30/6/17

Ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων για τα Θρησκευτικά

Μητροπολίτης Παντελεήμων: «Όταν υπάρχει καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές μπορεί κανείς μέσα από τις δυσκολίες να βγάλει κάτι καλό»
Δήμος Μπακιρτζάκης
Τη δική του άποψη για τις διορθώσεις που έγιναν στη διδακτέα ύλη των θρησκευτικών, κατέθεσε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5 fm ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής, Παντελεήμων. Ο κ. Παντελεήμων εξέφρασε την ικανοποίησή του, λέγοντας πως «Όταν υπάρχει καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές μπορεί κανείς μέσα από τις δυσκολίες να βγάλει κάτι καλό»
και εννοούσε φυσικά το αποτέλεσμα που προέκυψε και τις διορθώσεις που έγιναν στην ύλη του μαθήματος, μετά τις παροτρύνσεις της Ιεράς Συνόδου προς το υπουργείο Παιδείας.

Πιο συγκεκριμένα, την επεξεργασία της ύλης για λογαριασμό της Ιεράς Συνόδου είχε αναλάβει, ειδική επιτροπή προεδρεύοντος του μητροπολίτη Ύδρας Εφραίμ και των Μεσογαίας Νικόλαο και Μεσσηνίας Χρυσόστομο, συμμετεχόντων.
Ο Κομοτηνής είπε ότι η επιτροπή κατέβαλε «κοπιώδη και εργώδη προσπάθεια» σε συνέχεια και των προσπαθειών της προηγούμενης ιεραρχίας, διευκρινίζοντας ακόμη ότι η επιτροπή «μαζί με τους άλλους λαϊκούς επιστημονικούς συνεργάτες που δούλεψαν πάρα πολλές ώρες και ως επιτροπή αλλά και σαν επιτροπή σε σχέση με την επιτροπή από πλευράς υπουργείου Παιδείας, έφεραν αποτελέσματα που είναι αρκετά ικανοποιητικά»

Όμως, ο κ. Παντελεήμων είπε ακόμη: «Δεν θα έλεγα ότι είμαστε στο επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά κανείς μέσα από την εργασία του, μέσα από τον τρόπο που προσπαθεί να δώσει στους άλλους να καταλάβουν κάποια πράγματα, έγινε μια πολύ καλή δουλειά. Διορθώθηκαν πολλά από εκείνα τα σημεία τα οποία το υπουργείο με τους δικούς του λαϊκούς συνεργάτες είχαν καταρτίσει για το μάθημα των θρησκευτικών.

Φέτος για την χρονιά την σχολική που από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει αυτά που θα μπουν στο φάκελο του μαθητή ελέγχθηκαν και θα ξαναελεγχθούν, όπως επίσης και τα βιβλία για την επόμενη χρονιά που θα τυπωθούν μέσα στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος θα είναι εκείνα τα οποία θα ξαναδεί η επιτροπή».

Μεταξύ των αλλαγών που προτείνει η επιτροπή της Ιεράς Συνόδου είναι και η ένταξη θεολόγων καθηγητών στα δημοτικά σχολεία, καθώς έχει παρατηρηθεί πως ενίοτε ορισμένοι δάσκαλοι παραγκωνίζουν το μάθημα των θρησκευτικών προκείμενου σε εκείνη την ώρα να διδάξουν κάτι άλλο.

«Το μάθημα δεν θα γίνεται όπως γινόταν» είπε ο κ. Παντελεήμων και συνέχισε: «ο κόσμος μας εξελίσσεται και στον τόπο μας ήρθανε άλλοι τρόποι διδασκαλίας. Δεν θα είναι πάντα η τροφή μασημένη που είχαμε το βιβλίο και αποστηθίζαμε πράγματα τα οποία τα ξεχνούσαμε. Μέσα από αυτές τις νέες μεθόδους και ο καθηγητής θα πρέπει, αυτό το είπαμε και στην ιεραρχία, να μελετά. Κάποιοι θεωρούν ότι το μάθημα των θρησκευτικών ήταν η ώρα του παιδιού.

Δεν πρέπει να είναι η ώρα του παιδιού, ούτε από την πλευρά του μαθητή ούτε από την πλευρά του καθηγητή. Θα υπάρχει μια τέτοια συντονισμένη προσπάθεια όταν ο καθηγητής σέβεται τον εαυτό του πρωτίστως και μετά την δουλειά που του εμπιστεύεται η πολιτεία. Είχαμε και έχουμε καθηγητές θεολόγους που έλεγαν ‘διαβάστε το μάθημα’, εγώ αυτά δεν τα πιστεύω, αλλά πρέπει να σας τα πω. Αν κανείς σέβεται τον εαυτό του αυτό δεν μπορεί να το κάνει. Και ένας γιατρός δεν αγαπά το καρκίνο, αλλά καλείται να τον αντιμετωπίσει σε έναν ασθενή του».

Όσο για τις αντιδράσεις που προέκυψαν λόγω κατάργησης ορισμένων τραγουδιών από την ύλη των θρησκευτικών, ο μητροπολίτης είπε: «Τώρα ακριβώς δεν ξέρω να σας πω αν είναι η συννεφούλα ή κάτι άλλο. Αλλά ένας καλός καθηγητής μπορεί να πιαστεί από ένα τραγούδι και να κάνει μάθημα. Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ, λέω παράδειγμα το παίρνεις και μιλάς για τον Χριστό μας ο οποίος είναι ο ήλιος της δικαιοσύνης. Είναι η αφορμή για να διδαχθεί το μάθημα των θρησκευτικών και να μην είναι η ώρα του παιδιού αλλά να αποκτά ενδιαφέρον».

Εν τέλει ο μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων, κατέληξε σε ένα ρητορικό ερώτημα, το οποίο όμως συνιστά μία αντιδιαστολή του τρόπου λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος άλλων και αλλόθρησκων χωρών, με τον αντίστοιχο του ελληνικού: «Εμείς στην χώρα μας η πλειοψηφία είμαστε ορθόδοξοι χριστιανοί, θα μάθουμε βέβαια τι θα λένε και οι άλλες θρησκείες, αυτό γινόταν και πριν, θα γίνεται και τώρα. Αλλά ουσιαστικά το 80% θα διδάσκουμε στα ελληνόπουλά μας, στα παιδιά μας τα οποία τα στέλνουν οι γονείς τους στα σχολεία για να μάθουν και θρησκευτικά. Δυστυχώς σήμερα οι γονείς δεν ασχολούνται με τα παιδιά τους για τους x λόγους, τους ξέρουμε όλους δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα, για αυτό στέλνουν οι γονείς τα παιδιά τους στο σχολείο για να έχουν μια κυκλική και σφαιρική γνώση.

Όταν υπάρχει καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές μπορεί κανείς μέσα από τις δυσκολίες να βγάλει κάτι καλό. Με σοβαρότητα και επιχειρήματα.

Στην εκκλησία έχουμε και ανθρώπους που είναι σοβαροί, δεν αναφέρομαι μόνο στους κληρικούς αλλά και στους λαϊκούς μας συνεργάτες που μπορούμε να καθίσουμε και να γράψουμε τα καινούρια μας βιβλία. Εάν η διοικούσα εκκλησία δεν έχει λόγο για το τι θα γράφει μέσα στα βιβλία των θρησκευτικών ποιος θα έχει λόγο; Η ρωμαιοκαθολική ας το πούμε εκκλησία της ιεραρχίας της καθολικής εκκλησίας την Ελλάδος έχει λόγο για το τι θα διδαχθούν τα δικά τους παιδιά, η εβραϊκή κοινότητα έχει λόγο για το τι θα διδαχθούν τα παιδιά τους, η μουσουλμανική κοινότητα έχει λόγο, μόνο η ορθόδοξη εκκλησία δεν πρέπει να έχει λόγο;», κατέληξε.

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

όλο στρογγύλεμα και ναι, κάποιοι κακοί καθηγητές !!!
τι άλλαξε πάτερ, από το "επικίνδυνα και απαράδεκτα" όπως είχαν χαρακτηριστεί από τον ίδιο τον αρχιεπίσκοπο΄;
Όσο για την "ώρα του παιδιού " καταντούν πολλά μαθήματα, εσφαλμένα το νομίζουν πολλοί για τα θρησκευτικά.
Για θεολόγους στα δημοτικά το ακούμε εδώ και 30 χρόνια.

Ανώνυμος είπε...

Λυπούμαι να διαβάζω τέτοιες συνεντεύξεις από ορθόδοξους ιεράρχες.Οι θεολόγοι καθηγητές είναι από τους μελετηρότερους γιατί καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις των παιδιών παντός του επιστητού.ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ κινδυνεύουν τα θρησκευτικά να γίνουν η "ώρα του παιδιού". Δεν γνωρίζουν οι ιεράρχες τι αγώνα τίμιο και ευλογημένο κάνει η πλειονότης των Θεολόγων στις τάξεις;Γιατί τέτοια παραπληροφόρηση;

Αντιοικουμενιστής είπε...

Οι ιεράρχαι της εν Ελλάδι διοικούσης "εκκλησίας" έχουν απωλέσει κάθε επαφήν με τον χρόνον και τα διαδραματιζόμενα γεγονότα. Μάλλον έχουν αντιληφθεί ότι έχει φθάσει το τέλος των, εγκατέλειψαν κάθε ενασχόλησιν με την πραγματικότητα και τα προβλήματα αυτής και προσπαθούν όπως διασώσωσιν τους θησαυρούς, τα τιμαλφή και τα μετρητά εις τα σεντούκια των... Αδελφοί φεύγετε των οικουμενιστών, των φιλοοικουμενιστών, των κρυφοοικουμενιστών και των κολυμπαριστών ως τις φεύγη εκ του όφεως, γρηγορείτε και προσεύχεσθε...

Ανώνυμος είπε...

" Η ώρα του παιδιού" θα γίνει τώρα με τις "ιδεοκαταιγίδες" τα "αυτοκόλλητα χαρτάκια" στους πίνακες και τα άλλα ομαδοσυνεργατικά "σασπένς". Ο "τεμπέλης" καθηγητής που δεν θέλει το ΝΠΣ για να μην κουραστεί (γιατί κι αυτό το σλόγκαν των εμπνευστών των ΝΠΣ ακούστηκε στη Σύνοδο), τεμπέλης θα είναι και τώρα, κι ακόμη χειρότερα... καθώς η λογική του Νηπιαγωγείου δηλ το να ανακαλύπτεις μόνος σου υποτίθεται τη γνώση μέσα από το παιχνίδι ισχύει γι'αυτή τη βαθμίδα εκαίδευσης ....άντε μέχρι 4η Δημοτικού.
Αλλά το να ανακαλύψεις μόνος σου την αλήθεια σε μια "εξ' αποκαλύψεως" θρησκεία ...αγγίζει τα όρια του γελοίου....γιαυτό και το μάθημα παραμένει ομολογιακό για Εβραίους και Μουσουλμάνους ... και ένας πολυσυλεκτικός αχταρμάς για τους φιλοσοφούντες νεοπατερικής κατεύθυνσης φωστήρες των νέων προγραμμάτων και αποδομητικών οραμάτων...

Ανώνυμος είπε...

Όσο λιγότερο ανοίγουν το στόμα τους κάποιοι επίσκοποι τόσο το καλύτερο για το κύρος της Εκκλησίας. Κλασσική περίπτωση ο συγκεκριμένος μητροπολίτης.

Ανώνυμος είπε...

τελικά ίσως ο κ. Φίλης εκτιμούσε περισσότερο τους θεολόγους από κάποιους που θα 'πρεπε να στηρίξουν και το μάθημα και το θεολογικό κόσμο.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Ανώνυμε, 1 Ιουλίου 2017 - 12:23 π.μ :

Να μου επιτρέψεις κάποιες μικρές προσθήκες στο Σχόλιό σου, με το οποίο και συμφωνώ. 1ον. Στο δικό μας ΠΕΚ ( Α΄Αθήνας )ο πασίγνωστος πλέον κ. Κουκουναράς - Λιάγκης ανέφερε τη λέξη ''ιδεοθύελλες'' αντί για τις "ιδεοκαταιγίδες", μολονότι επί της ουσίας είναι και οι δύο αποκρουστικές.
2ον. Τα "αυτοκόλλητα χαρτάκια" στους πίνακες, ποιός θα τα αγοράζει εμείς ; Διότι από όσο ξέρω και βλέπω πολλά Σχολεία δεν διαθέτουν ούτε καν φωτοαντιγραφικό χαρτί αλλά ακόμη και τις κόλλες των Διαγωνισμάτων των Τετραμήνων τις αγοράζουν με δικά τους έξοδα οι ίδιοι οι Καθηγητές. Ενίοτε δε φωτοτυπούν με δικά τους έξοδα και τα Θέματα, σε Βιβλιοπωλεία, οσάκις το φωτοτυπικό των Σχολείων τους δεν λειτουργεί...
3ον. Η άθλια άποψη του τύπου '' Ο "τεμπέλης" καθηγητής που δεν θέλει το ΝΠΣ για να μην κουραστεί '' δεν είναι παρά μια προπαγάνδα μισαλλοδοξίας, Γκαιμπελικής εμπνεύσεως, απολύτως απαράδεκτη να αναπαράγεται από τη πέννα ενός Μητροπολίτου.
4ον. Το ΝΠΣ είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο πρακτικής ώστε όχι μόνον να μην αναβιβάζει και να μην προάγει Πνευματικά τους Μαθητές αλλά αντιθέτως να τους οπισθοδρομεί νοητικά και ηλικιακά και να τους μαθαίνει να αμφισβητούν τα πάντα, επομένως και την ίδια την Θρησκεία τους, καθώς και να τους εξωθεί ώστε να κάνουν ό,τι τους κατεβαίνει στο κεφάλι τους. Φυσικά, σε κάθε περίπτωση ό,τι γίνεται μέσα στη Τάξη υπεύθυνος είναι Νομικά ο εκάστοτε Καθηγητής. Επίσης εάν διαρρυθμιστεί χωροταξικά η αίθουσα διδασκαλίας, όπως μας πρότειναν στα ΠΕΚ, μόνο Μάθημα Θρησκευτικών δεν θα θυμίζει και δεν μπορεί να γίνει, εκτός του ό,τι θα ξεσηκωθεί, τουλάχιστον ένας όροφος , από την οχλαγωγία της μετατόπισης των θρανίων.
5ον. Οι σοφιστές του ΙΕΠ που θέλουν να μας ''εκσυγχρονίσουν'' - θέλοντας και μη - δεν πρέπει να ανήκουν στη χορεία της ''νεοπατερικής κατεύθυνσης '' αλλά στη μετα-πατερική ή μετά - Ορθόδοξη παράδοση και λυπάμαι αλλά τολμώ να πω ότι ακόμη και ο Προτεσταντικών αποκλίσεων ( Καθηγητής της Θεολογικής Αθηνών ) Κων. Ευ. Παπαπέτρου, φαντάζει ως ''αριστούργημα σκέψης '' συγκρινόμενος μαζί τους.

Ευχαριστώ το Blog , για την ανοχή και τη φιλοξενία του,

Δημήτρης

Ανώνυμος είπε...

Προς τον Δημήτρη- 8:59 μ.μ.

ο Κων. Ευ. Παπαπέτρου δυστυχώς φιλοξενήθηκε πριν μερικούς μήνες και από το περιοδικό της ΠΕΘ!

Τί να πει κανείς;

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Ανώνυμε, 3 Ιουλίου 2017 - 12:30 π.μ.,

Μάλλον εννοείς τις απόψεις του γιατί ο ίδιος βρίσκεται από ετών στα χέρια του Υψίστου Θεού. Ευκαιρία όμως να απολογηθεί για ποιό λόγο έκοβε με μανία τους Φοιτητές του, κυρίως τους επί πτυχίω, στην Απολογητική Θεολογία καθυστερώντας και παρεμποδίζοντας την αποφοίτησή τους. Θυμάμαι πως ευτυχώς, εκείνη τη χρονιά 1989-1990, κατόπιν προτάσεως δηλαδή ''δακτύλου'' του Βλ. Φειδά δόθηκε σε όλους τους τεταρτοετείς φοιτητές και επί πτυχίω το δικαίωμα της ανταλλαγής της Απολογητικής - Παπαπέτρου με δύο άλλα, της αρεσκείας μας, Επιλεγόμενα μαθήματα. Έτσι κάμνοντας χρήση αυτής της δυνατότητας ή ανέλπιστου δώρου, είχα επιλέξει τη Χριστιανική Ηθική Β΄Μέρος και τις Πηγές Βυζαντινής Ιστορίας, όπου και είχα αριστεύσει. Όσο για τον Παπαπέτρου ήταν αφρισμένος. Βλέπετε του κόστισε ηθικά και ψυχολογικά πολύ το γεγονός ότι τον παρέκαμψαν ως Καθηγητή και πως γλιτώσαμε από τα Εξεταστικά νύχια και τη βαθμολογική σφαγή του, διότι τα πεντάρια που κοπανούσε, αδιακρίτως και ισοπεδωτικά, αυτό ήταν. Δεν πρόκειται να ξεχάσω πόσο ειρωνευόταν κατά τη διάρκεια των Μαθημάτων του στα αμφιθέατρα, τους Αγιορείτες Μοναχούς, τα Ορθόδοξα Σωματεία που αντιτάσσονταν, από τότε, στις Ηλεκτρονικές ταυτότητες και τους Παλαιοημερολογίτες. Γι΄αυτό άλλωστε έγραψα και το ''ο Προτεσταντικών αποκλίσεων''…

Δημήτρης

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)