26/8/12

Συνέντευξη Υπουργού Παιδείας στην "Καθημερινή" - Αξιολόγηση, ώρες διδασκαλίας, εφεδρεία

Αύξηση των ωρών διδασκαλίας ενδεχομένως και από φέτος
Εντός του 2013 η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, λέει ο υπ. Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος
Συνέντευξη στον Απόστολο Λακασά
«Οι καλοί θα προχωρούν, οι μέτριοι θα μένουν στάσιμοι. Αλλωστε οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν με τον ίδιο τρόπο τα παιδιά μας» λέει ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, σε συνέντευξη προς την «Κ» εν όψει της έναρξης της αξιολόγησης στην εκπαίδευση αλλά και μιας δύσκολης σχολικής χρονιάς.
«Η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί» ξεκαθαρίζει, τονίζοντας ότι δεν θα συνδεθεί με πολιτικές μείωσης των δημοσίων υπαλλήλων ή πρόωρης συνταξιοδότησης. Για την προετοιμασία της σχολικής χρονιάς, διαβεβαιώνει ότι τα βιβλία θα είναι στα σχολεία εγκαίρως, αλλά παραδέχεται πιθανά προβλήματα λόγω της μείωσης προσλήψεων και πόρων. Μάλιστα, δεν αποκλείει η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών να ισχύσει από το προσεχές σχολικό έτος.

– Η σχολική χρονιά δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς. Λόγω των πολύ λίγων προσλήψεων εκφράζονται φόβοι ότι θα υπάρχουν κενά σε εκπαιδευτικούς, και, λόγω της έλλειψης πόρων στους δήμους, προβλήματα στη μεταφορά των μαθητών. Βιβλία θα υπάρχουν;

– Το σύνολο των βιβλίων θα είναι στα σχολεία εγκαίρως. Για τους εκπαιδευτικούς εργαζόμαστε ώστε να υπάρχουν τα μικρότερα δυνατά κενά. Για τη μεταφορά των μαθητών, τη θέρμανση των σχολείων και άλλες δαπάνες που αποτελούν αρμοδιότητα της Αυτοδιοίκησης συνεργαζόμαστε με το υπ. Εσωτερικών, για να βρεθούν τα χρήματα.

– Αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών θα υπάρξει;

– Πράγματι εξετάζουμε την αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε όλες τις βαθμίδες. Το επόμενο τρίμηνο έχουμε να προχωρήσουμε σε μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές και πρέπει όλοι να προβάλλουμε το εθνικό συμφέρον και την αποδοτικότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

– Μέσα στην εβδομάδα ανακοινώσατε την έναρξη της διαδικασίας για την αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών. Η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ εξέφρασαν τις διαφωνίες τους.

– Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έσπευσαν να εκδηλώσουν διαφωνίες πριν πληροφορηθούν το πλαίσιο της αξιολόγησης. Θα έχουν την ευκαιρία να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί.

– Τι θα περιλαμβάνει;

– Δεν θα αξιολογούνται μόνο οι εκπαιδευτικοί. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου αναφέρεται σε ευρύ πλαίσιο θεματικών περιοχών και δεικτών ποιότητας, όπως η υλικοτεχνική υποδομή, η διάθεση των οικονομικών πόρων, τα προγράμματα σπουδών, τα βιβλία, το προσωπικό.

– Πώς θα προχωρήσει η διαδικασία;

– Επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα μελετήσει τη διεθνή εμπειρία και θα κάνει προτάσεις. Επίσης, θα γίνει διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, αλλά κυρίως θα δώσουμε δυνατότητα σε καθένα από τους 150.000 εκπαιδευτικούς να καταθέσει προτάσεις, μέσω διαδικτυακής έρευνας, για τη μέθοδο και τα κριτήρια αξιολόγησής του. Καλώ τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στην έρευνα, καθώς η άποψή τους έχει για εμάς εξαιρετική σημασία. Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί ώς τα μέσα Οκτωβρίου και εντός του 2013 θα ξεκινήσει η αξιολόγηση.

– Πιστεύετε ότι οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν την αξιολόγηση;

– Την ώρα που όλα στην κοινωνία επαναπροσδιορίζονται και αξιολογούνται, δεν θα αξιολογηθούν όσοι αξιολογούν τα παιδιά μας; Πιστεύω ότι η συντριπτική πλειοψηφία είναι σύμφωνη εφόσον διασφαλίζονται αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια. Ολοι θέλουν -πιστεύω- να φύγουμε από το νοσηρό παρελθόν των τυπικών και κομματικών κριτηρίων.

– Ποιος θα έχει την ευθύνη για το αδιάβλητο;

– Θα διασφαλίσουμε ότι η αξιολόγηση θα γίνεται με τρόπο αδιάβλητο και αντικειμενικό. Αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να γίνει από μια Αρχή, όπως θεσμοθετήσαμε την Αρχή για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

– Κάποιοι αμφισβητούν τη βαρύτητα της αξιολόγησης από τη στιγμή που οι εκπαιδευτικοί που θα αξιολογούνται αρνητικά δεν θα απολύονται.

– Η αξιολόγηση δεν απολύει, δεν τιμωρεί, δεν είναι πειθαρχικός έλεγχος. Αντίθετα, δίνει κίνητρο και ευκαιρίες σε όλους να αυτοβελτιωθούν με στόχο τη διεκδίκηση θέσεων ευθύνης και τη συνακόλουθη μισθολογική τους εξέλιξη. Η αξιολόγηση συνδέεται άρρηκτα με την αξιοκρατία. Είμαι σίγουρος ότι αυτό οι εκπαιδευτικοί το επιθυμούν και το επιδιώκουν: οι καλοί θα προχωρούν, ενώ οι μέτριοι θα μένουν στάσιμοι. Αλλωστε οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν με τον ίδιο τρόπο τα παιδιά μας.

– Η αξιολόγηση θα σχετίζεται με τη σχεδιαζόμενη εφεδρεία;

– Οχι. Δεν σχετίζεται με πολιτικές μείωσης των δημοσίων υπαλλήλων ή άλλες πρόωρης συνταξιοδότησης.

Διασφαλίσαμε εφαρμογή της μεταρρύθμισης

– Δεχθήκατε κατηγορίες ότι υποκύψατε σε πιέσεις και γι’ αυτό φέρατε στη Βουλή νομοσχέδιο που ακυρώνει τη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

– Eγινε ακριβώς το αντίθετο. Ψηφίσαμε στο Κοινοβούλιο ένα νόμο, προκειμένου τα ΑΕΙ να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο και να εφαρμοστεί μια μεταρρύθμιση που παρέμενε στα χαρτιά. Φέραμε ρυθμίσεις για να διασφαλίσουμε την εκλογή του Συμβουλίου Ιδρύματος. Παραχωρήσαμε στους πρυτάνεις την ευθύνη της διεξαγωγής των εκλογών και τους δώσαμε την ηλεκτρονική και επιστολική ψήφο, ώστε αν παρακωλυθούν πάλι οι διαδικασίες, να μπορέσουν να διεξαγάγουν εκλογές.

– Κάνατε, όμως, κι άλλες αλλαγές στον νόμο που ψηφίστηκε το 2011. Ολα αυτά δεν πλήττουν την αξιοπιστία της χώρας εφ’ όσον τροποποιεί νόμους επειδή κάποιοι δεν τους εφαρμόζουν;

– Αυτό που πλήττει την αξιοπιστία μας είναι ότι νομοθετούμε μεταρρυθμίσεις και δεν τις υλοποιούμε. Αυτό προσπαθούμε να θεραπεύσουμε. Να διασφαλίσουμε ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί. Και θα εφαρμοστεί μέσα στις ημερομηνίες που έχουμε θέσει. Οποιος δεν τον εφαρμόσει θα υποστεί τις συνέπειες. Επίσης, αποφασίσαμε ο κοσμήτορας αντί να ορίζεται, να προεπιλέγεται από το Συμβούλιο Ιδρύματος και να εκλέγεται από τους καθηγητές, ενώ το Τμήμα παραμένει η ακαδημαϊκή μονάδα στο πλαίσιο της σχολής. Σε τι συνιστούν αυτά ακύρωση της μεταρρύθμισης;

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν μας είπε τι θα γίνει με τους "κακούς" εκπαιδευτικούς, ο κ. υπουργός......

Ανώνυμος είπε...

ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ ΞΕΚΙΝΑ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ ΣΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΑΣ ΠΙΟ ΠΕΡΑ.
ΟΣΟ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΕΝΑ ΤΣΟΥΡΜΟ ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΓΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΕ ΜΑΣ ΠΕΙΘΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΠΟΤΑ ΣΟΒΑΡΟ ΚΑΙ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΕ ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΡΟΧΩΡΑ ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ ΛΕΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΡΟΥΣΦΕΤΙ ΘΕΣΜΟΣ ΣΤΟ ΕΛΛΑΝΤΑ.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)