20/7/19

«Καιρός» για εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά

Δημήτρης Μόσχος
Αναπλ. καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ
Απάντηση του ιστολογίου μας στον καθηγητή Δημήτρη Μόσχο
Ο Δημήτρης Μόσχος, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του ΕΚΠΑ και πρώην Πρόεδρος του ΚΑΙΡΟΥ,
με άρθρο του στα ΝΕΑ σχολιάζει τη νέα σελίδα στις σχέσεις Εκκλησίας - Πολιτείας που εγκαινιάστηκε μετά τις εκλογές. Αναφέρεται και στο μάθημα των Θρησκευτικών, όσα όμως λέει αξίζουν ενός σχολιασμού γιατί είναι πλέον ανυπόφορο αυτοί που οδήγησαν το μάθημα σε οδούς αντισυνταγματικότητας να συνεχίζουν να αποφαίνονται γι’ αυτό ως ειδήμονες κάνοντας μάλιστα νομικίστικες ακροβασίες και προβαίνοντας σε χαρακτηρισμούς για όσους εργάστηκαν ώστε το μάθημα με τη σφραγίδα του ΣτΕ να διατηρήσει τον ορθόδοξο χριστιανικό του χαρακτήρα. Γράφει λοιπόν ο Δημήτρης Μόσχος:

«Το μάθημα των Θρησκευτικών υφίσταται μια εκτεταμένη αναμόρφωση επί μια δεκαετία (και όχι επί ΣΥΡΙΖΑ, όπως γράφεται συχνά) με στόχο να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και να αποτρέψει τον κατακερματισμό της τάξης μεταξύ Ορθοδόξων και μη. Συμπύκνωσε την παιδαγωγική αγωνία και την προεργασία πολλών κύκλων θεολόγων εκπαιδευτικών τουλάχιστον από το 2000. Παρά τα όσα διατυμπανίζονται (κυρίως από ακραίους οπαδούς της θεολογίας ως θρησκόληπτης καταστολής), οι αποφάσεις (660/2018 και 926/2018) του ΣτΕ για το πώς πρέπει να διδάσκεται, δεν είναι οριστικές, καθώς αναμένονται νέες αποφάσεις του ΣτΕ για τις υπουργικές αποφάσεις Γαβρόγλου έπειτα από προσφυγές εναντίον τους θεολόγων, της Μητρόπολης Πειραιώς, αλλά και της Ενωσης Αθέων. Αυτές παρουσιάσθηκαν στην Ολομέλεια του Συμβουλίου τον Σεπτέμβριο του 2018 και η εκδίκασή τους ακόμα εκκρεμεί. Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει λογικά να περιμένει πρώτα αυτή την απόφαση».

Η «αναμόρφωση» του μαθήματος στην οποία αναφέρεται ο κ. Μόσχος είναι αυτή ακριβώς που οδήγησε στα νέα Προγράμματα Σπουδών τα οποία κρίθηκαν πολλαπλώς αντισυνταγματικά από την Ολομέλεια του ΣτΕ (αποφάσεις 660/2018 και 926/2018), θεολογικά απαράδεκτα και παιδαγωγικά απορριπτέα από τους διδάσκοντες.

Ο δήθεν στόχος της αποτροπής «του κατακερματισμού των μαθητών σε Ορθόδοξους και μη» ακόμη κι αν υπήρξε ως πραγματικός σκοπός, δεν επετεύχθη. Η πλήρης κατάργηση των απαλλαγών, που ευαγγελίστηκαν οι συντάκτες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, δεν ήρθε ποτέ και ούτε φυσικά θα μπορούσε να έρθει αφού είναι δικαίωμα των αλλόθρησκων και ετερόδοξων μαθητών να ζητούν απαλλαγή σύμφωνα με την εγχώρια και ευρωπαϊκή νομολογία. Ταυτόχρονα οι αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές ποτέ δεν ζήτησαν ούτε συμφωνούν με ένα πολυθρησκειακό μάθημα Θρησκευτικών δήθεν για όλους, πολλοί δε εξ αυτών παρακολουθούν κανονικά το ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα χωρίς να κάνουν χρήση του δικαιώματος απαλλαγής.

Οι «πολλοί κύκλοι θεολόγων εκπαιδευτικών» που εργάστηκαν με «παιδαγωγική αγωνία» για τα νέα Προγράμματα Σπουδών δεν είναι παρά μια μικρή ομάδα που κάτω από τον συντονισμό του Σταύρου Γιαγκάζογλου προχώρησαν αρχικά σε διάσπαση του κλάδου των Θεολόγων, εγκαταλείποντας την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και ιδρύοντας τον αντι-σύνδεσμο «ΚΑΙΡΟΣ» με μοναδικό στόχο να υπηρετήσουν το σχέδιο μετατροπής του μαθήματος από χριστιανικό σε πανθρησκειακό. Πλέον είναι σε όλους γνωστός ο ρόλος του αντι-συνδέσμου αυτού και η προσφορά του στο σχέδιο υποβάθμισης του μαθήματος στα ελληνικά σχολεία.

Με περισσή ελαφρότητα ερμηνεύει την ισχύ των δικαστικών αποφάσεων ο Δημήτρης Μόσχος και ισχυρίζεται ότι «οι αποφάσεις (660/2018 και 926/2018) του ΣτΕ για το πώς πρέπει να διδάσκεται (ενν. το μάθημα των Θρησκευτικών), δεν είναι οριστικές, καθώς αναμένονται νέες αποφάσεις του ΣτΕ για τις υπουργικές αποφάσεις Γαβρόγλου». Οι αποφάσεις του ΣτΕ του 2018 είναι οριστικές, τελεσίδικες, δεν επιδέχονται κανενός είδους έφεση και ασφαλώς δεσμεύουν τη Διοίκηση, εν προκειμένω το Υπουργείο Παιδείας. Η ισχύς των δικαστικών αποφάσεων δεν αναβάλλεται ούτε μετατίθεται στο μέλλον εν αναμονή άλλων δικαστικών αποφάσεων για παρόμοιο ή το ίδιο θέμα. Ισχύουν δεσμευτικά από τη στιγμή της έκδοσής τους. Επιπλέον όσοι θεολόγοι εκπόνησαν τα «νέα Θρησκευτικά» οφείλουν επιτέλους να ζητήσουν μία συγγνώμη όχι μόνο γιατί οδήγησαν το μάθημα σε μονοπάτια αντισυνταγματικότητας αλλά και γιατί έχουν πραγματικά καταταλαιπωρήσει γονείς, μαθητές, δασκάλους και σύσσωμο τον θεολογικό κόσμο που πασχίζει όλα τα τελευταία χρόνια να διασώσει μέσα στις σχολικές τάξεις την ορθόδοξη χριστιανική μορφή του μαθήματος των Θρησκευτικών έχοντας μπροστά του διαρκείς απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, «φακέλους» με περιεχόμενο άχρηστο και θεολογικώς απαράδεκτο και μία διαρκή αγωνία για το τι θα γίνει τελικά με το μάθημα.
Εάν παρά ταύτα, ακολουθήσουμε τη λογική του κ. Μόσχου, μετά την έκδοση της νέας απόφασης του ΣτΕ για τις Υ.Α. Γαβρόγλου, εάν, λέμε εάν παρ’ ελπίδα το περιεχόμενο της νέας απόφασης είναι ίδιο με εκείνο των δύο προηγούμενων αποφάσεων, τότε τι αλήθεια θα πρέπει να γίνει; Ποιο μάθημα, ποια βιβλία, ποιο αναλυτικό πρόγραμμα θα πρέπει να ισχύσει;
Δυστυχώς για τον κ. Μόσχο και τους ομοϊδεάτους του η νέα Υπουργός Παιδείας φαίνεται πως ερμηνεύει τα πράγματα λίγο διαφορετικά από εκείνους. Δήλωσε ήδη ότι θα εφαρμόσει τις αποφάσεις του ΣτΕ και τις συνταγματικές επιταγές για «ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» προφανώς όπως αυτή νοείται στις παραπάνω δικαστικές αποφάσεις.

Όταν ο κ. Μόσχος αποφαίνεται ότι «η νέα κυβέρνηση θα πρέπει λογικά να περιμένει πρώτα αυτή την απόφαση» δηλ. τη νέα αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ δεν κάνει κάτι άλλο παρά να ακολουθεί τη λογική του Μητροπολίτου Μεσσηνίας που είπε προ ημερών σχεδόν το ίδιο. Προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο ώστε και η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει (ή και να κυλήσει ολόκληρη;) με τα ακυρωθέντα «νέα Θρησκευτικά». Ελπίζουμε πως η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν θα υποκύψει στο δόλιο σχεδιασμό τους…

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Θρησκειολογικά θρησκευτικά=Ο ΚΑΚΟΣ ΚΑΙΡΟΣ του μαθήματος των Θρησκευτικών!

Χ.

Ανώνυμος είπε...

Από το 2000 λοιπόν εργάζονταν αρχικά στο παρασκήνιο και έπειτα στο προσκήνιο για τη μετάλλαξη του θρησκ. μαθήματος!
Το 2008 πέτυχαν το πρώτο καίριο πλήγμα με τις εγκυκλίους Στυλιανίδη για τις απαλλαγές. Τότε μέσα στην αναμπουμπούλα γεννήθηκε το αίτημα για ένα μάθημα που θα αφορούσε όλους τους μαθητές και κανείς δεν θα έπαιρνε απαλλαγή! Λόγια του αέρα...
Έτσι προχώρησαν στη β΄ φάση που ήταν το αντισυνταγματικό νεωτερίστικο μάθημά τους.
Τώρα βλέπουν ότι ο σχεδιασμός τους βαίνει προς τελική ήττα.
Προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο και προβάλλουν το επιχείρημα της αναμονής της νέας απόφασης του ΣτΕ. Δυστυχώς έχουν μαζί τους τον Ιερώνυμο. Αλλά και η Ν.Δ. κάνει ήδη μεγάλα λάθη στο θέμα: διατηρεί Καλαντζή στο Υπουργείο και Ψάλτου στο ΙΕΠ. Αυτούς θα ρωτήσει η Κεραμέως για τα Θρησκευτικά; Σωθήκαμε...
Πρέπει η ΠΕΘ να "ξυπνήσει" τη νέα κυβέρνηση. Λόγια σταράτα και ξεκάθαρα για το ρόλο των προσώπων που υπάρχουν στο ΥΠΑΙΘ, ΙΕΠ και στην Αγίας Φιλοθέης...

Ανώνυμος είπε...

Φίλτατοι, δεν έχετε καταλάβει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ΗΔΗ μπει σε μια περίοδο ΔΙΩΓΜΟΥ;
Τι περιμένετε για να το καταλάβετε;

Ανώνυμος είπε...

"Οι αποφάσεις του 2018 είναι οριστικές, τελεσίδικες" αλλά με μια... μικρή λεπτομέρεια: αφορούν πράξη της διοίκησης που καταργήθηκε (ΠΔ Φίλη). Αυτή δηλαδή είναι η σοβαρή απάντηση στη δική μου "περισσή ελαφρότητα"; Η ουσία, όμως, βρίσκεται αλλού: ότι περιμένετε τους δικαστές και τους εισαγγελείς να διαμορφώσουν το μάθημα, ενώ αυτούς που πραγματικά αγωνιούν, τους αντιμετωπίσατε από την πρώτη στιγμή, κι όχι μόνο τώρα, με τους βαρύτατους υπαινιγμούς που κοσμούν κι αυτό το σχόλιό σας: "ακόμη κι αν υπήρξε ως πραγματικός σκοπός", "δόλιους σχεδιασμούς" και παρόμοια που μας θεωρούν εκ προοιμίου όλους ψεύτες, δόλιους ή πουλημένους και μαρτυρούν τι υπάρχει στο "περίσσευμα της καρδίας" σας. Είναι λυπηρό ότι θεωρείτε ότι κάνετε αγώνα υπέρ της Ορθοδοξίας και του Ευαγγελίου, ενώ από τη συμπεριφορά και τις μεθόδους σας συνάγεται ότι άλλου του θέλημα ποιείτε, και δυστυχώς δεν το συνειδητοποιείτε (πιστεύω). Δεν θα επανέλθω εδώ, αλλά όποτε θέλετε, μπορούμε να το συζητήσουμε προσωπικά και "επ' εκκλησίαις", καθώς ό,τι έκανα και είπα μέχρι τώρα στη σχολική τάξη, στο αμφιθέατρο, στα γραπτά μου και στις ομιλίες μου είναι βιβλίο ανοιχτό στο δημόσιο χώρο. Δημήτρης Μόσχος

Ανώνυμος είπε...

Η Κεραμέως είναι στη λέσχη μπιλντεμπεργκ. Μην έχετε ελπίδες....

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ είπε...

κ. Μόσχο,
Κάνετε λόγο για "βαρύτατους υπαινιγμούς" με τους οποίους αντιμετωπίσαμε "αυτούς που πραγματικά αγωνιούν". Την ίδια στιγμή στο άρθρο σας μιλάτε για "ακραίους οπαδούς της θεολογίας ως θρησκόληπτης καταστολής".
Επειδή και εμείς δημόσια αναφερόμαστε εδώ και 12 περίπου χρόνια στις εξελίξεις γύρω από το μάθημα των Θρησκευτικών, όλοι κρινόμαστε.

Και κάτι για την ουσία. Όντως οι αποφάσεις του ΣτΕ του 2018 ακύρωσαν πράξη της διοίκησης που καταργήθηκε. Μόνο που η κατάργηση ήταν προσχηματική αφού η νέα πράξη (Υ.Α. Γαβρόγλου) είχε το ίδιο περιεχόμενο με την καταργηθείσα. Για το λόγο αυτό υπήρξαν νέες προσφυγές στο ΣτΕ και αναμένεται η απόφαση. Ομοίως υπήρξε αίτηση στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ που ατυχώς πήρε αλλεπάλληλες αναβολές ως προς την εξέτασή της. Όσοι πάντως έχουμε μελετήσει τις δύο Υ.Α. (Φίλη και Γαβρόγλου) γνωρίζουμε ότι δεν έχουν παρά επουσιώδεις ελάχιστες διαφορές όχι στο κυρίως περιεχόμενο αλλά σε κάποιες διατυπώσεις. Προφανές ότι οι Υ.Α. Γαβρόγλου είναι αντίθετες με το σκεπτικό των αποφάσεων του ΣτΕ του 2018.
Αλήθεια, εσείς κ. Μόσχο υιοθετείτε ως ορθό το νομικίστικο τέχνασμα Γαβρόγλου για την παράκαμψη των αποφάσεων της Δικαιοσύνης;

Ανώνυμος είπε...

Μήπως τα οικουμενιστικά θρησκειολογικά Θρησκευτικά είναι υπέρ της Ορθοδοξίας και του Ευαγγελίου;
Εδώ γελούν και οι πέτρες ακόμα!

Κ.

Ανώνυμος είπε...

Δεν είναι και κακή ιδέα να δεχθείτε τον διάλογο με τον πρώην πρόεδρο του "Καιρού".
Κανονίστε μια καλή αντιπροσωπεία από την Π.Ε.Θ. και στον δημόσιο διάλογο θα φανεί το δίκαιο σας για τα βλαβερά νέα Θρησκευτικά και την ανάγκη για ορθόδοξη παιδεία, τουλάχιστον για τους ορθόδοξους μαθητες.

Έλλην

Ανώνυμος είπε...

Προτείνω αν γίνει διάλογος με αντιπροσωπεία της Π.Ε.Θ. ή χωρίς την Π.Ε.Θ., να είναι μέσα στον διάλογο ο π. Θεόδωρος Ζήσης και ο π. Γεώργιος Μεταλληνός. Έχω την βέβαιη γνώμη ότι αυτοί αρκούν για να κατατροπώσουν τους "Καιρίτες".

Ιωνάς

Ανώνυμος είπε...

Διάλογο, διάλογο, διάλογο κάνει ο Αρχιεπίσκοπος.
Τέλος οι διάλογοι. Το ΣτΕ μίλησε. Τώρα υποχρεωτικά όλοι πρέπει να εφαρμόσουν τις αποφάσεις του. Εάν δεν το πράξουν, αυτοί που προσέφυγαν στο ΣτΕ, είμαι βέβαιος, θα το συνεχίσουν (επιτροπή συμμόρφωσης ΣτΕ, ευρωπαϊκό δικαστήριο κλπ).

Ναι, κύριε Μόσχο. Οι δικαστές θα καθορίσουν το περιεχόμενο του μαθήματος. Δια το μή είναι Θεολόγους, εβασίλευσε το ΣτΕ! Υπάρχουν βέβαια πολλοί αληθείς θεολόγοι αλλά τους θέσατε στο περιθώριο, ανοίξατε τις πόρτες της εξουσίας στους νεωτεριστές και χτίσατε μαζί τους το σαθρό οικοδόμημα που τώρα καταπίπτει από το ΣτΕ.

Ανώνυμος είπε...

Καμιά σχέση ο "διάλογος" που κάνει ο Αρχιεπίσκοπος με τον αληθινό διάλογο που θα κάνουν οι δίκαια εχθροί του θρησκειολογικού μαθήματος για να μάθει ο κόσμος τί πράγματικά είναι τα νέα θρησκειολογικά Θρησκευτικά και πόσο ποδοπατούν το δικαίωμα των ορθόδοξων μαθητών να μάθουν την ορθόδοξη πίστη τους.

Ανώνυμος είπε...

ΠΕΙΤΕ ΣΤΟΝ κ. ΜΟΣΧΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΜΟΙΔΕΑΤΕΣ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΟΤΙ:"το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο, μετά τις προειρημένες αποφάσεις του ΣτΕ, να επαναφέρει τα προηγούμενα Προγράμματα Σπουδών.
Η Νομολογία του ΣτΕ λέει ότι: «Η διοίκηση μετά την έκδοση της ανωτέρω δικαστικής αποφάσεως, είχε υποχρέωση συμμορφουμένη με το περιεχόμενο αυτής, όχι μόνο να θεωρήσει ως ανύπαρκτες τις ακυρωθείσες με την απόφαση αυτή διοικητικές πράξεις, αλλά και με θετικές ενέργειές της να χωρήσει στην αναμόρφωση της δημιουργηθείσας, βάσει των εν λόγω πράξεων, καταστάσεως, ώστε να περιέλθουν τα πράγματα στη θέση που θα βρίσκονταν, αν οι πράξεις αυτές δεν είχαν εκδοθεί» (ΣτΕ 276/2016, 7/2010, 347/1997)ΑΠΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΠΕΘ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΡΗΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ!

Ανώνυμος είπε...

«Το μάθημα των Θρησκευτικών υφίσταται μια εκτεταμένη αναμόρφωση.... με στόχο ...... να αποτρέψει τον κατακερματισμό της τάξης μεταξύ Ορθοδόξων και μη". Ο μη Ορθόδοξος μαθητής της ΠΡΟ ΚΑΙΡΟΥ εποχής γνώριζε ότι το μάθημα ήταν ορθόδοξο και έπαιρνε την νόμιμη απαλλαγή. Με το ΝΠΣ το ΜτΘ έπαψε να είναι τόσο ορθόδοξο ώστε να δικαιολογεί απαλλαγή; Τότε γιατί οι μη ορθόδοξοι μαθητές συνεχίζουν να ζητούν κανονικά την απαλλαγή από το μάθημα και την απολαμβάνουν όπως και πριν; Από τι απαλλάσσονται τελικά; Οι εμφορούμενοι από τις "προοδευτικές παιδαγωγικές αντιλήψεις" μας έχουν κάνει (σε γονείς και εκπαιδευτικούς) σωστή πλύση εγκεφάλου με το "πολυπολιτισμικό σχολείο" και την "ουδετερόθρησκη μόρφωση". Σε ένα τέτοιο σχολείο λοιπόν που καυχάται για τα τόσα διαφορετικά που συσσωρεύει εντός του (φυλετικά τε και έκφυλα), στο οποίο μάλιστα εντάσσονται (εκόντα - άκοντα) τα πανταχόθεν λαθροπροσφυγόπουλα, γιατί να ενοχλεί κάποιους "μη ακραίους οπαδούς της θεολογίας" μια τάξη με απαλλαγέντες από το μάθημα που διδάσκεται εκείνη τη στιγμή; Μήπως και το μάθημα των Μαθηματικών π.χ. είναι έτσι φτιαγμένο ώστε να ταιριάζει στις μαθηματικές προτιμήσεις του συνόλου των μαθητών της τάξης και να μην αφήνει κανέναν τους αδιάφορο, θυσιάζοντας έτσι τους ίδιους τους κανόνες της μαθηματικής επιστήμης; Ω της υποκρισίας των εκπονησάντων τα ΝΠΣ αλλά και της πονηρίας των εφαρμοσάντων. Ένας πικραμένος γονέας.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)