πηγή: Μακεδονία, 27/10/2010
“Τα θρησκευτικά δεν πρέπει να καταργηθούν”
Επιστολή του κοσμήτορα της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ Μιχαήλ Τρίτου προς το υπουργείο Παιδείας
Της Στελίνας Μαργαριτίδου
"Το μάθημα των θρησκευτικών όχι μόνο δεν θα πρέπει να καταργηθεί αλλά θα πρέπει να ενισχυθεί, κυρίως στο λύκειο. Πρόκειται για μάθημα ανθρωπιστικό, το οποίο, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου το 95% και πλέον των πολιτών είναι ορθόδοξοι χριστιανοί, έχει ομολογιακό χαρακτήρα", τονίζει σε επιστολή του προς το υπουργείο Παιδείας ο κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ Μιχαήλ Τρίτος.
"Σε μια εποχή ανακατατάξεων και συγχύσεως ιδεών, όπου η βία έγινε σημαία, η εγκληματικότητα απλώνεται παντού και ο άνθρωπος εγκλωβίζεται σε απάνθρωπα πλαίσια, η νέα ελληνική γενιά έχει απόλυτη ανάγκη από το ηθοπλαστικό μάθημα των θρησκευτικών......
Όπως το μάθημα της φυσικής αγωγής είναι υποχρεωτικό γιατί αναφέρεται στη σωματική ευεξία, κατά παρόμοιο τρόπο και το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να είναι υποχρεωτικό γιατί αναφέρεται στην καλλιέργεια της ψυχής, η οποία, κατά τον γερμανό φιλόσοφο Johannes Hessen, είναι η ψυχή του πολιτισμού", τονίζει στην επιστολή του ο Μιχαήλ Τρίτος.
Την αντίθεσή του, όπως είναι γνωστό, στη ρύθμιση για την προαιρετική απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα έχει επανειλημμένα εκφράσει ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, λέγοντας ότι “το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να μείνει υποχρεωτικό και ακέραιο μέσα στο πρόγραμμα της διδασκαλίας και της μορφώσεως των Ελληνοπαίδων, όπως το καθορίζει και το σύνταγμά μας και κανείς δεν μπορεί να το αγνοήσει”.
Αυτό που σήμερα ισχύει είναι ότι "το μάθημα των θρησκευτικών διδάσκεται σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, σύμφωνα με τα επίσημα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα που έχουν καθοριστεί από το υπουργείο Παιδείας. Αν για λόγους συνείδησης οι μαθητές δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μάθημα, δεν είναι αναγκαία η αιτιολόγηση της άρνησης στην υπεύθυνη δήλωση που απαιτείται”.
Τα παραπάνω φυσικά ισχύουν για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όχι για την πρωτοβάθμια. Πολλοί υποστηρίζουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μία περίπτωση προσπάθειας έξωσης του Χριστού από τη ζωή μας και τα σχολεία μας, ωστόσο πιθανόν η απάντηση να έχει περισσότερες από μία διαστάσεις.
Ο καθηγητής Θεολογίας Γιώργος Παπαβασιλείου, με μεγάλη εμπειρία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκτιμά ότι "το μάθημα των θρησκευτικών απαξιώνεται, τουλάχιστον στο λύκειο". Προσθέτει ωστόσο ότι "η απαξίωση αυτή δεν αρχίζει με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο αλλά έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό".
Ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας των θρησκευτικώνΣε μια εποχή που όλα αμφισβητούντα, σε μια περίοδο που όλα καταρρέουν, σε μια ηλικία, την εφηβική, που ο νέος αναζητά καταφύγιο και στήριγμα, το μάθημα των θρησκευτικών θέτει προβληματισμούς αλλά και απαντά σε υπαρξιακά ερωτήματα και ανησυχίες.
"Ο θρησκειολογικός χαρακτήρας του μαθήματος δίνεται στη Β΄ λυκείου. Αναμφίβολα, ο τρόπος διδασκαλίας των θρησκευτικών θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Δεν πρόκειται για στείρα μεταφορά γνώσεων αλλά για βιωματικό μάθημα. Γι' αυτό και ο καθηγητής των θρησκευτικών, ο θεολόγος, μεταφέρει μήνυμα ζωής στους νέους. Μεταφέρει μήνυμα υπέρβασης και ανθρωπισμού", εκτιμά ο κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ Μιχαήλ Τρίτος.
Παραιτήθηκε η ΔραγώναΝέα παραίτηση υπέβαλε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα στην υπουργό Παιδείας, η οποία και έγινε δεκτή.
Η κ. Διαμαντοπούλου δήλωσε ότι "οι λόγοι παραίτησης της κ. Δραγώνα είναι απολύτως σεβαστοί". Από τη μεριά της, η κ. Δραγώνα ανέφερε ότι η παραίτησή της έγινε για προσωπικούς λόγους.
Η κ. Δραγώνα είχε προκαλέσει για μία ακόμη φορά αντιδράσεις με την πρότασή της για μετατροπή του μαθήματος της ιστορίας στο λύκειο σε προαιρετικό, με τον υφυπουργός Παιδείας Ιωάννης Πανάρετος να δηλώνει ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση το εν λόγω μάθημα να γίνει προαιρετικό.
Τι λέει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ορίζει ακριβώς τους σκοπούς του μαθήματος των θρησκευτικών, οι οποίοι είναι:
1) Να ενημερωθούν οι μαθητές για την υφή του θρησκευτικού φαινομένου.
2) Να γνωρίσουν ιδιαίτερα τον χριστιανισμό και κατεξοχήν την ορθοδοξία, και να τοποθετηθούν υπεύθυνα.
3) Να αξιοποιήσουν την προσφορά του μαθήματος, ώστε να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη του λυτρωτικού μηνύματος του Ευαγγελίου και να καλλιεργήσουν το ήθος και την προσωπικότητά τους, να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο σύγχρονο κοινωνικό προβληματισμό και να βοηθηθούν να πάρουν έμπρακτα θέση".
Στη χώρα μας, επισημαίνουν οι θεολόγοι, το μάθημα των θρησκευτικών (όπως και σε πολλές άλλες σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες) έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Ωστόσο, υπάρχει ήδη έντονος προβληματισμός από τους ίδιους τους καθηγητές θεολογίας για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διδάσκεται και να εξετάζεται το συγκεκριμένο μάθημα, ώστε ο σημερινός μαθητής του λυκείου να συνειδητοποιήσει τη δύναμη του λυτρωτικού μηνύματος του Ευαγγελίου.
Όπως το μάθημα της φυσικής αγωγής είναι υποχρεωτικό γιατί αναφέρεται στη σωματική ευεξία, κατά παρόμοιο τρόπο και το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να είναι υποχρεωτικό γιατί αναφέρεται στην καλλιέργεια της ψυχής, η οποία, κατά τον γερμανό φιλόσοφο Johannes Hessen, είναι η ψυχή του πολιτισμού", τονίζει στην επιστολή του ο Μιχαήλ Τρίτος.
Την αντίθεσή του, όπως είναι γνωστό, στη ρύθμιση για την προαιρετική απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα έχει επανειλημμένα εκφράσει ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, λέγοντας ότι “το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να μείνει υποχρεωτικό και ακέραιο μέσα στο πρόγραμμα της διδασκαλίας και της μορφώσεως των Ελληνοπαίδων, όπως το καθορίζει και το σύνταγμά μας και κανείς δεν μπορεί να το αγνοήσει”.
Αυτό που σήμερα ισχύει είναι ότι "το μάθημα των θρησκευτικών διδάσκεται σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, σύμφωνα με τα επίσημα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα που έχουν καθοριστεί από το υπουργείο Παιδείας. Αν για λόγους συνείδησης οι μαθητές δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το μάθημα, δεν είναι αναγκαία η αιτιολόγηση της άρνησης στην υπεύθυνη δήλωση που απαιτείται”.
Τα παραπάνω φυσικά ισχύουν για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όχι για την πρωτοβάθμια. Πολλοί υποστηρίζουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μία περίπτωση προσπάθειας έξωσης του Χριστού από τη ζωή μας και τα σχολεία μας, ωστόσο πιθανόν η απάντηση να έχει περισσότερες από μία διαστάσεις.
Ο καθηγητής Θεολογίας Γιώργος Παπαβασιλείου, με μεγάλη εμπειρία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκτιμά ότι "το μάθημα των θρησκευτικών απαξιώνεται, τουλάχιστον στο λύκειο". Προσθέτει ωστόσο ότι "η απαξίωση αυτή δεν αρχίζει με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο αλλά έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό".
Ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας των θρησκευτικώνΣε μια εποχή που όλα αμφισβητούντα, σε μια περίοδο που όλα καταρρέουν, σε μια ηλικία, την εφηβική, που ο νέος αναζητά καταφύγιο και στήριγμα, το μάθημα των θρησκευτικών θέτει προβληματισμούς αλλά και απαντά σε υπαρξιακά ερωτήματα και ανησυχίες.
"Ο θρησκειολογικός χαρακτήρας του μαθήματος δίνεται στη Β΄ λυκείου. Αναμφίβολα, ο τρόπος διδασκαλίας των θρησκευτικών θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Δεν πρόκειται για στείρα μεταφορά γνώσεων αλλά για βιωματικό μάθημα. Γι' αυτό και ο καθηγητής των θρησκευτικών, ο θεολόγος, μεταφέρει μήνυμα ζωής στους νέους. Μεταφέρει μήνυμα υπέρβασης και ανθρωπισμού", εκτιμά ο κοσμήτορας της Θεολογικής σχολής του ΑΠΘ Μιχαήλ Τρίτος.
Παραιτήθηκε η ΔραγώναΝέα παραίτηση υπέβαλε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα στην υπουργό Παιδείας, η οποία και έγινε δεκτή.
Η κ. Διαμαντοπούλου δήλωσε ότι "οι λόγοι παραίτησης της κ. Δραγώνα είναι απολύτως σεβαστοί". Από τη μεριά της, η κ. Δραγώνα ανέφερε ότι η παραίτησή της έγινε για προσωπικούς λόγους.
Η κ. Δραγώνα είχε προκαλέσει για μία ακόμη φορά αντιδράσεις με την πρότασή της για μετατροπή του μαθήματος της ιστορίας στο λύκειο σε προαιρετικό, με τον υφυπουργός Παιδείας Ιωάννης Πανάρετος να δηλώνει ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση το εν λόγω μάθημα να γίνει προαιρετικό.
Τι λέει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ορίζει ακριβώς τους σκοπούς του μαθήματος των θρησκευτικών, οι οποίοι είναι:
1) Να ενημερωθούν οι μαθητές για την υφή του θρησκευτικού φαινομένου.
2) Να γνωρίσουν ιδιαίτερα τον χριστιανισμό και κατεξοχήν την ορθοδοξία, και να τοποθετηθούν υπεύθυνα.
3) Να αξιοποιήσουν την προσφορά του μαθήματος, ώστε να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη του λυτρωτικού μηνύματος του Ευαγγελίου και να καλλιεργήσουν το ήθος και την προσωπικότητά τους, να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο σύγχρονο κοινωνικό προβληματισμό και να βοηθηθούν να πάρουν έμπρακτα θέση".
Στη χώρα μας, επισημαίνουν οι θεολόγοι, το μάθημα των θρησκευτικών (όπως και σε πολλές άλλες σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες) έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Ωστόσο, υπάρχει ήδη έντονος προβληματισμός από τους ίδιους τους καθηγητές θεολογίας για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διδάσκεται και να εξετάζεται το συγκεκριμένο μάθημα, ώστε ο σημερινός μαθητής του λυκείου να συνειδητοποιήσει τη δύναμη του λυτρωτικού μηνύματος του Ευαγγελίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου