8/1/10

Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Διάλογοι με αιρετικούς; (και σε ρουμανική μετάφραση)

πηγή: Ορθόδοξος Τύπος, 8/1/2010

ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΜΕ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ;
Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου Διονυσίου Τάτση
ΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ. Ὅσοι ἀπομακρύνθηκαν ἀπ᾽ αὐτή εἶναι αἱρετικοί καί προφανῶς δέν μποροῦν νά ἀποτελέσουν "ἐκκλησία". Οἱ Παπικοί καί οἱ Προτεστάντες εἶναι αἱρετικοί καί δέν πρέπει νά μιλᾶμε γιά τίς "ἐκκλησίες" τους και πολύ περισσότερο γιά τήν ἕνωσή τους μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία. Οἱ Οἰκουμενιστές βέβαια ἔχουν διαφορετική ἄποψη. Γι᾽ αὐτό καί μιλοῦν γιά τήν ἕνωση τῶν "ἐκκλησιῶν" καί ἀγωνίζονται με θέρμη νά τήν πετύχουν, ἀδιαφορώντας ἄν ἔρχονται σέ πλήρη ἀντίθεση μέ τούς ἱερούς κανόνες καί τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας.....
Ὁ θεολογικός τους διάλογος εἶναι διάλογος σκοπιμότητας καί ἀμφισβήτησης τῆς μοναδικότητας τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως. Οἱ αἱρετικοί γνωρίζουν πολύ καλά την Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἀπό τήν ὁποία ἔχουν ἀποσχιστεῖ. Ἐν γνώσει τους καί ἀπό ἐγωϊσμό, φιλοδοξία καί φιληδονία ἀπομακρύνθηκαν ἀπ᾽ τήν Ἐκκλησία. Τό γεγονός αὐτό καθιστᾶ τόν ὅποιο διάλογο μαζί τους ἐκ προοιμίου ἄκαρπο. Οἱ αἱρετικοί ἀρνήθηκαν τήν πίστη πού γνώριζαν, γι᾽ αὐτό δέν χρειάζεται διάλογος γιά νά ἐπιστρέψουν. Διαβεβαίωση χρειάζεται ἐκ μέρους τῆς Ἐκκλησίας ὅτι ἄν ἐπιστρέψουν, θά τούς γίνει ὑποδοχή ἐν πλήρῃ ἀγαλλιάσει. Ἄν ἐπιστρέψουν φυσικά ἐν μετανοία, ἐγκαταλείποντας τά αἱρετικά τους φρονήματα.
Διάλογος μέ τούς αἱρετικούς δέν νοεῖται, γιατί ἁπλά ὁ διάλογος στοχεύει στήν εὕρεση τῆς ἀλήθειας, πού κανένας ἀπό τούς διαλεγόμενους δέν κατέχει πλήρως, ἐνῶ ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κατέχει τήν ἀλήθεια καί δέν τήν ἀναζητεῖ. Οἱ αἱρετικοί ἀρνοῦνται την ἀλήθεια κι ἐπιλέγουν τό ψεῦδος καί τή διαστρέβλωση τῆς διδασκαλίας τοῦ Χριστοῦ, γιά νά ὑπηρετήσουν τό διάβολο καί τά ὄργανά του.
Εἶναι ἐνδιαφέρουσα καί σήμερα ἡ ἐπισήμανση τοῦ ἀείμνηστου ἀρχιμανδρίτη π. Χαράλαμπου Βασιλόπουλου σχετική μέ τή σκοπιμότητα τῶν διαλόγων, πού διεξάγουν οἱ Οἰκουμενιστές μέ τους ἑτερόδοξους, τήν ὁποία μεταφέρω ἐδῶ ἀπό τό διαφωτιστικό του βιβλίο "Ὁ Οἰκουμενισμός χωρίς μάσκα" (Β´ ἔκδοση 1995).
"Οἱ Πατέρες δέν συζητοῦσαν καθόλου μέ τούς αἱρετικούς. Δεν κοίταζαν εὐγένειες καί φιλοφρονήσεις. Ὁμολογοῦσαν τήν Ἀλήθεια. Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία τῆς περιόδου τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων δέν ἄνοιξε διάλογο μέ τίς "ἐκκλησίες" τῶν αἱρετικῶν. Δέν κήρυξε τόν ἑαυτό της ὀργανικό μέλος μιᾶς Κοινωνίας, πού θά τήν ἕνωνε μέ τούς Εὐνομιανούς, τούς Ἀνομοίους, τούς Ἀρειανούς, τούς Ἀπολλιναριστάς καί τούς Σαβελλιανούς. Ἀντιθέτως ὁ πρῶτος Κανών τῆς Δευτέρας Οἰκουμενικῆς Συνόδου δέν καλεῖ σέ ὀργανική ἕνωσι μέ τούς αἱρετικούς, ἀλλά τούς ἀναθεματίζει.
"Δέν ὑπάρχει, λοιπόν, διάλογος μέ αἱρετικούς, πού ἐξακολουθοῦν νά μένουν στήν πλάνη. Δέν μίλησαν οἱ Πατέρες μέ τους αἱρετικούς σάν ἴσοι πρός ἴσους. Δέν ἔκαναν διάλογο “ἐπί ἴσοις ὅροις”, ὅπως θέλουν σήμερον οἱ Ἑνωτικοί. Ἀνέτρεψαν τούς ἰσχυρισμούς τους καί ὅταν ἐκεῖνοι ἔμειναν ἀμετακίνητοι στήν πλάνη, οἱ θεοφόροι Πατέρες τούς ἀπέκοψαν, τούς καθαίρεσαν καί τους ἀναθεμάτισαν. Τούς ἀπεμάκρυναν ἀπό τό Σῶμα τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας, σάν “συναγωγήν τοῦ Σατανᾶ” (σελ. 114–115)".
______________________________________
Protoprezbiterul Dionisios Tatsis:
DIALOGURI CU ERETICII?

Sursa: Ορθόδοξος Τύπος, 8 ianuarie 2010
Una este Biserica lui Hristos. Toţi cei care se îndepărtează de ea sunt eretici şi evident nu pot să constituie „biserică”. Catolicii şi protestanţii sunt eretici şi nu se cuvine să vorbim despre „bisericile” lor şi mai ales despre unirea lor cu Biserica Ortodoxă. Desigur, ecumeniştii au un punct de vedere diferit. De aceea şi vorbesc despre unirea „bisericilor” şi se luptă cu entuziasm pentru a reuşi, fiind indiferenţi dacă astfel vin în totală contradicţie cu Sfintele Canoane şi cu învăţătura Bisericii. Dialogul lor teologic este dialogul oportunismului şi al contestării unicităţii credinţei ortodoxe. Ereticii cunosc foarte bine Biserica Ortodoxă de care s-au rupt. Cu bună ştiinţă şi din egoism, din iubire de slavă şi pentru iubirea de plăceri s-au îndepărtat de Biserică. Acest fapt face orice dialog cu ei din start neroditor. Ereticii au respins credinţa pe care au cunoscut-o, de aceea nu este necesar un dialog pentru întoarcerea lor. Este nevoie doar de o asigurare din partea Bisericii că, dacă se întorc, vor fi primiţi cu deplină bucurie; fireşte, dacă se întorc întru pocăinţă, părăsind cugetările lor eretice.
Un dialog cu ereticii nu are niciun sens, deoarece dialogul are ca scop (declarat) aflarea adevărului, pe care nimeni din cei implicaţi în dialog nu-l deţine cu desăvârşire, pe când Biserica Ortodoxă deţine Adevărul şi nu-L caută. Ereticii refuză adevărul şi aleg minciuna şi distorsionarea învăţăturii lui Hristos, pentru a sluji diavolului şi uneltelor lui.
Şi astăzi este actuală semnalarea pururea pomenitului părinte arhimandrit Haralambie Vasilopoulos referitoare la oportunismul dialogurilor între ecumenişti şi eterodocşi, pe care o citez aici din relevanta lui carte „Ecumenismul fără mască” (ediţia a II – a, 1995).
„Părinţii nu discutau deloc cu ereticii. Nu se uitau la politeţuri şi amabilităţi. Mărturiseau Adevărul. Biserica Ortodoxă din perioada Sinoadelor Ecumenice nu a deschis niciun dialog cu „bisericile” ereticilor. Nu s-a proclamat pe sine membru organic al unei Societăţi (Consiliu), care să o unească cu eunomienii, cu anomeii, cu arienii, cu apolinarienii şi cu sabelienii. Dimpotrivă, Canonul I al celui de-al II-lea Sinod Ecumenic nu cheamă la o unire organică cu ereticii, ci anatematizează.
Aşadar, nu există dialog cu ereticii, de unde rezultă rămânerea lor în înşelare. Părinţii nu vorbeau cu ereticii ca egali faţă de ei. Nu făceau dialog „în aceeaşi termeni, pe picior de egalitate”, după cum vor astăzi unioniştii. Respingeau argumentele lor şi când aceia rămâneau neclintiţi în rătăcire, Părinţii purtători de Dumnezeu îi tăiau, îi despărţeau, îi cateriseau şi îi anatematizau. Îi îndepărtau de Trupul Sfintei Biserici, ca pe o „sinagogă a satanei” (pp. 114-115)”.

(tradus din limba greacă de ierom. Fotie)

16 σχόλια:

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ είπε...

Θα θέλαμε μια υπεύθυνη απάντηση, εκ μέρους των "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ":

Θεωρείτε ως "οικουμενιστικά" στα ιστολόγια των θεολόγων κ.κ Ανδριόπουλου (Ιδιωτική Οδός), Ανδρεόπουλου (Θεολογικός Σύνδεσμος Λάρισας) και την ιστοσελίδα του κ. Παπαχρήστου (amen);

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ

thriskeftika είπε...

"Σύ είπας"

Haris Andreopoulos είπε...

"sed vae vobis Pharisaeis..."

Ανώνυμος είπε...

τι ειναι αυτα που γραφει ο Ανδρεοπουλος; Τι σημαίνουν;

Ανώνυμος είπε...

Ο Ανδρεόπουλος λέγει ελληνιστί
"Ουαί υμίν Φαρισαίοι..."

Γιατί προτιμά την λατινικήν;

Ανώνυμος είπε...

Έχουν κάποια σχέση οι ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ με τον Ανδρεόπουλο;

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ είπε...

Σχέσιν μετά του κ. Χάρη Ανδρεοπούλου έχομεν εξ αποστάσεως (αυτός στη Λάρισα, εμείς πολύ μακρύτερα) πνευματικήν, ως ορθόδοξοι χριστιανοί και θεολόγοι, συμφωνώντας με τις κατά καιρούς κατατιθέμενες επωνύμως θεολογικές και εκκλησιολογικές θέσεις του.

Αλήθεια, όμως, ο πολύ ...περίεργος κύριος "ανώνυμος" με την Ορθοδοξία - και ευρύτερα με τον Χριστιανισμό, έχει σχέσιν τινά, και αν ναί, μπορεί να μας το αποδείξει;

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ

Ανώνυμος είπε...

Μα καλά, ακόμη δεν καταλάβατε ποιος είναι ο (ο ενικός γιατί είναι ένας και γνωστός μάλιστα, μόνο που τελευταία δεν έχει καθόλου πελατεία, δυστυχώς γι' αυτόν) "Ορθόδοξοι Θεολόγοι" ;

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Το θέμα της ανωνυμίας στις ιστοσελίδες ("οι κουκουλοφόροι του διαδίχτυου" όπως εύστοχα τους ονομάζει ο κ. Κυπριανός Χριστοδουλίδης) πρέπει να απασχολήσει τους ιδιοκτήτες των ιστολογίων.

Τώρα ποιοι είναι αυτοί οι ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ και ποιος ειναι ο ανώνυμος; Μήπως είναι το ίδιο πρόσωπο που κάνει υποθετικό διάλογο; Μήπως είναι φίλοι του κ. Ανδρεόπουλου; Μήπως είναι εχθροί του; Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα.

Αν εβαζαν το όνομα τους θα ξέραμε πού το πάνε.

Αυτή η μομφή για "πελατεία" που εκφράζει ο ανώνυμος σε ποιον κολλά;

Επανέρχομαι να ξανακάνω την ίδια πρόταση.

Τα σχόλια στα ιστολόγια τουλάχιστον στα θρησκευτικά ιστολόγια πρέπει να είναι επώνυμα.

Αν υπάρχει σε ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ σχολιογάφος που θέλει να είναι ανώνυμος πρέπει να διαλέξει ΕΝΑ μόνον ψευδώυνυμο και να υπογράφει με αυτό πάντοτε τα σχόλια του.

Σε κάθε περίπτωση ο ιδιοκτήτης του ιστολογίου πρέπει να ξέρει με ποιον συνεργάζεται.

thriskeftika είπε...

κ. Τελεβάντο,
η άποψή σας είναι σεβαστή αλλά δεν συμφωνούμε.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Σέβομαι την απόφασή σας.

Αλλωστε το ιστολόγιο σας ανήκει.

Βοηθείστε με όμως να αντιληφθώ τι γίνεται:

Η δική σας αίσθηση είναι ότι οι ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ είναι φίλοι ή αντίπαλοι του κ. Ανδρεόπουλου;

Εγινε ρητορική ερώτηση για να δοθεί η "δέουσα" απάντηση ή τι άλλο συμβαίνει;

Εσείς δεν φοβάστε ότι με την ανωνυμία δίνετε τη δυνατότητα σε ανθρώπους να ενεργούν όπως τους κουκκολοφόρους;

thriskeftika είπε...

Για τους ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣ δεν γνωρίζουμε.

Για την ανωνυμία στους σχολιαστές πιστεύουμε πως πίσω από κάθε Ανώνυμο υπάρχει ένα υπαρκτό πρόσωπο (κάποιος πληκτρολογεί ένα κείμενο με κάποια άποψη)
Αν κάποια σχόλια μοιάζουν με "κουκουλοφόρων" τότε μπορούμε να μην τα αναρτήσουμε. Αλλά η τελική απόφαση για την ανάρτηση ή όχι ενός σχολίου ανήκει σε μας (και, πιστέψτε μας, η επιλογή των σχολίων που θα φανούν τελικά δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά).
Σημειώνουμε πάντως πως πολλά σχόλια Ανωνύμων περιέχουν πολύ σημαντικές θέσεις και απόψεις. Και για τούτο δεν πρέπει να καταδικάζεται η δυνατότητα σχολιασμού από Ανώνυμους.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον ιστολόγο "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ", ο κατεχόμενος απο βαθύτατη καχυποψία κ.Τελεβάντος θα του το διαλύσει το ιστολόγιο έτσι και γίνει πιστευτός.

Ας φτιάξει δικό του, και εκεί ας εφαρμόσει τις καχύποπτες και "φαεινές" ιδέες του, να δούμε πόσο απήχηση θα έχει.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Καλή ιδέα Θανάση. Για να δούμε πώς μπαίνει σε εφαρμογή;

Ανώνυμος είπε...

Δεν με λένε Θανάση, κ.Θανασόπληκτε!

Ανώνυμος είπε...

Πες τα Χρυσόστομε 9:47 μ.μ. πες τα.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)