28/8/09

Σημάτης Παναγιώτης, Συνεχίζει να παραθεολογεί ο Καλαβρύτων

Συνεχίζει να παραθεολογεί ο Καλαβρύτων
Ο Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός καταδεικνύει την ετεροδιδασκαλία του


Γράφει ο κ. Σημάτης Παναγιώτης, Θεολόγος

Η παρακάτω Γνωμοδότηση του Μητροπολίτη Ηλείας Γερμανού ήταν γνωστή από καιρό. Την κοινοποιώ, όμως, τώρα, γιατί ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων βρήκε την ημέρα της Παναγίας (15 Αυγούστου) με Εγκύκλιο που διαβάστηκε στους ναούς του Αιγίου, να διδάξει «απ’ άμβωνος» εμμέσως πλην σαφώς, ότι ο Παπισμός δεν είναι αίρεση, συνεχίζοντας με εμμονή την ετεροδιδασκαλία του. Κι αυτό, παρόλο που γνώριζε ότι ο Μητροπολίτης Ηλείας γνωμοδότησε στην Νομοκανονική Επιτροπή της Ι. Συνόδου εναντίον της ετεροδιδασκαλίας του αυτής και εναντίον της πρακτικής του να αφορίζει τους ελέγχοντας∙ παρόλο που του υποδείχτηκε δια πολλών η θέση της Εκκλησίας ότι ο Παπισμός είναι αίρεση, ο κ. Αμβρόσιος επανέρχεται στις θέσεις του και μας αναγκάζει να προχωρήσουμε στην δημοσίευση αυτή.
Γιατί, είναι πλέον φανερό, ότι οι θέσεις του αυτές και η τακτική της Ι. Συνόδου όχι μόνο να μην ελέγχει, αλλά και να επαινεί τις παραθεολογίες του, επιτείνουν την σύγχυση στους πιστούς και διευκολύνουν τις οικουμενιστικές προσπάθειες -που τελευταία έχουν ενταθεί- για την επίσημη πλέον αναγνώριση της αιρέσεως του Παπισμού ως Εκκλησίας και του Πάπα ως έχοντος το Πρωτείο, που θα μετονομαστεί (για να γίνει αποδεκτό από τους παραπληροφορημένους Ορθόδοξους) από Πρωτείο εξουσίας σε Πρωτείο τάχα «διακονίας»!
Αυτή, λοιπόν, την κρίσιμη ώρα -πριν τις αποφάσεις του Οκτωβρίου στην Κύπρο για την έμμεση αναγνώριση του Παπικού Πρωτείου- προσθέτω και τη δική μου φωνή, στις φωνές των Πατέρων που αγωνίζονται εναντίον της αιρέσεως του Οικουμενισμού, γνωστοποιώντας προς ενημέρωση: Ι) τμήμα της Γνωμοδότησης του Ηλείας Γερμανού, ΙΙ) απόσπασμα της Εγκυκλίου του κ. Αμβροσίου......
προσθέτοντας έτσι στο παζλ του δρώντος οικουμενισμού ένα ακόμα κομμάτι, που κάνει πιο ευδιάκριτη τη σύγχυση και το χάος, που η οικουμενιστική λαίλαπα έχει επιφέρει στην Εκκλησία μας και το μέγεθος της ευθύνης εκείνων που συνεχίζουν να σιωπούν.

Ι) «ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΙΚΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ
Συνεδρία 8-2-2007, Θέμα 2ον, Γνώμη Σεβ. Ηλείας Γερμανού:
1. …Θεολόγος Καθηγητής ισχυρίζεται ότι ο Μητροπολίτης κ. Αμβρόσιος έχει δημοσίως υποστηρίξει, ότι: “1. Το αν είναι αίρεση ο παπισμός είναι από τα λεγόμενα θεολογούμενα. Δεν υπάρχει απόφασις τοπικής η Οικουμενικής Συνόδου που να λέει, πως οι ΡΚαθολικοι δεν έχουν βάπτισμα και μυστήρια… Ο Καθολικισμός δεν είναι αίρεση μ’ αυτήν την έννοια, είναι σχίσμα. Και γι’ αυτό έχουν μυστήρια…”.
Εν τέλει δε “παρακαλεί να ευαρεστηθεί η Ι. Σύνοδος να απαντήσει…:
α) Οι θεολογικές αυτές θέσεις του Σεβ/του συμφωνούν με τις δογματικές θέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας; Αν όχι, ποια είναι η θέσις της Ι. Συνόδου;”
2. …Άποψίς μου είναι ότι η ΔΙΣ δέον με σαφήνεια να απαντήσει εις τον αιτούντα:
Α΄. Ότι η περί FILIOQUE διδασκαλία των Παπικών είναι αίρεσις και επομένως όποιος την αποδέχεται και την διδάσκει είναι αιρετικός
Β΄. Έχω την γνώμην: Ότι ο επιβληθείς υπό του Σεβ. Μητροπολίτου Καλαβρύτων κ. ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ …αφορισμός, υπήρξεν εκκλησιαστικόν επιτίμιον υπερβολικόν και ότι επεβλήθη βιαστικώς και ακαίρως…
Πύργος 9-2-2007 † Ο Ηλείας ΓΕΡΜΑΝΟΣ».
Αυτή η γνωμοδότηση του Μητροπολίτη Ηλείας, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μέτρησε για την Ι. Σύνοδο. Επελέγησαν άλλες γνώμες (όπως η γνωμοδότηση καθηγητή Πανεπιστημίου) που, αν και αντίθετες με την Παράδοση και τους Ι. Κανόνες της Εκκλησίας, «κάλυπταν» τον Καλαβρύτων. Έτσι, η Ι. Σύνοδος ούτε απάντησε στον αιτούντα καθηγητή, που ρωτούσε αν ο Παπισμός είναι αίρεση, ούτε καταδίκασε την εσφαλμένη αυτή θεολογικά θέση και πράξη του κ. Αμβροσίου, αλλ’ αντίθετα, η Ιερά Σύνοδος του έστειλε έγγραφο με το οποίο του έλεγε ότι για όλα έ π ρ α ξ ε κ α λ ώ ς!!!
ΙΙ) Το τμήμα -τώρα- της Εγκυκλίου (υπ’ αριθ. 961/15-8-09) του Μητροπολίτου κ. Αμβροσίου είναι το εξής:
«Οι Αγγλικανοί και οι Ρωμαιοκαθολικοί για προληπτικούς λόγους, αποφάσισαν την διακοπή της μεταδόσεως της Θ. Κοινωνίας. Βεβαίως αυτό δεν μας εκπλήσσει, διότι οι μεν προτεστάντες, δεν έχουν την χάριν της ιερωσύνης και επομένως δεν μπορούν να μετουσιώσουν τον άρτον και τον οίνον εις Σώμα και Αίμα Χριστού. Οι λατρευτικές τους πράξεις είναι απογυμνωμένες από την σώζουσαν θείαν χάριν. Άρα δεν μεταλαμβάνουν Σώμα και Αίμα Χριστού και δικαιολογημένως εκφράζουν φόβους μεταδόσεως του ιού.
Ο δε Ρωμαιοκαθολικοί, παρουσιάζουν έλλειμμα πίστεως. Όταν, επί παραδείγματι, χρησιμοποιούν τον αγιασμό και δεν πιστεύουν εις την ευεργετικήν αξίαν και σημασίαν του, τότε ένα από τα δύο πρέπει να συμβεί, ή να καταργήσουν τον αγιασμό ή να αυξήσουν την πίστη τους.
† Ο Μητροπολίτης Ο Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος».

Το συμπέρασμα είναι, ότι ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων έχει την άνεση να διδάσκει εκ του προχείρου, κατά το δοκούν και ανάλογα με τις περιστάσεις αντικρουόμενες απόψεις.
Παλαιότερα δίδαξε ότι οι Προτεστάντες δεν είναι αιρετικοί. Τώρα παραδέχεται πως είναι αιρετικοί, πως δεν έχουν μυστήρια, χωρίς να ζητήσει συγγνώμη από όσους έβλαψε με την προηγούμενη τοποθέτησή του.
Επιμένει, όμως, στη θέση ότι οι Παπικοί έχουν μυστήρια και αγιάζουσα χάρι, -άρα δεν είναι αιρετικοί- αλλά για να δείξει την ορθοδοξία του, έκρινε αναγκαίο ότι έπρεπε να τους αποδώσει και κάποιο ψεγάδι και το επινόησε: έχουν -λέγει- «έλλειμμα πίστεως»!
Μερικά σχόλια:
1. Αφού ο Καλαβρύτων μετ’ εμφάσεως και επιμόνως στο παρελθόν ισχυρίστηκε πως το λατινικό Filioque δεν είναι αίρεση, οι Παπικοί και οι Προτεστάντες δεν είναι αιρετικοί, οι Παπικοί έχουν μυστήρια, δεν υπάρχει Οικουμενική ή τοπική Σύνοδος που να τους έχει καταδικάσει κ.λπ., μπορεί να μας πει τώρα, τι τον έκανε να αλλάξει γνώμη ως προς τους Προτεστάντες Αγγλικανούς; Ανακάλυψε κάποια Σύνοδο, η οποία να τους χαρακτηρίζει αιρετικούς;
2. Από ποια στατιστική έβγαλε το συμπέρασμα ότι οι Παπικοί δεν έχουν πίστη; Μια ολόκληρη «Εκκλησία» με «μυστήρια», είναι δυνατόν να είναι «άπιστη»; Και ποιοι από τους Παπικούς δεν έχουν πίστη; Μόνο ο Πάπας και οι Καρδινάλιοι, οι οποίοι και αποφασίζουν αν θα δοθεί ή όχι η «θ. κοινωνία» στους πιστούς; ή μόνο οι απλοί πιστοί; Κι αν αυξήσουν την πίστη τους, δεν θα υπάρχει πρόβλημα, είναι εντάξει και εξομοιώνονται πλέον με τους Ορθόδοξους; Μήπως η ηγεσία τους, επειδή γνωρίζει ότι έχουν ψευδο-μυστήρια, φοβάται ότι η μετάδοση του ιού της γρίπης, δια των «μυστηρίων» και του αγιασμού, θα φανερώσει την αλήθεια;
3) Ακόμα: γιατί στους Ορθόδοξους δεν μεταδίδεται η ασθένεια; επειδή έχουν πίστη ή επειδή είναι έγκυρα τα μυστήρια μας; Κι αν κάποιος ορθόδοξος δεν έχει πίστη, είναι δυνατόν να κολλήσει τον ιό, λαμβάνοντας τον αγιασμό ή μεταλαμβάνοντας; Αν όχι, προς τι το επιχείρημα της έλλειψης πίστεως των Παπικών; Και επίσης, από ποια, στατιστική έβγαλε το συμπέρασμα ότι οι ορθόδοξοι έχουν περισσότερη πίστη από τους Παπικούς;
4) Η Ι. Σύνοδος συνεχίζει να αποφεύγει να πάρει θέση, σ’ αυτά τα κρίσιμα θέματα Πίστεως, ακόμα και τώρα που οι δραστηριότητες του Οικουμενιστών βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της υλοποιήσεως των μακροχρόνιων σχεδίων τους. Δραστηριοποιούνται πλέον όχι μόνο ύπουλα και κρυφά, αλλά και φανερά, αφού -σοβαρής αντιστάσεως μη ούσης- έχουν πλήξει την αυτοσυνειδησίας των Ορθοδόξων πιστών, ότι είναι μέλη της μοναδικής Εκκλησίας, της ΜΙΑΣ Εκκλησίας του Συμβόλου της Πίστεως και όχι των ΠΟΛΛΩΝ Εκκλησιών του Οικουμενισμού. Της ΜΙΑΣ, ΑΓΙΑΣ Εκκλησίας, της οποίας αποτελούμε μεν αμαρτωλά μέλη, αλλά αγιαζόμενα, εφ’ όσον μένουμε σ’ αυτή αγωνιζόμενοι κατά των παθών, ομολογούντες και προασπιζόμενοι την ορθόδοξη πίστη μας.
Έχει ερωτηθεί, λοιπόν, η Ι. Σύνοδος επίσημα τέσσερις ή πέντε φορές να πει ξεκάθαρα: πώς πρέπει να βλέπουμε τον Παπισμό, ως Εκκλησία ή ως αίρεση; Και οι πνευματικοί μας ηγέτες κωφεύουν. Αποφεύγουν την απάντηση, αποφεύγουν τον έλεγχο των Επισκόπων που οικουμενίζουν, αποφεύγουν την εφαρμογή των Ι. Κανόνων, που αποσκοπούν στην υπεράσπιση της Πίστεως. Ενδιαφέρονται, όμως, για δευτερότερα πράγματα, τη «φιλανθρωπία» και την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και άλλα τινά, όχι και πολύ διαφορετικά από τα ενδιαφέροντα των άλλων ομολογιών.
Με την τακτική της «μη ομολογίας» της αλήθειας για το θέμα, δεν παραπληροφορείται και το πιστό τμήμα του λαού από τους Επισκόπους, δεν αδρανοποιείται, δεν τίθεται εν αμφιβόλω και αυτή η σωτηρία μας;
Ζητάμε επί επτά χρόνια απάντηση, παρακλητικά στην αρχή, επίμονα στην συνέχεια και φορτικά πλέον. Μα η Ι. Σύνοδος μας αγνοεί επιδεικτικά, πιστεύοντας ότι θα επέλθει κόπωση και θα αναγκαστούμε να σταματήσουμε. Συν Θεώ, όμως, θα συνεχίσουμε.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΔΥΝΑΤΟΣ ΠΟΛΥ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ-ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΗΜΑΤΗ!

ΕΥΓΕ!

ΕΥΓΕ!

Ανώνυμος είπε...

Καλός ο Σημάτης. Αναρωτιέμαι τί τον κάνει και έχει σχέσεις και κοινοποιεί κείμενα, σε ανθρώπους τύπου ...Misha!!!!!!!
Δεν καταλαβαίνει ότι υποβαθμίζεται ο ίδιος;

Ανώνυμος είπε...

Το επιστημονικό-θεολογικό ανάστημα του καθηγητή κ. Σημάτη είναι τεράστιο και αυτό το γνωρίζουν οι πάντες τόσο στο Αίγιο, που ασκεί τα καθήκοντά του ως θεολόγος καθηγητής, όσο και στους εκλησιαστικούς κύκλους. Οι απόψεις του είναι απολύτως σύμφωνες με τους Ιερούς Κανόνες, έχει παρρησία λόγου, σθένος και αγωνιστική διάθεση, στοιχεία που θα έπρεπε να κοσμούν κάθε πραγματικό Χριστιανό Ορθόδοξο. Και αντί η Εκκλησία να τον τιμήσει για τον αγώνα του υπέρ της Ορθόδοξης Πίστης, του επιβλήθηκε "επιτίμιο ακοινωνησίας", ωσάν να ήταν επικίνδυνος για την Ορθοδοξία. Όμως ο καθένας που γνωρίζει τις απόψεις του κ. Σημάτη, όπως αυτός τις έχει εκθέσει εμπεριστατωμένα στα βιβλία του και στα άρθρα του, υποκλίνεται στην επιστημονική - θεολογική του κατάρτιση και εύχεται ο Θεός να τον έχει πάντα καλά γιατί με το όλο έργο του ενισχύει την ορθόδοξη πίστη μας. Και κάτι ακόμη. Είναι ιδιαίτερα λυπηρό που οι πνευματικοί άνθρωποι του Αιγίου, αλλά και ολόκληρης της Χώρας (εκτός κάποιων φωτεινών εξαιρέσεων) δεν αντέδρασαν, όταν προσεβλήθη βάναυσα η προσωπικότητα του κ. Σημάτη, με την προσπάθεια που έγινε να ελεγθεί πειθαρχικά από την Υπηρεσία του, λόγω της καθηγητικής του ιδιότητας,για τις απόψεις του σχετικά με θεολογικά ζητήματα (παππισμός κλπ). Μάθετε κύριοι πνευματικοί άνθρωποι,ότι ουδείς επιτρέπεται να επιδιώκει την αυτοεπιβεβαίωση και την ασφάλεια στην εύνοια του όποιου ισχυρού, ότι αν θέλει να λέγεται πνευματικός άνθρωπος, αν θέλει να λέγεται επί πλέον και Χριστιανός Ορθόδοξος, δεν μπορεί να αδιαφορεί όταν ένας έντιμος επιστήμονας και χριστιανός διασύρεται, πολεμείται, διώκεται για τις απόψεις του και τον υπερ της Χριστιανικής Πίστης αγώνα του. Μάθετε, τέλος, γιατί δεν επιτρέπεται να το αγνοείτε ότι κατά το Σύνταγμα της Ελλάδος οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου, ότι ο καθένας δικαιούται να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το νόμο, ότι η προσωπική ελευθερία και η ελευθερία της θρησκευτικής συνειδήσεως είναι απαραβίαστη, ότι ο καθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικώς και εγγράφως και δια του τύπου τους στοχασμούς του, τηρώντας τους Νόμους του Κράτους και ότι ο τύπος είναι ελεύθερος και η λογοκρισία απαγορεύται και ακόμη ότι κατά την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΝΔ 53/1974)προστατεύεται η ελευθερία σκέψεως, συνειδήσεως, θρησκείας και εκδηλώσεως των πεποιθήσεων(άρθρο 9).
ΠΟΛΙΤΗΣ ΕΞ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ

Ανώνυμος είπε...

"Πολίτη εξ Αιγιαλείας" μας λέτε τον λόγο για τον οποίο το γράψατε αυτό; Ποιός εκφράστηκε κατά του κ.Σημάτη; Όλοι οι προαναφερθέντες με επαινετικά λόγια τον επαίνεσαν.

Ανώνυμος είπε...

Σωστά λέει ο ανώνυμος 2:27μ.μ. ο κ.Π.Σημάτης, υποβιβάζει πολύ τον εαυτό του στέλνοντας εμαιλ στον Misha που χωρίς διόλου φόβο και αγάπη Χριστού διαφημίζει ποιήματα χυδαίων βλασφήμων του Χριστού όπως ο Τζ.Πανούσης!!!!!!!! (το τελευταίο έγινε μόλις σήμερα!!!!). Απο τέτοιος ψευτοαγωνιστές της Ορθοδοξίας θα χαθεί ο αγώνας!!!!!
Δεν υπάρχει πιο κάτω σκαλοπάτι απο αυτό. Έφθασε στο ναδίρ της αθεοφοβίας!!!!

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμοι 30 Αύγ 2009 8:27 μμ
και 31 Αύγ 2009 8:48 μμ, τα σχόλια σας βρωμούν ειρωνία, όπως βρωμάει η σαπισμένη προβιά προβατόσχημων λύκων.

Ο θεολόγος Σημάτης ορθοτομεί το λόγο της Αληθείας, σε αντίθεση με κάποιους που εκφράζονται με λόγια κοινής αλητείας.

Ανώνυμος είπε...

Κανείς δεν είπε όψιμε υποστηρικτή του Σημάτη ότι δεν ορθοτομεί τον λόγο της Αληθείας. Μην πας να παραπλανήσεις τους αναγνώστες. Επαναλαμβάνω κανείς δεν είπε ότι δεν ορθοτομεί τον λόγο της Αληθείας. Κανείς. Κάτι άλλο επισημαίνεται να προσέξει για το οποίο εσύ "περιέργα" ενοχλήθηκες.

Ανώνυμος είπε...

Είναι σαφείς οι θέσεις αρκετών σχολιαστών τόσο για το Misha, όσο και για άλλους bloggers. Αλλά κρίνουμε ως σημαντικότερο να σχολιάζονται όσα αναφέρονται στο κυρίως κείμενο της καθε ανάρτησης και να μην μετατρέπεται ο χώρος των σχολίων σε χώρο σχολιασμού των άλλων ιστολόγων και άλλων ιστολογίων.
Καλό είναι αν θέλει κάποιος να μιλήσει για τον Misha να γράφει στο δικό του blog σχόλια (ακόμη και ελεγκτικά των απόψεών του).

Ανώνυμος είπε...

Προς άρση κάθε παρεξήγησης απο αυτούς που τις επιζητούνε, του χθεσινού σχολιου που άφησα στις 8:48μμ, αποσαφηνίζω ότι δεν εννοώ ως ψευτοαγωνιστή τον θεολόγο κ.Σημάτη.
Το σχόλιο ακόμα δεν είχε καμιά ειρωνεία. Στον ανώνυμο 10:01 μμ που βλέπει ειρωνίες εκεί που δεν υπάρχουν, καταλογίζουμε υπερβάλουσα καχυποψία ή υποκρισία και αλητεία.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ ΑΝΩΝΥΜΕ της 31ης Αύγ.2009,12.10 π.μ.
Ότι έγραψα παραπάνω για τον κ. Σημάτη, το έγγραψα για να τονίσω ιδιαίτερα την υποχρέωση που έχουμε όλοι να σεβόμαστε το δικαίωμα του καθενός να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς τον κίνδυνο συνεπειών και ότι δεν επιτρέπεται κανείς να αδιαφορεί για κάθε άνθρωπο που διώκεται για το φρόνημά του.Ειδικά δε για τον κ. Σημάτη, από την μελέτη του συγγραφικού έργου του, βεβαιώθηκα ότι ακολουθεί ευλαβικά το δρόμο που χάραξαν οι Πατέρες της Εκκλησίας και γιαυτό (παρά τη μετριοφροσύνη του) αξίζει του επαίνου και του σεβασμού όλων μας.
ΠΟΛΙΤΗΣ ΕΞ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ “ΠΟΛΙΤΗ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ” συμφωνώ με όλα όσα γράφετε και τιμώ τον αξιόλογο θεολόγο Παναγιώτη Σημάτη. Όμως πρέπει να παραδεχθούμε όλοι μας όπως σωστά ειπώθηκε ότι πρέπει να προσέξει την επικοινωνία που έχει με ανθρώπους τύπου Misha που μετά απο όλα αυτά έχουν φθάσει εκτός απο την αμνήστευση σχεδόν σε κάθε χυδαιολογίας και χυδαιότητας, να δημοσιεύουν ποιήματα βλασφήμων. Θα έπρεπε κάθε χριστιανός να έχει φρίξει μετά απο αυτά. Αλλά δεν βλέπω καμμιά αντίδραση απο πολλούς....
Γιατί τόση αναισθησία άραγε;;;

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνούμε με τον ανώνυμο 31 Αύγουστος 2009 8:48 μμ, και συνυπογράφουμε την προτροπή του προς τον σεβαστό μας κ. Π. Σημάτη. Όσοι ανέχονται βλάσφημους και διαφημίζουν έργα τους, με οποιονδήποτε τρόπο, ή γράφουν χλιαρά γι' αυτούς, είναι ανάξιοι να λέγονται χριστιανοί και πρέπει τόσο οι απλοί πιστοί όσο και οι αγωνιστές της Ορθοδοξίας να μην έχουν σχέση με αυτούς! Είναι εξόχως εξοργιστική η βλασφημία για κάθε πιστό που αγαπά όμως τον Κύριο στοιχειωδώς!

Ένας πιστός

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)