31/3/20

Εστία Πατερικών Μελετών: Επιφυλάξεις για το νέο διορθωμένο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ  
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ γιά τό νέο διορθωμένο πρόγραμμα σπουδῶν τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν.
ΕΣΤΙΑ  ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ  ΜΕΛΕΤΩΝ

πειδή παρ'λη τήν πανδημία το κορωνοϊο, κπαίδευση συνεχίζεται, μέσα πό τήν ψηφιακή τεχνολογία, ρα καί τό μάθημα τν θρησκευτικν, θεωρήσαμε ναγκαο νά σς γνωστοποιήσουμε τό Δελτίο Τύπου τς ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ γιά τούς φακέλους το  μαθήματος τν θρησκευτικν, τό ποο εχε μέν συγγραφε, λλά δέν εχε προβληθε, πειδή τά σχολεα γιά ενόητους λόγους κλεισαν, σχεδόν πό ρχές Μαρτίου, καί δέν ξέρουμε κόμη μέχρι πότε.
Μετά τήν πό 27/2/20 εσήγηση τς πιστημονικς πιτροπς γιά τά Θρησκευτικά το νστιτούτου κπαιδευτικς Πολιτικς (ΙΕΠ) πρός τό πουργεο  Παιδείας μέ τήν ποία παρουσιάζει να βελτιωμένο πρόγραμμα Σπουδν, τά ρθόδοξα χριστιανικά σωματεα μέ τό κδοθέν Δελτίο Τύπου ποφάσισαν νά ναβάλουν τήν  διαμαρτυρία πού εχαν προγραμματίσει νά κάνουν ξω πό τό πουργεο Παιδείας τήν 9η Μαρτίου καί ρα 3μ.μ. Πρόκειται γιά προσωρινή ναβολή, ποία φείλεται στήν πόφαση τς 7μελος πιτροπς το ΙΕΠ α) νά πομακρύνει τελείως πό τούς λεγομένους φακέλους τν Τάξεων το Δημοτικο τίς θεματικές νότητες πού φοροσαν τά θρησκεύματα καί μάλιστα ναμεμιγμένες μέ τό πόλοιπο ρθόδοξο διδακτικό λικό, τό ποο δημιουργοσε σύγχυση στούς μικρούς μαθητές β) νά περιορίσει  τή διδασκαλία τν θρησκευμάτων γιά λες τίς τάξεις το Γυμνασίου μόνον στήν Γ΄ Γυμνασίου σέ δύο διακριτές νότητες στό τέλος το βιβλίου γ) νά περιορίσει τή διδασκαλία τν θρησκευμάτων στό Λύκειο μόνο στή Β΄Λυκείου σέ 8 διακριτές νότητες δ) νά πομακρύνει τό χρηστο καί σχετο μέ τήν ρθόδοξη διδασκαλία λικό (ποιημάτων, τραγουδιν, σκίτσων κλπ.).
Παρατηρήσεις καί πιφυλάξεις
Πρίν κφράσουμε τίς πιφυλάξεις μας πρέπει νά πομε τι μέ τήν νοιχτή πιστολή της πρός τόν Πρωθυπουργό ΠΕΘ, πέραν μις συνοπτικς κριτικς  το περιεχομένου το προτεινομένου πό τήν πιτροπή Προγράμματος Σπουδν, πισημαίνει τή βιασύνη τς πιτροπς νά κατοχυρώσει μέ ΦΕΚ τό προτεινόμενο πρόγραμμα χωρίς νά ζητσει τή συνδρομή τς ΠΕΘ, δηλ. το καθ΄ατό ρμοδίου  πιστημονικο φορέως τν θεολόγων γιά τή βελτίωση καί διόρθωση τν προγραμμάτων. Καί πίσης τή σπουδή  νά συγγράψει πως-πως βιβλία, χωρίς τίς νόμιμες προϋποθέσεις. μες πρός τό παρόν ναφερόμαστε κροθιγς στίς θέσεις τς Εσηγήσεως τς πιτροπς, φήνοντας τά περισσότερα στήν Πανελλήνια νωση Θεολόγων, ποία, πως ναφέρει στήν πιστολή της, θά καταθέσει κτενέστερη κριτική  τν νέων προτάσεων τς πιτροπς  μέ εδική πιστημονική μελέτη της.
Γιά νά πανέλθουμε, φρονομε τι ο προαναφερθεσες προτάσεις ποτελον θετικά βήματα καλς θελήσεως πρός τήν κατεύθυνση συμμορφώσεως μέ τίς ποφάσεις το ΣτΕ. Βέβαια ατά εναι λα «στά χαρτιά». Μετά τήν χρόνια καί πεισματώδη ντίδραση το πουργείου Παιδείας καί το καθοδηγοντος ατό ΙΕΠ νά συμμορφωθε πρός τίς ποφάσεις το νωτέρου κυρωτικο δικαστηρίου τς πατρίδος μας, το Συμβουλίου τς πικρατείας, μπιστοσύνη μας, τς ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ, χει κλονισθελπίζουμε τι τά νν ποσχεθέντα καί φόσον πάρξει ελικρινής συνεργασία μέ τήν ΠΕΘ θά συντελέσουν στήν ρθή καί ρθόδοξη διαμόρφωση το Μαθήματος τν Θρησκευτικν σέ εθετο χρονικό διάστημα.   Σέ κάθε περίπτωση μως ΕΣ.ΠΑ.Μ.  διατηρε κάποιες πιφυλάξεις, ο ποες φείλονται στούς κάτωθι λόγους:
α) φειλε τό ΙΕΠ, στά πλαίσια τς νομιμότητος νά παναφέρει γιά τή διδασκαλία το μαθήματος τν Θ. τό προηγούμενο ΠΣ καί τά προηγούμενα βιβλία, φο τό ΣτΕ,  πως γράφεται στό διατακτικό τς 660/2018 ποφάσεώς του, «κυρώνει τήν π΄αριθ 14375Δ2/7.9.2016   πόφαση το πουργο Παιδείας, ρευνας καί Θρησκευμάτων, μέ τίτλο "Πρόγραμμα Σπουδν το μαθήματος τν θρησκευτικν στό Δημοτικό καί τό Γυμνάσιο"». Φρονομε τι δέν εναι καλή δικαιολογία τι πάρχει «ναντιστοιχία νάμεσα στό παιδαγωγικό καί διδακτικό πλαίσιο σύνταξης τν ναλυτικν Προγραμμάτων Σπουδν (ΑΠΣ) καί τν ντιστοίχων βιβλίων (1998 καί 2003-2006) καί στό παιδαγωγικό καί διδακτικό πλαίσιο πού φαρμόζεται σήμερα μέ βάση τίς σύγχρονες παιδαγωγικές καί διδακτικές μεθόδους»(σ. 2 τς Εσηγήσεως)
β) πό τό κείμενο τς εσηγήσεως φαίνεται πώς  πιτροπή ν καί ποτελεται πό ρθοδόξους θεολόγους δέν χει πεισθε σωτερικά γιά τήν ρθότητα τν ποφάσεων το ΣτΕ. πιμένει στήν ξία τν παλαιν προγραμμάτων καί δηλώνει τι «σέβεται τό ργο τν μπειρογνωμόνων καί τν συντακτν το λικο γιά τόν μαθητή» τν κυρωθέντων βιβλίων καί τι ποφασίζει λλαγές στά βιβλία «χι γιά λόγους πιστημονικούς/ παιδαγωγικούς /θεολογικούς, λλά γιά λόγους νομικούς καί συμμόρφωσης πρός τό Σύνταγμα»(σ. 3).  λπίζουμε τι ατή πικρία  καί μμονή δέν θά ποτυπωθε καί στά διορθωμένα προγράμματα καί βιβλία.
γ) πιμένει πιτροπή διαρκς τι «τό μάθημα τν Θρησκευτικν...πιδιώκει νά παραμείνει να μάθημα γνώσης καί χι κατήχησης, να μάθημα γιά τόν ρθόδοξο πολιτισμό πού φορ λους σους κατοικον στήν λλάδα»(σ. 3-4) καί τι «τό περιεχόμενο δέν ναπτύσσεται μέ κατηχητικό χαρακτήρα λλά μέ κύριο ξονα τήν παροχή γνώσεων»(σ. 9).  Καί ναί μέν στήν πόφαση 660/18 το ΣτΕ λέγεται τι θρησκευτική γωγή «δέν εναι πιτρεπτό νά μεταβάλλεται σέ δογματική μολογία πίστεως πολλ μλλον σέ κατήχηση», μως κριβς στή συνέχεια πιτάσσει τι «φείλει νά διατηρε ς προέχουσα καί κύρια μέριμνα χι τήν παροχή πληροφοριν τήν πεξεργασία γνώσεων   προβληματισμν στορικς, θρησκευτικς κοινωνιολογικς φύσεως...λλά τήν καλλιέργεια τν καταλλήλων προϋποθέσεων στε νά μπορε νά μεταδοθε τό βίωμα τς ερότητας, πως ατό χει ποτυπωθε... στ λειτουργική ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας καί τήν παράδοση τς ρθοδοξίας μέ τίς πολλαπλές κφάνσεις της στόν πολιτισμό τς χώρας» (ποφ 660/2018 § 15) πομένως, ναί μέν παράδοση τς ρθοδοξίας καί ο «κφάνσεις» της στόν πολιτισμό φείλουν νά λαμβάνονται π΄ψιν στή διαμόρφωση τν προγραμμάτων σπουδν, λλά τό βάρος τς διδασκαλίας το μαθήματος φείλει, σύμφωνα μέ τήν πόφαση το ΣτΕ καί τήν ατοσυνειδησία το ρθοδόξου θεολόγου, νά πίπτει στή μετάδοση ρθοδόξου θους καί ρθοδόξων βιωμάτων πως χουν ποτυπωθε στή λειτουργική ζωή τς κκλησίας καί χι στήν παροχή πληροφοριν πεξεργασία γνώσεων «γιά τόν ρθόδοξο πολιτισμό», πως σχυρίζεται πιτροπή. 
Μικρή παρέκβαση. Προσεκτική μελέτη τς ποφάσεως το ΣτΕ ποκαλύπτει τήν πευθυνότητα καί πολλές, πολύτιμες πτυχές το λεπτο νδιαφέροντος  τν δικαστν μας γιά τήν ταλαιπωρημένη πό τούς  νεοεποχήτικους πειραματισμούς Νέα Γενιά.
δ) Σύμφωνα μέ τήν πόφαση 660/18 «δέν μποδίζεται πολιτεία νά περιλαμβάνει στά σχολικά προγράμματα, στό πλαίσιο λλων μαθημάτων πευθυνομένων στό σύνολο τν μαθητν...καί κπαίδευση «θρησκειολογικο» χαρακτρος μέ πληροφορίες καί γνώσεις καί γιά λλες,  πέραν τς ρθοδοξίας θρησκεες καί δόγματα «κατά τρόπο ντικειμενικό, κριτικό καί πλουραλιστικό, χωρίς νά πιδιώκει κατηχητικό σκοπό»(660/18 § 14). Γιά νά εμαστε λοιπόν κριβες καί συνεπες πρός τήν πόφαση θά πρέπει διδασκαλία γιά τίς λλες θρησκεες  νά γίνεται ς παροχή γνώσεων καί πληροφοριν καί μάλιστα   κ τ ό ς  το μαθήματος τν Θρησκευτικν. 
Δυστυχς στά προηγούμενα βιβλία σέ πολλές περιπτώσεις παροχή γνώσεων γιά τά θρησκεύματα γινόταν μέ τρόπο πού δημιουργοσε σύγχυση καί καλλιεργοσε τήν θρησκευτική περιέργεια τν ρθοδόξων μαθητν, κλονίζοντας τήν πίστη τους καί μοιάζοντας περισσότερο μέ κατήχηση πρός τήν ντίθετη κατεύθυνση.  τσι συνέβη π.χ. μέ τόν «Φάκελο» τς Α΄ Γυμνασίου που τά δόγματα το Βουδδισμο παρουσιάζονται ς « ερή γραμματεία το Βουδδισμο», ς «μία πέραντη περιοχή, μιά λόκληρη βιβλιοθήκη κειμένων, προϊν πίμονου καί διεισδυτικο στοχασμο»  καί «γκουρού Anandamayi Maa, ς κάποια πολύ σοφή γυνακα πού «μετέδιδε στούς νθρώπους τή γνώση πού εχε ποκτήσει μέσω τς μπειρίας της, μέ τόν τρυφερό τρόπο πού ο νδές μητέρες κπαιδεύουν τά παιδιά τους».
ν καί κατά περέκκλιση πό τήν πόφαση το ΣτΕ στά προτεινόμενα προγράμματα ο πληροφορίες θρησκειολογικο χαρακτήρα περιλαμβάνονται μ έ σ α στά βιβλία τν Θρησκευτικν τολάχιστον θά πρέπει νά παρέχονται κατά τρόπο ντικειμενικό, κριτικό καί πλουραλιστικό καί χι λκυστικό.  λλις λίγη θά εναι   φέλεια πό τήν ξεχωριστή διδασκαλία τν θρησκευμάτων δηλ. σέ διακριτές πό τήν πόλοιπη ρθόδοξη διδασκαλία, νότητες.           
ε) Τά κυρωθέντα προγράμματα καί βιβλία Γυμνασίου καί Λυκείου «χρωματίζονται» μέ πειρα κείμενα καί εκόνες πό τήν οκουμενιστική προοπτική. Οκουμενισμός παρελαύνει νενόχλητος σέ λες σχεδόν τίς θεματικές νότητες καί τίς τάξεις Γυμνασίου καί Λυκείου  ξισώνοντας τήν ρθόδοξη πίστη μέ τόν Παπισμό καί προτεσταντισμό.  Προβάλλονται διαρκς λες ο προσπάθειες γιά νωση τν κκλησιν παντός εδους οκουμενιστικές διακηρύξεις.  Πχ. Κείμενα τς Β΄Συνόδου το Βατικανο, ναγκαλισμοί Πατριάρχου καί Πάπα, κοινές διακηρύξεις Καθολικν καί ρθοδόξων, παρουσίαση τς πανθρησκειακς συναντήσεως στήν σσίζη πό τόν Πάπα κ.λ.π.
Εναι ατή προβολή το οκουμενισμο συμβατή μέ τήν ατοσυνειδησία το ρθοδόξου θεολόγου καί μέ τήν παίτηση τν ποφάσεων το ΣτΕ γιά τήν νάπτυξη τς ρθοδόξου θρησκευτικς συνειδήσεως τν μαθητν; Καταφανς χι. πόφαση ρίζει τι «ς "νάπτυξη" τς θρησκευτικς συνειδήσεως νοεται νάπτυξη ρθοδόξου χριστιανικς  συνειδήσεως»...τι «φορ ποκλειστικς στούς μαθητές, ο ποοι νήκοντες στήν κατά τά νω πλειοψηφία το λληνικο λαο, σπάζονται τό ρθόδοξο χριστιανικό δόγμα» καί τι τό μάθημα τν θρησκευτικν «πρέπει...νά περιλαμβάνει μέ σαφήνεια καί πληρότητα τά δόγματα, τίς θικές ξίες καί τίς παραδόσεις τς νατολικς ρθοδόξου κκλησίας το Χριστο χωρίς νά καλλιεργε μφιβολίες ς πρός τά ν λόγ στοιχεα πού συγκροτον τήν ρθόδοξη χριστιανική πίστη, οτε νά προκαλε σύγχυση μέ τήν διδασκαλία λλων δογμάτων καί θρησκειν» (ποφ. 660/ 2018 § 14). Διερωτώμεθα ν  θά πάρξει λλαγή νοοτροπίας καί   πλεύσεως στά πό διόρθωση βιβλία.
Μέ νύστακτο νδιαφέρον ναμένουμε τήν πιστημονική μελέτη τς ΠΕΘ καί τίς πόμενες ντιδράσεις το πουργείου Παιδείας καί το ΙΕΠ, χωρίς νά πομακρυνόμαστε πό τόν βασικό στόχο, στόχο λων τν θεολόγων, τν ρθοδόξων χριστιανικν σωματείων καί τν ρθοδόξων γονέων : 
Μάθημα ρθόδοξο πού καλλιεργε τήν ρθόδοξη συνείδηση
τ
ν λλήνων μαθητν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)