Συνήλθε σήμερα Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2011, σε πρώτη τακτική Συνεδρία η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.
Προ της Συνεδρίας ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, ιερουργήσαντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου κ. Ιεροθέου....
Περί την 9η πρωινή, στη μεγάλη Αίθουσα των Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου, εψάλη η Ακολουθία για την έναρξη των εργασιών της Ιεράς Συνόδου. Αναγνωσθέντος του Καταλόγου των συμμετεχόντων Ιεραρχών, διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Δαμασκηνού, και Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμονος, οι οποίοι απουσίασαν ητιολογημένα.
Ακολούθως, συνεκροτήθη η Επιτροπή Τυπου από τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεο και Πατρών κ. Χρυσόστομο.
Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος ως Πρόεδρος του Σώματος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας προσεφώνησε τα Μέλη Αυτής.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, ως αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας, αντεφώνησε εκ μέρους των Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών.
Κατόπιν ο Μακαριώτατος Πρόεδρος, ανέγνωσε την εισήγησή του με θέμα : «Προς αναθεώρηση και αναδιοργάνωση Εκκλησιαστικών πραγμάτων». Σε αυτήν ανέφερε : «Σε μία εποχή δύσκολη με πολλές ιδιομορφίες, ο λαός μας, πέρα από το γεγονός ότι βρίσκεται στα όρια των οικονομικών του αντοχών, φαίνεται ότι βρίσκεται και στα όρια των ψυχολογικών του αντοχών… Ούτε αδιαφορούμε, ούτε εφησυχάζουμε, ούτε αποστασιοποιούμεθα από την αγωνία που διαπερνά τον τόπο μας. Όμως η τραγικότης των στιγμών απαιτεί νηφαλιότητα και αυτογνωσία. Η υπέρβαση της κρίσης δεν είναι μονοδιάστατο μέγεθος και δεν εξαντλείται στο παρόν, αλλά απαιτεί την δημιουργία προϋποθέσεων, ώστε όχι μόνο να επιβιώσουμε της κρίσεως προσωρινά, αλλά και να διασφαλίσουμε βιώσιμο μέλλον. Επομένως, το ζητούμενο αυτή την στιγμή δεν είναι οι καταγγελτικές κραυγές, που απλώς θα εξυπηρετήσουν την προσωρινή ψυχολογική εκτόνωση και συγχρόνως θα εντείνουν την πόλωση και τον διχασμό, σε στιγμές που η ψυχραιμία και η ενότητα είναι εκ των ων ουκ άνευ προαπαιτούμενα για την εθνική μας επιβίωση. … Εμείς οι εκκλησιαστικοί ταγοί θα προβληματιστούμε ειλικρινά για τις στρεβλώσεις και τις αποκλίσεις του εκκλησιαστικού βίου από τις Ευαγγελικές επιταγές, τι συνεπάγεται αυτό για τη ζωή του τόπου και πως μπορούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της ελληνικής πραγματικότητας, όχι μόνο στο παρόν αλλά και στο μέλλον του τόπου μας. Να εξετάσουμε, δηλαδή, πως θα διορθώσουμε μερικά κακώς κείμενα υποδεικνύοντας έργω και λόγω ότι χωρίς μετάνοια, χωρίς ανάληψη των ευθυνών που αναλογούν στον καθένα και έμπρακτη μεταστροφή, δε μπορούμε να μιλάμε για ένα καλύτερο αύριο. … Έχω επίγνωση ότι είμαι και εγώ μέτοχος στου Έθνους μας στις αδυναμίες. Όμως παίρνω το θάρρος και καταθέτω τις σκέψεις μου σε σας, τους αδελφούς μου, προς συζήτηση και λήψη αποφάσεων, με την ελπίδα της αναθεώρησης και αναδιοργάνωσης μερικών εκκλησιαστικών πραγμάτων. Επέλεξα λοιπόν, να εστιάσω την προσοχή μου σε μερικά σημεία, επί των οποίων θα τοποθετηθώ στη συνέχεια και τα οποία είναι τα εξής :
α. O εξοστρακισμός της Χριστιανικής παραδόσεως και η κλήση για μετάνοια.
β. Η αναδόμηση της Ενορίας.
γ. Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.
δ. Τa οικονομικά της Εκκλησίας
ε. Σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους.
στ. Ευρωπαϊκή προβληματική.
ζ. Ο Καταστατικός Χάρτης».
Ειδικώτερα, ως προς τα οικονομικά της Εκκλησίας, ο Μακαριώτατος τόνισε ότι : «δεν θα πρέπει να επιδοθούμε στο έργο της αξιοποιήσεως της εκκλησιαστικής περιουσίας με σκοπό να εξελιχθεί η Εκκλησία σε πανίσχυρο οικονομικό οργανισμό. Διακαής πόθος μας είναι να μετουσιωθεί η ύλη σε πνευματικό έργο. Η περιουσία της Εκκλησίας πρέπει να πάρει πνευματική αξία».
Ως προς τις Σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους ανέφερε ότι : «πρέπει να καταστεί σαφές, ότι η Εκκλησία, με επίγνωση της ιστορικής ευθύνης, δεν θα επιδιώξει τέτοια ενέργεια, και αν η Πολιτεία το θελήσει, θα πρέπει να αναλογισθεί το κόστος και να αναλάβει τις ευθύνες της».
Στην αρχική εισήγηση του Μακαριωτάτου τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ, Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελέτιος, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Προκόπιος, Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, Ηλείας κ. Γερμανός, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεος, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Νικόδημος, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος, Ελασσώνος κ. Βασίλειος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος και Παροναξίας κ. Καλλίνικος.
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες Της αύριο το πρωί, με την ολοκλήρωση της συζητήσεως επί της εισηγήσεως του Μακαριωτάτου.
Η Επιτροπή Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.
Περί την 9η πρωινή, στη μεγάλη Αίθουσα των Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου, εψάλη η Ακολουθία για την έναρξη των εργασιών της Ιεράς Συνόδου. Αναγνωσθέντος του Καταλόγου των συμμετεχόντων Ιεραρχών, διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Δαμασκηνού, και Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμονος, οι οποίοι απουσίασαν ητιολογημένα.
Ακολούθως, συνεκροτήθη η Επιτροπή Τυπου από τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεο και Πατρών κ. Χρυσόστομο.
Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος ως Πρόεδρος του Σώματος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας προσεφώνησε τα Μέλη Αυτής.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, ως αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας, αντεφώνησε εκ μέρους των Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών.
Κατόπιν ο Μακαριώτατος Πρόεδρος, ανέγνωσε την εισήγησή του με θέμα : «Προς αναθεώρηση και αναδιοργάνωση Εκκλησιαστικών πραγμάτων». Σε αυτήν ανέφερε : «Σε μία εποχή δύσκολη με πολλές ιδιομορφίες, ο λαός μας, πέρα από το γεγονός ότι βρίσκεται στα όρια των οικονομικών του αντοχών, φαίνεται ότι βρίσκεται και στα όρια των ψυχολογικών του αντοχών… Ούτε αδιαφορούμε, ούτε εφησυχάζουμε, ούτε αποστασιοποιούμεθα από την αγωνία που διαπερνά τον τόπο μας. Όμως η τραγικότης των στιγμών απαιτεί νηφαλιότητα και αυτογνωσία. Η υπέρβαση της κρίσης δεν είναι μονοδιάστατο μέγεθος και δεν εξαντλείται στο παρόν, αλλά απαιτεί την δημιουργία προϋποθέσεων, ώστε όχι μόνο να επιβιώσουμε της κρίσεως προσωρινά, αλλά και να διασφαλίσουμε βιώσιμο μέλλον. Επομένως, το ζητούμενο αυτή την στιγμή δεν είναι οι καταγγελτικές κραυγές, που απλώς θα εξυπηρετήσουν την προσωρινή ψυχολογική εκτόνωση και συγχρόνως θα εντείνουν την πόλωση και τον διχασμό, σε στιγμές που η ψυχραιμία και η ενότητα είναι εκ των ων ουκ άνευ προαπαιτούμενα για την εθνική μας επιβίωση. … Εμείς οι εκκλησιαστικοί ταγοί θα προβληματιστούμε ειλικρινά για τις στρεβλώσεις και τις αποκλίσεις του εκκλησιαστικού βίου από τις Ευαγγελικές επιταγές, τι συνεπάγεται αυτό για τη ζωή του τόπου και πως μπορούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της ελληνικής πραγματικότητας, όχι μόνο στο παρόν αλλά και στο μέλλον του τόπου μας. Να εξετάσουμε, δηλαδή, πως θα διορθώσουμε μερικά κακώς κείμενα υποδεικνύοντας έργω και λόγω ότι χωρίς μετάνοια, χωρίς ανάληψη των ευθυνών που αναλογούν στον καθένα και έμπρακτη μεταστροφή, δε μπορούμε να μιλάμε για ένα καλύτερο αύριο. … Έχω επίγνωση ότι είμαι και εγώ μέτοχος στου Έθνους μας στις αδυναμίες. Όμως παίρνω το θάρρος και καταθέτω τις σκέψεις μου σε σας, τους αδελφούς μου, προς συζήτηση και λήψη αποφάσεων, με την ελπίδα της αναθεώρησης και αναδιοργάνωσης μερικών εκκλησιαστικών πραγμάτων. Επέλεξα λοιπόν, να εστιάσω την προσοχή μου σε μερικά σημεία, επί των οποίων θα τοποθετηθώ στη συνέχεια και τα οποία είναι τα εξής :
α. O εξοστρακισμός της Χριστιανικής παραδόσεως και η κλήση για μετάνοια.
β. Η αναδόμηση της Ενορίας.
γ. Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.
δ. Τa οικονομικά της Εκκλησίας
ε. Σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους.
στ. Ευρωπαϊκή προβληματική.
ζ. Ο Καταστατικός Χάρτης».
Ειδικώτερα, ως προς τα οικονομικά της Εκκλησίας, ο Μακαριώτατος τόνισε ότι : «δεν θα πρέπει να επιδοθούμε στο έργο της αξιοποιήσεως της εκκλησιαστικής περιουσίας με σκοπό να εξελιχθεί η Εκκλησία σε πανίσχυρο οικονομικό οργανισμό. Διακαής πόθος μας είναι να μετουσιωθεί η ύλη σε πνευματικό έργο. Η περιουσία της Εκκλησίας πρέπει να πάρει πνευματική αξία».
Ως προς τις Σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους ανέφερε ότι : «πρέπει να καταστεί σαφές, ότι η Εκκλησία, με επίγνωση της ιστορικής ευθύνης, δεν θα επιδιώξει τέτοια ενέργεια, και αν η Πολιτεία το θελήσει, θα πρέπει να αναλογισθεί το κόστος και να αναλάβει τις ευθύνες της».
Στην αρχική εισήγηση του Μακαριωτάτου τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ, Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελέτιος, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Προκόπιος, Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, Ηλείας κ. Γερμανός, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεος, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Νικόδημος, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος, Ελασσώνος κ. Βασίλειος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος και Παροναξίας κ. Καλλίνικος.
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες Της αύριο το πρωί, με την ολοκλήρωση της συζητήσεως επί της εισηγήσεως του Μακαριωτάτου.
Η Επιτροπή Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου