10/11/14

Παρατηρήσεις για την διαδικασία αξιολόγησης των Διευθυντών σχολείων

Παρατηρήσεις για την διαδικασία αξιολόγησης των Διευθυντών σχολείων
Του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου

Με την τελευταία εγκύκλιο του Υπουργού Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδου για την αξιολόγηση των Διευθυντών σχολικών μονάδων* συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς η υλοποίηση του έργου της αξιολόγησης, παρόλο που πολλά ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα και πολλά ερωτήματα σχετικά με όσα μέχρι σήμερα έγιναν κατά την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης που προηγήθηκε, μένουν αναπάντητα.

Μερικές απλές παρατηρήσεις επί της συγκεκριμένης εγκυκλίου:
1.Είναι σαφές ότι το Υπουργείο Παιδείας επείγεται να ολοκληρώσει και αυτή τη φάση της αξιολόγησης για να ξεκινήσει από τις αρχές του 2015 η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η εγκύκλιος ορίζει ότι «οι διαδικασίες και η σχετική αξιολόγηση (σ.σ. των Διευθυντών σχολείων) πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2014».
Για την επίλυση μάλιστα ζητημάτων που μπορεί να καθυστερήσουν την όλη διαδικασία συγκροτούνται επιτροπές σε όλες τις περιφέρειες της χώρας αλλά και στο ΙΕΠ.
2.Η αξιολόγηση των Διευθυντών σχολείων στη φάση αυτή αφορά μόνο στις τρεις (3) από τις συνολικά πέντε (5) κατηγορίες που προβλέπει το σχετικό Π.Δ. 152/13.
Είναι αξιοπρόσεκτο ποιες κατηγορίες εξαιρέθηκαν αλλά και ποιες εντάχθηκαν στη φάση αυτή. Καταρχάς εξαιρέθηκαν η «Κατηγορία ΙΙΙ – Σχολικό κλίμα και παιδαγωγική της σχολικής μονάδας ή του Σ.Ε.Κ.» και η «Κατηγορία IV− Προγραμματισμός Διδασκαλίας και Διεξαγωγή διδασκαλίας και αξιολόγηση μαθητών, η οποία ενσωματώνει τα κριτήρια των κατηγοριών ΙΙ και ΙΙΙ της παραγράφου 10 περί εκπαιδευτικών τάξης».
Δηλαδή οι Διευθυντές δεν θα αξιολογηθούν στο «χειρότερο» για τους εκπαιδευτικούς κριτήριο, εκείνο που προβλέπει την παρακολούθηση διδασκαλιών εντός της τάξης από το Σχολικό Σύμβουλο της ειδικότητάς τους.
Εξάλλου από τις τρεις (3) κατηγορίες στις οποίες θα αξιολογηθούν στη δεύτερη, την «Κατηγορία ΙΙ. Άσκηση του έργου της εποπτείας και της αξιολόγησης» θα αξιολογηθούν μόνο για το δεύτερο μέρος της δηλ., σύμφωνα με το Π.Δ., για την «Οργάνωση της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, υλοποίηση των προγραμματισθεισών δράσεων και τεκμηρίωση των αποτελεσμάτων».
Επομένως ήρθε κιόλας η στιγμή να αξιολογηθούν για το κατά πόσο εφάρμοσαν πέρυσι την αυτοαξιολόγηση και για το κατά πόσο φέτος ξεκίνησαν ήδη να υλοποιούν τον Ετήσιο προγραμματισμό, που αποτελεί το πρώτο μέρος της φετινής διαδικασίας αυτοαξιολόγησης.
Ασφαλώς όλα τα σχετικά με τις ανωτέρω δράσεις αυτοαξιολόγησης μπορούν αυτόματα να ελεγχθούν από το Υπουργείο καθώς καταχωρούνται ηλεκτρονικά στις σχετικές φόρμες του Παρατηρητηρίου της ΑΕΕ. (diktyo-aee.iep.edu.gr)
3.Με την συγκεκριμένη εγκύκλιο η όλη διαδικασία αξιολόγησης μετατρέπεται σε μία απλή καταχώρηση στοιχείων από τους Διευθυντές σχολείων σε ηλεκτρονικές φόρμες, τις οποίες οι αξιολογητές τους (Διευθυντές Εκπαίδευσης και Σχολικοί Σύμβουλοι) θα ελέγξουν για να τους βαθμολογήσουν.
Η αξιολόγηση των Διευθυντών σχολείων ουσιαστικά εξαντλείται σε μια διαδικαστικού τύπου απλή καταγραφή τυπικών προσόντων.
Έτσι για τους μεν Διευθυντές των σχολείων η αξιολόγηση «απλοποιείται», για δε το Υπουργείο, εκτός των άλλων, μετατρέπεται σε ανέξοδη διαδικασία, αφού δεν απαιτεί την παρακολούθηση διδασκαλιών, την αυτοπρόσωπη παρουσία Σχολικών Συμβούλων και Διευθυντών Εκπαίδευσης στα σχολεία, διαδικασία χρονοβόρα και πολυδάπανη.
Η εγκύκλιος ρητά αναφέρει ότι οι αξιολογητές μπορούν «είτε δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως» να επικοινωνήσουν με τους αξιολογούμενους. Σε πολλές περιπτώσεις λοιπόν θα έχουμε αξιολόγηση Διευθυντών σχολείων από Σχολικούς Συμβούλους που δεν έχουν ποτέ συναντηθεί μαζί τους.
4. Η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση των Διευθυντών των σχολείων υιοθετεί ένα «επιλεκτικό» τρόπο εφαρμογής των σχετικών διατάξεων του Π.Δ. 152/13, που εύλογα δημιουργεί πολλά ερωτηματικά και θέτει εν αμφιβόλω την εγκυρότητα της όλης διαδικασίας.
Για παράδειγμα εάν οι Διευθυντές δεν αξιολογηθούν για τον Προγραμματισμό και τη Διεξαγωγή της διδασκαλίας καθώς και την αξιολόγηση των μαθητών, γιατί οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αξιολογηθούν για τις κατηγορίες αυτές;
Πως γίνεται η επιλογή των Κατηγοριών για τις οποίες εφαρμόζεται η αξιολόγηση και εκείνων για τις οποίες παραλείπεται;
Υπάρχει λοιπόν δυνατότητα μερικής εφαρμογής ενός Π.Δ.;
5. Να σημειωθεί επιπλέον ότι η σύνδεση της βαθμολογίας που θα λάβουν οι Διευθυντές σχολείων από την αξιολόγηση αυτή - όπως και εκείνης των ανώτερων στελεχών εκπαίδευσης που προηγήθηκε - με την μοριοδότηση για την επικείμενη επιλογή στελεχών (εντός της άνοιξης και του καλοκαιριού) για την επόμενη τετραετία δημιουργεί πολλά επιπλέον ερωτηματικά. Αλλά στο ζήτημα αυτό (αξιολόγηση και επιλογή στελεχών) θα επανέλθουμε πιθανόν με άλλο άρθρο μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)