περίοδοι αυξάνονται από 37 που ήταν μέχρι τώρα (21 περίοδοι 45 λεπτών και 16 περίοδοι 40 λεπτών) σε 38 περιόδους (14 περίοδοι 45 λεπτών και 24 περίοδοι 40 λεπτών).
2. Η αύξηση των 40' περιόδων δίνει τη δυνατότητα αύξησης των μαθημάτων που μπορούν να διδάσκονται σε συνεχή ογδοντάλεπτα, δίνοντας τη δυνατότητα εισαγωγής μεθόδων διδασκαλίας που προωθούν την κριτική σκέψη, την αυτενέργεια και τον διάλογο και μειώνοντας τον αριθμό των διαφορετικών μαθημάτων που έχουν καθημερινά οι μαθητές και οι μαθήτριες. Η προσφορά των μαθημάτων σε συνεχή ογδοντάλεπτα ή 45' θα καθοριστεί με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν από την εφαρμογή των νέων αναλυτικών
3.Καταργούνται τα μισάωρα, τα οποία δεν επέτρεπαν ούτε την αφομοίωση και εμπέδωση όσων διδάσκονταν ούτε την επωφελή αξιοποίηση εκείνου του διδακτικού χρόνου για τους μαθητές.
4. Σχετικά με τις ξένες γλώσσες, για την επόμενη σχολική χρονιά 2011-2012 τα Αγγλικά και τα Γαλλικά παραμένουν ως υποχρεωτικές ξένες γλώσσες στο Γυμνάσιο για όλους τους μαθητές και μαθήτριες. Η εισαγωγή της δυνατότητας επιλογής ξένης γλώσσας από την Α’ Γυμνασίου, η οποία προτάθηκε από την Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων, χρήζει προσεκτικής επεξεργασίας και θα εξεταστεί πιο διεξοδικά από το Υπουργείο.

ΛΥΚΕΙΟ

Το Υπουργείο προτείνει ένα νέο τύπο Λυκείου για τους μαθητές που θα φοιτήσουν σε αυτή τη βαθμίδα από τη σχολική χρονιά 2012-2013 με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά.
•Η Α' Λυκείου παραμένει κοινή για όλους τους μαθητές (35 περίοδοι κοινού κορμού).
•Στη Β' και Γ' τάξη, η δομή παύει να είναι ενιαία για όλους και διαιρείται σε δύο μέρη:
Ένα πρόγραμμα κοινό για όλους τους μαθητές με το οποίο θα ολοκληρώνεται η γενική τους παιδεία. Το πρόγραμμα αυτό απορροφά τις 19 από τις 35 συνολικά διδακτικές περιόδους που προβλέπονται για τη Β' και τη Γ' Λυκείου.
Οχτώ προγράμματα εμβάθυνσης, ίδια για τη Β' και Γ' Λυκείου, από τα οποία θα επιλέγουν ελεύθερα ένα, με βάση τις προσωπικές τους προτιμήσεις και στοχεύσεις. Κάθε πρόγραμμα εμβάθυνσης εκτείνεται σε 16 συνολικά περιόδους.
ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕ 4 ΣΧΟΛΕΙΑ
Σε περιορισμένο αριθμό Γυμνασίων, που δεν θα υπερβούν τα τέσσερα θα εφαρμοστεί ένα διαφορετικό ωρολόγιο όπου, οι διδακτικές περίοδοι από 37 που ήταν μέχρι σήμερα θα αυξηθούν σε 40 και ταυτόχρονα θα μειωθεί ο χρόνος κάθε διδακτικής περιόδου από 45΄σε 40΄, ώστε να μην μειώνεται ο χρόνος των διαλειμμάτων και να μην αυξάνεται ο χρόνος διδασκαλίας του εκπαιδευτικού.
Δύο απ’ αυτές τις 40 περιόδους, δεν θα προορίζονται για τη διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων, αλλά για να οργανώνονται και να διεξάγονται δραστηριότητες, οι οποίες ήδη πραγματοποιούνται στις σχολικές μονάδες, προκαλώντας απώλεια διδακτικού χρόνου (π.χ.ώρες Υπεύθυνου Τμήματος, όμιλοι, διαλέξεις, γιορτές). >Η αύξηση των περιόδων δεν θα συνεπάγεται εντατικοποίηση ούτε για τους μαθητές ούτε για τους καθηγητές, αλλά συστηματοποιεί και εξορθολογίζει την υφιστάμενη κατάσταση προς όφελος και των δύο, διατηρώντας παράλληλα για λογαριασμό της σχολικής μονάδας τη δυνατότητα να προβαίνει στις δραστηριότητες εκείνες που θεωρούνται αναγκαίες για την ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών.
Το πιλοτικό πρόγραμμα θα αξιολογηθεί κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής του και, με βάση τα πορίσματα που θα προκύψουν, θα εξεταστεί η επέκτασή του σε όλα τα Γυμνάσια της Κύπρου.

ΟΚΤΩ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
1.Κλασσικών σπουδών 2.Τεχνών 3.Γλωσσών και ευρωπαϊκών σπουδών 4.Πολυτεχνικών σπουδών 5.Θετικών επιστημών 6.Βιοεπιστημών 7.Οικονομικών επιστημών και διοίκησης 8.Εμπορίου, τουριστικών επιστημών και υπηρεσιών
Κάθε μαθητής θα παίρνει α) δύο υποχρεωτικά τετράωρα μαθήματα τα οποία καθορίζονται εξαρχής σε κάθε πρόγραμμα και θα επιλέγει επιπλέον είτε β) δύο τετράωρα μαθήματα επιλογής από κατάλογο που καθορίζεται ξεχωριστά για κάθε πρόγραμμα εμβάθυνσης είτε γ) ένα τετράωρο μάθημα επιλογής από κατάλογο που καθορίζεται ξεχωριστά για κάθε πρόγραμμα εμβάθυνσης και ένα τετράωρο μάθημα ενδιαφέροντος, το οποίο μπορεί να επιλέγει ο μαθητής από έναν κοινό κατάλογο μαθημάτων για όλα τα προγράμματα εμβάθυνσης.
Εξαίρεση αποτελεί το πρόγραμμα Θετικών Επιστημών όπου ο μαθητής θα παίρνει α) ένα υποχρεωτικό τετράωρο μάθημα που καθορίζεται και θα επιλέγει ακόμα είτε β) τρία τετράωρα μαθήματα επιλογής από τον κατάλογο που καθορίζεται για το συγκεκριμένο πρόγραμμα εμβάθυνσης είτε γ) δύο τετράωρα μαθήματα επιλογής από τον κατάλογο που καθορίζεται για το πρόγραμμα και ένα τετράωρο μάθημα ενδιαφέροντος το οποίο μπορεί να επιλέγει ο μαθητής από τον κοινό κατάλογο μαθημάτων για όλα τα προγράμματα εμβάθυνσης.
Ο κατάλογος των επιλεγόμενων μαθημάτων (επίσης κοινών και για τις δύο τάξεις) είναι ανοιχτός για όλους τους μαθητές και μαθήτριες, ανεξαρτήτως επιλογών κατεύθυνσης, με σκοπό να ικανοποιηθούν προσωπικά ενδιαφέροντα και κλίσεις που υπερβαίνουν τις δυνατότητες των μαθημάτων κατεύθυνσης.
Τα Προγράμματα Εμβάθυνσης οργανώθηκαν με τέτοιο τρόπο, ώστε ο μαθητής να έχει πρόσβαση από κάθε πρόγραμμα σε τουλάχιστον δύο επιστημονικά πεδία, με βάση τις υφιστάμενες Προϋποθέσεις Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που ισχύουν για τις Παγκύπριες Εξετάσεις.
Σχετικά με τις ξένες γλώσσες, τα Αγγλικά θα διδάσκονται υποχρεωτικά σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, ενώ τα Γαλλικά παραμένουν υποχρεωτική ξένη γλώσσα μέχρι την Α' Λυκείου. Στη Β΄ τάξη δίνεται δυνατότητα ο μαθητής να διδαχθεί μία 2η Ξένη Γλώσσα την οποία μπορεί να επιλέξει από μια ομάδα έξι γλωσσών (Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Ρωσικά και Τουρκικά).
Με την πιο πάνω πρόταση επιτυγχάνεται η άρση του απόλυτου διαχωρισμού του Λυκειακού κύκλου σπουδών σε Μέση Γενική Εκπαίδευση από τη μια και σε Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση από την άλλη. Συγκεκριμένα, το προτεινόμενο πρόγραμμα για το Λύκειο, ενσωματώνει το υφιστάμενο Ενιαίο Λύκειο και τη Θεωρητική Κατεύθυνση των Τεχνικών Σχολών σε κοινά προγράμματα εμβάθυνσης για τη Β' και Γ' Λυκείου και με κοινό πρόγραμμα για την Α' Λυκείου. Όσον αφορά στην Επαγγελματική Κατεύθυνση των Τεχνικών Σχολών θα εξακολουθεί να λειτουργεί στην παρούσα φάση με την υφιστάμενη δομή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)