ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ, ΑΥΣΤΗΡΟΤΕΡΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Πανελλαδικές νέου τύπου
Της ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
Τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η καθιέρωση τριών μαθημάτων ιδιαίτερης βαρύτητας και ενός κατ' επιλογήν, ο συνυπολογισμός της βαθμολογίας Β' και Γ' Λυκείου και εξετάσεις σε διευρυμένη ύλη
Με τρία ιδιαίτερης βαρύτητας πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (συν ένα επιλογής), με την καθιέρωση βάσης ανά τμήμα, με τη δημιουργία του Εθνικού Κέντρου Εξετάσεων αλλά και με ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης έρχεται το νέο μοντέλο εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, που θα αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις το 2014. Τα πανεπιστήμια θα έχουν τον πρώτο λόγο εδώ, καθώς οι σχολές θα θέτουν τα προαπαιτούμενα μαθήματα και τους συντελεστές βαρύτητας στη βαθμολόγησή τους...
Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που παρουσιάζει σήμερα το "Εθνος της Κυριακής", θα είναι:
1. Η μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων.
2. Ο συνυπολογισμός της βαθμολογίας των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου.
3. Οι εξετάσεις σε μια διευρυμένη και όχι σε προκαθορισμένη αυστηρώς ύλη, όπως συμβαίνει σήμερα.
4. Ο προσδιορισμός του ύψους βαθμολογίας εισαγωγής (του συντελεστή βαρύτητας) από τα οικεία τμήματα των ΑΕΙ.
Το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας έχει "πάρει σάρκα και οστά", βρίσκεται ήδη στο συρτάρι της υπουργού Παιδείας Αννας Διαμαντοπούλου και αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα, μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, αφού πρώτα πάρει και την έγκριση του αναπληρωτή υπουργού, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου.
Εθνικό Κέντρο Εξετάσεων
Το σχέδιο εισαγωγής στα πανεπιστήμια έχει καθυστερήσει να δοθεί στη δημοσιότητα λόγω της πολιτικής κρίσης που προηγήθηκε, αλλά πλέον ο "κόμπος έφτασε στο χτένι", αφού οι μαθητές που φέτος εισήχθησαν στην Α΄ Λυκείου και παρακολουθούν το νέο σύστημα, επιβάλλεται να γνωρίζουν τους όρους με τους οποίους θα εξεταστούν πανελλαδικά. Ιδιαίτερα μάλιστα αφού θα μετρά και ο βαθμός της Β΄ τάξης στην πρόσβαση σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Σημαντική καινοτομία θα είναι η δημιουργία του Εθνικού Κέντρου Εξετάσεων, που θα αντικαταστήσει την Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων (ΚΕΕ).
Η έδρα του θα βρίσκεται εντός του υπ. Παιδείας και "από τα χέρια του" θα περνούν όλες οι σχετικές με τις πανελλαδικές εξετάσεις διαδικασίες (θα είναι κάτι σαν το ΑΣΕΠ ). Ενας αδιάβλητος φορέας που θα φροντίζει για τη ροή των εξετάσεων.
Στο νέο σύστημα αναβαθμίζεται πλήρως και ο ρόλος των πανεπιστημίων. Τα ΑΕΙ θα έχουν λόγο στην εισαγωγή των φοιτητών τους διαμορφώνοντας τους όρους εισαγωγής (την απαιτούμενη κατά μάθημα και κλάδο βαθμολογία).
Σε έρευνα κοινής γνώμης για το "Νέο λύκειο" που διεξήγαγε το υπ. Παιδείας, στην ερώτηση για τα κριτήρια εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια, το 55% των ερωτηθέντων απάντησε "ότι η εισαγωγή πρέπει να γίνει με μεικτό σύστημα, που θα περιλαμβάνει και τον βαθμό των πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά θα σέβεται και τους συντελεστές επιλογής που θα βάζει η κάθε σχολή". Αυτός είναι και ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης, δηλαδή να βάλει τα πιο σημαντικά για την κάθε κατεύθυνση σπουδών μαθήματα που θα εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο κι ύστερα, ανάλογα με τη σχολή, το κάθε μάθημα θα έχει τη βαρύτητά του.
Στο νέο σχέδιο εξετάζεται να υπάρχει διαφορετικός τρόπος εισαγωγής σε σχολές χαμηλής ζήτησης (για συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης έχει ήδη μιλήσει η υπουργός Παιδείας), αλλά και σύνδεση προγραμμάτων των Ανώτατων Ιδρυμάτων και της Διά Βίου μάθησης (ΙΕΚ, κολέγια) με στόχο να δοθούν πολλές δυνατότητες διαδρομών στον φοιτητή.
Συντελεστές βαρύτητας
Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στις τάξεις Β΄ και Γ' Λυκείου οι μαθητές θα παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα, μαθήματα επιλογής και δραστηριότητες, με βάση τα οποία θα οδηγούνται στην ομάδα σχολών της επιλογής τους. Τα επιστημονικά πεδία αντικαθίστανται από δύο κατευθύνσεις στη Β' Λυκείου (Θετική, Θεωρητική) και τρεις κατευθύνσεις στη Γ' Λυκείου (με μία επιπλέον κατεύθυνση σε αντικείμενα Δικαίου και Οικονομικά). Κοινό πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα σε όλες τις κατευθύνσεις θα είναι η Εκθεση.
Οι απολυτήριες και οι πανελλαδικές εξετάσεις εξετάζεται να γίνονται είτε ταυτόχρονα είτε σε κοντινές μέρες.
Για λόγους γοήτρου και καλούς φοιτητές
Κάθε σχολή θα μπορεί να ορίζει βάση εισαγωγής
Η κάθε σχολή θα έχει τη δυνατότητα να ορίζει "βάση εισαγωγής" πολύ υψηλότερη από αυτές με τις οποίες εισάγονται σήμερα οι υποψήφιοι, καθώς η υψηλή βάση θα είναι... και θέμα γοήτρου για τα τμήματα που επιδιώκουν να έχουν "καλούς φοιτητές" στους κόλπους τους. Για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί της Β' και της Γ' Λυκείου. Οι σχολές θα καθορίζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα (για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται για τη Φιλοσοφική Σχολή θα έχει μάθημα αυξημένης βαρύτητας τα Αρχαία Ελληνικά, ενώ ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται για τη Σχολή Θετικών Επιστημών τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τη Χημεία). Ετσι, ο μαθητής ουσιαστικά θα είναι αναγκασμένος να επιλέγει τα μαθήματα που είναι "συμβατά" με τη σχολή ή το πανεπιστήμιο που τον ενδιαφέρει.
Σημείωση ιστολογίου μας: Με το άνοιγμα της συζήτησης για το Νέο Λύκειο οι Θεολόγοι πρέπει να ζητήσουμε την διατήρηση δίωρου μαθήματος Θρησκευτικών στη Β΄ και υποχρεωτικού στη Γ΄ τάξη Λυκείου. Όπως μάλιστα φαίνεται από το άρθρο στη συζήτηση ενεργό ρόλο θα παίξει και ο Αναπληρωτής υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος που ανήκει στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, κόμμα του οποίου βουλευτές είχαν με Ερωτήσεις τους στη Βουλή ζητήσει να μην υποβαθμιστεί το θρησκευτικό μάθημα στο Νέο Λύκειο, όπως προβλέπει το σχέδιο Διαμαντοπούλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου