25/1/13

Τι είπαν για το μάθημα των Θρησκευτικών οι εισηγητές του συνεδρίου "Εκκλησία και Αριστερά"

Θρησκευτικά ουδέτερο σχολείο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΑΡΟΥΛΑ  ΠΛΗΚΑ
Θεσσαλονίκη: «Δείκτης» του σφικτού εναγκαλισμού Εκκλησίας - κράτους είναι ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία. Αυτή ήταν η κοινή παραδοχή των κοσμικών ομιλητών που συμμετείχαν στην έβδομη και τελευταία συνεδρία, με θέμα «Η θρησκευτική Εκπαίδευση στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο» του διήμερου συνεδρίου με θέμα «Αριστερά και Εκκλησία».
Το συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε ύστερα από πρωτοβουλία του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, στο Αίθουσα Τελετών της παλιάς Φιλοσοφικής Σχολής, παρακολούθησε πλήθος κόσμου και ιερέων, ενώ ιδιαίτερα μεγάλη ήταν η συμμετοχή φοιτητών.
Στη συγκεκριμένη θεματική ενότητα συμμετείχαν ο Κωστής Παπαϊωάννου (πρόεδρος ΕΕΔΑ), ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, (εκπαιδευτικός και Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης "Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη" και ο επίκουρος καθηγητής του ΑΠΘΝικόλαος Μαγγιώρος. Όπως ήταν φυσικό η συζήτηση επικεντρώθηκε κυρίως στο θέμα της διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών, όπως αυτή ισχύει μέχρι σήμερα.
Κοινός τόπος κοσμικών και ιερέων ήταν ότι το μάθημα δεν πρέπει να καταργηθεί. «Όπως είμαστε κατά του ιστορικού αναλφαβητισμού, έτσι είμαστε και κατά του θρησκευτικού αναλφαβητισμού» σχολίασε χαρακτηριστικά ο Τρ. Μηταφίδης.
Όμως τόσο ο ίδιος όσο και οι άλλοι πολιτικοί και κοσμικοί ομιλητές τόνισαν ότι το μάθημα των θρησκευτικών δεν μπορεί να έχει ομολογιακό χαρακτήρα ή να είναι επί της ουσίας κατήχηση των μαθητών. Τάχθηκαν υπέρ ενός θρησκευτικά «ουδέτερου» σχολείου, με την έννοια ότι καμία θρησκεία δεν πρέπει να έχει το μονοπώλιο και να κινητοποιεί τους μαθητές, ανεξάρτητα από την πίστη τους, να προβληματιστούν και να ερευνήσουν για την παρουσία της θρησκείας σε συγκεκριμένες κοινωνίες.
«Έτσι προωθείται η συνύπαρξη μαθητών με διαφορετικές πολιτιστικές και θρησκευτικές καταβολές και προάγονται οι μέγιστες αξίες της ελευθερίας, της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης» σημείωσε ο Τρ. Μηταφίδης.
Ο ίδιος μίλησε για τις «σχιζοφρενικές συνταγματικές διατάξεις», που όπως είπε με τα άρθρα 3 και 16 του Συντάγματος «από τη μία καθιερώνουν τη θρησκευτική ελευθερία και από την άλλη εξακολουθούν να θεσπίζουν επικρατούσα θρησκεία».
Στο πλαίσιο αυτό θύμισε τη δίωξη της διοίκησης της ΟΛΜΕ, το 1979, επειδή στο θεωρητικό της περιοδικό «Λόγος και Πράξη» δημοσιεύθηκε άρθρο του καθηγητή Καζεπίδη κατά του θρησκευτικού διαφωτισμού των νέων. «Τότε ο Ευάγγελος Παπανούτσος, που είχε πρωταγωνιστήσει στις συνταγματικές αλλαγές ως προς τα επίμαχα άρθρα του Συντάγματος, τάχθηκε κατά της δίωξης της ΟΛΜΕ» συμπλήρωσε.

Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: Ούτε θρησκειολογία ούτε ομολογία πίστης
Από την πλευρά του ο μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης κ. Άνθιμος τόνισε και αυτός ότι το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να παραμείνει στα ελληνικά σχολεία και αναφέρθηκε εκτενώς τόσο στον σχετικό διάλογο και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί μέχρι σήμερα από φορείς εκπαίδευσης, όσο και στα όσα ο ίδιος πρότεινε στη ΔΙΣ και δέχτηκε ποικίλες κριτικές από το πλέον συντηρητικό κομμάτι της ιεραρχίας. Ο ίδιος εμφανίστηκε ανοικτός σε αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας, ώστε να μην έχει τη μορφή κατήχησης, που όπως είπε «αυτό είναι έργο δικό μας». Υποστήριξε ότι η διδασκαλία των θρησκευτικών βοηθά ώστε τα παιδιά και οι έφηβοι να αποφύγουν διάφορες επικίνδυνες παραθρησκευτικές οργανώσεις.
«Να επισημάνουμε σε όσους επιμένουν να μεταβληθεί το μάθημα των θρησκευτικών σε θρησκειολογία ότι τότε θα καταστρατηγηθεί το δικαίωμα των ορθοδόξων μαθητών για ορθόδοξη χριστιανική μόρφωση. Οι Έλληνες γονείς θέλουν τα παιδιά τους να μάθουν την ορθόδοξη χριστιανική μας πίστη και παράδοση από το σχολείο» παρατήρησε και πρόσθεσε ότι πρέπει «να επιδιώξουμε να είναι η Ορθόδοξη Θεολογία κέντρο του ΜτΘ χωρίς απαραίτητα η μεθοδολογία του μαθήματος να είναι 'ομολογιακή'. Το σχολείο δεν μπορεί να απαιτεί την διατράνωση της Πίστεως των μαθητών επειδή η Πίστη δεν αξιολογείται εκπαιδευτικά ούτε βεβαίως μπορεί να βαθμολογηθεί».

Σιατίστης Παύλος: Ακύρωση της χριστιανικής πίστης ο εναγκαλισμός με τη Χ.Α.
Από την πλευρά του ο Κωστής Παπαϊωάννου κατήγγειλε τους ιεράρχες που υποστηρίζουν είτε ανοιχτά είτε κεκαλυμμένα την Χρυσή Αυγή. Νωρίτερα, πάντως, καταπέλτης κατά της συγκεκριμένης ναζιστικής οργάνωσης ήταν ο μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε από το κοινό. Στην ομιλία του για το μεταναστευτικό ζήτημα τόνισε ότι «κάθε εναγκαλισμός και χάιδεμα χριστιανού ή πολύ περισσότερο ιερωμένου προς τη Χρυσή Αυγή δείχνει μπέρδεμα φρικτό και ακύρωση της πίστης. Κανείς δεν μπορεί να παίζει εν ου παικτοίς».
«Ο λόγος του Θεού έχει απόλυτο και αιώνιο κύρος. Είναι άλλο το θέμα των προσφύγων και των προβλημάτων που μια ανίκανη πολιτική ηγεσία άφησε να δημιουργηθούν και άλλο η απόλυτη αξία του ανθρώπινου προσώπου. Δεν θα ακυρώσουμε την αλήθεια του Θεού για να λύσουμε τα προβλήματά μας» επισήμανε.
Σε άλλο σημείο υπογράμμισε ότι «τον Χριστό η Χρυσή Αυγή τον διώκει, τον προσβάλλει και τον εξευτελίζει καθημερινά και το πράττει στα πρόσωπα των προσφύγων, των μεταναστών, ακόμα και των παιδιών». «Για την Εκκλησία -συνέχισε- "είναι αδιαπραγμάτευτη η αξία του ανθρώπινου προσώπου» και διακήρυξε την αντίθεσή του στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των μεταναστών. «Σε καμία περίπτωση λύση δεν είναι ένας σύγχρονος άλλου τύπου Καιάδας, λύση δεν είναι οι χωματερές ανθρώπων. Από την άλλη πλευρά οι μετανάστες δεν είναι ούτε ένα θέμα για εύκολη ρητορεία, ούτε για αδάπανη προοδευτικότητα» παρατήρησε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)