23/11/09

Παναγιώτης Τελεβάντος, H ανωνυμία στις θρησκευτικές ιστοσελίδες

Η ΑΝΩΝΥΜΙΑ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

Γράφει ο κ. Παναγιώτης Τελεβάντος, Θεολόγος - Φιλόλογος

Θέλω να αναφερθώ σε ένα απαράδεκτο φαινόμενο αναφορικά με την ανωνυμία στις ιστοσελίδες. Καταρχήν διευκρινίζω ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την ανωνυμία αν χρησιμοποιείται για να γίνει αναφορά σε κάποιο θέμα με ευγένεια και διάκριση.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
Ας μου επιτραπεί μια προσωπική εξομολόγηση. Τέσσερις δεκαετίες τώρα έχω γράψει εκατοντάδες άρθρα χρησιμοποιώντας διάφορα ψευδώνυμα......

Τόσα πολλά μάλιστα (ίσως υπερβαίνουν τα εκατό) ώστε ούτε ο ίδιος δεν θυμάμαι ποια και πόσα! Ο λόγος; Δεν νόμιζα (ούτε και τώρα νομίζω ασφαλώς) ότι το όνομα ή οι ακαδημαικοί μου τίτλοι μπορούσαν ή μπορούν να προσθέσουν βαρύτητα στα γραφόμενά μου. Έγραφα για λειτουργικά και αγιολογικά θέματα, για την Ιστορία της Εκκλησίας, για τον Οικουμενισμό, κτλ.. Έκανα, δηλαδή, ορθόδοξη κατήχηση. Τι θα μπορούσε να προσθέσει το όνομά μου; Απολύτως τίποτε. Ποιος είμαι και τι τίτλους έχω που να ελκύουν την προσοχή του αναγνώστη; Αν μη τι άλλο ας είμαστε σοβαροί.

ΕΠΩΝΥΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΕ ΕΠΩΝΥΜΟΥΣ
Σπανιότατα, παρέβηκα τον κανόνα της ανωνυμίας. Μόνον όταν έκανα κριτική κάποιου επώνυμου, όπως λ.χ. του κ. Γιανναρά. Σ’ αυτές τις ελάχιστες περιπτώσεις δημοσίευσα άρθρα με το όνομά μου επειδή θεωρούσα ανέντιμο να επιτεθώ εναντίον κάποιου γνωστού διανοούμενου και να γράφω ως κάποιος μυστήριος “ανώνυμος”. Η παρουσία του ονόματός μου δεν άλλαζε την ουσία της ασημαντότητας μου. Ήμουν (και εξακολουθώ φυσικά να είμαι) ένας κυριολεκτικά και εξ αντικειμένου άγνωστος και ασήμαντος άνθρωπος που τον ξέρουν οι συγγενείς και οι λιγοστοί φίλοι του και του οποίου η γραφίδα δεν έδωσε τίποτα αξιόλογο ή πρωτότυπο. Απλά ανακυκλώνω αυτά που διάβασα. Η επώνυμη κριτική μου, όμως, εναντίον του κ. Γιανναρά και άλλων (έστω και αν είναι αναξιόλογη) είναι, πιστεύω, έντιμη επειδή είναι επώνυμη.

Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ
Τους τελευταίους μήνες, μετά τη θλιβερή παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, στην “Ημερίδα για το Θεολογικό Διάλογο μεταξύ Ορθοδόξων και Παπαικών” στο ΑΠΘ, που δημιούργησε σεισμό στη συνείδησή μου, άλλαξα τελείως πρακτική. Οταν άκουσα το Μακαριότατο με το στόμα του εξ απορρήτων του π. Παύλου Κουμαριανού να λέγει ότι, για να προχωρήσουν οι διάλογοι με τους Παπικούς, πρέπει να γίνουμε Ουνίτες, αντιλήφθηκα ότι η κατάσταση είναι πολύ πιο σοβαρή από ότι υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι είναι. Ως εκ τούτου εγκατέλειψα ολότελα την πρακτική της ανωνυμίας. Υπογράφω όλα τα άρθρα και τα σχόλιά μου επειδή θεωρώ ότι είναι ώρα ομολογίας και η ανωνυμία με την ομολογία, ως γνωστόν, έχουν πάρει διαζύγιο από καταβολής κόσμου.

ΑΝΕΝΤΙΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΩΝΥΜΙΑ
Το βασικό πρόβλημα με την ανωνυμία αναφύεται όταν αρχίσει κάποιος να επιτίθεται και να προσβάλλει ανθρώπους και μάλιστα αξιόλογους ανθρώπους, όπως ο κανονικός Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος κ. Νικόδημος. Αντιλαμβάνεστε πόσο πιο σοβαρό είναι το θέμα αν το άτομο αυτό που κρύβεται πίσω από την ανωνυμία δεν είναι καν μέλος της Εκκλησίας ή είναι άνθρωπος που είχε την αναξιοπρέπεια ή και την ιδιοτέλεια - και ο Θεός ξέρει τι άλλο - να παραστεί στις φιέστες του Ζακύνθου! Σε αυτές τις περιπτώσεις η ανωνυμία χρησιμοποιείται με ανέντιμο τρόπο και η ιστοσελίδα πρέπει, κατά την άποψή μου, να αρνείται να αναρτήσει αυτού του είδους τα σχόλια ή άρθρα. Το ίδιο έγινε με τον μακαριστό Πατριάρχη των Σέρβων Παύλο. Σε κάποιο ιστολόγιο προσπάθησε κάποιος ανώνυμος να τον διασύρει με ένα υποτιμητικό σχόλιο για “τον παππού” που έκανε ανεπίτρεπτα πράγματα. Άλλες φορές ανώνυμοι μετέρχονται αγοραίες ύβρεις εναντίον όσων διαφωνούν μαζί τους με την ψευδαίσθηση ότι με χυδαίες εκφράσεις και ύβρεις καταθέτουν χριστιανική ομολογία πίστεως!!! Ανωνύμως πάντοτε!

“Ο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ”
Κάποιος υπογράφει τα κείμενά του ως “αιρετικός” στα σχόλια των ιστολογίων. Καταρχήν αφού είναι αιρετικός "τι γυρεύει η αλεπού στο παζάρι;". Αν πάλιν είναι ορθόδοξος γιατί παρουσιάζεται με τον τίτλο του αιρετικού; Σε κάθε περίπτωση αν θέλει να δημοσιεύει κείμενα ως αιρετικός πρέπει να ξέρουμε ποιος είναι και ποια αίρεση εκπροσωπεί για να μπορούμε να συζητούμε μαζί του έντιμα και ωραία.

ΓΝΩΣΤΑ ΕΙΝΑΙ! ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ!
Πληροφορούμαι ότι είναι γνωστά στους διαχειριστές των ιστολογίων ΜΕΡΙΚΕΣ φορές τα πρόσωπα που υπογράφουν ως “ανώνυμος”, “ένας πιστός”, “αιρετικός”, “αμέθυστος”, κτλ.. Γνωστά μπορεί να είναι στους διαχειριστές των ιστολογίων. Είναι, όμως, ορθόδοξα; Ανήκουν στη ΜΙΑ, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία ή μήπως πρόσκεινται σε κάποια παλαιοημερολογιτική κάστα; Δεν γίνεται να το παίζουμε “και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ". Κάποιοι μαγάρισαν τα μυστήρια της Εκκλησίας και προσχώρησαν σε αιρετικές και σχισματικές κάστες. Και δεν έμειναν μέχρις εδώ. Εμφανίζονται ως Ορθόδοξοι και κρυβόμενοι πίσω από την ανωνυμία τους, γίνονται αυστηροί τιμητές των άλλων ενώ οι ίδιοι βρίσκονται ΕΚΤΟΣ Εκκλησίας. Αν και έχω υπόψη ιδιαίτερα προβληματική συγκεκριμένη περίπτωση διαπιστώνω παρεμβάσεις αυτού του είδους των “ανώνυμων” σε πολλά θρησκευτικά ιστολόγια.

“Ο ΑΜΕΘΥΣΤΟΣ”
Κάποιος υπογράφει κείμενα ως “αμέθυστος” και διαθέτει και δικό του αξιόλογο, από πολλές απόψεις, ιστολόγιο με τον ίδιο τίτλο. Πώς γίνεται να είναι ορθόδοξος ο συντάκτης του άρθρου αφού πρεσβεύει κακοδοξίες; Διερωτάται με πρόσφατο άρθρο του “Finis Christi;” αν η Ορθοδοξία και ο Χριστός θα εξαφανιστούν. Αυτό τουλάχιστον, λέγει ο τίτλος του άρθρου. Τι σόι ορθόδοξη πίστη είναι αυτή; Η πίστη της Εκκλησίας είναι εκ διαμέτρου αντίθετη: Ο Χριστός "εξήλθε νικών και ίνα νικήση”. "Οι πύλες του Αδου ου κατισχύσουσιν” της Εκκλησίας και "Μείζον ο εν υμίν ή ο εν τω κόσμω". Το άρθρο αφήνει από τον τίτλο του και μόνο να διαφανεί το ενδεχόμενο να συμβαίνει κάτι το διαφορετικό. Είναι ορθόδοξη αυτή η στάση; Finis Christi; Κύριε ελέησον! Δεν αντελήφθη ο "αμέθυστος" ότι ο Χριστός είναι ο Θεός; Μπορεί να έρθει το τέλος του Θεού; Τι ολκής βλασφημία είναι αυτή;

Γνωρίζω ποιος διατύπωνε προφορικά (ως επί το πλείστον) τέτοιες ακρότητες και ποιοι τις υιοθέτησαν και μάλιστα τις προώθησαν στην ακρότατή τους ερμηνευτική αυθαιρεσία. Είναι ο ίδιος που έλεγε ότι η "Ορθοδοξία σε λίγο θα είναι ρομαντική ανάμνηση". Είναι αυτός που εξέθεσε και τον Αρχιεπίσκοπο Σιναίου, σε κάποια φάση, με τη “χαρισματική” εκκλησιολογία του και ο οποίος στο μεταξύ προσχώρησε σε παλαιοημερολογιτική κάστα, για λόγους “ους ο Θεός οίδεν. Εγώ ουκ οίδα”. Σε κάθε περίπτωση είναι πέρα για πέρα ανακόλουθο να πολεμούμε τη “Βαπτισματική θεολογία” και όμως να αναγνωρίζουμε έγκυρα μυστήρια εκτός Εκκλησίας (στην προκειμένη περίπτωση στις κάστες των Παλαιοημερολογιτών). Ξεκαθαρίζω προκαταβολικά ότι δεν πρόκειται να μπω σε θεολογική συζήτηση με “ανώνυμους” που μαγάρισαν τα μυστήρια της Εκκλησίας και δεν έχουν την εντιμότητα να καταθέσουν επώνυμα τις απόψεις τους.

Παρακαλώ θερμά τους διαχειριστές του ιστολογίου να αναρτήσουν αυτούς τους προβληματισμούς μου και (στο βαθμό που τους αφορούν) τους παρακαλώ να τους λάβουν υπόψη αν κρίνουν ότι είναι ορθοί.

11 σχόλια:

thriskeftika είπε...

Ο ανώνυμος σχολιασμός στις αναρτήσεις ενός ιστολογίου είναι δυνατότητα την οποία μπορούν να ελέγχουν οι διαχειριστές του ιστολογίου. Εμείς ως ιστολόγιο από την αρχή επιτρέψαμε τον ανώνυμο σχολιασμό, τον οποίο με τον καιρό «περιορίσαμε» με έλεγχο των σχολίων, λόγω των βλασφήμων σχολίων που κάποιοι αναρτούσαν και έπρεπε να «τρέχουμε» να τα σβήνουμε.
Πολλές κατηγορίες έχουμε δεχτεί για τη μη δημοσίευση κάποιων σχολίων και την ανάρτηση κάποιων άλλων. Δύο επισημάνσεις μόνο θα κάνουμε. Πρώτον, η επιλογή των σχολίων που πρέπει να φανούν είναι εργασία πολύ δύσκολη. Στην επιλογή κανείς δεν μπορεί να πει πως είναι αλάθητος. Έτσι κι εμείς πολλές φορές μπορεί να κάναμε λάθη τόσο στην ανάρτηση όσο και στην απόρριψη κάποιων σχολίων.
Δεύτερον, την τελική ευθύνη για όσα «φαίνονται» σε ένα ιστολόγιο και για την τακτική που ακολουθείται στα σχόλια έχουμε εμείς. Μπορεί κάποιοι να διαφωνούν με πολλά από όσα κάνουμε. Κάθε διαφορετική γνώμη είναι σεβαστή.
Εμείς δηλώνουμε πάντως πως θα συνεχίσουμε την προσπάθεια του ιστολογίου μας, όπως και ότι θα συνεχίσουμε τη δημοσίευση και ανώνυμων σχολίων που θα περνάνε από το δικό μας «έλεγχο».

Κάτι τελευταίο. Όσα γράψαμε δεν αποτελούν απάντηση στο άρθρο του κ. Τελεβάντου αλλά απλώς ξεκαθαρίζουν την τακτική που ακολουθούμε σε αυτό το ιστολόγιο. Ο κ. Τελεβάντος είναι για μας σημαντικός «άτυπος» συνεργάτης μας, τόσο με τα άρθρα του όσο και με τις παρεμβάσεις του στο χώρο των σχολίων για τα οποία θερμά τον ευχαριστούμε.

Οι Διαχειριστές του ιστολογίου

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με την τοποθέτηση του κου Τελεβάντου και των διαχειριστών του ιστολογίου.

Επώνυμος

Ανώνυμος είπε...

Ο Τελεβάντος να μην βλέπει φαντάσματα εκεί που δεν υπάρχουν.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Δηλαδή εσείς βλέπετε φαντάσματα που υπάρχουν;

Πω!πω! Μήπως ο π. Στυλιανός Καρπαθίου μπορεί να σας δώσει κάποια συνταγή;

Nikos είπε...

Αγαπητό ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ σύμφωνα με το κείμενο που δημοσιεύετε δέν είστε και εσείς ανώνυμος; Καταλάβατε οτι κατηγορεί ενα blog οτι δημοσιεύει κείμενα με το όνομα του blog; Το ίδιο δέν κάνετε και εσείς και όλοι όσοι διαθέτουν blog; Διαβάσατε προσεκτικά το κείμενο πρίν το αναρτήσετε;

thriskeftika είπε...

Αγαπητέ Νίκο,
η δημοσίευση ενός κειμένου δεν σημαίνει και την πλήρη αποδοχή των απόψεων του συγγραφέα του κειμένου από εμάς.
Η άποψη του κ. Τελεβάντου είναι σεβαστή, ακόμη κι αν διαφωνούμε σε μερικά σημεία.

Nikos είπε...

Αγαπητο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ είναι ευγενικό από μέρους σας που δεχθήκατε την παρατήρησί μου. Ας ξαναδοκιμάσω : Γράφετε πως ο κ.Τελεβάντος είναι άτυπος συνεργάτης. Στο κείμενό του δεν θέτει σε αμφιβολία τον τρόπο λειτουργίας του blog σας; Παρότι συνεργάτης; Βλέπετε κάποια λογική σ`αυτή την άποψη;

thriskeftika είπε...

Ονομάσαμε τον κ. Τελεβάντο "άτυπο" συνεργάτη μας επειδή έχει την καλοσύνη να μας αποστέλει πολλά άρθρα του προς δημοσίευση. Ούτε τοπικά βρισκόμαστε κοντά του, ούτε στενή σχέση έχουμε μαζί του. Διαγνώσαμε όμως από το περιεχόμενο των άρθρων του ότι έχουμε πολλές κοινές θεολογικές θέσεις και κοινή αντίληψη πολλών εκκλησιαστικών πραγμάτων. Όλα αυτά δεν απαγορεύουν ούτε σε μας ούτε ασφαλώς σε εκείνον να "διαφωνούμε" κάποτε. Είμαστε ελεύθεροι άνρθωποι.
Η δημοσιεύση του άρθρου αυτού, όπως και κάθε άρθρου οποιουδήποτε δεν σημαίνει πλήρη ταύτισή μας με τις απόψεις του αρθρογράφου. Μπορεί στο συγκεκριμένο θέμα (που πάντως δεν είναι το σημαντικότερο από όσα απασχολούν το ιστολόγιό μας) να έχουμε κάπως διαφορετική άποψη. Που είναι το κακό; Πάντως νομίζουμε ότι υπερβάλλετε γράφοντας ότι ο κ. Τελεβάντος με το "κείμενό του θέτει σε αμφιβολία τον τρόπο λειτουργίας του blog μας". Δεν είναι έτσι; Αν δεν είχε εμπιστοσύνη σε μας και στον τρόπο λειτουργίας του ιστολογίου, θα έστελνε άρθρα του προς δημοσίευση σε αυτό;

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Του φυσάς και δεν κρυώνει από ότι βλέπω Νίκο μου.

Ετσι όμως είναι αγαπητέ μου.

Δεν επιτρέπεται κάποιοι να βλαστημούν το Αγιο Πνεύμα και να "αναμυρώνονται" και όντας ΕΚΤΟΣ Εκκλησίας να παριστάνουν τους τιμητές των άλλων

Nikos είπε...

Αγαπητέ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ εσείς καταλαβαίνετε κάτι από την απάντηση του κυρίου; Υπάρχει μεγαλύτερη ύβρις από αυτη που περιέχεται στην απάντηση. Είπατε πως δεν δημοσιεύετε υβριστικά σχόλια. Γιατί η παράβαση; Επειδή είναι επώνυμο; Δηλ. επιτρέπονται οι επώνυμες ύβρεις; Εσείς σαν Θεολόγος δεν καταλαβαίνετε το μέγεθος της ύβρεως; Δυσκολεύομαι να σας παρακολουθήσω.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ.Τελεβάντο ξεχνάτε μια θετική παράμετρο της ανωνυμίας, την αντιπαράθεση μέσω μόνο των επιχειρημάτων χωρίς χαρακτηρισμούς, προσωπικές αντεγκλίσεις πολλές φορές δε μηνυτήριες αναφορές και αγωγές οι οποίες διασύρουν κυριολεκτικώς την χριστιανική μας ταυτότητα.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)