Τελικά, όπως όλα δείχνουν, τα προγράμματα σπουδών για το Νέο σχολείο θα αλλάξουν, δεν θα γίνουν όμως αλλαγές στα σχολικά βιβλία. Έτσι στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο θα παραμείνουν πιθανότατα τα ίδια βιβλία Θρησκευτικών. Μεταφέρουμε παρακάτω σημερινό (6/6/2011) ρεπορτάζ της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ:
Ποιες αλλαγές φέρνει ο Σεπτέμβριος στα σχολεία
Της Φιλομήλας Δημολαΐδου
Νέα διαθεματικά προγράμματα σπουδών, φραγμοί στη δεύτερη ξένη γλώσσα, πιλοτικά πειραματικά σχολεία, 161 νέα ολοήμερα δημοτικά με αναμορφωμένο πρόγραμμα, τα οποία θα προστεθούν στα 800 ήδη υπάρχοντα, και κλείσιμο όσων ολοήμερων έχουν κάτω από 60 μαθητές είναι ορισμένα από τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ο οποίος προμηνύεται ο δυσκολότερος των τελευταίων χρόνων...
Εδώ και καιρό ομάδες του υπουργείου Παιδείας έχουν επεξεργαστεί τα νέα προγράμματα σπουδών που θα διέπουν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ήδη η φιλοσοφία τους εγκρίθηκε σε γενικές γραμμές από το συμβούλιο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στάλθηκε με τις παρατηρήσεις των μελών του στο υπουργείο. Μέχρι την αρχή της επόμενης σχολικής χρονιάς εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η πλειονότητα των διδακτικών αντικειμένων, τα οποία όμως δεν θα εφαρμοστούν στο σύνολο των σχολείων. Σύμφωνα με πληροφορίες η εφαρμογή τους θα αρχίσει πιλοτικά σε περισσότερα από 100 γυμνάσια και δημοτικά σε όλη τη χώρα αλλά και στην α’ τάξη του νέου -πλέον- λυκείου. Τα βιβλία ωστόσο δεν θα αλλάξουν, αφού αντικαταστάθηκαν πολύ πρόσφατα με χρήματα της Ε.Ε.
«Η λογική των νέων προγραμμάτων σπουδών δεν αφορά μόνον τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης αλλά και την καινοτομία. Μαθαίνει στο μαθητή την τέχνη του συνδυασμού. Ο μαθητής γίνεται κριτικός συνθέτης», τόνισε στη «Θ» ο πρόεδρος του συμβουλίου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ιωάννης Καζάζης.
Κεντρικό βάρος στα νέα προγράμματα δίνεται στη διαθεματικότητα, ενώ η καινοτομία συνίσταται στο δέσιμο των μαθημάτων: Τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά θα διδάσκονται μαζί με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Φυσική και η Χημεία με τα Μαθηματικά. «Μέχρι τώρα τα μαθήματα ήταν αποκομμένα το ένα από το άλλο. Το ζήτημα όμως είναι τι θέλουμε να ξέρει ο μαθητής στο τέλος κάθε τάξης, ποιες δεξιότητες και ποιες ικανότητες επιθυμούμε να αποκτήσει. Εάν δηλαδή πρέπει να ξέρει παπαγαλία τέσσερις εξισώσεις ή πώς να τις χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του», υποστήριξε ο κ. Καζάζης.
Επιπλέον το συμβούλιο έχει απασχολήσει η συγχώνευση των οργανισμών του υπουργείου Παιδείας, όπως του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του ΙΠΟΔΕ και του ΟΕΔΒ, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση το θέμα του Τεχνολογικού λυκείου.
Ολοήμερα και ξένες γλώσσες
Αντιδράσεις προκαλεί ο περιορισμός από το υπουργείο Παιδείας της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας σε δημοτικά και γυμνάσια. Με σχετική εγκύκλιο παύει να υπάρχει το δικαίωμα επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας (γερμανικά ή γαλλικά) στο δημοτικό, καθώς θα διδάσκεται μόνον μία από αυτές με κριτήριο, όπως αναφέρεται, την πλειονότητα όσων τη δήλωσαν. Παράλληλα το υπουργείο βάζει φραγμούς και στη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στο γυμνάσιο, καθώς εφεξής η επιλογή μεταξύ γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής και ισπανικής θα γίνεται βάσει της οργανικής θέσης εκπαιδευτικού που θα υπάρχει στο σχολείο.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει οργανική θέση ή την έχουν δύο ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων (ΠΕ05, ΠΕ07, ΠΕ34, ΠΕ40) θα επιλεγεί η ξένη γλώσσα που επιθυμεί να διδαχθεί η πλειονότητα των μαθητών του γυμνασίου. Για τους μαθητές της β’ και της γ’ τάξης του γυμνασίου οι οποίοι στα προηγούμενα χρόνια διδάχτηκαν διαφορετική γλώσσα από τη γλώσσα επιλογής του σχολείου υπάρχουν οι εξής δυνατότητες: Ή να ισχύσει το Π.Δ. 188/1982 (απαλλαγή μαθητών από την ξένη γλώσσα) ή μετεγγραφή του μαθητή σε… όμορο γυμνάσιο στο οποίο θα διδάσκεται η ίδια γλώσσα που διδασκόταν ο μαθητής.
Την ίδια ώρα λιγότερα προβλέπεται ότι θα είναι τα ολοήμερα σχολεία που θα λειτουργήσουν την επόμενη σχολική χρονιά, αφήνοντας αρκετούς εργαζόμενους χωρίς επιλογή.
Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας από Σεπτέμβριο τίθενται αυστηρές προϋποθέσεις, οι οποίες θα θέσουν σε τερματισμό το ολοήμερο πρόγραμμα πολλών σχολείων, κυρίως μικρών επαρχιακών πόλεων και νησιών.
Σύμφωνα με αυτές, για να λειτουργήσει ολοήμερο σχολείο, πρέπει:
α) Να είναι εγγεγραμμένοι και να φοιτούν ανελλιπώς τουλάχιστον 60 μαθητές στο σχολείο.
β) Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του ολοήμερου να είναι 15 μαθητές.
γ) Στα δημοτικά σχολεία με ολοήμερο πρόγραμμα να εγγράφονται οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς είναι εργαζόμενοι, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του φορέα εργασίας τους ή σχετική δήλωση ανεργίας.
δ) Η αποχώρηση των μαθητών μπορεί να γίνεται μετά το τέλος κάθε διδακτικής ώρας του ολοήμερου, με την προϋπόθεση ότι στην αρχή του σχολικού έτους θα έχει κατατεθεί σχετική υπεύθυνη δήλωση των γονέων τους.
Εξάλλου από τη νέα χρόνια θα προστεθούν άλλα 161 ολοήμερα δημοτικά σχολεία στα 800 που λειτούργησαν πέρυσι με αναμορφωμένο πρόγραμμα. Στα επιπλέον σχολεία συμπεριλαμβάνονται και όσα νέα 12θέσια δημοτικά προέκυψαν από τις συνενώσεις και πληρούσαν τις προϋποθέσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με νέα μοντέλα διοίκησης και διδασκαλίας θα λειτουργήσουν το Σεπτέμβριο και 30 πιλοτικά πειραματικά σχολεία.
Μην καίτε τα βιβλία
Οι μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων καλούνται σήμερα να επιστρέψουν τα βιβλία τους σε ειδικές εκδηλώσεις που θα γίνουν σε όλα τα σχολεία της χώρας. Η δράση αποτελεί πανελλήνια προσπάθεια με στόχο την καλλιέργεια του σεβασμού για το δημόσιο αγαθό αλλά και για την περιβαλλοντική, χρηστική και συναισθηματική αξία του βιβλίου. Όσα έχουν διατηρηθεί σε καλή κατάσταση θα μοιραστούν στους νέους μαθητές τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν για ανακύκλωση.
Το τελευταίο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου τα σχολεία με το μεγαλύτερο αριθμό επιστροφών βιβλίων θα βραβευτούν από το υπουργείο Παιδείας με παροχή εκπαιδευτικού υλικού από τον ΟΕΔΒ. Θα βραβευτεί επίσης το σχολείο που θα δημιουργήσει την καλύτερη αφίσα προώθησης του προγράμματος, η οποία θα ανατυπωθεί και θα σταλεί σε όλα τα σχολεία.
Εδώ και καιρό ομάδες του υπουργείου Παιδείας έχουν επεξεργαστεί τα νέα προγράμματα σπουδών που θα διέπουν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ήδη η φιλοσοφία τους εγκρίθηκε σε γενικές γραμμές από το συμβούλιο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στάλθηκε με τις παρατηρήσεις των μελών του στο υπουργείο. Μέχρι την αρχή της επόμενης σχολικής χρονιάς εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η πλειονότητα των διδακτικών αντικειμένων, τα οποία όμως δεν θα εφαρμοστούν στο σύνολο των σχολείων. Σύμφωνα με πληροφορίες η εφαρμογή τους θα αρχίσει πιλοτικά σε περισσότερα από 100 γυμνάσια και δημοτικά σε όλη τη χώρα αλλά και στην α’ τάξη του νέου -πλέον- λυκείου. Τα βιβλία ωστόσο δεν θα αλλάξουν, αφού αντικαταστάθηκαν πολύ πρόσφατα με χρήματα της Ε.Ε.
«Η λογική των νέων προγραμμάτων σπουδών δεν αφορά μόνον τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης αλλά και την καινοτομία. Μαθαίνει στο μαθητή την τέχνη του συνδυασμού. Ο μαθητής γίνεται κριτικός συνθέτης», τόνισε στη «Θ» ο πρόεδρος του συμβουλίου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ιωάννης Καζάζης.
Κεντρικό βάρος στα νέα προγράμματα δίνεται στη διαθεματικότητα, ενώ η καινοτομία συνίσταται στο δέσιμο των μαθημάτων: Τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά θα διδάσκονται μαζί με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Φυσική και η Χημεία με τα Μαθηματικά. «Μέχρι τώρα τα μαθήματα ήταν αποκομμένα το ένα από το άλλο. Το ζήτημα όμως είναι τι θέλουμε να ξέρει ο μαθητής στο τέλος κάθε τάξης, ποιες δεξιότητες και ποιες ικανότητες επιθυμούμε να αποκτήσει. Εάν δηλαδή πρέπει να ξέρει παπαγαλία τέσσερις εξισώσεις ή πώς να τις χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του», υποστήριξε ο κ. Καζάζης.
Επιπλέον το συμβούλιο έχει απασχολήσει η συγχώνευση των οργανισμών του υπουργείου Παιδείας, όπως του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του ΙΠΟΔΕ και του ΟΕΔΒ, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση το θέμα του Τεχνολογικού λυκείου.
Ολοήμερα και ξένες γλώσσες
Αντιδράσεις προκαλεί ο περιορισμός από το υπουργείο Παιδείας της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας σε δημοτικά και γυμνάσια. Με σχετική εγκύκλιο παύει να υπάρχει το δικαίωμα επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας (γερμανικά ή γαλλικά) στο δημοτικό, καθώς θα διδάσκεται μόνον μία από αυτές με κριτήριο, όπως αναφέρεται, την πλειονότητα όσων τη δήλωσαν. Παράλληλα το υπουργείο βάζει φραγμούς και στη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στο γυμνάσιο, καθώς εφεξής η επιλογή μεταξύ γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής και ισπανικής θα γίνεται βάσει της οργανικής θέσης εκπαιδευτικού που θα υπάρχει στο σχολείο.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχει οργανική θέση ή την έχουν δύο ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων (ΠΕ05, ΠΕ07, ΠΕ34, ΠΕ40) θα επιλεγεί η ξένη γλώσσα που επιθυμεί να διδαχθεί η πλειονότητα των μαθητών του γυμνασίου. Για τους μαθητές της β’ και της γ’ τάξης του γυμνασίου οι οποίοι στα προηγούμενα χρόνια διδάχτηκαν διαφορετική γλώσσα από τη γλώσσα επιλογής του σχολείου υπάρχουν οι εξής δυνατότητες: Ή να ισχύσει το Π.Δ. 188/1982 (απαλλαγή μαθητών από την ξένη γλώσσα) ή μετεγγραφή του μαθητή σε… όμορο γυμνάσιο στο οποίο θα διδάσκεται η ίδια γλώσσα που διδασκόταν ο μαθητής.
Την ίδια ώρα λιγότερα προβλέπεται ότι θα είναι τα ολοήμερα σχολεία που θα λειτουργήσουν την επόμενη σχολική χρονιά, αφήνοντας αρκετούς εργαζόμενους χωρίς επιλογή.
Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας από Σεπτέμβριο τίθενται αυστηρές προϋποθέσεις, οι οποίες θα θέσουν σε τερματισμό το ολοήμερο πρόγραμμα πολλών σχολείων, κυρίως μικρών επαρχιακών πόλεων και νησιών.
Σύμφωνα με αυτές, για να λειτουργήσει ολοήμερο σχολείο, πρέπει:
α) Να είναι εγγεγραμμένοι και να φοιτούν ανελλιπώς τουλάχιστον 60 μαθητές στο σχολείο.
β) Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του ολοήμερου να είναι 15 μαθητές.
γ) Στα δημοτικά σχολεία με ολοήμερο πρόγραμμα να εγγράφονται οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς είναι εργαζόμενοι, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του φορέα εργασίας τους ή σχετική δήλωση ανεργίας.
δ) Η αποχώρηση των μαθητών μπορεί να γίνεται μετά το τέλος κάθε διδακτικής ώρας του ολοήμερου, με την προϋπόθεση ότι στην αρχή του σχολικού έτους θα έχει κατατεθεί σχετική υπεύθυνη δήλωση των γονέων τους.
Εξάλλου από τη νέα χρόνια θα προστεθούν άλλα 161 ολοήμερα δημοτικά σχολεία στα 800 που λειτούργησαν πέρυσι με αναμορφωμένο πρόγραμμα. Στα επιπλέον σχολεία συμπεριλαμβάνονται και όσα νέα 12θέσια δημοτικά προέκυψαν από τις συνενώσεις και πληρούσαν τις προϋποθέσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με νέα μοντέλα διοίκησης και διδασκαλίας θα λειτουργήσουν το Σεπτέμβριο και 30 πιλοτικά πειραματικά σχολεία.
Μην καίτε τα βιβλία
Οι μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων καλούνται σήμερα να επιστρέψουν τα βιβλία τους σε ειδικές εκδηλώσεις που θα γίνουν σε όλα τα σχολεία της χώρας. Η δράση αποτελεί πανελλήνια προσπάθεια με στόχο την καλλιέργεια του σεβασμού για το δημόσιο αγαθό αλλά και για την περιβαλλοντική, χρηστική και συναισθηματική αξία του βιβλίου. Όσα έχουν διατηρηθεί σε καλή κατάσταση θα μοιραστούν στους νέους μαθητές τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν για ανακύκλωση.
Το τελευταίο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου τα σχολεία με το μεγαλύτερο αριθμό επιστροφών βιβλίων θα βραβευτούν από το υπουργείο Παιδείας με παροχή εκπαιδευτικού υλικού από τον ΟΕΔΒ. Θα βραβευτεί επίσης το σχολείο που θα δημιουργήσει την καλύτερη αφίσα προώθησης του προγράμματος, η οποία θα ανατυπωθεί και θα σταλεί σε όλα τα σχολεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου