12/12/08

Κ.Χολέβας, Το μάθημα των Θρησκευτικών και τα δήθεν προσωπικά δεδομένα

πηγή: Ορθόδοξος Τύπος, 12/12/2008

Το μάθημα των Θρησκευτικών και τα δήθεν προσωπικά δεδομένα
.
Του κ. Κωνσταντίνου Χολέβα, Πολιτικού επιστήμονος
.
Περίληψη ομιλίας στην Π.Ο.Ε. (1/12/2008)
.
Πολλές συζητήσεις προκάλεσε η νέα (από 10-7-2008) σύσταση του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον τρόπο απ­αλλαγής από το μάθημα των Θρη­σκευτικών. Ενώ με Υπουργική Α­πόφαση του 2002 οριζόταν ότι ο ενδιαφερόμενος γονεύς έπρεπε να γράψει στην σχετική δήλωση ότι το παιδί του δεν είναι Ορθόδοξος Χρι­στιανός, τώρα δίδεται το δικαίωμα απαλλαγής με μία απλή δήλωση χωρίς να αιτιολογείται η απαλλαγή. Το Υπουργείο δικαιολογήθηκε ότι τούτο γίνεται για την προστασία των «Προσωπικών Δεδομένων» των πολιτών και ότι αυτό μας επι­βάλλει η Ευρώπη. Γνωστές δικαιο­λογίες, τις όποιες ξανακούσαμε και στην περίπτωση των ταυτοτήτων, αλλά δεν μας πείθουν. Φοβούμαι ότι η ηγεσία του Υπουργείου παγιδεύθηκε από εσφαλμένες εισηγή­σεις, οι οποίες τείνουν να αποδυνα­μώσουν το μάθημα των Θρησκευ­τικών μετατρέποντας το σε προαιρετικό. Βεβαίως εξεδόθησαν άλ­λες δύο διευκρινιστικές και χρήσι­μες Εγκύκλιοι του Υπουργείου, μία περί υποχρεωτικότητος του μα­θήματος για τους Ορθοδόξους και μία για το εναλλακτικό μάθημα που θα παρακολουθούν όσοι απαλλάσ­σονται. Όμως η πλειοψηφία των Ελλήνων μένει με την πικρία ότι κάποιοι θέλουν να αποκόψουν τη νεολαία μας από τις ελληνορθόδο­ξες ρίζες της. Άλλωστε είναι νω­πές οι αρνητικές εντυπώσεις για τούς χειρισμούς του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στο ζήτημα του ανα­ξιοπρεπούς βιβλίου Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού.
Ευτυχώς υπήρξε σθεναρή αντί­δραση από την Ιερά Σύνοδο, τον Αρχιεπίσκοπο και την θεολογική επιστημονική κοινότητα. Έτσι οδηγηθήκαμε στην πρόσφατη (Νο­έμβριος 2008) διαφωνία μεταξύ του Συνηγόρου του Πολίτη και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Στυλιανίδη. Ο Υπουργός επανέλαβε την θέση ότι δικαιούνται απαλλαγής μόνον οι ετερόδοξοι και αλλόθρησκοι και έδωσε ένα χρήσιμο μάθημα στις «Ανεξάρτητες Αρχές», οι οποίες συχνά υπερβαίνουν τις αρμοδιότητές τους. Πιστεύω, πάντως ότι η ορθότερη λύση θα ήταν η επάνο­δος στην σχετική εγκύκλιο του 2002, η οποία δεν άφηνε παρερμη­νείες.
Ας δούμε, λοιπόν, αν ευσταθεί η άποψη ότι η μέχρι τώρα διαδικα­σία απαλλαγής παρεβίαζε προσω­πικά δεδομένα. Θυμίζω ότι η νομο­θεσία που ισχύει στην χώρα μας, δηλαδή ο Νόμος 2472/10-1-1997 έχει τίτλο «Προστασία του άτομου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα». Ο Νό­μος λοιπόν απαγορεύει την επε­ξεργασία. Δεν απαγορεύει την απλή δήλωση. Δεν είναι παράνομο να γράψει κάποιος γονεύς ότι «το παιδί μου δεν είναι Ορθόδοξος Χριστιανός». Παράνομο είναι να πάρει αυτά τα στοιχεία ο Διευθυν­τής του Σχολείου και να ανοίξει φάκελλο εις βάρος του παιδιού με αρνητικές συνέπειες στην βαθμο­λογία του και στην όλη σχολική πορεία του. Όμως τέτοιο γεγονός δεν υπήρξε, ούτε έγινε ποτέ σχετι­κή καταγγελία. Απηλλάσσοντο οι ετερόδοξοι και οι αλλόθρησκοι, όπως είναι λογικό, χωρίς προβλή­ματα.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, ο όποιος επεξεργάσθηκε και κατέθε­σε στην Βουλή τον ως άνω Νόμο περί Προσωπικών Δεδομένων ήταν ο αείμνηστος Ευάγγελος Γιαννό­πουλος. Ο ίδιος έδωσε μία έγκυρη μαρτυρία για την ουσία και τον σκοπό του Νόμου. Έγραψε, λοι­πόν, στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ της 31-5-2000, με αφορμή την αναγρα­φή του θρησκεύματος στις ταυτό­τητες, ότι το θρήσκευμα δεν θεω­ρείται προσωπικό δεδομένο. Διότι, όπως χαρακτηριστικά τόνιζε: «Η αναγραφή δεν θεωρείται από την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλή­νων «ευαίσθητο προσωπικό δεδο­μένο», αλλά προσωπική δημόσια δήλωση του κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας, και δικαίωμα, όπως και υπερηφάνεια πού διακη­ρύσσεται το «Χριστιανός Ορθόδοξος»... Πασίδηλο όμως το γεγονός το μη χρήζον αποδείξεως — ότι οι Έλληνες στη συντριπτική πλει­οψηφία είμαστε Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Το δηλώνουμε, το βροντοφωνάζουμε, το διακηρύσσουμε». Και κατέληγε ο Ευ. Γιαννόπουλος με την πρόταση: «Γι' αυτό υποστηρίζουμε ότι η αναγραφή του θρη­σκεύματος είναι πραιρετική». Ο πνευματικός, λοιπόν, πατέρας της σχετικής νομοθεσίας ΔΕΝ θεωρεί ότι η αναγραφή τού θρησκεύμα­τος σε δημόσια έγγραφα παραβιά­ζει τα Προσωπικά Δεδομένα.
Η ελληνική έννομη τάξη σε άλ­λες περιπτώσεις έχει αποδεχθεί την δημόσια δήλωση τού θρη­σκεύματος από Έλληνες πολίτες. Για παράδειγμα οι Μουσουλμάνοι της Θράκης, αν δηλώσουν την θρησκευτική κοινότητα στην οποία ανήκουν, δικαιούνται να εισ­αχθούν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ άνευ Πα­νελληνίων εξετάσεων και με πο­σοστό μέχρι 0,5% σε κάθε Σχολή. Ορθώς ο Σεβ. Μητροπολίτης Μο­νεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστά­θιος παρετήρησε σε πρόσφατο άρ­θρο του στο ΠΑΡΟΝ της Κυριακής 17-8-2008: «Τελικά στην Ελλάδα θα ισχύει η εξής αντίφαση: Όταν ένας Μουσουλμάνος ζητεί να απαλλαγεί από το μάθημα των Ορθοδόξων θρησκευτικών, τότε θα του απαγορεύεται να αποκαλύπτει το θρήσκευμά του. Όταν όμως ένας Μουσουλμάνος θα ζητεί να απαλ­λαγεί από τις εισαγωγικές εξετά­σεις των ΑΕΙ-ΤΕΙ, τότε θα του επι­βάλλεται να αποκαλύπτει το θρή­σκευμά του»!
Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση απα­γορεύει την αναγραφή του θρη­σκεύματος επί δημοσίων εγγρά­φων. Θυμίζουμε ότι στην Γερμα­νία καλούνται οι πολίτες να ανα­γράφουν το θρήσκευμά τους στην φορολογική τους δήλωση για να παίρνει το Κράτος τον σχετικό φό­ρο και να τον αποδίδει στην θρη­σκευτική Ομολογία ή Κοινότητα, στην οποία ανήκει ο φορολογού­μενος. Ουδείς Γερμανός έχει διαμαρτυρηθεί και ουδέν Γερμανικό ή Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει δια­πιστώσει παρανομία. Άλλωστε η ιστορία μας διδάσκει ότι η διαγρα­φή του θρησκεύματος από τα δη­μόσια έγγραφα δεν είναι έμπνευ­ση κάποιου δημοκρατικού καθε­στώτος, αλλά του Λένιν, ιδρυτού του Σοβιετικού ολοκληρωτισμού και υπευθύνου για την εκτέλεση χιλιάδων Ορθοδόξων κληρικών στην Ρωσία. Την πρόταση του αυ­τή την έγραψε σε άρθρο του με τίτλο «Σοσιαλισμός και θρησκεία» το 1905!
Φαίνεται, λοιπόν, ότι πίσω από τον βαρύγδουπο τίτλο «Προστα­σία Προσωπικών Δεδομένων» έχει εξυφανθεί ένας αμφιβόλου δημοκρατικότητος μηχανισμός, ο όποι­ος βραχυκυκλώνει Υπουργούς και αρμοδίους και τούς αναγκάζει να λαμβάνουν μέτρα ανούσια, προ­κλητικά και αντίθετα με το περί δι­καίου αίσθημα του Ελληνικού λα­ού. Πέραν, όμως, της νομικής-δη­μοκρατικής πτυχής, υπάρχει και η παιδευτική και πολιτιστική πτυχή. Το μάθημα των θρησκευτικών εί­ναι απαραίτητο για την αγωγή των νέων μας σε μία εποχή, κατά την οποία αυξάνονται τα κρούσματα ναρκωτικών, νεανικής βίας, εγκληματικότητος και όταν βλέπου­με τα αγόρια μας και τα κορίτσια μας να παραδέρνουν χωρίς αξίες και ιδανικά. Η Ορθόδοξη Χριστια­νική διδασκαλία, έστω και αποσπα­σματικά δοσμένη μέσα από τα σημερινά βιβλία Θρησκευτικών, είναι η καλύτερη παιδαγωγική μέθοδος για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας. Αν το Σχολείο δεν ακολουθήσει μία αγωγή «εν Παιδεία και νουθεσία Κυρίου» τότε ποια πρότυπα θα διδάξει; Του ατομοκεντρισμού και του ευδαιμονισμού;
Χαρακτηριστική είναι η επισή­μανση του Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νι­κολάου, ο όποιος μιλώντας στην Κόνιτσα στις 24-8-2008 -εορτή του αγίου Κοσμά του Αιτωλού— είπε: «Η επιλεκτική παρακολούθηση των Θρησκευτικών δεν είναι πρό­οδος, αλλά οπισθοχώρηση. Σε ένα πρόσφατο ταξίδι μου στην Ρωσία, μου λέει ένας Ρώσος υπουργός: Τι μαθαίνουμε, βγάζετε τα Θρησκευ­τικά από τα σχολεία; Εμείς τα βά­ζουμε τα Θρησκευτικά στα σχο­λεία μετά από δεκαετίες θρησκευ­τικού διωγμού».
Ο δε Κοσμήτωρ της Θεολο­γικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ιωάν­νης Κογκούλης με ανοικτή επιστο­λή του στις 26-8-2008 λέγει: «Είναι άχρηστο το σχολείο, κύριε Υπουργέ, που απλά καθιστά τούς μαθη­τές ρεζερβουάρ πληροφοριών και δεν προσφέρει σ' αυτούς Παιδεία με την τρισυπόστατη διάστασή της ως εκπαίδευσης, μόρφωσης και ηθικής καλλιέργειας. Και κάτι ακόμη ως προς αυτό το σημείο. Δεν υπάρχει ουδέτερη γνώση, ενώ παράλληλα η άχρωμη ηθική οδηγεί τον νέο σε καταστάσεις ανασφάλειας, απάθειας και απροσάρμοστης συμπεριφοράς». Και ο νοών νοείτω.

Υ.Γ. Επειδή ακούμε συχνά την φράση «η Ευρώπη μας πιέ­ζει για τα Προσωπικά Δεδομέ­να» σας δίνω μία πρόσφατη... γεύση Ευρώπης από τον Τύπο της 10-9-2008. Η κυβέρνηση τής Γαλλίας, κατόπιν εγκρίσεως των αρμοδίων νομικών υπηρε­σιών της, δημιούργησε το σύ­στημα Εντβίζ, με το οποίο θα συγκεντρώνονται προσωπικά δεδομένα ατόμων πού δραστηριοποιούνται σε πολιτικές, συν­δικαλιστικές και θρησκευτικές οργανώσεις, ακόμη και παιδιών κάτω των 13 ετών!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)