4/5/12

Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, "Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Θρησκευτικά νομίζω ότι είναι μια πολύ καλή πρόταση"!

Πλήρη στήριξη παρέχει ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος στους θεολόγους - συντάκτες του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου. Υιοθετεί όχι μόνο τις θέσεις τους για το θρησκευτικό μάθημα αλλά ακόμη και πολλά από τα επιχειρήματά τους. Ο γνώστης των θέσεων του Στ. Γιαγκάζογλου και του ΚΑΙΡΟΥ για το θρησκευτικό μάθημα μπορεί εύκολα να διακρίνει την συμφωνία του Μητροπολίτου Ανθίμου με τους νεωτεριστές Θεολόγους.
Δημοσιεύουμε παρακάτω το Υπόμνημα του Μητροπολίτου Αλεξανδρουπόλεως Ανθίμου, προς της Διαρκή Ιερά Σύνοδο για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου.
Μακαριώτατε Ἅγιε Πρόεδρε, Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί, Πατέρες καὶ Ἀδελφοί,
Τα τελευταία χρόνια διεξάγεται ένας διάλογος στην ελληνική κοινωνία περί του χαρακτήρος του μαθήματος των θρησκευτικών στα Σχολεία της Χώρας...


Ο διάλογος προέκυψε ως απάντηση αφ’ενός στο αίτημα για δημιουργική ανανέωση του μαθήματος και αφ’ετέρου στις προτάσεις ή απειλές βάσει συγκεκριμένης επιχειρηματολογίας νομικών και πολιτικών κύκλων περί καταργήσεως του μαθήματος.

Από το 2002 στο πλαίσιο προστασίας των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, διαμορφώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας νέο καθεστώς για την χορήγηση απαλλαγής από το ΜτΘ σε ετεροδόξους και αλλοθρήσκους με απλή δήλωση του κηδεμόνα ή του ενήλικου μαθητή "οτι δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος, χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει".

Το 2008 τρείς Εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας και μιά ερμηνευτική διευκρίνηση του τότε Υπουργού, προσπάθησαν να εναρμονισθούν με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ανεξάρτητων Αρχών της Χώρας μας, που ήθελαν η απαλλαγή από το μάθημα να γίνεται με απλή διατύπωση του αιτήματος από τον ενδιαφερόμενο χωρίς άλλη εξήγηση.

Προξένησαν αλληλοσυγκρουόμενες και κάποτε έντονες ανακοινώσεις της ΟΛΜΕ, του Συνηγόρου του Πολίτη, της ΠΕΘ, των Θεολογικών Σχολών κ.α.

Με αφορμή αυτό το θόρυβο, άρχισαν να αποκρυσταλλώνονται και να προτείνονται κάποιες "μορφές" του ΜτΘ που, όπως ήταν αναμενόμενο, πυροδότησαν άλλες αντιπαραθέσεις και δημιούργησαν πολώσεις τόσο στην Εκπαιδευτική Κοινότητα όσο και σε Θεολογικούς κύκλους.

Οι «μορφές» του ΜτΘ που προτάθηκαν ήταν οι εξής:

Α. ΜτΘ με ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

(προτάθηκε από την ΟΛΜΕ, τον Συνήγορο του Πολίτη, κ.α)

Θέλει το ΜτΘ να είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές επειδή:

1. ανταποκρίνεται στη νέα πραγματικότητα της σχολικής τάξης (μεγάλα ποσοστά ετεροθρήσκων μαθητών, ετεροδόξων και θρησκευτικά αδιάφορων),

2. εξετάζει το θρησκευτικό φαινόμενο ως ιστορική και παρούσα πραγματικότητα,

3. διασφαλίζει τον ελεύθερο σχηματισμό οποιασδήποτε θρησκευτικής συνείδησης,

4. εγγυάται την απουσία απαλλαγών και τον υποχρεωτικό χαρακτήρα του μαθήματος,

5. κατοχυρώνει τα εργασιακά δικαιώματα των θεολόγων εκπαιδευτικών.

Επισημαίνεται ότι με τον θρησκειολογικό προσανατολισμό του ΜτΘ δεν συμφωνεί κανένας θεολογικός χώρος στην Ελλάδα, σήμερα.

Β. ΜτΘ με ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

(προτάθηκε από την ΠΕΘ κ.α.)

Θέλει το ΜτΘ να παραμείνει ομολογιακού τύπου, διότι:

1. η πλειονότης των μαθητών του ελληνικού σχολείου είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί,

2. το ισχύον Ελληνικό Σύνταγμα αναφέρει την ύπαρξη "επικρατούσας θρησκείας",

3. απόφαση του ΣτΕ (3356/1995) ορίζει ότι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών πραγματοποιείται σύμφωνα με τις αρχές της Ορθοδόξου Χριστιανικής Διδασκαλίας,

4. η Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη έχει διαμορφώσει καθοριστικά την πνευματική φυσιογνωμία της Ελλάδος,

5. σημαντικό ποσοστό γονέων επιθυμεί να λάβουν τα παιδιά τους θρησκευτική αγωγή στο σχολείο,

6. σημαντική μερίδα των αλλοδαπών μαθητών ενδιαφέρεται για την Ορθόδοξη Πίστη.

Γ. ΜτΘ με "ΑΝΟΙΧΤΟ" ή «ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ» ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

(προτάθηκε από τον Σύνδεσμο "Καιρός" κ.α)

Θέλει το ΜτΘ:

1. να είναι κοινή υποχρεωτική θρησκευτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές επιλογές τους,

2. να δίνει έμφαση στον γνωσιοκεντρικό-παιδαγωγικό και όχι στον ομολογιακό-κατηχητικό του χαρακτήρα,

3. να εδράζεται στην ερμηνεία, στην κριτική και στον διάλογο,

4. να εγγυάται την βιωσιμότητά του στο μέλλον.

Μακαριώτατε, Σεβασμιώτατοι,

Νομίζω ότι οφείλουμε πιά να βγούμε από τα παραπάνω ερμητικά κλεισμένα σχήματα, όπως η γνωστή ψυχοσύνθεσή μας των Ελλήνων ύψωσε ως τείχη.

Χρειάζεται·

α. αντλώντας από την εμπειρία μας ως ποιμένες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας,

β. αφουγκραζόμενοι την σημερινή κοινωνική και θρησκευτική πραγματικότητα της Πατρίδος μας, και

γ. σεβόμενοι τις ευαισθησίες της σημερινής σχολικής τάξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, να σκεφτούμε τα εξής:

Η προϊούσα από ετών εκκοσμίκευση απομάκρυνε τους νέους μας από τις θρησκευτικές μας παραδόσεις, ενώ η πολυπολιτισμικότητα έφερε νέες ηθικές, κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις στη Χώρα μας. Έτσι δημιουργήθηκε η σημερινή κατά γενική ομολογία, "κρίση αξιών", στην ελληνική κοινωνία, για την αποκατάσταση της οποίας πρέπει όλοι να εργασθούμε υπεύθυνα.
Η σχολική τάξη αποτελεί σμικρογραφία της ελληνικής κοινωνίας. Η πλειονό-της των μαθητών του ελληνικού σχολείου είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, όμως σε αρκετές περιοχές της Πατρίδος μας οι αλλοδαποί μαθητές με διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις, αλλάζουν σημαντικά την σύνθεση της σχολικής τάξης. Η ποικιλόμορφα διαμορφωμένη πρόταση για απαλλαγή από το ΜτΘ κάποιων μαθητών, έβγαλε από τις τάξεις κυρίως χριστιανόπουλα που ήθελαν να «ελαφρυνθεί» το σχολικό τους Πρόγραμμα.


Χρειάζεται να «παίξουμε» με λέξεις, προκειμένου να μην «χάσουμε» το μάθημα από τα σχολεία μας.

Εὐσεβάστως προτείνω· ὡς ΔΙΣ:

1. Να μην υιοθετήσουμε αυτούσια καμμιά από τις παραπάνω ετικέτες των μορφών του ΜτΘ προκειμένου να μην εμπλακούμε σε ήδη διαμορφωμένες και πολωμένες απόψεις, αλλά να εργασθούμε για τον συγκερασμό των θετικών στοιχείων όλων των προτάσεων.

2. Να επισημάνουμε σε όσους επιμένουν να μεταβληθεί το ΜτΘ σε θρησκειολογία, ότι τότε θα καταστρατηγηθεί το δικαίωμα των ορθοδόξων μαθητών για Ορθόδοξη Χριστιανική μόρφωση. Οι Έλληνες γονείς θέλουν τα παιδιά τους να μάθουν την Ορθόδοξη Χριστιανική μας Πίστη και Παράδοση από το σχολείο.

Φυσικά, η Κατήχηση του λαού μας είναι κυρίως έργο δικό μας, των Επισκόπων και των Ιερέων και δεν έχουμε την πρόθεση να το εκχωρήσουμε σε εκπαιδευτικούς.

3. Να επισημάνουμε σε όσους επιμένουν να μεταβληθεί το ΜτΘ σε ομολογιακό, ότι εάν υπονοούν «Ορθόδοξη Κατήχηση», τότε ανοίγουν τις πόρτες του σχολείου σε αλλοθρήσκους και αλλοδόξους θεολόγους.

Η προταθείσα εισαγωγή ενός εναλλακτικού μαθήματος για τους αλλοδαπούς, δεν είναι εφικτή στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της Χώρας μας, επειδή προσκρούει σε πρακτικές δυσκολίες (σχολικές αίθουσες, συγγραφή πρόσθετων εγχειριδίων, εναρμόνιση με το σχολικό Πρόγραμμα). Θα ωθήσουμε ως μοναδική λύση, την κατάργηση του ΜτΘ.

4. Να επιδιώξουμε, να είναι η Ορθόδοξη Θεολογία κέντρο του ΜτΘ χωρίς απαραίτητα η μεθοδολογία του μαθήματος να είναι «ομολογιακή». Το σχολείο δεν μπορεί να απαιτεί την διατράνωση της Πίστεως των μαθητών επειδή η Πίστη δεν αξιολογείται εκπαιδευτικά ούτε βεβαίως μπορεί να βαθμολογηθεί.

5. Να ζητήσουμε, το ΜτΘ να εμφανίζει σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές το πολιτισμικό μέγεθος της Ορθοδόξου βιοτής καθώς αυτή διαποτίζει την ελληνική κοινωνία και είναι «αγαθό εν κινήσει».

Ο αλλόθρησκος μαθητής στη χώρα μας, όπως θα διδαχθεί για τον Πλάτωνα, για την Αθηναϊκή Συμπολιτεία και τον Παρθενώνα, έτσι οφείλει να μάθει για τον Ιησού Χριστό, για την Ορθόδοξη Εκκλησία και την τέχνη της.

Μακαριώτατε, Σεβασμιώτατοι,

Το «μυστικό» της εύστοχης και αποδοτικής διδασκαλίας του ΜτΘ δεν είναι ούτε το σχολικό εγχειρίδιο, ούτε το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα.

Είναι ο εκπαιδευτικός που το διδάσκει.

Είναι κι εκείνος «λογικό πρόβατο» της εκκλησιαστικής μας ποίμνης και αποτελεί ιδική μας ποιμαντική ευθύνη η προσέγγισή του και η «κατά Χριστόν» καλλιέργειά του, ώστε:

Να μην μετατρέπει το μάθημα σε "εκκοσμικευμένη ηθική" εξοβελίζοντας τον μυσταγωγικό του χαρακτήρα.

Να μην περιορίζει το μάθημα σε "Επιτομή Θρησκευτικής Εγκυκλοπαιδείας" αφήνοντας αναπάντητες τις υπαρξιακές αναζητήσεις των μαθητών.

Να δίνει την δυνατότητα σε αλλοδαπούς ετεροθρήσκους μαθητές να γνωρίσουν αφ’ενός την δική τους θρησκευτική πίστη και αφ’ετέρου την θρησκευτική και πολιτιστική παράδοση της Χώρας που τους δέχτηκε και τους φιλοξενεί.

Να θέτει βάσεις για εποικοδομητικό διάλογο με το «διαφορετικό» που, ούτως ή ἀλλως, συζεί με το «οικείο».

Να καλλιεργεί τον διάλογο μεταξύ διαφόρων θρησκευτικών παραδόσεων και να

μελετά αντικειμενικά τις σχέσεις τους με την "εξ αποκαλύψεως" Εκκλησία του

Χριστού.

Να επωάζει στην τάξη το δημοκρατικό πνεύμα και την πνευματικότητα της Παιδείας, τουλάχιστον σε επίπεδο θρησκευτικότητος.

Να αναλύει το παγκόσμιο θρησκευτικό φαινόμενο και να αναδεικνύει τον οικουμενικό και επίκαιρο λόγο της Ορθόδοξης Θεολογίας και των άλλων χριστιανικών παραδόσεων.

Να διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών μέσα από μια νέα καθολική προσέγγιση της γνώσης, η οποία εξάλλου ήδη είναι οικεία σ' αυτούς από τους σύγχρονους διαύλους ενημέρωσης.

Να προσφέρει λόγο ελπίδας και πρόταση ζωής στο σημερινό ελληνόπουλο.

Να διανθίζει το κάθε θέμα του με Πατερικά Κείμενα που θα ενισχύουν το στόχο του.

Να παρουσιάζει και να ερμηνεύει την ποικίλη εκκλησιαστική τέχνη στους μαθητές.

Μακαριώτατε Ἅγιε Πρόεδρε, Σεβασμιώτατοι Συνοδικοί, Πατέρες καὶ Ἀδελφοί,

Με τις παραπάνω απόψεις και βιωματικές εμπειρίες που διαθέτω από τον τόπο καταγωγής μου, που είναι και η Επαρχία, που με αξίωσε ο Χριστός να διακονώ, μελέτησα το «Υπόμνημα για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου» της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, που μας υπεβλήθη.

Οι παρατηρήσεις που καταθέτω, είναι επιγραμματικά οι εξής:

Το «Πρόγραμμα Σπουδών» για το ΜτΘ θα λειτουργήσει «πιλοτικά», όπως για όλα τα σχολικά μαθήματα, σε ορισμένο αριθμό σχολείων, προκειμένου να αξιολογηθεί, να εξαχθούν συμπεράσματα και όπου χρειάζεται να τροποποιηθεί, πριν την καθολική εφαρμογή του.

Είναι «Πρόγραμμα Σπουδών» και όχι σχολικό εγχειρίδιο.

Δεν απευθύνεται στον μαθητή αλλά στον εκπαιδευτικό, προκειμένου να τον καθο-δηγήσει στον σχεδιασμό της διδασκαλίας.

Δεν είναι κατάλογος διδακτικών περιεχομένων ή διδακτικών ενοτήτων.

Θα συνοδεύεται από πολυσέλιδο «Οδηγό» ως απαραίτητο βοήθημα για την εφαρμογή του.

Η κάθε «θεματική ενότητα» δεν θα διδάσκεται σε 1 ωριαία διδασκαλία αλλά σε πολλές, με ποικιλία τεχνικών και διδακτικών μέσων.

Οι προτεινόμενες «θεματικές ενότητες» αναπτύσσονται σε 4 στήλες:

α) Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Αυτά είναι που θα καθορίζουν την παραδοσιακή «διδακτέα ύλη» προσαρμοσμένη στις συνθήκες της τάξης.

β) Διδακτικά θέματα.

γ) Διδακτικές δραστηριότητες. Θεωρώ ότι αυτές είναι η μεγαλύτερη καινοτομία του Προγράμματος. Διδακτικές δραστηριότητες δεν είναι ολοκληρωμένες πορείες διδασκαλίας, είναι ενδεικτικές και υπάρχει ελευθερία αναπροσαρμογής ή τροποποίησής τους. Χωρίς να καταργείται η παραδοσιακή μορφή της διδασκαλίας «παράδοση-εξέταση», επιδιώκεται η διερευνητική και βιωματική εμπλοκή του μαθητή. Κυρίως προωθεί μορφές ομαδο-συνεργατικής μεθόδου.

Βέβαια, για τις δραστηριότητες αυτές, θα χρειαστούν επιμορφωτική στήριξη οι εκπαιδευτικοί.

δ) Εκπαιδευτικό υλικό.

Το Πρόγραμμα Σπουδών, όπως το περιγράφουν οι συντάκτες του και τα περιεχόμενά του, επιδιώκει να αναδείξει την Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση σε όλες τις πτυχές της.

Σε όλα τα μαθήματα υπάρχει αφθονία θεμάτων και διδακτικών δραστηριοτήτων που αφορούν στην Αγία Γραφή, στα πατερικά κείμενα, στην λατρεία και στην τέχνη της Εκκλησίας.

Σε κάποιες αυτόνομες ενότητες παραθέτει συμπληρωματικά, με τη μορφή διάσπαρτων στοιχείων και θρησκειολογικά θέματα.

Σε όλες τις ενότητες, ειδικά στο Γυμνάσιο, είναι εμφανής ο διάλογος με τις ανησυχίες και τις εμπειρίες των μικρών παιδιών και των εφήβων αλλά και με τα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα.

Επειδή είναι εκπαιδευτικό εργαλείο, σ’αυτά τα ζητήματα χρησιμοποιεί γλώσσα και ορολογία επίκαιρη, που κάποτε υπερβαίνει την γνώριμη σε μας και οικεία θεολογική ορολογία.

Βεβαίως, αποκλίσεις από την δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας, δεν υπάρχουν.

Νομίζω ότι είναι μιά πολύ καλή πρόταση, ώστε το Μάθημα των Θρησκευτικών:

Να παραμείνει στα Ελληνικά Σχολεία.

Να διδάξει την Ορθόδοξη Πίστη ως βίωμα και ως θεωρία, ως νόημα και πρόταση ζωής.

Να εμφανίσει το Ορθόδοξο φρόνημα διαχρονικά στην ιστορική του διαδρομή ως πολιτιστικό μέγεθος.

Να παρουσιάσει το «εφικτόν» της «κατά Χριστόν» ζωής.

Να δοκιμάσει την αντοχή της Ορθὀδοξης Θεολογίας στο σήμερα.

Να αγκαλιάσει χωρίς φανατισμό τους αλλοθρήσκους συμπατριώτες μας .

Να οργανώσει την σχολική τάξη σε εργαστήρι συνεργασίας και συνθέσεως απόψεων.

Να ενταχθεί στη νέα μεθοδολογία διδασκαλίας των μαθημάτων.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τί Νεοταξική γλώσσα είναι αυτή; Τον συγκεκριμένο τον θυμόμαστε καλά από την παγανιστική τελετή που διοργάνωσε σε Χριστιανικό Ναό με κοριτσάκια πρωθιέρειες του Απόλλωνα. Έλεος πλέον με τους κουλτουριάρηδες Επισκόπους της Ελλαδικής Εκκλησίας! Δεν πάει άλλο!

Ανώνυμος είπε...

Άλλα περιμέναμε να ακούσουμε. ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ!

Ανώνυμος είπε...

Κατανοητό ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των θεολόγων. Όμως, αντί να αλληλοκατηγορούνται στα ιστολόγια ας καθίσουν πρώτα σε ένα τραπέζι να δουν πού διαφωνούν. Αυτό που δεν έκανε η ΠΕΘ και οι επιστημονικές ενώσεις το έκανε σήμερα η Εκκλησία της Ελλάδος. Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία της συνάντησης στην Ιερά Σύνοδο.

Ανώνυμος είπε...

Ζουμε το 2012 και θα πρεπει να υπαρχει πολυπλευρη ενημερωση των μαθητων για όες τις θρησκειες χωρις να προωθειται καμια μιας και ο καθε ενας Ελληνας και αλλοδαπος εχει το δικαιωμα να πιστευει εκει που θελει χωρις να προσηλυτιζεται απο κανεναν.ντροπη σας που ακομα και το 2012 γινεται ακομα το μαθημα των Θρησκευτικων στα σχολεια με προσηλυιστικη διαθεση.ελεος

Ανώνυμος είπε...

Και εννοειται πως δεν επιτρεπεται να μην εγγρινετε το σχολιο μου μιας και εχουμε δημοκρατια και επιπλεον δεν περιεχει κανενα υβρεολογιο.ευχαριστω

Ανώνυμος είπε...

Ντροπη καισε σενα Ανώνυμε της 4)5)12,10:47μμ.διοτι δεν γνωριζεις καλα την εννοια του Προσηλυτισμου.Προφανως εισαι και εσυ ενας απ'αυτους που απεργαζονται την διαλυση της Ρωμιοσυνης στην προδομενη Χωρα μας!Ευχομαι ο Θεος να σε ελεηση και να σε φωτισει!!! ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ: ΜΑΧΙΜΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ

Ε.Σ.Δασκάλα είπε...

Θα μπορούσατε όμως κύριε ανώνυμε 9.07μ.μ., να βάζετε τόνους, όταν γράφετε ελληνικά και να μην κατακρεουργείτε και την ελληνική γλώσσα. Και φυσικά γνωρίζετε ότι βρίσκετε στην Ελλάδα, όπου κανείς δεν εμποδίζει κανέναν να πιστεύει όπου θέλει. Αλλά άλλο αυτό και άλλο εμείς οι Έλληνες Ορθόδοξοι να διδάσκουμε στον καθένα όλες τις θρησκείες. Μήπως το παρακάνουμε και νοούμε λάθος τη δημοκρατία; Πάλι αλήθεια γνωρίζετε τι σημαίνει προσηλυτισμός στα ελληνικά; Ανοίξτε ένα ελληνικό λεξικό (που θα έχει και τόνους) και μετά να κάνετε σχόλια για τα θρησκευτικά όπως ήδη διδάσκονται.

Αντιοικουμενιστής είπε...

Κάποτε δίδονταν η μάχη και εις την διάρκειά της δρούσε ένας Εφιάλτης, άνοιγε μια κερκόπορτα... Εις την σημερινήν διοικούσαν εκκλησίαν μερικοί είναι τόσο βιαστικοί να ανοίξουν την κερκόπορτα ώστε δεν περιμένουν ούτε καν να δοθεί η μάχη! Ευρισκόμεθα εις το τραγικότερον σημείον της ιστορίας ημών ως Έθνους, εις πολύ τραγικότερον σημείον των χρόνων τα οποία μεσολάβησαν προ της αλώσεως της Βασιλευούσης...Ο Άγιος ημών Ύψιστος Τριαδικός Θεός να βάλει την δεξιά Του, Αμήν!

Ανώνυμος είπε...

Προς Ανώνυμο 5 Μαΐου 2012 6:31 μ.μ. Είναι προτιμότερο να μαθαίνουν οι μαθητές για τις άλλες θρησκείες με επιστημονικό και υπεύθυνο τρόπο εντός του σχολικού περιβάλλοντος παρά εκτός. Έτσι, αποφεύγεται η παραπληροφόρηση σε τέτοιου είδους κρίσιμα ζητήματα. Ο στόχος του σχολείου (στην Ελλάδα) είναι να διαπαιδαγωγήσει τον άνθρωπο σύμφωνα με τα δημοκρατικά ιδεώδη και τις δημοκρατικές αξίες. Και η δημοκρατία δεν είναι σε καμία περίπτωση συνώνυμο της Ορθοδοξίας. ΥΓ. Αν εννοείτε ότι μόνο εκείνοι που ομιλούν και γράφουν σωστά την ελληνική γλώσσα έχουν δικαίωμα να εκθέτουν την άποψή τους σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών, νομίζω ότι θα απογοητευτείτε. Η απαιδευσία των Ελλήνων στο θέμα της γλώσσας (και σε πολλά άλλα θέματα) είναι, δυστυχώς, τόσο μεγάλη που μόνο ελάχιστοι σ' αυτόν τον τόπο θα έπρεπε να αρθρώσουν λόγο. Και αυτοί οι ελάχιστοι δεν είναι αναγκαστικά οι εκπαιδευτικοί θεολόγοι..

Ε. Σ. Δασκάλα είπε...

Φίλε ανώνυμε της 6 Μαΐου 2012 12:47 μ.μ., τo σχόλιο μου για τη γλώσσα ήταν ἀσχετο για την άρθρωση λόγου από τον οποιοδήποτε. Είχε σχέση με την κατακρεούργηση των ελληνικών. Για την άρθρωση λόγου και την έκφραση απόψεων είχε σχέση αυτό που έγραψα ότι για να εκφράσει κάποιος άποψη, πρέπει να ξέρει για ποιο πράγμα μιλάει. Ο συγκεκριμένος ανώνυμος της 4 Μαΐου 2012 10:47 μ.μ.δεν ήξερε καν τι σημαίνει προσηλυτισμός. Μήπως κι εσύ δεν ξέρεις; Σήμερα στο μάθημα των θρησκευτικών δε γίνεται προσηλυτισμός.
Όσον αφορά αυτό που λες για επιστημονική πληροφόρηση των μαθητών για όλες τις θρησκείες, θα σου θυμίσω ότ σύμφωνα με το Νόμο 1566, ένας από τους σκοπούς της εκπαίδευσης είναι τα οι μαθητές "να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα
και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής
παράδοσης". Και σίγουρα η δημοκρατία δεν είναι συνώνυμη με τη Ορθοδοξία, γιατί η δημοκρατία είναι πεπεασμένη, ενώ η Ορθοδοξία περιλαμβάνει και τη δημοκρατία, αλλά και την Αλήθεια. Και όταν κατέχεις την Αλήθεια, θες να λες μόνο την Αλήθεια και όχι το ψέμα.
Και φίλε μου, κάτι τέτοιοι άνθρωποι "προοδευτικοί" που τα βάζουν όλα σ' ένα τσουβάλι κατέστρεψαν την παιδεία μας και οδήγησαν την πατρίδα μας σ' αυτό το χάλι.

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχώς στη γέμουσα ιδεολογικής συγχύσεως εποχή στην οποία ζούμε ένιοι εκκλησιαστικοί ηγέτες στοιχίζονται με τις επιταγές της άλογης λογικής του πολιτικώς ορθού που καλλιεργεί και προωθεί τη στρέβλωση του γνήσιου χαρακτήρα του Θρησκευτικού μαθήματος και τη μετατροπή του σε θρησκειολογικό.Τα ένεκα συνειδησιακού χρέους αντιτιθέμενα στην εν λόγω πρακτική μέλη της Εκκλησίας απαξιώνονται απ τους θεράποντες της πολιτικής ορθότητας με τους χαρακτηρισμούς του φονταμενταλιστή,του ταλιμπάν,του επαρχιώτη κ.τ.ο.Κι ενώ θα περίμενε κανείς να έχουν οι αντιφρονούντες προς την κιβδηλοποίηση του χαρακτήρα του μαθήματος την ομόθυμη στήριξη των ποιμένων κάποιοι απ αυτούς εκθειάζουν τη μετατροπή απογοητεύοντας τους πιστούς, αποσπώντας ενδεχομένως και τα εύσημα των ψευτοπροοδευτικών θολοκουλτουριαρέων που μετά το πρόσφατο θλιβερό εκλογικό αποτέλεσμα θα λυμαίνονται για καιρό την πολιτική ζωή.Ο εν θέματι ιεράρχης καλό θα είναι να μην κάνει πρόβα για αρχιεπίσκοπος λαμβάνοντας παρόμοιες θέσεις.
Λυκούργος Νάνης

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)