Εἰσήγησις εἰς τὴν Διημερίδα διὰ τῆς ΠΕΘ. 12–13 Μαρτίου 2011
ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΙΕΡΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
Ἐκφωνηθεῖσα ὑπό τοῦ Ἱερομ. Ἱερωνύμου, Ἀντιπροσώπου τῆς Ἱ. Μ. Σίμωνος Πέτρας
Ἡ Ἱερά Κοινότης τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀνταποκρινομένη στην παράκληση τῆς ΠΕΘ, νά ἀπευθύνει χαιρετισμόν στήν σήμερον διοργανουμένη διημερίδα μέ κεντρικό θέμα: “Ἡ Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας– Ἀπάντηση στή σύγχρονη ἀποστασία τοῦ ἀνθρώπου”, ἐκφράζει προς τό Δ.Σ. τίς θερμές εὐχαριστίες για τήν τιμητική πρόσκληση.
Οἱ ταπεινοί οἰκήτορες τοῦ Περιβολίου τῆς Παναγίας μας, ὅπου παρεπιδημοῦν καί διακονοῦν τόν ἱερό αὐτό Τόπο καί τά ἱερά σκηνώματά του, ἀγωνίζονται νά διαφυλάσσουν τήν πολύτιμη κληρονομιά τῶν Ἁγίων πατέρων μας, τήν πίστη μας, προσκυνώντας μέρα-νύκτα τίς ἅγιες εἰκόνες καί τά τίμια λείψανα τῶν ἁγίων μας. Καί αὐτή ἡ προσκύνηση συνοδεύεται πάντα μέ προσευχή...
Τό Ἅγιον Ὄρος, ὡς τόπος προσευχῆς καί ἀσκήσεως, ἀλλά καί ὡς ἑστία πολιτισμοῦ καί γραμμάτων, ποιό μήνυμα ἆραγε θά μποροῦσε σήμερα νά ἐκπέμψει στόν ἄνθρωπο, πού ἔχει ἀποστατήσει; Καί καθώς οἱ σύγχρονοι τρόποι ζωῆς γίνονται ἡμέραν καθ᾽ ἡμέραν ὁλονέν καί ἰσοπεδωτικοί καί φθείρουν ὀλίγον κατ᾽ ὀλίγον τούς ἁρμούς τῆς παραδοσιακῆς ζωῆς καί ἀποξενώνουν τούς ἀνθρώπους ἀπό τίς ρίζες τους ποιό μήνυμα ἐκπέμπεται στόν ταραγμένο κόσμο;
Ὁ Ἁγιώνυμος Ἄθως, ὅπως και ὅλη ἡ ποιμαίνουσα ἐν τῷ κόσμῳ Ἐκκλησία μας, εἶχε καί ἔχει μια οἰκουμενική ἀποστολή. Νά μεταφέρει τό μήνυμα τῆς παρακλήσεως, τῆς παραμυθίας, δηλ. τό μήνυμα τῆς σωτηρίας τοῦ κάθε ἀνθρώπου διά τοῦ ἐνανθρωπήσαντος και ἀναστάντος Κυρίου.
Μέσα σέ ἕνα ἀποστασιοποιημένο ἀπό τήν Ἐκκλησία κόσμο, ὅπου δημιουργοῦνται νέες συνθῆκες ζωῆς, μέ τόν τεχνικό πολιτισμό, τη βιομηχανική ἀνάπτυξη, τά μεγάλα ἀστικά κέντρα, τά πολλά μέσα ἐνημερώσεως, τό διαδίκτυο, τόν τουρισμό, τήν εὔκολη μετακίνηση τῶν ἀνθρώπων, τήν ταχεῖα διακίνηση ἰδεῶν, πληροφοριῶν, μηνυμάτων, εἰκόνων καί ἐμπορευμάτων, ποιος θά ἦταν πλέον κατάλληλος νά βοηθήσει εἰς βάθος τόν ἀγωνιζόμενο μέσα στίς ποικίλες δοκιμασίες ἄνθρωπο καί νά δώσει λύσεις στα προβλήματά του;
Στό κείμενο πού ἐξέδωσε πρό ἐτῶν ἡ Ἱερά Κοινότης τοῦ Ἁγίου Ὄρους μέ τίτλο: «Τό Ἅγιον Ὄρος καί ἡ παιδεία τοῦ Γένους μας» γράφονται χαρακτηριστικά καί τά ἑξῆς: «Γιά τό πιό μεγάλο πρόβλημα, γιά τό πιό τελευταῖο, ἐπεῖγον καί σέ παγκόσμια κλίμακα ἁπλωμένο, τό θέμα τῆς ἀνησυχίας τῆς νέας γενιᾶς, ἡ ἱκανή νά βοηθήσει δωρεάν ὅλον τόν κόσμο ἀποτελεσματικά καί βέβαια εἶναι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκ κλησία. Ἡ ἱστορία, ἡ ἐξέλιξη ὁδηγεῖ στήν Ὀρθοδοξία». Ἡ Ἀνατολική, λοιπόν, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία εἶναι ἐκείνη πού κάνει τόν ταλαίπωρο καί ἀποστάτη ἄνθρωπο, ὥστε νά ἀνοίξει στή ζωή του νέους δρόμους καί πνευματικούς ὁρίζοντες, ἀλλά καί ὠθεῖ να ἀξιοποιήσουν οἱ ἄνθρωποι, καί δή οἱ νέοι, γιά τόν ἑαυτόν τους και γιά ὅλο τόν κόσμο τά ἀδαπάνη τα κοιτάσματα τῆς πνευματικῆς ἐνεργείας, πού κρύβει τό ὑπέδαφος τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεώς μας, ἀλλά καί αὐτή ἡ χιλιόχρονη πνευματική κιβωτός τοῦ Ἁγίου Ὄρους.
Γράφει ἕνας σύγχρονος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: «Ἡ Ὀρθοδοξία σήμερα βρίσκεται ἀνάμεσα στις δύο μονόπλευρες ἀναγνωρίσεις», καί συνεχίζει: «Ἀπό τήν μιά πλευρά εἶναι οἱ μουσουλμάνοι, οἱ ὁποῖοι ἀναγνωρίζουν τήν δύναμη τῆς πίστεώς μας, ἀλλά δέν ἀναγνωρίζουν τήν Βίβλο τῆς πίστεώς μας… Ἐμεῖς, γράφει, κρατούσαμε και κρατᾶμε καί τήν Βίβλο, δηλ. την Ἁγία Γραφή καί τήν Δύναμη, δηλ. τά σημάδια καί τά θαύματα τοῦ Θεοῦ μέσῳ ἁγίων, σταυροῦ, εἰκόνων, μέσῳ προσευχῶν καί ὅλων τῶν ἁγίων μυστηρίων».
Ὁ ἁγιορείτης ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ὑπερασπίστηκε σθεναρά αὐτά τά σημάδια καί τά θαύματα τοῦ Θεοῦ, τήν ὀρθόδοξη δηλ. πίστη, ἔναντι τῆς δυτικῆς θεολογίας τοῦ Βαρλαάμ, καί αὐτόν τόν ἀγῶνα συνέχισαν οἱ ἅγιοι Κολλυβάδες τῆς φιλοκαλικῆς ἀναγεννήσεως, οἱ ὁποῖοι μᾶς ἔδειξαν τόν δρόμο τῆς λυτρωτικῆς διά τῶν ἁγίων μυστηρίων χάριτος τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας. Καί δέν εἶναι τυχαῖο πού αὐτή τήν ἀξία τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὁμολόγησε μέ τόν τρόπο του καί ὁ ποιητής Γ. Σεφέρης λέγοντας: «Ἀπό τήν Εὐρώπη γυρίσαμε πεινασμένοι». Καί ὅσοι σήμερα αἰσθάνονται αὐτή τήν πνευματική πεῖνα καί δῖψα, δέν ἔχουν παρά να ἀναζητήσουν τήν σωτήρια ἀλήθεια στήν καθ᾽ ἡμᾶς Ἀνατολή. Δηλαδή στήν ἄσκηση, τήν προσευχή, την νηστεία, τήν ἀγρυπνία, τήν ἐλεημοσύνη, τήν διδασκαλία καί τήν κατήχηση, καί πρωτίστως στά ἅγια μυστήρια. Αὐτό λοιπόν, εἶναι καί το σύγχρονο μύνημα τοῦ Ἁγίου Ὄρουςστόν ἀποστασιοποιημένο ἄνθρωπο, ἀλλά καί σέ ὁλόκληρο τόν κόσμο.
Κατακλείοντας θά ἤθελα ἐκ μέρους τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος τῶν Εἴκοσι Πατριαρχικῶν καί Σταυροπηγιακῶν Ἱερῶν Μονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους νά μεταφέρω συγχαρητηρίους ἐνθέρμους εὐχάς καί τον ἀδελφικόν χαιρετισμόν πάντων τῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων πρός ἅπαντας τούς Συνέδρους τῆς Διημερίδος, ὁλοκαρδίως εὐχόμενος ὅπως Κύριος ὁ Θεός ἡμῶν, πρεσβείαις τῆς Ἐφόρου τῆς Ἀθωνικῆς μοναστικῆς πολιτείας Κυρίας Θεοτόκου, εὐοδώσει τίς ἐργασίες αὐτῆς, ὡς και τούς θεαρέστους σκοπούς τῆς ΠΕΘ, ὥστε τά συμπεράσματα πού θά ἐξαχθοῦν νά γίνουν ἡ πνευματική πυξίδα τῶν ἐν τῷ ἀμπελῶνι τοῦ Κυρίου ἐργαζομένων θεολόγων, ποιμένων καί ἐκπαιδευτικῶν, και ταυτόχρονα μία διακριτική χριστοτερπής παρέμβαση στή σύγχρονη λαίλαπα τῆς ἀπό Θεοῦ ἀποστασίας τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου.
Ἐπιμέλεια κ.Ἠλία Δ. Μπάκου
Τό Ἅγιον Ὄρος, ὡς τόπος προσευχῆς καί ἀσκήσεως, ἀλλά καί ὡς ἑστία πολιτισμοῦ καί γραμμάτων, ποιό μήνυμα ἆραγε θά μποροῦσε σήμερα νά ἐκπέμψει στόν ἄνθρωπο, πού ἔχει ἀποστατήσει; Καί καθώς οἱ σύγχρονοι τρόποι ζωῆς γίνονται ἡμέραν καθ᾽ ἡμέραν ὁλονέν καί ἰσοπεδωτικοί καί φθείρουν ὀλίγον κατ᾽ ὀλίγον τούς ἁρμούς τῆς παραδοσιακῆς ζωῆς καί ἀποξενώνουν τούς ἀνθρώπους ἀπό τίς ρίζες τους ποιό μήνυμα ἐκπέμπεται στόν ταραγμένο κόσμο;
Ὁ Ἁγιώνυμος Ἄθως, ὅπως και ὅλη ἡ ποιμαίνουσα ἐν τῷ κόσμῳ Ἐκκλησία μας, εἶχε καί ἔχει μια οἰκουμενική ἀποστολή. Νά μεταφέρει τό μήνυμα τῆς παρακλήσεως, τῆς παραμυθίας, δηλ. τό μήνυμα τῆς σωτηρίας τοῦ κάθε ἀνθρώπου διά τοῦ ἐνανθρωπήσαντος και ἀναστάντος Κυρίου.
Μέσα σέ ἕνα ἀποστασιοποιημένο ἀπό τήν Ἐκκλησία κόσμο, ὅπου δημιουργοῦνται νέες συνθῆκες ζωῆς, μέ τόν τεχνικό πολιτισμό, τη βιομηχανική ἀνάπτυξη, τά μεγάλα ἀστικά κέντρα, τά πολλά μέσα ἐνημερώσεως, τό διαδίκτυο, τόν τουρισμό, τήν εὔκολη μετακίνηση τῶν ἀνθρώπων, τήν ταχεῖα διακίνηση ἰδεῶν, πληροφοριῶν, μηνυμάτων, εἰκόνων καί ἐμπορευμάτων, ποιος θά ἦταν πλέον κατάλληλος νά βοηθήσει εἰς βάθος τόν ἀγωνιζόμενο μέσα στίς ποικίλες δοκιμασίες ἄνθρωπο καί νά δώσει λύσεις στα προβλήματά του;
Στό κείμενο πού ἐξέδωσε πρό ἐτῶν ἡ Ἱερά Κοινότης τοῦ Ἁγίου Ὄρους μέ τίτλο: «Τό Ἅγιον Ὄρος καί ἡ παιδεία τοῦ Γένους μας» γράφονται χαρακτηριστικά καί τά ἑξῆς: «Γιά τό πιό μεγάλο πρόβλημα, γιά τό πιό τελευταῖο, ἐπεῖγον καί σέ παγκόσμια κλίμακα ἁπλωμένο, τό θέμα τῆς ἀνησυχίας τῆς νέας γενιᾶς, ἡ ἱκανή νά βοηθήσει δωρεάν ὅλον τόν κόσμο ἀποτελεσματικά καί βέβαια εἶναι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκ κλησία. Ἡ ἱστορία, ἡ ἐξέλιξη ὁδηγεῖ στήν Ὀρθοδοξία». Ἡ Ἀνατολική, λοιπόν, Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία εἶναι ἐκείνη πού κάνει τόν ταλαίπωρο καί ἀποστάτη ἄνθρωπο, ὥστε νά ἀνοίξει στή ζωή του νέους δρόμους καί πνευματικούς ὁρίζοντες, ἀλλά καί ὠθεῖ να ἀξιοποιήσουν οἱ ἄνθρωποι, καί δή οἱ νέοι, γιά τόν ἑαυτόν τους και γιά ὅλο τόν κόσμο τά ἀδαπάνη τα κοιτάσματα τῆς πνευματικῆς ἐνεργείας, πού κρύβει τό ὑπέδαφος τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεώς μας, ἀλλά καί αὐτή ἡ χιλιόχρονη πνευματική κιβωτός τοῦ Ἁγίου Ὄρους.
Γράφει ἕνας σύγχρονος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: «Ἡ Ὀρθοδοξία σήμερα βρίσκεται ἀνάμεσα στις δύο μονόπλευρες ἀναγνωρίσεις», καί συνεχίζει: «Ἀπό τήν μιά πλευρά εἶναι οἱ μουσουλμάνοι, οἱ ὁποῖοι ἀναγνωρίζουν τήν δύναμη τῆς πίστεώς μας, ἀλλά δέν ἀναγνωρίζουν τήν Βίβλο τῆς πίστεώς μας… Ἐμεῖς, γράφει, κρατούσαμε και κρατᾶμε καί τήν Βίβλο, δηλ. την Ἁγία Γραφή καί τήν Δύναμη, δηλ. τά σημάδια καί τά θαύματα τοῦ Θεοῦ μέσῳ ἁγίων, σταυροῦ, εἰκόνων, μέσῳ προσευχῶν καί ὅλων τῶν ἁγίων μυστηρίων».
Ὁ ἁγιορείτης ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ὑπερασπίστηκε σθεναρά αὐτά τά σημάδια καί τά θαύματα τοῦ Θεοῦ, τήν ὀρθόδοξη δηλ. πίστη, ἔναντι τῆς δυτικῆς θεολογίας τοῦ Βαρλαάμ, καί αὐτόν τόν ἀγῶνα συνέχισαν οἱ ἅγιοι Κολλυβάδες τῆς φιλοκαλικῆς ἀναγεννήσεως, οἱ ὁποῖοι μᾶς ἔδειξαν τόν δρόμο τῆς λυτρωτικῆς διά τῶν ἁγίων μυστηρίων χάριτος τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας. Καί δέν εἶναι τυχαῖο πού αὐτή τήν ἀξία τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἀνατολικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὁμολόγησε μέ τόν τρόπο του καί ὁ ποιητής Γ. Σεφέρης λέγοντας: «Ἀπό τήν Εὐρώπη γυρίσαμε πεινασμένοι». Καί ὅσοι σήμερα αἰσθάνονται αὐτή τήν πνευματική πεῖνα καί δῖψα, δέν ἔχουν παρά να ἀναζητήσουν τήν σωτήρια ἀλήθεια στήν καθ᾽ ἡμᾶς Ἀνατολή. Δηλαδή στήν ἄσκηση, τήν προσευχή, την νηστεία, τήν ἀγρυπνία, τήν ἐλεημοσύνη, τήν διδασκαλία καί τήν κατήχηση, καί πρωτίστως στά ἅγια μυστήρια. Αὐτό λοιπόν, εἶναι καί το σύγχρονο μύνημα τοῦ Ἁγίου Ὄρουςστόν ἀποστασιοποιημένο ἄνθρωπο, ἀλλά καί σέ ὁλόκληρο τόν κόσμο.
Κατακλείοντας θά ἤθελα ἐκ μέρους τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος τῶν Εἴκοσι Πατριαρχικῶν καί Σταυροπηγιακῶν Ἱερῶν Μονῶν τοῦ Ἁγίου Ὄρους νά μεταφέρω συγχαρητηρίους ἐνθέρμους εὐχάς καί τον ἀδελφικόν χαιρετισμόν πάντων τῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων πρός ἅπαντας τούς Συνέδρους τῆς Διημερίδος, ὁλοκαρδίως εὐχόμενος ὅπως Κύριος ὁ Θεός ἡμῶν, πρεσβείαις τῆς Ἐφόρου τῆς Ἀθωνικῆς μοναστικῆς πολιτείας Κυρίας Θεοτόκου, εὐοδώσει τίς ἐργασίες αὐτῆς, ὡς και τούς θεαρέστους σκοπούς τῆς ΠΕΘ, ὥστε τά συμπεράσματα πού θά ἐξαχθοῦν νά γίνουν ἡ πνευματική πυξίδα τῶν ἐν τῷ ἀμπελῶνι τοῦ Κυρίου ἐργαζομένων θεολόγων, ποιμένων καί ἐκπαιδευτικῶν, και ταυτόχρονα μία διακριτική χριστοτερπής παρέμβαση στή σύγχρονη λαίλαπα τῆς ἀπό Θεοῦ ἀποστασίας τοῦ συγχρόνου ἀνθρώπου.
Ἐπιμέλεια κ.Ἠλία Δ. Μπάκου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου