10/9/13

Έρχονται υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών;

Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο Υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος στον Τύπο της Κυριακής (8/9/2013) ερωτάται "Θα ενεργοποιήσετε φέτος το ΠΔ για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των καθηγητών κι αν ναι, σε ποια έκταση;". Η απάντηση του Υπουργού είναι λακωνική πλην όμως σαφής: "Τα Προεδρικά Διατάγματα εκδίδονται για να εφαρμόζονται".
Να σημειωθεί εξάλλου ότι στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας παραμένει αναρτημένο το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τις «Μεταθέσεις υπεράριθμων εκπαιδευτικών της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», χωρίς να έχει εκδοθεί και κυκλοφορήσει υπογεγραμμένο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (8/9/2013):

-Προτείνετε ένα νέο Λύκειο, Γενικό και Τεχνικό, με αντικειμενικά αυστηρότερους όρους προαγωγής και απόλυσης. Τι απαντάτε σε όσους επικρίνουν την πρότασή σας με το επιχείρημα ότι στην αιχμή μιας σφοδρής και παρατεταμένης κρίσης οδηγούνται στο κοινωνικό περιθώριο μεγάλα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού, ιδίως τα παιδιά των φτωχότερων οικογενειών;
Αντίθετα τα παιδιά των οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών ευνοούμε, γιατί αν και έχουμε αυξημένες απαιτήσεις, τους παρέχουμε όμως τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε αυτές, μέσα στο σχολείο.
Πέραν αυτού μάθαμε στις εύκολες λύσεις, καλλιεργήθηκε μια νοοτροπία την τελευταία τριακονταετία της ησσονος προσπάθειας και τα αποτελέσματά της τα βιώνουμε σήμερα. Τι θέλουμε δηλαδή να παρκάρουμε τα παιδιά μας σε ένα Λύκειο για να είναι απόφοιτοι, να περνούν τις τάξεις με μέσο όρο 9,  να περνούν στο Πανεπιστήμιο με μέσο όρο 8 και στο τέλος να έχουν πτυχία κατά το τυπικόν και να παραμένουν άνεργοι και χωρίς γνώσεις δεξιότητες;
-Στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου προαναγγέλλετε μέτρα που θα αποτρέψουν «να ανυψωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων ή απορριπτομένων μαθητών». Ποια είναι αυτά με δεδομένο ότι η ΕΕ δεν χρηματοδοτεί πλέον δομές μαθητικής υποστήριξης στο Λύκειο;
Αυτό που λέμε είναι ότι θα λάβουμε μέτρα τόσο για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, όσο και για να μην αυξηθούν  τα ποσοστά ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων.Όσοι καταβάλλουν κάποια προσπάθεια στο σχολείο δεν θα βρεθούν με το νέο σύστημα προ εκπλήξεων. Και για να γίνει κατανοητό, για εμάς Δωρεάν Δημόσια Παιδεία δεν είναι μια τυπική υποχρέωση που εξαντλείται στη διανομή τίτλων αποφοίτησης χωρίς αντίκρισμα. Το Υπουργείο Παιδείας έχει προγραμματίσει τη λήψη μέτρων ενισχυτικής και πρόσθετης διδασκαλίας με αξιοποίηση των εκπαιδευτικών, ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις, να μην προσφεύγουν σε άλλες δομές εκπαίδευσης, με τελικό αποτέλεσμα να μειωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων η απορριπτόμενων μαθητών. Για το σκοπό θα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό τόσο το εκπαιδευτικό προσωπικό όσο και διαθέσιμους ευρωπαϊκούς πόρους.
-Πώς διασφαλίζεται ότι η προσμέτρηση της σχολικής βαθμολογίας όλου του Λυκείου για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δεν θα εκτινάξει τόσο το κόστος προετοιμασίας των υποψηφίων όσο και το κόστος αποφοίτησης;
Η μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων στις Πανελλαδικές από 6 σε 4 και η αύξηση των ωρών διδασκαλίας τους από 14 σε 20 ώρες εβδομαδιαίως για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μηδενίζει το κόστος. Αρκεί ένας μαθητής να διαβάζει και να παρακολουθεί την διδασκαλία του μαθητή του στο σχολείο.
Υπάρχει μια γενικευμένη αντίληψη που έχει οδηγήσει τον πολίτη να σέβεται περισσότερο τα 200 ευρώ που καταβάλει άμεσα στο φροντιστήριο από τα πολλαπλάσια που καταβάλει μέσω του φόρου του για να υπάρχει Δημόσια Δωρεάν Παιδεία.
Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει. Και πρέπει να αλλάξει από το Δημόσιο.
Δηλαδή είναι θέμα νοοτροπίας;
Ναι, είναι θέμα νοοτροπίας. Και ερωτώ τον κάθε πολίτη. Πως επιτρέπει στον εαυτό του να καταβάλει χρήματα σε ιδιαίτερα μαθήματα στον καθηγητή του παιδιού του που είναι στο σχολείο;
 Είναι θέμα αρχής  ή θέμα Νόμου. Είναι θέμα νοοτροπίας και αντίληψης που τώρα πρέπει να αλλάξει.
 Εμείς κάνουμε το χρέος μας για να ενισχύσουμε τη Γνώση, τη προσπάθεια και να πάψουμε αναζητούμε συνεχώς εύκολες λύσεις.
-Προτίθεστε να υιοθετήσετε την ιδέα του «κουπονιού Παιδείας» είτε για την επιλογή δομών μαθητικής υποστήριξης από την ιδιωτική αγορά είτε ακόμη και για την επιλογή σχολείου;
Για όνομα του Θεού. Υποστηρίζουμε το Δημόσιο Σχολείο και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
-Το νομοσχέδιο σας εξουσιοδοτεί να ρυθμίσετε την προσαρμογή της προφορικής βαθμολογίας των μαθητών στην γραπτή. Μέχρι πόσες μονάδες θεωρείτε ότι μπορεί να διαφέρει ο προφορικός από τον γραπτό βαθμό για να μην ενεργοποιείται ο μηχανισμός προσαρμογής;
-Θα επαναφέρετε τη βάση του 10 από φέτος;
Δεν υπάρχει τέτοια σκέψη.
-Εφ’ όσον επαναφέρετε τη βάση του 10 υποθέτω σωστά ότι θα επαναφέρετε σε μόνιμη βάση και τις μετεγγραφές δεδομένου ότι η κατάργησή τους είχε αποφασιστεί υπό το φόβο των παρενεργειών της κατάργησης της βάσης;  Εν τοιαύτη περιπτώσει ποια θα είναι η τύχη του συστήματος των πολλαπλών βάσεων για πολυτέκνους, τριτέκνους, αδέλφια φοιτητών κλπ., που υποκατέστησε τις μετεγγραφές;
Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, δημιουργήσαμε τη διαδικασία μεταφοράς θέσεων, προκειμένου να βοηθήσουμε πολλούς φοιτητές και τις οικογένειές τους να συνεχίσουν τις σπουδές τους κοντά στην εστία τους.  Την διαδικασία αυτήν την εφαρμόζουμε και φέτος με τα ίδια κριτήρια, στα οποία πρωταρχικό ρόλο παίζει το κατά κεφαλήν εισόδημα, το οποίο το διπλασιάζουμε για τις μονογονεϊκές οικογένειες. Όσον αφορά το σύστημα των Πολλαπλών βάσεων για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν αλλάζει τίποτα.
-Φέτος 119 Τμήματα πήραν εισακτέους με βαθμολογίες κάτω από τη βάση. Αυτά κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός μηχανογραφικού δελτίου στην επόμενη φάση της «Αθηνάς»;
Όλα αξιολογούνται. Η διαδικασία αναδιάρθρωσης δεν έχει ολοκληρωθεί. Εξάλλου ο στόχος είναι να έχουμε περισσότερους επιτυχόντες με υψηλή βαθμολογία και σε όχι να μειώσουμε τον αριθμό των εισακτέων.
-Συζητάτε το αίτημα των πρυτάνεων να μην ενεργοποιηθούν από αυτή τη χρονιά οι διαγραφές των αιώνιων φοιτητών;
Σ’ αυτή την περίοδο της κρίσης, θεσπίσαμε τη δυνατότητα δύο εξεταστικών, μία το Φεβρουάριο και μία τον Ιούνιο – εξεταστικών για τους επί πτυχίω φοιτητές- για να μπορέσουν, όσοι χρωστάνε μαθήματα, να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, να βγουν στην αγορά με ένα πτυχίο.Είναι αρμοδιότητα των Ιδρυμάτων, όμως, να προχωρήσουν στο «ξεκαθάρισμα» των μητρώων τους, καθώς το κόστος των ανενεργών φοιτητών είναι πολύ μεγάλο και λειτουργεί εις βάρος των ενεργών, της λειτουργίας των ιδρυμάτων και του κοινωνικού συνόλου.
-Εισηγηθήκατε ακαριαία αντίδραση της κυβέρνησης όταν αντιμετωπίσατε το ενδεχόμενο να απεργήσουν οι καθηγητές μέσα στις πανελλαδικές. Θα δείξετε την ίδια αποφασιστικότητα εάν τα σχολεία κλείσουν όχι από τους καθηγητές αλλά από τους μαθητές;
Πιστεύω και αναμένω πως όλοι, δηλαδή πολιτικά κόμματα, συνδικαλιστικές ηγεσίες, δάσκαλοι, καθηγητές και μαθητές θα συμβάλουν στη διασφάλιση της ομαλότητας στα σχολεία. Η ελληνική οικογένεια σηκώνει αρκετά βάρη και το τελευταίο που πρέπει να κάνουμε είναι να προσθέτουμε επιπλέον βάρη, αγωνίες και ανασφάλεια, όσον αφορά στη μόρφωση των παιδιών.  
-Θα ενεργοποιήσετε φέτος το ΠΔ για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των καθηγητών κι αν ναι, σε ποια έκταση;
Τα Προεδρικά Διατάγματα εκδίδονται για να εφαρμόζονται.
-Ούτε φέτος θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αφού με το νομοσχέδιο παίρνετε μία ακόμη αναβολή του Προεδρικού Διατάγματος για τον ερχόμενο Νοέμβριο. Πότε θα ξεκινήσει και πού οφείλεται η καθυστέρηση;
Η αξιολόγηση θα γίνει κανονικά.
-Την άλλη Πέμπτη ξεκινά μία ακόμη δύσκολη σχολική χρονιά. Τα τελευταία χρόνια τα έχουμε δει όλα. Σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς βιβλία, με μαθητές υποσιτισμένους. Φέτος τι φοβάστε ότι μπορεί να πάει στραβά;
Τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά και λειτουργήσουν ομαλά, όπως άλλωστε έγινε και πέρσι. Τα βιβλία θα είναι στα σχολεία, οι μαθητές στα θρανία οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις και μάλιστα, μέσα σε ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας, που θέτει πάνω από όλα το συμφέρον των μαθητών. Σε κάθε περίπτωση θα είμαστε σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόβλημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)