Θρησκευτικά με Χατζιδάκι...
Μια νέα προσέγγιση στη διδασκαλία του μαθήματος από τον Σεπτέμβρη για τη Γ' Λυκείου
Μια νέα προσέγγιση στη διδασκαλία του μαθήματος από τον Σεπτέμβρη για τη Γ' Λυκείου
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ
Ποιος είπε ότι η εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων προβλέπει μόνο ανάγνωση των σχετικών κειμένων με τους στόχους και το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος που ετοίμασαν οι αρμόδιες επιτροπές. Μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την εισαγωγή των νέων αναλυτικών είναι η προώθηση νέωνπροσεγγίσεων στη διδακτική μεθοδολογία και φυσικά για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο επιβάλλεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.....
Μια εντελώς ολοκαίνουργια διδακτική προσέγγιση θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στη Γ' Λυκείου. Αποφασίστηκε μάλιστα ότι η αρχή θα γίνει με το κατ' άλλα ευαίσθητο μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο από την προσεχή σχολική χρονιά υπόσχεται να κερδίσει το ενδιαφέρον των μαθητών αφού αλλάζει, εμπλουτίζεται και επιφυλάσσει εκπλήξεις.
Θεολόγοι καθηγητές που πέρασαν, ήδη, από επιμορφωτικά σεμινάρια δηλώνουν ενθουσιασμένοι για το έργο που θ' αναλάβουν: Να διδάξουν, δηλαδή, σειρά μαθημάτων στα Θρησκευτικά εναρμονισμένα με τη θεματική ενότητα «Περιβάλλον και Τεχνολογία». Πολλοί πιθανόν να διερωτηθείτε τι σχέση έχουν το ένα με το άλλο. Απόλυτη, όπως τονίζει ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Σταύρος Φωτίου, ο οποίος ανέλαβε την επιμόρφωση των καθηγητών. Ο ίδιος μάς προτρέπει να μελετήσουμε το παράδειγμα του Κατακλυσμού και της Κιβωτού του Νώε. «Ο Νώε, του οποίου το όνομα στα εβραϊκά σημαίνει "ανακούφιση", ήταν ο πρώτος τεχνολόγος», προσθέτει ο κ. Φωτίου και υποδεικνύει πως η τεχνολογία είναι ένα δώρο του Θεού για να επιβιώσει ο άνθρωπος, αρκεί βεβαίως να την αξιοποιεί σωστά.
Ο πανεπιστημιακός δάσκαλος αναφέρει επίσης ότι στο πλαίσιο του μαθήματος ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να χρησιμοποιεί και άλλα μέσα εκτός από το βιβλίο των Θρησκευτικών. Σημειώνει ενδεικτικά ότι μπορεί να βάλει στους μαθητές να ακούσουν το τραγούδι «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης» σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Νίκου Γκάτσου, που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα πιο οικολογικά τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ, ή ακόμα το τραγούδι του Ορφέα Περίδη «Ο Ρομπέν των καμένων δασών» ή το παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ «Ο εγωιστής γίγαντας». Μια ιστορία που μαθαίνει σε μικρούς και μεγάλους τι αξία έχει να αποκτήσει ο άνθρωπος όλα τα αγαθά του Θεού, αν δεν έχει δίπλα του ανθρώπους να τα χαρεί μαζί τους.
>>ο νωε
•«Ο Θεός δεν αποφάσισε να πνίξει τον κόσμο επειδή οι άνθρωποι ήταν αμαρτωλοί», υπογραμμίζει ο κ. Φωτίου και εξηγεί: «Ο Κατακλυσμός ήταν μια αντίδραση της φύσης ως συνέπεια της χρήσης του περιβάλλοντος από τον άνθρωπο, ενώ η κιβωτός ήταν η τεχνολογία που προσέφερε ο Θεός για να τον βοηθήσει».
Η ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Τα σεμινάρια επιμόρφωσης των Θεολόγων-καθηγητών διοργανώθηκαν από το γραφείο της Επιτροπής Διαμόρφωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΕΔΑΟ) για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα των Θρησκευτικών στη Γ' Λυκείου. Σε πρώτο στάδιο επιμορφώθηκαν για τη διδασκαλία σειράς μαθημάτων στα Θρησκευτικά εναρμονισμένα με τη θεματική ενότητα «Περιβάλλον και Τεχνολογία». Στόχος, η προώθηση νέων προσεγγίσεων στη διδακτική μεθοδολογία, ώστε να συνάδουν με τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας με έμφαση στον διαθεματικό χαρακτήρα των μαθημάτων προκειμένου αυτός να συνάδει με τη διδασκαλία και άλλων μαθημάτων το αντικείμενο των οποίων μπορεί να έχει σχέση με το θέμα.
Στόχος της ΕΔΑΠ είναι όπως σε μεταγενέστερο στάδιο όλα τα μαθήματα κοινού κορμού του Λυκείου διδάσκονται κάτω από καθορισμένες θεματικές ενότητες, οι οποίες θα οριστούν στην πορεία. Η πρώτη θεματική είναι το «Περιβάλλον και Τεχνολογία», που θα εφαρμοστεί τον Σεπτέμβριο στο μάθημα των Θρησκευτικών της Γ' Λυκείου. Υπολογίζεται μάλιστα ότι τη συγκεκριμένη σειρά μαθημάτων θα παρακολουθήσουν και καθηγητές άλλων ειδικοτήτων.
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ BLOG "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ"
Να σημειωθεί ότι παρόμοιες νεωτεριστικές προσεγγίσεις σημαντικών πτυχών της πνευματικής ζωής γίνονται και στο βιβλίο "Θέματα Χριστιανικής Ηθικής" (συγγραφείς: Μάριος Μπέγζος και Αθανάσιος Παπαθανασίου) που διδάσκονται οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου στην Ελλάδα. Για παράδειγμα η 6η ενότητα που αναφέρεται στους "δια Χριστόν σαλούς" αγίους έχει για εισαγωγικό κείμενο τους στίχους ενός τραγουδιού του Παύλου Σιδηρόπουλου. Παραθέτουμε τους στίχους και ακολούθως την εκτέλεση του τραγουδιού για να θαυμάσετε τη σχέση του άσματος με την αγιασμένη ζωή των διά Χριστόν σαλών Αγίων, όπως την αντελήφθη ο συγγραφέας της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας Αθανάσιος Παπαθανασίου!
Εν κατακλείδι
Και τώρα φίλοι μου είν' αργά
μια καληνύχτα στη μαμά
και λίγη στάχτη στα μαλλιά
καιρός να πούμε αντίο
Σκεπάσαμε όλους τους νεκρούς
με αρρωστιάρικους ψαλμούς
κλόουν με σοβαρούς σκοπούς
γυμνοί μέσα στο κρύο
Κατά τ' άλλα εσείς
που 'σαστε υγιείς και αξιοπρεπείς
βοηθήστε μας και λίγο
δώστε μας πνοή, στέγη και τροφή
μια ιδέα στεγανή
που να μη μπάζει κρύο
(οι παρακάτω στίχοι αποτελούν τη συνέχεια του τραγουδιού αλλά δεν παρατίθενται στο σχολικό βιβλίο)
Πουλάμε σώμα και ψυχή
δώστε μας λίγη προσοχή
στα υπόγεια μαύροι ποντικοί
λουφάζουνε δύο δύο
Παίρνουμε σβάρνα τους γιατρούς
αδύνατοι μπροστά στους δυνατούς
και συναντάμε ξέμπαρκους θεούς
που χάσανε το πλοίο
Κατά τ' άλλα εσείς
που 'σαστε υγιείς και αξιοπρεπείς
βοηθήστε μας και λίγο
δώστε μας πνοή στέγη και τροφή
μια ιδέα στεγανή
που να μη μπάζει κρύο
Ποιος είπε ότι η εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων προβλέπει μόνο ανάγνωση των σχετικών κειμένων με τους στόχους και το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος που ετοίμασαν οι αρμόδιες επιτροπές. Μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την εισαγωγή των νέων αναλυτικών είναι η προώθηση νέωνπροσεγγίσεων στη διδακτική μεθοδολογία και φυσικά για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο επιβάλλεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.....
Μια εντελώς ολοκαίνουργια διδακτική προσέγγιση θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στη Γ' Λυκείου. Αποφασίστηκε μάλιστα ότι η αρχή θα γίνει με το κατ' άλλα ευαίσθητο μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο από την προσεχή σχολική χρονιά υπόσχεται να κερδίσει το ενδιαφέρον των μαθητών αφού αλλάζει, εμπλουτίζεται και επιφυλάσσει εκπλήξεις.
Θεολόγοι καθηγητές που πέρασαν, ήδη, από επιμορφωτικά σεμινάρια δηλώνουν ενθουσιασμένοι για το έργο που θ' αναλάβουν: Να διδάξουν, δηλαδή, σειρά μαθημάτων στα Θρησκευτικά εναρμονισμένα με τη θεματική ενότητα «Περιβάλλον και Τεχνολογία». Πολλοί πιθανόν να διερωτηθείτε τι σχέση έχουν το ένα με το άλλο. Απόλυτη, όπως τονίζει ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου, Σταύρος Φωτίου, ο οποίος ανέλαβε την επιμόρφωση των καθηγητών. Ο ίδιος μάς προτρέπει να μελετήσουμε το παράδειγμα του Κατακλυσμού και της Κιβωτού του Νώε. «Ο Νώε, του οποίου το όνομα στα εβραϊκά σημαίνει "ανακούφιση", ήταν ο πρώτος τεχνολόγος», προσθέτει ο κ. Φωτίου και υποδεικνύει πως η τεχνολογία είναι ένα δώρο του Θεού για να επιβιώσει ο άνθρωπος, αρκεί βεβαίως να την αξιοποιεί σωστά.
Ο πανεπιστημιακός δάσκαλος αναφέρει επίσης ότι στο πλαίσιο του μαθήματος ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να χρησιμοποιεί και άλλα μέσα εκτός από το βιβλίο των Θρησκευτικών. Σημειώνει ενδεικτικά ότι μπορεί να βάλει στους μαθητές να ακούσουν το τραγούδι «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης» σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Νίκου Γκάτσου, που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα πιο οικολογικά τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ, ή ακόμα το τραγούδι του Ορφέα Περίδη «Ο Ρομπέν των καμένων δασών» ή το παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ «Ο εγωιστής γίγαντας». Μια ιστορία που μαθαίνει σε μικρούς και μεγάλους τι αξία έχει να αποκτήσει ο άνθρωπος όλα τα αγαθά του Θεού, αν δεν έχει δίπλα του ανθρώπους να τα χαρεί μαζί τους.
>>ο νωε
•«Ο Θεός δεν αποφάσισε να πνίξει τον κόσμο επειδή οι άνθρωποι ήταν αμαρτωλοί», υπογραμμίζει ο κ. Φωτίου και εξηγεί: «Ο Κατακλυσμός ήταν μια αντίδραση της φύσης ως συνέπεια της χρήσης του περιβάλλοντος από τον άνθρωπο, ενώ η κιβωτός ήταν η τεχνολογία που προσέφερε ο Θεός για να τον βοηθήσει».
Η ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Τα σεμινάρια επιμόρφωσης των Θεολόγων-καθηγητών διοργανώθηκαν από το γραφείο της Επιτροπής Διαμόρφωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΕΔΑΟ) για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα των Θρησκευτικών στη Γ' Λυκείου. Σε πρώτο στάδιο επιμορφώθηκαν για τη διδασκαλία σειράς μαθημάτων στα Θρησκευτικά εναρμονισμένα με τη θεματική ενότητα «Περιβάλλον και Τεχνολογία». Στόχος, η προώθηση νέων προσεγγίσεων στη διδακτική μεθοδολογία, ώστε να συνάδουν με τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας με έμφαση στον διαθεματικό χαρακτήρα των μαθημάτων προκειμένου αυτός να συνάδει με τη διδασκαλία και άλλων μαθημάτων το αντικείμενο των οποίων μπορεί να έχει σχέση με το θέμα.
Στόχος της ΕΔΑΠ είναι όπως σε μεταγενέστερο στάδιο όλα τα μαθήματα κοινού κορμού του Λυκείου διδάσκονται κάτω από καθορισμένες θεματικές ενότητες, οι οποίες θα οριστούν στην πορεία. Η πρώτη θεματική είναι το «Περιβάλλον και Τεχνολογία», που θα εφαρμοστεί τον Σεπτέμβριο στο μάθημα των Θρησκευτικών της Γ' Λυκείου. Υπολογίζεται μάλιστα ότι τη συγκεκριμένη σειρά μαθημάτων θα παρακολουθήσουν και καθηγητές άλλων ειδικοτήτων.
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ BLOG "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ"
Να σημειωθεί ότι παρόμοιες νεωτεριστικές προσεγγίσεις σημαντικών πτυχών της πνευματικής ζωής γίνονται και στο βιβλίο "Θέματα Χριστιανικής Ηθικής" (συγγραφείς: Μάριος Μπέγζος και Αθανάσιος Παπαθανασίου) που διδάσκονται οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου στην Ελλάδα. Για παράδειγμα η 6η ενότητα που αναφέρεται στους "δια Χριστόν σαλούς" αγίους έχει για εισαγωγικό κείμενο τους στίχους ενός τραγουδιού του Παύλου Σιδηρόπουλου. Παραθέτουμε τους στίχους και ακολούθως την εκτέλεση του τραγουδιού για να θαυμάσετε τη σχέση του άσματος με την αγιασμένη ζωή των διά Χριστόν σαλών Αγίων, όπως την αντελήφθη ο συγγραφέας της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας Αθανάσιος Παπαθανασίου!
Εν κατακλείδι
Και τώρα φίλοι μου είν' αργά
μια καληνύχτα στη μαμά
και λίγη στάχτη στα μαλλιά
καιρός να πούμε αντίο
Σκεπάσαμε όλους τους νεκρούς
με αρρωστιάρικους ψαλμούς
κλόουν με σοβαρούς σκοπούς
γυμνοί μέσα στο κρύο
Κατά τ' άλλα εσείς
που 'σαστε υγιείς και αξιοπρεπείς
βοηθήστε μας και λίγο
δώστε μας πνοή, στέγη και τροφή
μια ιδέα στεγανή
που να μη μπάζει κρύο
(οι παρακάτω στίχοι αποτελούν τη συνέχεια του τραγουδιού αλλά δεν παρατίθενται στο σχολικό βιβλίο)
Πουλάμε σώμα και ψυχή
δώστε μας λίγη προσοχή
στα υπόγεια μαύροι ποντικοί
λουφάζουνε δύο δύο
Παίρνουμε σβάρνα τους γιατρούς
αδύνατοι μπροστά στους δυνατούς
και συναντάμε ξέμπαρκους θεούς
που χάσανε το πλοίο
Κατά τ' άλλα εσείς
που 'σαστε υγιείς και αξιοπρεπείς
βοηθήστε μας και λίγο
δώστε μας πνοή στέγη και τροφή
μια ιδέα στεγανή
που να μη μπάζει κρύο
2 σχόλια:
Καλά δεν είδατε τι γρα΄φει ο ακατανόμαστος της Ιδιωτικης Οδου για τους τέτοιους και το μάθημα των Θρησκευτικών;
ΑΙΣΧΟΣ!!!
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να απαντούμε σε κάθε κείμενο των κουλτουριάρηδων οικουμενιστών.
Επισημαίνουμε πάντως ότι η "θεολογία" τους πόρρω απέχει από την αυθεντική Ορθόδοξη Θεολογία των Αγίων Πατέρων. Ποια σχέση μπορεί να έχει ο εμπειρικός αγιοπνευματικός λόγος των Πατέρων με την ψευτοκουλτουριάρικη αριστερίστικη τέχνη κοσμικών καλλιτεχνών;
Δημοσίευση σχολίου