Αγιασμό για την έναρξη του νέου κατηχητικού έτους τέλεσε προχθές ο μητροπολίτης Μεσσηνίας στη Χριστιανική Ένωση Καλαμάτας (Γ.Ε.Χ.Α.). Αμέσως μετά ακολούθησε ομιλία από τον ίδιο για το επίκαιρο θέμα της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Να σημειωθεί εδώ ότι ο κ. Χρυσόστομος είναι ένας από τους τρεις μητροπολίτες που έχει ορίσει η Ιερά Σύνοδος στη σχετική Επιτροπή Διαλόγου με το υπουργείο Παιδείας.
Ξεκινώντας την ομιλία του είπε πως το θέμα της διδασκαλίας και του σκοπού του μαθήματος των Θρησκευτικών έχει μονοπωλήσει την επικαιρότητα, όχι μόνο την εκκλησιαστική, αλλά και την πολιτική. Ειδικότερα, εν όψει της αλλαγής και των νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία εκπόνησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, υπάρχει επιφύλαξη, τουλάχιστον σε ένα πρώτο επίπεδο, όχι μόνο της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εν Ελλάδι γι’ αυτό το οποίο περιέχει το νέο αναλυτικό πρόγραμμα.
Συνεχίζοντας μίλησε για τις κατά καιρούς εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών και τις πολλές διαφορετικές απόψεις που έχουν εκφραστεί μέχρι σήμερα, αλλά και τις αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει. Έτσι, συμπλήρωσε, έχει ανοίξει ένας διάλογος, ο οποίος, δυστυχώς, όπως συμβαίνει στη χώρα μας με όλα τα θέματα, κινείται μεταξύ δύο ακραίων πόλων. Ειδικότερα, ενός επιφανειακού εκσυγχρονισμού και ενός παραδοσιακού φονταμενταλισμού, που αφορά κυρίως στο περιεχόμενο του μαθήματος.
Σχετικά με το διάλογο που γίνεται αυτή τη στιγμή, η Εκκλησία τον παρακολουθεί εδώ και 5 χρόνια με προσοχή, σοβαρότητα και νηφαλιότητα, ενώ η Ιερά Σύνοδος καταγράφει όλες τις εκφρασθείσες απόψεις.
Έπειτα ο μητροπολίτης έκανε αναδρομή και ανέφερε ότι το ζήτημα απασχόλησε την Ιερά Σύνοδο την περίοδο 2010-2012, αλλά τότε, δυστυχώς, δεν πάρθηκε καμία απόφαση.
Το Νοέμβριο του 2012 ο ίδιος εκλήθη να εισηγηθεί σχετικά με την ονομασία, το χαρακτήρα και το σκοπό του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Κατά τη γνώμη του, είναι απαίτηση πλέον να υπερβούμε τα υποδεικνυόμενα υφ’ όλων των ομάδων σχέδια, απόψεις ή τοποθετήσεις και να μην υπάρξει εγκλωβισμός ούτε σε φιλελευθερισμούς ούτε σε αγκυλώσεις παλαιών εκπαιδευτικών σχημάτων ή μοντέρνων, αλλά με νηφαλιότητα και με γνώμονα την πνευματική και πολιτισμική παράδοση της χώρας να υπάρξουν απαντήσεις στα προβαλλόμενα ερωτήματα σχετικά με την ονομασία, το χαρακτήρα και το σκοπό του μαθήματος, στο πλαίσιο μιας δημόσιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, αποφεύγοντας συγχρόνως να αντιγράψουμε άλλα εκπαιδευτικά πρότυπα ευρωπαϊκών χωρών, αφού ιστορικά ισχύουν διαφορετικές πολιτιστικές συντεταγμένες και αντιλήψεις κατανόησης της ζωής και της ανθρώπινης κοινωνίας, όπως και των σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων.
Ο ίδιος εισηγήθηκε ως προς την ονομασία να παραμείνει ο τίτλος μάθημα «Θρησκευτικών», αφού όποιος άλλος θα δημιουργούσε προβλήματα τόσο ως προς την κατανόηση του περιεχομένου το οποίο καλείται να περιγράψει όσο και ως προς το χαρακτήρα του. Επίσης, ως μέρος του προγράμματος αυτών των βαθμίδων εκπαίδευσης δε θα έπρεπε να έχει τίτλο που δηλώνει είτε μονομέρεια είτε αποκλειστικότητα.
Ως προς το σκοπό, ο κ. Χρυσόστομος είπε ότι ένα μάθημα δεν πρέπει να είναι μάθημα μουσειακό, αλλά να συνδέεται με την ίδια τη ζωή και να συμβάλλει στην ανάπτυξη της κοινωνίας.
Τέλος, ως προς το χαρακτήρα, είπε ότι δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται ως κατηχητικό, ομολογιακό ή θρησκειολογικό, ως απόλυτο περιεχόμενο, αφού το μάθημα, όπως και όλα τα υπόλοιπα, ανήκουν στην αρμοδιότητα της Πολιτείας. Στο παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα των Θρησκευτικών είναι κοινό για όλους μαθητές, απαραίτητο για όλα τα προγράμματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα πρέπει να είναι υποχρεωτικό και όχι προαιρετικό, αφού παρέχει γνώσεις οι οποίες θα στηρίξουν την εξοικείωση των μαθητών με τα στοιχεία αυτά που συγκροτούν και δομούν την πολιτισμική κληρονομιά και πολιτιστική παράδοση των Ελλήνων, που μαζί με τα ιδιάζοντα στοιχεία της ορθοδόξου παραδόσεως διαμόρφωσαν την ταυτότητα της χώρας, χωρίς όμως συγχρόνως να αλλοιώνουν την ιστορική παρουσία και των άλλων ομολογιών και θρησκευτικών κοινοτήτων που υπάρχουν στην Ελλάδα.
Εν συνεχεία ανέφερε ότι κάθε μαθητής, ανεξαρτήτως θρησκευτικής ιδιοπροσωπίας, είναι απαραίτητο και πολύτιμο να γνωρίζει τη θρησκευτική παράδοση του τόπου ως πίστη, λατρεία, ζωή και πολιτισμό. Σύμφωνα με το μητροπολίτη, τούτο θα πρέπει να είναι ο πρώτος και βασικός κύκλος του μαθήματος. Ο δεύτερος κύκλος θα πρέπει να αφορά στις μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις, εκτός της Ορθοδοξίας, οι οποίες συναντώνται στον ελλαδικό χώρο και γενικότερα στον κόσμο. Ο τρίτος κύκλος θα πρέπει να περιλαμβάνει ορισμένα στοιχεία από τα μεγάλα θρησκεύματα και ιδίως όσα ενδιαφέρουν την ελληνική κοινωνία, δηλαδή τις μονοθεϊστικές θρησκείες και παραδόσεις του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ, τον Ινδουισμό και το Βουδισμό, προκειμένου σε ένα γνωσιακό επίπεδο οι διδασκόμενοι να αποκτήσουν την πείρα και αυτών, αφού πλέον βρισκόμαστε σε έναν πολυπολιτισμικό χώρο, όπου συνυπάρχουμε με όλους τους θρησκευτικά διαφορετικούς από εμάς.
Το τρίπτυχο, όμως, αυτό δεν εισακούστηκε, αφού οι προτάσεις έγιναν πάνω σε άλλα προγράμματα και όχι στα νέα που ζητούσε το υπουργείο Παιδείας.
Τέλος, μετά το αδιέξοδο στο οποίο πρόσφατα οδηγήθηκε η Ιερά Σύνοδος, αποφασίστηκε έπειτα από συνάντηση με τον πρωθυπουργό του υπουργού Παιδείας και του κ. Καμμένου να ξεκινήσει νέος διάλογος ανάμεσα στην Εκκλησία και το υπουργείο. Να τεθούν, δε, οι αρχές οι οποίες είχαν αποφασιστεί, δηλαδή η υποχρεωτικότητα του μαθήματος, η διατήρηση των ωρών διδασκαλίας και ο ορθόδοξος προσανατολισμός ως περιεχόμενο. Επιπλέον, να κατατεθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα από την Εκκλησία οι νέες παρεμβάσεις και διορθώσεις της επί του νέου αναλυτικού προγράμματος σπουδών, υπό τον τύπο των τριών κύκλων.
Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας μίλησε και για την επιτροπή διαλόγου που έχει οριστεί, αλλά και την πλειονότητα των ιεραρχών, ενώ τόνισε ότι δεν κινείται με μια διάθεση ηττοπάθειας ή συμβιβασμού, αλλά διαλεκτικά θεωρεί ότι είναι δυνατόν να βρεθούν προτάσεις διορθωτικές του νέου αυτού προγράμματος.
Ο ίδιος εξέφρασε την πεποίθηση ότι, αν μπορέσουν να προσεγγίσουν τόσο το θέμα της μεθοδολογίας όσο και το ζήτημα της κατανομής της ύλης προς αυτό το περιεχόμενο, «θα μπορέσουμε να βρούμε μια κοινή γραμμή, ώστε τα νέα προγράμματα, από την επόμενη εκπαιδευτική χρονιά, να μπορέσουν να εφαρμοστούν με νέα συγγράμματα.
Κορμός αυτών των διορθώσεων θα είναι οπωσδήποτε για την Εκκλησία η διατήρηση του ορθόδοξου προσανατολισμού του περιεχομένου των νέων προγραμμάτων, γιατί πιστεύομε ακράδαντα και αμετακίνητα ότι η ορθόδοξη πίστη έχει τεράστια διαφορά από τα άλλα χριστιανικά δόγματα. Δεν είναι απλά ένα δόγμα θρησκευτικό, αφού στηρίζεται πάνω στην ελληνική σκέψη, στην αγάπη, στις αληθινές συνήθειες που απορρέουν από τα βάθη των αιώνων, στο χαρακτηριστικό και ξεχωριστό τρόπο της ζωής των Ελλήνων. Η ορθόδοξη πίστη είναι συνδεδεμένη με την κληρονομιά, την ιστορία και την εθνική μας αξιοπρέπεια. Ξεχωρίζει για τη διδασκαλία περί μετάνοιας, περί συγχώρεσης, περί διαλόγου, ελευθερίας και είναι το αποτέλεσμα μέσα από τον εμπλουτισμό από την ελληνική σκέψη, που είναι πάρα πολύ πλούσια, αγκαλιάζει τους πάντες και δεν κάνει διακρίσεις. Δεν είναι τιμωρός, είναι φιλεειρινική, μεταδίδει πάντα την αγάπη, γι’ αυτό και είναι στοιχείο της ελληνικής παράδοσης και της ίδιας της ταυτότητάς μας».
Μετά την ομιλία του μητροπολίτη Μεσσηνίας έγιναν τα εγκαίνια του ανακαινισμένου βιβλιοπωλείου της Ενώσεως.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση
3 σχόλια:
Αν και προσεκτικός λόγω χώρου και ακροατηρίου, ο Σεβ. κ. Χρυσόστομος είναι προφανές ότι κινείται σε άλλο μήκος κύματος και από τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου και από τις θέσεις του ετέρου σημαίνοντος μέλους της ορισθείσης Επιτροπής της Εκκλησίας, του Σεβ. Μεσογαίας κ. Νικολάου. Προσωπικώς διαφωνώ με την οπτική του, όχι τόσο γι' αυτά πού λέει αλλά κυρίως γιατί είναι γνωστές οι οικουμενιστικές απόψεις του. Συγκεκριμένα, επισημαίνω ως εσφαλμένη προσέγγιση του ζητήματος του περιεχομένου του μαθήματος των θρησκευτικών την επιπόλαιη παραδοχή του (του Μεσσηνίας) περί πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Σαν πολύ βιάζονται κάποιοι για τέτοιες παραδοχές. Πολύ επιπόλαια χρησιμοποιούν αυτό τον όρο. Η συγκυριακή παρουσία προσφύγων καί μεταναστών στή χώρα μας με δεδηλωμένη την πρόθεσή τους να μετακινηθούν σε άλλους προορισμούς δεν επιβεβαιώνει την πολιτισμική διαφοροποίηση της χώρας μας και της κoινωνίας. Και εν τελευταία αναλύσει γιατί συνδέουμε τον οφειλόμενο σεβασμό στόν ετερόθρησκο και εφ' ὀσον παραμείνει στόν τόπο μας και την παροχή σ' αυτόν κάθε νομίμου δικαιώματος που απολαμβάνει ο κάθε πολίτης, ΜΕ την επιβολή, εξαιτίας της παρουσίας του στη χώρα μας ή και της διαμονής του, αλλαγών στη δημόσια ζωή και προσαρμογή στη διαφορετικότητα του και των εκάστοτε μειοψηφιών σε βάρος μάλιστα όσων (πραγμάτων) συνιστούν την ιστορική ταυτότητα του τόπου; Μπορεί αυτό κάποιος να μας το εξηγήσει; Δηλαδή η ταυτότητά μας και η αυτοσυνειδησία μας ετεροπροσδιορίζονται και είναι βορά σε αλλοιώσεις βάσει των πολιτικών συγκυριών, ή λειτουργούν αυτοπροσδιοριστικά πάντοτε με φιλόξενη και αγαπητική διάθεση για τόν άλλον που πρωτίστως θα πρέπει να μάθει και γνωρίσει τον τόπο που θέλει να μένει και τις παραδόσεις του;
ΜΕΡΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Ο Σεβασμιώτατος Μεσσηνίας ακούει τι λέει; Είναι δυνατόν να θεωρεί παραδοσιακούς φονταμενταλιστές όσους επιστήμονες αντέδρασαν και είπαν ότι ο Χριστιανισμός και κάθε θρησκεία θα πρέπει να διδάσκεται στον οικείο χώρο και δεν είναι επιστημονική μέθοδος να διδάσκονται ανακατεμένα; Σεβασμιώτατε είστε πανεπιστημιακός καθηγητής. Ανακατεμένα διδάσκετε το αντικείμενό σας;
Σε ποιους ακραίους αναφέρεσθε και ποιο ήταν το ακραίο που έπραξαν; Αναφέρεσθε στην ΠΕΘ ή σε πρόσωπα εκτός ΠΕΘ; Γιατί η ΠΕΘ κυρίως ανέλαβε τον αγώνα για τη διδασκαλία του ισχύοντος μαθήματος των Θρησκευτικών.
Η ΠΕΘ είναι ακραία; Σκέπτεστε τι λέτε;
Με την ευκαιρία, το ισχύον μάθημα είναι φονταμενταλιστικό και μάλιστα υπό την έγκριση της ελληνικής Πολιτείας;
Και ποιο είναι η ακραία πράξη για την οποία εισπράττεται ο χαρακτηρισμό σας;
Βγήκαν στο πεζοδρόμιο και προκάλεσαν κάποια ταραχή, έβρισαν κάποιον, χειροδίκησαν, έκαναν τέλος πάντων κάποια απρέπεια; Είναι αναγκαίο να είσθε σαφής.
Και ποια είναι τα ακραία αιτήματά τους; Είναι ακραίο, Σεβασμιώτατε, ότι ο Χριστός δεν είναι το ίδιο με τον Μωάμεθ, τον Βούδα και τους άλλους αρχηγούς θρησκειών; Μήπως ο είναι ακραίος ο Χριστός που ήρθε σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία και όμως δίδαξε ότι είναι ο Υιός του Θεού, ο μόνος σωτήρας του κόσμου;
Είναι ακραίο ότι η Αγία Γραφή δεν είναι το ίδιο με το Κοράνιο και τις Βέδες;
Είναι ακραίο ότι ο Άγιος Πορφύριος δεν είναι το ίδιο με τον Δαλάι Λάμα;
Είναι ακραίο ότι η "επί του Όρους ομιλία" του Κυρίου μας δεν είναι αντίστοιχη με τις διδασκαλίες του Κομφούκιου;
Είναι ακραίο ότι οι ορθόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα όπως και οι μουσουλμάνοι και οι εβραίοι και οι ρωμαιοκαθολικοί να διδάσκονται την πίστη τους, όπως αυτή είναι και όχι όπως επιδιώκουν ανεξέλεγκτα κέντρα εντός και εκτός Ελλάδος;
Σεβασμιώτατε έχετε τη χάρη της Αρχιεροσύνης και θα έπρεπε με φόβο Θεού να χειρίζεστε αυτά τα θέματα και όχι με κριτήριο τους γνωστούς σας που θέλετε να δικαιολογήσετε για το αθεολόγητο και βλάσφημο Πρόγραμμα που συνέταξαν.
Αντί να τους βοηθήσετε πνευματικά να μη χάσουν την ψυχή τους, τους δώσατε επιπλέον αέρα να επικαλούνται το δικό σας πόρισμα.
Επειδή είστε Επίσκοπος σταματώ εδώ. Φρίττω να αντικρίζω την πνευματική Σας ευθύνη και το σκανδαλισμό που προκαλέσατε στον Ορθόδοξο λαό.
Πάρα πολύ σοβαρή και πρόταση που μπορεί να σταθεί επιστημονικά. Φυσικά οι ΑΚΡΑΙΟΙ δεν θα τη δεχτούν αλλά αν περιμένεις εκπαίδευση με τέτοιους κάηκες. Για να είμαι ειλικρινής είναι καλύτερη από το Νέο Πρόγραμμα. Μακάρι να υλοποιούνταν κάπως έτσι.
Δημοσίευση σχολίου