Συνέντευξη στα Παραπολιτικά παραχώρησε η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Απαντώντας σε ερώτηση για το μάθημα των Θρησκευτικών είπε:
Έχει συσταθεί προ καιρού από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ειδική επιστημονική επιτροπή
για να εισηγηθεί τις μεταβατικές λύσεις σε όλα τα θέματα που αφορούν στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών και πολύ σύντομα θα κατατεθούν σχετικές προτάσεις. Όλα θα γίνουν σύμφωνα με τον νόμο και τις δικαστικές αποφάσεις, όπως αρμόζει σε μια δημοκρατικά οργανωμένη Πολιτεία. Θα γίνουν όμως με κριτήρια επιστημονικά και παιδαγωγικά προς όφελος των μαθητών. Τον Σεπτέμβριο θα έχουμε στα σχολεία άλλα προγράμματα Θρησκευτικών τα οποία θα είναι σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
27 σχόλια:
βιβλία θα έχουμε;
ή θα συνεχίσουμε να το παίζουμε ήρωες;
Με ποια βιβλία; Τους φακέλους αναπροσαρμοσμένους; Γιατί ακούω ότι επαναφορά των παλιών βιβλίων δεν μελετάται καν...
Η αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών από την ομάδα του ΚΑΙΡΟΥ απέθανε και ετάφη. Αυτό αποτελεί από μόνο του χαρμόσυνη είδηση.
Από εδώ και πέρα πρέπει να υπάρξει πολλή εργασία για ένα χριστιανικό θεολογικό μάθημα θρησκευτικών, σύμφωνο με την παράδοσή μας (και σύμφωνο με το ΣτΕ). Το ερώτημα είναι πάλι ποιοι θα είναι οι πρωταγωνιστές για τη δημιουργία τέτοιου μαθήματος. Γιατί θα είναι κωμικοτραγικό η όλη νέα αλλαγή να ανατεθεί και πάλι στην γνωστή ομάδα που έχτισε το ακυρωθέν από το ΣτΕ πρόγραμμα σπουδών.
Να ψάχνουμε σιγά-σιγά για άλλη δουλειά. Το μάθημα σε 5 χρόνια θα το επιλέγουν ελάχιστοι μαθητές. Λες και δε μπορούσαμε, μέσα από ένα σύγχρονο μάθημα, να παρουσιάσουμε τους θησαυρούς της Ορθοδοξίας. Έπρεπε το μάθημα να γίνει ομολογιακό και εμείς εν δυνάμει άνεργοι.
To esos δίνει μερικές ακόμη πληροφορίες:
Μέσα στο επόμενο δεκαήμερο το ΙΕΠ θα καταθέσει στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως την εισήγηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και βιβλίων για το μάθημα των Θρησκευτικών, δέκα τάξεων, από την Γ Δημοτικού έως και τη Γ Λυκείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του esos η υπουργός Παιδείας μέχρι τέλος του μήνα θα ανακοινώσει τα νέα Προγράμματα Σπουδών,βάσει της εισήγησης του ΙΕΠ, προκειμένου να “δρομολογηθεί” η συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων, που θα δοθούν στους μαθητές από το επόμενο σχολικό έτος .
Η εισήγηση του ΙΕΠ, σύμφωνα με πληροφορίες μας, έχει συνταχθεί, εφαρμόζοντας πιστά τις οδηγίες του Συμβουλίου της Επικρατείας και των αποφάσεων του ΕΔΔΑ και της ΑΠΔΠΧ
Δεν είναι τυχαίο ότι για πρώτη φορά Επιτροπή σύνταξης Προγραμμάτων Σπουδών μπήκε Νομικός. Πρόκειται για την Φερενίκη Παναγοπούλου,Επίκουρη Καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω.
Το επόμενο βήμα της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΠ είναι να ετοιμάσει εισήγηση προς την υπουργό Παιδείας σχετικά με τη διατήρηση της υποχρεωτικότητας του Μαθήματος και τη διαδικασία απαλλαγής των μαθητών/μαθητριών.
https://www.esos.gr/arthra/66121/nea-thriskeytika-apo-g-dimotikoy-eos-g-lykeioy-kata-gramma-ton-odigion-toy-ste
Θαυμασια. Αφου ολα θα ειναι νομιμα και συνταγματικα, κανεις νομοταγης ορθοδοξος, συμπεριλαμβανομενων οσων κατεφυγαν στη δικαιοσυνη του κοσμου, δεν θα εχει λογο να αντιδρα, ετσι δεν ειναι; Η θα παρουν κι αυτοι απαλλαγη, ως θα εχουν δικαιωμα για λογους θρησκευτικης συνειδησης;
Και ναι. Οι θεολογοι θα συνεχισουν να το παιζουν ηρωες. Βιβλια χρηστικα, οπως χρειαζεται να ειναι, δεν προκειται να τυπωθουν πια.
Μετράμε καθυστερήσεις. Ένας χρόνος για να εφαρμοστούν οι αποφάσεις του ΣτΕ!
Και βλέπουμε τι θεωρεί ως συμμόρφωση με το ΣτΕ η Υπουργός. Σκεφτείτε ότι θεωρεί δεδομένο ότι θα υιοθετήσει όποια πρόταση της κάνει η επιτροπή του ΙΕΠ. Δεν προτρέχω. Θα δούμε τι θα προτείνει η επιτροπή. Αλλά, λέω αλλά, αν η επιτροπή πει για παράδειγμα ότι συνεχίζουμε με τους Φακέλους Φίλη - Γαβρόγλου, αφαιρώντας 10-15 σελίδες, αυτό είναι συμμόρφωση με το ΣτΕ; Έτσι πιστεύουν ότι θα υπάρξει ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα που επιβάλλουν οι δικαστικές αποφάσεις και το Σύνταγμα; Με τους πλίνθους του γκρεμισμένου (από το ΣτΕ) οικοδομήματος δεν χτίζεται νέο στέρεο σπίτι. Ούτε βάζεις τους ίδιους τεχνίτες να φτιάξουν ένα οικοδόμημα όταν το πρώτο τους δημιούργημα κατέρρευσε...
9 Φεβρουαρίου 2020 - 8:42 μ.μ.:
Μην στεναχωριέστε! Πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι στο Σ.τ.Ε. θα πάμε. Απλά, η κ. Κεραμέως θα έχει εν τω μεταξύ αντικατασταθεί από κάποιον άλλον Υπουργό, που θα περιμένει με τη σειρά του την Απόφαση, το Πόρισμα νέας επιτροπής του Ι.Ε.Π. κτλ. κτλ. δηλαδή θεατές στο ίδιο έργο του γνωστού κουκλοθέατρου, των συστημικών πολιτικών κομμάτων υπερεθνικής-παγκοσμιοποιημένης εξουσίας.
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα τους φτάσει ο χρόνος για τη συγγραφή και την έκδοση των νέων ΠΣ. Και ένας επιπλέον λόγος είναι ότι θα θέλουν να συνεχίσουν τα ακυρωμένα ΠΣ σε πιο ελαφριά μορφή, οπότε στο μαγείρεμα θα υπάρξει καθυστέρηση, ακριβώς διότι αυτά δεν διορθώνονται. Έχουν συγκεκριμένη λογική. Αυτά μόνο γράφονται εξ αρχής.
Υπάρχει βεβαίως ο κίνδυνος της προχειρότητας οπότε θα έχουμε πάλι να διορθώνουμε και να τρέχουμε. Κι όλα αυτά ενώ θα μπορούσαν να φέρουν μια χρονιά τα παλιά βιβλία και να γράψουν με περισσότερη άνεση τα νέα. Άλλωστε τα παλιά είναι διορθωμένα και εγκεκριμένα από την ομάδα του Γιαγκάζογλου όπως αναφέρουν στα εισαγωγικά των ακυρωμένα τελικά ΠΣ. Βλέπε ΠΣ του 2011 σελ.10:
"Τα βιβλία (Δημοτικού και Γυμνασίου) γράφτηκαν από το 2003 έως το 2006 και συνοδεύτηκαν –για πρώτη φορά– από βιβλία εκπαιδευτικού. Σε αυτά η θρησκευτική ύλη προσεγγίζεται με πνεύμα διαλόγου, ελευθερίας και καταλλαγής, χωρίς ομολογιακή εμμονή, κατηχητισμό, φανατισμό ή μισαλλοδοξία. Με άλλα λόγια, η προσπάθεια του 2003 αναδεικνύει ένα ΜτΘ που βοηθά στην κατανόηση της Παράδοσης και εκφράζει τον θρησκευτικό πολιτισμό μας με σεβασμό προς κάθε ετερότητα".
Εφόσον οι ίδιοι τα εγκρίνουν γιατί δεν τα δίνουν έστω για μια χρονιά ώστε να συγγράψουν πιο σωστά τα βιβλία και όχι υπό πίεση χρόνου; Μυρίζομαι ότι το κάνουν για να συνεχιστεί το συγκεκριμένο πακέτο -χρημάτων.
Καλά ποια διόρθωση θα κάνουν οι Θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ στα νέα Βιβλία; Μου θυμίζουν εκείνον που πουλά λαχεία αλλά δεν γνωρίζει πιο αριθμός κερδίζει, προφανώς γιατί αν ήξερε θα τον κρατούσε για τον εαυτό τους. Αν γνώριζαν οι εν λόγω θεολόγοι θα συνέγραφαν ένα ΠΣ που δεν θα ακυρωνόταν επανειλημμένα από το ΣτΕ και δεν θα έφερναν τόση αναστάτωση στους συμπολίτες τους.
Σταμάτα συριζόστροφη Κασσάνδρα 6:30 μμ. Τα κροκοδείλια κλαψουρίσματα σου για τους θησαυρούς της Ορθοδοξίας αλλού..
Θησαυροί Ορθοδοξίας σε ισοπεδωτικό θρησκειολογικό μάθημα δεν αναδεικνύονται αλλά γίνονται ίσωμα...
Μόνο στο ομολογιακό μάθημα θα φανερώνονταν χωρίς να γίνουν ίσωμα.
Ρωμιός
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ.ΝΕΑ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ,ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΣΤΕ ΚΛΠ.Η ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ.
Ευτυχώς παίρνω σύνταξη γιατί κάποιους θα τους συνταξιοδοτήσει η κοινωνία έτσι και αλλιώς με το κατ' επίφαση μάθημα που θα διδάσκουν.
Ομολογιακό μάθημα δεν υπάρχει ως μάθημα σύγχρονου υποχρεωτικού σχολείου. Υπάρχει ως έργο ενοριών ή το πολύ ως κάτι προαιρετικό εντός του δημόσιου υποχρεωτικού σχολείου. Για όποιον θέλει κάτι άλλο υπάρχουν και τα εκκλησιαστικά. Εκεί ας κάνουν οτιδήποτε θέλουν. Οι ενορίες είναι χώροι με τους οποίους αν θέλει κάποιος σχετίζεται. Πάντως και στις ενορίες μάλλον πάρεργο το θεωρούν, γιατί δεν βλέπω να έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι' αυτό. Αραιά και που ασχολείται κανείς και με προϋποθέσεις που δε θέλω να σχολιάσω τώρα, γιαυτό και βρίσκεται και σε ανάλογα επίπεδα.
Ανεξάρτητα με τα πολλά μπλα μπλα διαφόρων ήρθε η ώρα για ένα σύγχρονο επιστημονικό μάθημα θρησκειολογίας σαφώς διακριτό από τα θρησκευτικά στη δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση.
Αρκετοί μπερδεύουν την ενορία με την αίθουσα του σύγχρονου σχολείου, όπου υπάρχουν άθεα παιδιά, παιδιά που "ψάχνονται", παιδιά που μισούν τη θρησκεία και τον χριστιανισμό, παιδιά αδιάφορα. Όλα αυτά νομίζετε ότι τα ενδιαφέρει ένα ομολογιακό μάθημα? αφορμή ψάχνουν για απαλλαγή, ειδικά με τα νέα μέτρα που έρχονται από Σεπτέμβριο στα λύκεια, τράπεζα θεμάτων κ.λ.π. λυπάμαι αλλά αυτή είναι η αλήθεια, μπορεί να μην την δέχονται μερικοί αλλά είναι ανόητο να προσποιούνται ότι δεν υπάρχει. Η μοναδική ίσως λύση είναι ένα σύγχρονο μάθημα που να μπορεί να τους δώσει πέντε πράγματα σημαντικά για τον χριστιανισμό και τον λατρευτικό μας πλούτο καθώς και απαντήσεις σε σύγχρονα ζητήματα-απορίες τους μαζί με γνώσεις για τις σημαντικότερες θρησκείες της εποχής μας. Είμαι μαχόμενος θεολόγος της τάξης, δεν ανήκω σε κανένα σωματείο και η διδασκαλία του μαθήματος είναι ο μοναδικός δρόμος βιοπορισμού για μένα και την οικογένειά μου
Στον συν αδελφό 7:22
"Είμαι μαχόμενος θεολόγος της τάξης, δεν ανήκω σε κανένα σωματείο και η διδασκαλία του μαθήματος είναι ο μοναδικός δρόμος βιοπορισμού για μένα και την οικογένειά μου".Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και σε μένα που γράφω.Επίσης έχω και την εμπειρία του κατηχητή στην ενορία μου κάμποσα χρόνια.Τώρα είμαι 56 ετών.Νομίζω ότι τα παιδιά της τάξης ενδιαφέρονται ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ για ένα ομολογιακό μάθημα από τα παιδιά των κατηχητικών.Φαίνεται παράδοξο αλλά έτσι είναι.Ακόμα, άθεα παιδιά, όπως εμφανίζονται αρχικά ανασκευάζουν τις απόψεις τους διότι δεν γνωρίζουν την αυθεντική διδασκαλία της Ορθοδοξίας.Ποιός θα την εμπνεύσει αν όχι ο θεολόγος;Ένας θεολόγος όμως που και τη γνωρίζει εις βάθος και που την ζει.Και ο αδιάφορος αρχίζει και ενδιαφέρεται.Τα πάντα λοιπόν παίζονται στο πρόσωπο του διδάσκοντος.Μέσω του ομολογιακού μαθήματος θα μάθει όπως λες και για το λατρευτικό μας πλούτο και γνώσεις για τα σύγχρονα θρησκεύματα.Αυτά με ειλικρινή αγάπη.
Για λόγους επιστήμης, παιδαγωγικής, κοινωνικής εντιμότητας αλλά και σύγχρονης πολιτικής θεωρίας είναι πλέον καιρός για ένα σοβαρό μάθημα θρησκειολογίας, κάτι στο οποίο απέτυχαν και ο ΚΑΙΡΟΣ και η ΠΕΘ, που φρόντισε μάλιστα να το ταυτίσει μέσω ΣτΕ με κάτι που δεν το λες και πολύ μάθημα.
Μάθημα θρησκειολογίας; Κάπου αλλού! Στα ελληνικά σχολεία αποκλείεται. Αυτό λέει το ΣτΕ. Τι δεν καταλαβαίνουν κάποιοι;
Αυτό που δεν καταλαβαίνουν κάποιοι είναι πως δε μιλάμε για θρησκειολογικά θρησκευτικά αλλά για ξεχωριστή σοβαρή θρησκειολογία. Κρατείστε τα προαιρετικά θρησκευτικά σας όπως τα καταντήσατε με τις αποφάσεις του ΣτΕ για ενθύμιο. Καιρός να πάμε παρακάτω. Και οι πολιτικές συνθήκες είναι ώριμες και η κοινωνία.
Το Συμβούλιο Επικρατείας δεν απαγορεύει τη Θρησκειολογία κάθε άλλο μάλιστα. Απλά την ξεχωρίζει από τα Θρησκευτικά. Κακώς αλλά έτσι έγινε μετά από τις γνωστές προσφυγές.
Για να επανελθουν τα παλια βιβλια, πρεπει να επανελθει και το παλιο αναλυτικο προγραμμα -τα βιβλια υποστασιοποιουν το προγραμμα, οχι το αναποδο. Αλλα ακομα και το παλιο προγραμμα να επανακαμψει, πρεπει να κριθει με βαση τα νεα νομικα δεδομενα -και δεν ειναι καθολου σιγουρο, το αντιθετο μαλιστα, οτι μπορει να χωρεσει αυτουσιο σε αυτα.
Αν το οποιο νεο αναλυτικο προγραμμα και τα συμπαρομαρτουντα κατοχυρωθουν νομικα -υπαρχει και εγκριτος νομικος στην επιτροπη ωστε να εξασφαλιστει αυτο-, θα ειναι πλεον αδυνατον να αλλαξουν με προσφυγη στα δικαστηρια. Και ποια ειναι η επομενη κυβερνηση την οποια θα περιμενουμε να αποφασισει διαφορετικα; Δεν υπαρχουν και πολλες αλλες επιλογες απο τα δυο-τρια κομματα που εδω και μια δεκαετια προωθουν τα νεα θρησκευτικα.
Μαλλον δεν περνα απο το μυαλο καποιων οτι ο χριστιανισμος και η ορθοδοξια μπορουν -και πρεπει- να διδαχθουν στους μελλοντικους πολιτες (και οχι στα μελη της Εκκλησιας -αυτο ειναι εργο του κατηχητικου, αλλο αν τα κατηχητικα σχολεια ειναι μια μαλλον πονεμενη ιστορια) θρησκειολογικως. Τα νεα θρησκευτικα ειναι αχταρμας, αλλα δεν ειναι θρησκειολογια -ουτε καν χριστιανοκεντρικη. Θα ειναι ικανοποιημενοι με εναν καθαρα ομολογιακο αχταρμα; Γιατι μπορει κανεις να μαθει για τον πλουτο της ορθοδοξιας χωρις να του παρεχονται "ομολογητισμοι" -εκτος κι αν καποιοι καιγονται να παριστανουν τους κατηχητες στην ταξη και τους λαικους ιεροκηρυκες.
Επιπλεον, το προβλημα δεν ειναι μονο αυτοι που δεν γνωριζουν την ορθοδοξια, αλλα και αυτοι που τη γνωριζουν. Οποιος καταλαβε, καταλαβε.
Αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να γίνει, είναι να αποσυρθούν το Σεπτέμβρη οι φάκελοι μαθήματος, αυτές οι ανεκδιήγητες φυλλάδες, που σου πετούν στα μούτρα κάποια κείμενα-πηγές, και εσύ ο ταλαίπωρος εκπαιδευτικός πρέπει να μετατρέψεις σε μάθημα που να έχει αρχή, μέση και τέλος. (Κι ας μη βιαστεί κάποιος να πει πως είναι υποχρέωσή μου να ετοιμάζω για κάθε διδακτική ώρα μάθημα από το μηδέν. Αυτό ήταν δουλειά εκείνων που πληρώθηκαν για να γράψουν αυτούς τους...θησαυρούς,που όμως αποδείχθηκαν άνθρακες). Τι όμως θα αντικαταστήσει τους φακέλους; Όπως ακούγεται,"νέοι" φάκελοι στο όνομα, που στην ουσία, θα είναι οι άχρηστοι τωρινοί, με κάποιες περικοπές. Και επειδή για να γραφτούν προκοπινά βιβλία θρησκευτικών, θα χρειαστούν δυο τρία χρόνια, θα συνεχίσουμε, όπως γράφει και ο πρώτος σχολιαστής, στα φανερά να το παίζουμε ήρωες μέσα στην τάξη, στα κρυφά όμως να υποφέρουμε!!!
Ως συνάδελφος μη ανήκων σε καμία από τις θεολογικές παρατάξεις , παρακολουθώ με πολύ ενδιαφέρον τις απόψεις και εμπειρίες που διατυπώνονται σε αυτό το ιστολόγιο.
Τα μαθήματα υπάρχουν για να μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά όχι να ζουν συντεχνιακές ομάδες ούτε για ποιμανθούν θρησκευτικές κοινότητες. Αν τα θρησκευτικά δεν κάνουν το παραπάνω έργο η κοινωνία δεν τα χρειάζεται πια. Έχει ενορίες, συναγωγές, τζαμιά κτλ κτλ. Φτάνει με τις κατηχήσεις στο σχολείο και το ρεσιτάλ της πολιτικής χειραγώγησης γύρω από αυτές.
Το αίτημα για θρησκειολογία είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.
Βάσει ΣτΕ βέβαια και μέχρι νεότερης πολιτικής και συνταγματικής ωρίμανσης θα υπάρχει και χριστιανικό κατηχητικό για όποιον επιθυμεί αλλά ταυτόχρονα θα τηρούμε θρησκευτική ουδετερότητα στους τίτλους σπουδών ...
Στον αδελφό 10/2/20 9:21 μμ
Αρχικά φρόντιζε αδελφέ να βάζεις τόνους γιατί το κείμενό σου γίνεται...ατονικό.1)τα βιβλία δεν υποστασιοποιούν κανένα πρόγραμμα.Εγώ πχ εφαρμόζω πρόγραμμα χωρίς βιβλίο.Τετράδιο πίνακας λίγες φωτοτυπίες.Μιά χαρά δουλεύει!2)Μοιάζεις παγιδευμένος σε νομικισμούς φοβάσαι τις κυβερνήσεις.Η κάλπη κρύβει εκπλήξεις και ο λαός κάποτε ξυπνά.Δογματίζεις δίχως σεβασμό στην πλειονότητα των συναδέλφων σου.Δεν αγαπούνε τη νεότητα;3)η ορθοδοξία δεν διδάσκεται ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΚΩΣ αλλά ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΣ.Συνεπώς ο όρος ομολογιακός αχταρμάς είναι κενός περιεχομένου.4)"Κάποιοι καίγονται να παριστάνουν τους κατηχητές στην τάξη και τους λαικους ιεροκήρυκες"Είναι λόγια συναδέλφου αυτά;Είναι λόγοι βιοποριστού.5)αυτοί που γνωρίζουν την ορθοδοξία δεν αποτελούν πρόβλημα για αυτην.
Πιστευω πως ειμαστε ολοι καλοι γνωστες της ελληνικης, ωστε να μην θιγομαστε απο το χαριν ευκολιας ατονικο. Αλλωστε, υπαρχουν και τα κεφαλαια γραμματα, που ειναι ατονικα κανονικα. Θα μπορουσα να χρησιμοποιω μονο αυτα, αλλα η μικρογραμματη γραφη μου φαινεται κομψοτερη, ακομα και στην ατονικη μορφη.
1. Δεν μιλαω για το σχεδιο μαθηματος, το οποιο δεν χρειαζεται τα βιβλια των νεων θρησκευτικων για να υλοποιηθει, αλλα για το παλιο αναλυτικο προγραμμα σπουδων, το οποιο υποστασιοποιειται με τα παλια βιβλια -εκτος κι αν καποιοι τα παρεβλεπαν και αυτα και διδασκαν και εξεταζαν ο,τι τους εκανε κεφι.
2. Πραγματι, η καλπη κρυβει εκπληξεις -αρνητικες. Εκτος κι αν ειστε ευχαριστημενοι με τις κυβιστησεις των κυβερνησεων ολ' αυτα τα χρονια -και μαλιστα της τελευταιας, αν εχετε προσεξει την ειδησεογραφια, τοσο για αλλα ζητηματα οσο και για τα θρησκευτικα. Οσο για το αν ξυπνα ο λαος, ναι συμφωνω, μπορει καποτε να ξυπνησει -αλλα καποιος αλλος, οχι ο ελληνικος. Θυμαστε ποτε ηταν η τελευταια φορα που ξυπνησε; Γιατι εγω μονο αλλαγες πλευρου εχω ζησει εδω και μισον αιωνα -και δεν νομιζω πως θα ηθελε να εγκαταλειψει το ληθαργο. Ειδαμε ποσο σηκωσε κεφαλι την τελευταια δεκαετια, που ειχε περισσοτερο δικιο παρα αδικο -και τι καταφερε, επισης.
3. Επειδη η Ορθοδοξια ειναι συνεργεια και συνενεργεια Θεου και ανθρωπου -απαγε του εκκλησιολογικου μονοφυσιτισμου-, διδασκεται και θρησκειολογικως, ως θρησκεια, δηλαδη ως πολιτισμικο δημιουργημα του ανθρωπου, αλλα και βιωματικως, ως Αποκαλυψη του Θεου. Θρησκειολογικως μπορει να διδαχθει στο σχολειο, αλλα βιωματικως δεν διδασκεται πουθενα αλλου παρα μονο στην Εκκλησια -και δεν εννοω το ναο, αλλα το Σωμα Χριστου και την κοινοτητα, την ενορια. Το να αναφερεις τα βιωματα των αλλων δεν ειναι βιωματικη διδασκαλια -βιωματικη διδασκαλια ειναι το να γινεσαι παραδειγμα προς μιμησιν και βιωματικη μαθηση ειναι το να μιμεισαι.
Και φυσικα μπορει τα βιβλια να γινουν ομολογιακος αχταρμας. Αχταρμας ειναι λιθοι, πλινθοι, κεραμοι ατακτως ερριμμενοι, χωρις αρχη, μεση και τελος, ενα συνονθυλευμα δρασεων, πληροφοριων και δε συμμαζευεται. Αν απο τον αχταρμα των νεων βιβλιων κοψουν τα "πολυθρησκειακα" και τα "οικουμενιστικα" και αφησουν μονο τα "ομολογιακα" η προσθεσουν τετοια στη θεση των αφαιρεθεντων, χωρις συνοχη, θα παψει ο αχταρμας να ειναι αχταρμας επειδη θα ειναι καθαρα ορθοδοξος; Αχταρμας θα ειναι και παλι, αχρηστος στην καθημερινη πραξη της διδασκαλιας.
4. Ειναι ντροπη το να εισαι βιοποριστης; Θεωρω πως οχι. Ειναι ντροπη το να μην εισαι τιποτα περισσοτερο απο αυτο. Αλλα εξισου ντροπη ειναι το να παριστανεις οτι εισαι κατι το οποιο δεν εισαι. Και ο ρολος των διδασκοντων τα θρησκευτικα στο σχολειο δεν ειναι ρολος ουτε κατηχητη ουτε ιεροκηρυκα ουτε ιεραποστολου -η κατηχητικη, η ομιλητικη και η αλιευτικη τεχνη ειναι αλλων ειδικοτητων σε αλλους θεσμους.
5. Πραγματι, αυτοι που οντως βιωνουν την Ορθοδοξια δεν αποτελουν προβλημα γι' αυτην. Προβλημα αποτελουν εκεινοι που εντασσουν αυτοβουλως τον εαυτο τους στο χορο των επισταμενων την Ορθοδοξια. Γι' αυτο και δεν διδασκω στην αιθουσα σαν να ειμαι πιστο φωτοαντιγραφο των αγιων -δεν νομιμοποιουμαι να το κανω αυτο, διοτι θα ηταν φαιδρο.
Αυτό που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής: Διαβάζοντας τις διάφορες αναρτήσεις των "Θρησκευτικών", παρατηρώ μια έντονη κριτική εναντίον της κ. Κεραμέως. Δεν μπορώ να δικαιολογήσω αυτήν την σκληρή κριτική εναντίον της, από αυτά που η κ. υπουργός λέει και κάνει.
Υπάρχει κάτι για το πρόσωπό της και τις ιδέες της το οποίο δεν γνωρίζουμε εμείς οι απλοί άνθρωποι και θα μπορούσε να δικαιολογήση αυτήν την αρνητική κριτική εναντίον της; Πραγματικά ρωτώ διότι θέλω να μάθω.
Δημοσίευση σχολίου