5/9/11

H Υπουργός Παιδείας για τα σχολικά βιβλία και τους διορισμούς

Σημεία συνέντευξης της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, στον Ρ/Σ Βήμα fm και στους δημοσιογράφους Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλο
Για τις ελλείψεις σε σχολικά βιβλία
Είναι πραγματικότητα ότι θα ξεκινήσουμε τη χρονιά με συγκεκριμένα προβλήματα. Θα ήθελα να καθησυχάσω όμως τους γονείς και τους μαθητές. Υπάρχουν δύο μεγάλα ζητήματα: Το ένα είναι να βρίσκονται στις τάξεις οι δάσκαλοι και οι καθηγητές και το άλλο να είναι τα βιβλία στα σχολεία.Υπάρχει καθυστέρηση σε ορισμένα βιβλία, αλλά θα πάνε στα σχολεία. Η διανομή έχει αρχίσει ήδη, αλλά θα υπάρξει ένα χρονικό διάστημα μέχρι να αποκατασταθεί για το σύνολο των βιβλίων....

Ούτε ο γονιός, ούτε ο μαθητής και η μαθήτρια είναι υποχρεωμένοι να δείξουν την παραμικρή κατανόηση για το πρόβλημα που υπάρχει.

Θα δώσω εξήγηση, γιατί ως δημόσιος λειτουργός οφείλω να το κάνω. Η εκτύπωση και η διανομή των βιβλίων είναι μία πολύπλοκη διαδικασία και γι αυτό πολλές χρονιές υπάρχουν προβλήματα. Είναι μία τιτάνια προσπάθεια, η οποία γίνεται με όρους δημοσίου: κάθε χρόνο ξεκινάει η προμήθεια χαρτιού, εκτυπώνονται και διανέμονται γύρω στα 30 εκατομμύρια βιβλία και συνήθως έχουμε μικρά ή μεγαλύτερα ζητήματα. Φέτος έχουμε ένα πολύ μεγάλο ζήτημα.

Κάθε χρόνο γίνεται διαγωνισμός από τον ΟΕΔΒ, χωρίς να εμπλέκεται το Υπουργείο, για την επιλογή προμηθευτών χαρτιού. Ούτε οι Υπηρεσίες του Υπουργείου, ούτε ο Υπουργός ασχολείται με το πώς θα παραγγείλουμε χαρτί. Πέρυσι κύλησε ομαλά και τα βιβλία ήταν όλα στα σχολεία.

Το πρόβλημα, φέτος, ξεκίνησε με την έναρξη του διαγωνισμού τον Οκτώβρη του 2010. Το Μάρτιο, κανονικά, επιλέγονται οι μειοδότες και μετά πρέπει να υπάρξει έλεγχος αυτών των συμβάσεων, ώστε το Ελεγκτικό Συνέδριο να δώσει έγκριση για να προχωρήσουν στην προμήθεια χαρτιού. Στις συμβάσεις φαίνεται ότι υπήρξαν ορισμένα προβλήματα και δεν προχώρησαν οι διαδικασίες από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Στο θέμα της καθυστέρησης του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν υπάρχει απάντηση. Η απόφαση είτε θετική είτε αρνητική έπρεπε να βγει εγκαίρως, γιατί έπρεπε να ληφθεί απόφαση σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας. Σε περίπτωση που είναι αρνητική, πρέπει να υπάρχει χρόνος για νέο διαγωνισμό. Σε περίπτωση που είναι θετική να συνεχίσει η προμήθεια. Έπρεπε όμως να έχουμε τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Μίλησα με τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ζήτησα να βγάλουν μία απόφαση, αρνητική ή θετική.

Θεσμικά αποτελεί υπέρβαση να υποδείξει ο Υπουργός κατεύθυνση στον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ζήτησα όμως να ληφθεί έγκαιρα μία απόφαση, αλλά δεν έγινε τίποτε. Στις 5 Ιουλίου έστειλα γραπτή επιστολή στον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σημειώνοντας ότι κάθε μέρα που χάνεται είναι σε βάρος των μαθητών.

Η απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου κοινοποιήθηκε στις 19 Ιουλίου, 12 ημέρες αφού έστειλα την επιστολή. Τότε ξεκίνησε ένας μαραθώνιος. Έπρεπε να γίνει απευθείας ανάθεση, να υπάρξει απόφαση των αντίστοιχων επιτροπών προμηθειών του Υπουργείου Δικαιοσύνης, να ξαναπάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Όλη αυτή η διαδικασία οδήγησε σε αυτήν την καθυστέρηση. Στο μεσοδιάστημα έγιναν τεράστιες προσπάθειες να βρούμε και άλλες λύσεις, όπως με το Στρατιωτικό Τυπογραφείο, με το Εθνικό Τυπογραφείο, ενώ ο Οργανισμός άρχισε να τυπώνει με ότι χαρτί είχε στις αποθήκες του, αλλάζοντας παράλληλα όλος ο σχεδιασμός.

Ούτε ο γονιός, ούτε ο εκπαιδευτικός, ούτε ο μαθητής είναι υποχρεωμένοι να κατανοήσουν τις αδυναμίες του ελληνικού κράτους και, ανεξαρτήτως ευθυνών, θέλω να ζητήσω συγγνώμη, από τους γονείς και τους μαθητές για την ταλαιπωρία αυτών των ημερών, μέχρις ότου έρθουν όλα τα βιβλία.

Θα βρούμε όλες τις δυνατές λύσεις, ώστε, τις πρώτες μέρες και στους νομούς που δεν έχουν πάει τα βιβλία να αντιμετωπισθεί το θέμα. Να πω εδώ ότι υπάρχουν σχολεία που έχουν πάρει βιβλία, νομοί που έχουν πάρει το 80% των βιβλίων. Έχουμε καλύψει τα νησιά, τις πιο μακρινές περιοχές γιατί ξεκινήσαμε από τις απομακρυσμένες περιοχές.

Υπάρχουν κατευθύνσεις προς τους εκπαιδευτικούς μετά από συναντήσεις με τους Περιφερειακούς Διευθυντές. Οι εκπαιδευτικοί έχουν μεγάλη εμπειρία, γιατί δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει καθυστέρηση.

Είναι σημαντικό, ωστόσο, ότι σήμερα τα βιβλία όλων των τάξεων είναι στο διαδίκτυο που έχουν εύκολη πρόσβαση μαθητές και εκπαιδευτικοί. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα αντικατασταθεί το έντυπο βιβλίο.

Παράλληλα θα δοθεί σε κάθε παιδί ένα dvd . Το 75% των ελληνικών νοικοκυριών έχουν υπολογιστή στο σπίτι και 54% είναι συνδεδεμένα στο internet. ακόμα και αν δεν υπάρχει δυνατότητα ανάγνωσης του dvd έχουμε συνεννοηθεί με όλα τα σχολεία να τα εκτυπώνει ο δάσκαλος για τα παιδιά που το χρειάζονται.

Με μια κοινή προσπάθεια θα αντιμετωπίσουμε τις πρώτες δύσκολες μέρες .



Για το Ελεγκτικό Συνέδριο

Είναι θέμα θεσμών. Κανένας θεσμός δεν είναι υπεράνω ελέγχου. Έχω ήδη έρθει σε επαφή με τον Υπουργό Δικαιοσύνης, γιατί δεν είναι ούτε η μόνη, ούτε η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό και έχω ζητήσει να ελέγξει την υπόθεση και να προχωρήσουν οι διαδικασίες, που ορίζονται από το Σύνταγμα και τους νόμους. Το ίδιο θα κάνω και εγώ. Θα υπάρξει ακριβοδίκαιη απόδοση ευθυνών παντού, αλλά όχι «εν πλω». Τώρα είμαστε σε μια διαδικασία αντιμετώπισης της κατάστασης.

Για τους διορισμούς εκπαιδευτικών
Ανεξαρτήτως του αριθμού διορισμών, το θέμα είναι ότι το ελληνικό κράτος έχει ένα μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών σε σχέση με τις ανάγκες του και σχέση με τις άλλες χώρες. Η αναλογία μαθητών – καθηγητών είναι η καλύτερη στον κόσμο θεωρητικά. Έχουμε όμως τις λάθος ειδικότητες στις λάθος περιοχές, δηλαδή περιοχές με υπεράριθμες ειδικότητες ενώ ο διπλανός νομός μπορεί να έχει έλλειψη. Πρόκειται για μια ανορθολογική κατάσταση που ίσχυε για χρόνια. Οι διορισμοί μέχρι τώρα ήταν 6.000-7.000 ετησίως . Τα τελευταία χρόνια εκτός από τα άλλα προβλήματα είχαμε και 22.000 συνταξιοδοτήσεις, ενώ συνολικά 3.500 προσλήψεις. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να λειτουργήσει με αυτά τα δεδομένα το σχολείο. Το στοίχημα είναι μεγάλο. Δουλεύουμε για αυτό εδώ και δύο χρόνια. Θυμίζω ότι επέστεψαν 7.000 εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους. Προχωρήσαμε σε νέο σχολικό χάρτη με συνενώσεις σχολείων, ώστε το σύστημα να αρχίσει να εξορθολογίζεται, χωρίς να αλλάξουν όμως κριτήρια, όπως αριθμός των μαθητών ανά τάξη. Με τις αλλαγές και το σχεδιασμό που έχει γίνει και με τη δυνατότητα των αναπληρώσεων, θα μπορέσουμε από την πρώτη εβδομάδα – το πολύ δεκαήμερο- να έχουμε μια πολύ καλή εικόνα.

Να πω εδώ ότι από τους 600 διορισμούς που ανέφερα οι 120 διορίστηκαν στο Νότιο Αιγαίο –όπου έχουμε τα μεγαλύτερα προβλήματα. Διορίστηκαν την Τρίτη και την Πέμπτη το 30% ζήτησε άδεια είτε λόγω επαπειλούμενης κύησης, είτε λόγω ανατροφής παιδιών.

Δεν το αμφισβητώ αυτό και μακάρι να ισχύει ότι έχουμε τόσες κυήσεις γιατί έχουμε και δημογραφικό πρόβλημα ως χώρα. Όμως το αποτέλεσμα αυτού είναι να διορίζουμε 120 και πηγαίνουν οι 80. Αυτά τα κενά πρέπει να αναπληρωθούν. Ανακοινώνουμε τους αναπληρωτές και ενώ πρέπει να παρουσιαστούν για να καλύψουν τα κενά δημιουργούνται πάλι αντίστοιχα προβλήματα.

Επειδή η διαδικασία είναι πολύ σημαντική δεν πρέπει να απαξιώνεται. Από πέρυσι είχαμε ζητήσει με το κ Λοβέρδο από όλα τα νοσοκομεία να είναι πολύ υπεύθυνοι στις αποφάσεις τους, γιατί στις απομακρυσμένες περιοχές έχουμε υψηλά ποσοστά ασθένειας.

Ο σχεδιασμός για τη διαδικασία προσλήψεων και αναπληρώσεων δεν μπορεί να γίνει νωρίτερα γιατί σύμφωνα με το δημοσιουπαλληλικό κώδικα μπορούν να γίνονται αιτήσεις συνταξιοδότησης μέχρι τις 10 Αυγούστου. Μέχρι τότε δεν έχουμε πλήρη εικόνα των κενών. Αν μπορούσαμε να έχουμε νωρίτερα τον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων θα κάναμε και καλύτερο σχεδιασμό. Με όλο το σχεδιασμό που έχει γίνει και τον εγκεκριμένο αριθμό αναπληρωτών θα το αντιμετωπίσουμε.

Παρά τα προβλήματα, να σας πω ότι φέτος συνεχίζεται η λειτουργία των 800 δημοτικών με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα, που ξεκίνησαν πέρυσι και προστέθηκαν ακόμη 161 φέτος. Μιλάμε, άρα, για ένα σύνολο 961 σχολείων.

Πέρυσι ξεκίνησε το ηλεκτρονικό φροντιστήριο με ζωντανές παραδόσεις και επιπλέον ασκήσεις, ενώ από φέτος θα λειτουργήσει και υπηρεσία απαντήσεων σε ερωτήσεις των μαθητών. Αυτό υπάρχει σε όλα τα βασικά μαθήματα των εξετάσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)