πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ,25/3/2011
Συνέντευξη στη Χαρά Καλημέρη
Τους βασικούς άξονες του «Νέου Λυκείου» ανακοινώνει, στην «ΗτΣ», η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου. Η Α΄ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας, ενώ οι Β΄ και Γ΄ τάξεις εξειδίκευσης. Θα δημιουργηθούν κατευθύνσεις σπουδών, οι οποίες και θα αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες Σχολών.
Τους βασικούς άξονες του «Νέου Λυκείου» ανακοινώνει, στην «ΗτΣ», η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου. Η Α΄ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας, ενώ οι Β΄ και Γ΄ τάξεις εξειδίκευσης. Θα δημιουργηθούν κατευθύνσεις σπουδών, οι οποίες και θα αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες Σχολών...
Πότε θα παρουσιάσετε το σχέδιό σας για το «Νέο Λύκειο»; Ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονες της νέας δομής Λυκείου;
Πολύ σύντομα. Προχωρούμε από ένα Λύκειο παπαγαλίας και στείρας απομνημόνευσης σε μία πραγματική βαθμίδα εκπαίδευσης που προετοιμάζει αλλά δεν συνδέεται με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Περιορίζονται τα σημερινά μαθήματα (εκ των οποίων οκτώ μονόωρα) και δίδεται η δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν κατευθύνσεις και μαθήματα πάνω στα οποία θα εξειδικευτούν και θα εμβαθύνουν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τους προσωπικούς επαγγελματικούς τους στόχους. Οι μαθητές δραστηριοποιούνται και με ατομικά σχέδια (projects) και ερευνητικές δράσεις μέσα στο κανονικό πρόγραμμα, έτσι ώστε να αναπτύσσεται η πρωτοβουλία, η αυτενέργεια και η αναλυτική και κριτική τους σκέψη. Παράλληλα, λειτουργούν όμιλοι δραστηριοτήτων (π.χ στον πολιτισμό και το περιβάλλον) για τη συλλογική δράση της μαθητικής κοινότητας, ενταγμένοι στην καρδιά του σχολείου και μέσα στο πρόγραμμα. Ξεκινάμε την επομένη σχολική χρόνια με την Α΄ Λυκείου, ώστε κλιμακωτά να επεκταθεί η νέα δομή και στις επόμενες τάξεις. Η Α' Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας και θα λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ η Β' και Γ΄ θα αποτελέσουν τάξεις προοδευτικής εμβάθυνσης και εξειδίκευσης. Οι κατευθύνσεις είναι αρχικά δύο στη Β' Λυκείου, ενώ εξειδικεύονται στη Γ' Λυκείου σε τρεις, που αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες Σχολών: Πολυτεχνικές Μαθηματικο-φυσικές και Ιατρικές, Οικονομικές Πολιτικές Κοινωνιολογικές και Παιδαγωγικές, Νομικές και Φιλοσοφικές. Δημιουργούμε το «Νέο Λύκειο» που δεν συνδέεται με τις εξετάσεις, αλλά προετοιμάζει ως αυτόνομη σχολική βαθμίδα τη μετάβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε πόσα μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, και τι αλλάζει στον τρόπο της αξιολόγησής τους;
Τόσο οι αλλαγές που συντελούνται ήδη στο Λύκειο όσο και αυτές που προετοιμάζονται στα Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά Ιδρύματα προδιαγράφουν την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με δεδομένο ότι οι αλλαγές αυτές είναι εν εξελίξει φέτος, είναι εύλογο το 2012 να είναι κατ΄ εξοχήν η χρονιά τελικής προετοιμασίας του νέου συστήματος που επεξεργαζόμαστε.
Την ίδια ώρα, πάντως, εκδηλώνονται αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις σχολείων. Γιατί πιστεύετε ότι διαφωνούν οι εκπαιδευτικοί; Φοβούνται μήπως χάσουν τη δουλειά τους;
Η αξιοποίηση είναι στις προθέσεις μας, όχι οι απολύσεις. Η κατανομή του εκπαιδευτικού μας δυναμικού θα βελτιωθεί από τη σημερινή εντελώς ανορθολογική διάταξή του στις σχολικές μονάδες, προσφέροντας καλύτερη εκπαίδευση σε κάθε γωνιά της χώρας. Θα λάβουμε υπόψη το Νέο Σχολικό Χάρτη και τα κενά από τις συνταξιοδοτήσεις το 2011. Όσοι αντιδρούν, θεωρώντας το θεσμό των συνενώσεων πρόσφορο έδαφος για εύκολη κριτική και λαϊκισμό, αρνούνται να δουν τις πραγματικές ανάγκες της Παιδείας. Ας πέσουν οι παρωπίδες και τα κομματικά στεγανά. Εκεί όπου η κριτική είναι γόνιμη, υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο περιορισμένων διορθωτικών αλλαγών και προς τις δύο κατευθύνσεις: Να προστεθούν νέες συνενώσεις, ιδρύσεις ή καταργήσεις ή να διορθωθούν οι υπάρχουσες.
Πόσες οργανικές θέσεις καταργούνται; Οι ομοσπονδίες μιλούν για περίπου 4.000. Τι θα γίνει με αυτούς τους εκπαιδευτικούς; Με ποια κριτήρια θα τοποθετηθούν και πού;
Η λεπτομερής αποτύπωση των νέων οργανικών θέσεων για κάθε σχολείο θα ολοκληρωθεί σε σύντομο διάστημα. Οι αλλαγές για τις περισσότερες περιπτώσεις εκτιμώ ότι θα συντελεστούν στην ίδια περιοχή. Οπου υπάρξει ανάγκη μετακινήσεων πρωταρχικό κριτήριο είναι οι εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ θα ληφθούν υπόψη και κοινωνικά κριτήρια.
Με δεδομένο ότι θα αξιοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί των οποίων η οργανική θέση έχει καταργηθεί και επειδή -όπως είπε η υπουργός- δεν μπορεί να συνεχιστεί το καθεστώς πρόσληψης αναπληρωτών, πόσες προβλέπετε να είναι οι προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών για την επόμενη χρονιά;
Στόχος μας είναι κάθε Σεπτέμβριο ο εκπαιδευτικός να περιμένει το μαθητή στην τάξη και όχι το αντίστροφο. Η χώρα μας διαθέτει 190 χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Φέτος χρειαστήκαμε περίπου 15 χιλιάδες αναπληρωτές. Για την επομένη σχολική χρονιά θα είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε προσλήψεις όταν έχουμε όλα τα δεδομένα για τις οργανικές θέσεις και τις συνταξιοδοτήσεις στη διάθεσή μας. Στόχος μας, πάντως, είναι η μείωση όχι η αύξηση των αναπληρωτών και ιδίως των ωρομισθίων.
Ποια θα είναι η στάση του υπουργείου αν συνεχιστούν οι αντιδράσεις;
Θα εξαντλήσουμε τα περιθώρια για να αναπληρωθεί κάθε χαμένη διδακτική ώρα. Σε κάθε περίπτωση, οι αντιδράσεις δεν μας πείθουν για διορθώσεις συνενώσεων, παρά μόνο τα τεκμήρια και τα επιχειρήματα.
Υπάρχει σχέδιο για εφαρμογή «Καλλικράτη» και σε άλλα σχολεία, όπως είναι τα Πειραματικά, τα Αθλητικά, τα Μουσικά, ακόμα και στην τεχνολογική κατεύθυνση, για την οποία ετοιμάζετε αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας;
Οι ειδικές κατηγορίες σχολείων αντιμετωπίζονται, λόγω της ιδιαίτερης αποστολής τους, η καθεμία ξεχωριστά. Για τα Πειραματικά Σχολεία κατατίθεται σχέδιο νόμου στη Βουλή, με στόχο να ξαναβρούν το ρόλο τους ως πρότυπα δημόσια σχολεία αριστείας. Αναφορικά με τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ) -γιατί αθλητικά σχολεία δεν υπήρξαν ποτέ- δρομολογείται ο συνολικός επανασχεδιασμός τους με στόχο την αναβάθμισή τους και την ουσιαστική σύνδεσή τους με τον αγωνιστικό αθλητισμό, όχι με απονομή προνομίων για εξασφάλιση θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βάζουμε την Καλλιτεχνική και Μουσική Εκπαίδευση δυνατά στα Νέα Προγράμματα Σπουδών όλων των σχολείων και αναβαθμίζουμε το ρόλο των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, έτσι ώστε να γίνουν φυτώρια ταλέντων, συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Τμήματα των Ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Στην Τεχνική Εκπαίδευση ο βασικός στόχος είναι η καταξίωση του Επαγγελματικού Σχολείου, ως σχολείου πρώτης επιλογής, ικανού να εξασφαλίσει στον απόφοιτο εξειδίκευση, σταθερή εργασία και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Προχωράμε στο νέο, ποιοτικό και επαρκώς χρηματοδοτούμενο Τεχνικό και Επαγγελματικό Σχολείο, το οποίο θα αποτελέσει μοχλό πράσινης και αειφόρου ανάπτυξης.
Μεταρρυθμίσεις
Χρειαζόμαστε πολιτικούς που δεν σέρνουν τα πόδια τους
Η «επόμενη μέρα» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου φαίνεται πιο απαιτητική. Η κυβέρνηση πρέπει να αγγίξει τον πυρήνα των διαρθρωτικών αλλαγών. Εκδηλώνονται ήδη αντιδράσεις και μάλιστα από συνδικάτα που υπήρξαν κορμός του «ιστορικού» ΠΑΣΟΚ.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές θα έπρεπε να έχουν γίνει χρόνια τώρα, ασχέτως οικονομικής κατάστασης. Ο δυσλειτουργικός, δαιδαλώδης κρατικός μηχανισμός συνδέθηκε με πελατειακές πρακτικές, και με κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις και συνδικάτα στην παραπλανητική θαλπωρή της δημοκρατίας της μεταπολίτευσης. Οι δύσκολες ώρες που περνά η χώρα απαιτούν τόλμη, μεγαθυμία, ενότητα και αποφασιστικότητα. Οι αλλαγές είναι θεμιτό να θίξουν κατεστημένα και συμφέροντα ακόμα και αυτού του «ιστορικού» ΠΑΣΟΚ, αρκεί να προασπίσουν ευρύτερα κοινωνικά δικαιώματα και αγαθά, και κυρίως να φέρουν την επιβίωση της χώρας και την ανάταξη της οικονομίας.
Το μέγεθος της κρίσης δείχνει το δραματικά επείγον των περιστάσεων...
Ένα «παλιό» πολιτικό προσωπικό, το οποίο κάθε άλλο παρά είναι αμέτοχο στην κρίση που σοβεί στη χώρα, καταλήγει να αναλαμβάνει το εγχείρημα της εξόδου. Οι πολίτες δεν το πολυπιστεύουν. Εσείς; Η χώρα χρειάζεται πολιτικούς που δεν σέρνουν τα πόδια τους, δεν φοβούνται μην πληγεί η πολύτιμη δημοφιλία τους και που μετρούν περισσότερο με τις πράξεις τους. Οι παλιοί που μπόρεσαν με σκληρή αυτοκριτική να αλλάξουν τον εαυτό τους μπορούν να συμβάλλουν στη μεγάλη αλλαγή της χώρας. Κατά τα άλλα, τόπο στους νέους και ικανούς.
Πότε θα παρουσιάσετε το σχέδιό σας για το «Νέο Λύκειο»; Ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονες της νέας δομής Λυκείου;
Πολύ σύντομα. Προχωρούμε από ένα Λύκειο παπαγαλίας και στείρας απομνημόνευσης σε μία πραγματική βαθμίδα εκπαίδευσης που προετοιμάζει αλλά δεν συνδέεται με την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Περιορίζονται τα σημερινά μαθήματα (εκ των οποίων οκτώ μονόωρα) και δίδεται η δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν κατευθύνσεις και μαθήματα πάνω στα οποία θα εξειδικευτούν και θα εμβαθύνουν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τους προσωπικούς επαγγελματικούς τους στόχους. Οι μαθητές δραστηριοποιούνται και με ατομικά σχέδια (projects) και ερευνητικές δράσεις μέσα στο κανονικό πρόγραμμα, έτσι ώστε να αναπτύσσεται η πρωτοβουλία, η αυτενέργεια και η αναλυτική και κριτική τους σκέψη. Παράλληλα, λειτουργούν όμιλοι δραστηριοτήτων (π.χ στον πολιτισμό και το περιβάλλον) για τη συλλογική δράση της μαθητικής κοινότητας, ενταγμένοι στην καρδιά του σχολείου και μέσα στο πρόγραμμα. Ξεκινάμε την επομένη σχολική χρόνια με την Α΄ Λυκείου, ώστε κλιμακωτά να επεκταθεί η νέα δομή και στις επόμενες τάξεις. Η Α' Λυκείου θα είναι τάξη γενικής παιδείας και θα λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ η Β' και Γ΄ θα αποτελέσουν τάξεις προοδευτικής εμβάθυνσης και εξειδίκευσης. Οι κατευθύνσεις είναι αρχικά δύο στη Β' Λυκείου, ενώ εξειδικεύονται στη Γ' Λυκείου σε τρεις, που αντιστοιχούν στις βασικές κατηγορίες Σχολών: Πολυτεχνικές Μαθηματικο-φυσικές και Ιατρικές, Οικονομικές Πολιτικές Κοινωνιολογικές και Παιδαγωγικές, Νομικές και Φιλοσοφικές. Δημιουργούμε το «Νέο Λύκειο» που δεν συνδέεται με τις εξετάσεις, αλλά προετοιμάζει ως αυτόνομη σχολική βαθμίδα τη μετάβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε πόσα μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, και τι αλλάζει στον τρόπο της αξιολόγησής τους;
Τόσο οι αλλαγές που συντελούνται ήδη στο Λύκειο όσο και αυτές που προετοιμάζονται στα Πανεπιστημιακά και Τεχνολογικά Ιδρύματα προδιαγράφουν την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με δεδομένο ότι οι αλλαγές αυτές είναι εν εξελίξει φέτος, είναι εύλογο το 2012 να είναι κατ΄ εξοχήν η χρονιά τελικής προετοιμασίας του νέου συστήματος που επεξεργαζόμαστε.
Την ίδια ώρα, πάντως, εκδηλώνονται αντιδράσεις για τις συγχωνεύσεις σχολείων. Γιατί πιστεύετε ότι διαφωνούν οι εκπαιδευτικοί; Φοβούνται μήπως χάσουν τη δουλειά τους;
Η αξιοποίηση είναι στις προθέσεις μας, όχι οι απολύσεις. Η κατανομή του εκπαιδευτικού μας δυναμικού θα βελτιωθεί από τη σημερινή εντελώς ανορθολογική διάταξή του στις σχολικές μονάδες, προσφέροντας καλύτερη εκπαίδευση σε κάθε γωνιά της χώρας. Θα λάβουμε υπόψη το Νέο Σχολικό Χάρτη και τα κενά από τις συνταξιοδοτήσεις το 2011. Όσοι αντιδρούν, θεωρώντας το θεσμό των συνενώσεων πρόσφορο έδαφος για εύκολη κριτική και λαϊκισμό, αρνούνται να δουν τις πραγματικές ανάγκες της Παιδείας. Ας πέσουν οι παρωπίδες και τα κομματικά στεγανά. Εκεί όπου η κριτική είναι γόνιμη, υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο περιορισμένων διορθωτικών αλλαγών και προς τις δύο κατευθύνσεις: Να προστεθούν νέες συνενώσεις, ιδρύσεις ή καταργήσεις ή να διορθωθούν οι υπάρχουσες.
Πόσες οργανικές θέσεις καταργούνται; Οι ομοσπονδίες μιλούν για περίπου 4.000. Τι θα γίνει με αυτούς τους εκπαιδευτικούς; Με ποια κριτήρια θα τοποθετηθούν και πού;
Η λεπτομερής αποτύπωση των νέων οργανικών θέσεων για κάθε σχολείο θα ολοκληρωθεί σε σύντομο διάστημα. Οι αλλαγές για τις περισσότερες περιπτώσεις εκτιμώ ότι θα συντελεστούν στην ίδια περιοχή. Οπου υπάρξει ανάγκη μετακινήσεων πρωταρχικό κριτήριο είναι οι εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ θα ληφθούν υπόψη και κοινωνικά κριτήρια.
Με δεδομένο ότι θα αξιοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί των οποίων η οργανική θέση έχει καταργηθεί και επειδή -όπως είπε η υπουργός- δεν μπορεί να συνεχιστεί το καθεστώς πρόσληψης αναπληρωτών, πόσες προβλέπετε να είναι οι προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών για την επόμενη χρονιά;
Στόχος μας είναι κάθε Σεπτέμβριο ο εκπαιδευτικός να περιμένει το μαθητή στην τάξη και όχι το αντίστροφο. Η χώρα μας διαθέτει 190 χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Φέτος χρειαστήκαμε περίπου 15 χιλιάδες αναπληρωτές. Για την επομένη σχολική χρονιά θα είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε προσλήψεις όταν έχουμε όλα τα δεδομένα για τις οργανικές θέσεις και τις συνταξιοδοτήσεις στη διάθεσή μας. Στόχος μας, πάντως, είναι η μείωση όχι η αύξηση των αναπληρωτών και ιδίως των ωρομισθίων.
Ποια θα είναι η στάση του υπουργείου αν συνεχιστούν οι αντιδράσεις;
Θα εξαντλήσουμε τα περιθώρια για να αναπληρωθεί κάθε χαμένη διδακτική ώρα. Σε κάθε περίπτωση, οι αντιδράσεις δεν μας πείθουν για διορθώσεις συνενώσεων, παρά μόνο τα τεκμήρια και τα επιχειρήματα.
Υπάρχει σχέδιο για εφαρμογή «Καλλικράτη» και σε άλλα σχολεία, όπως είναι τα Πειραματικά, τα Αθλητικά, τα Μουσικά, ακόμα και στην τεχνολογική κατεύθυνση, για την οποία ετοιμάζετε αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας;
Οι ειδικές κατηγορίες σχολείων αντιμετωπίζονται, λόγω της ιδιαίτερης αποστολής τους, η καθεμία ξεχωριστά. Για τα Πειραματικά Σχολεία κατατίθεται σχέδιο νόμου στη Βουλή, με στόχο να ξαναβρούν το ρόλο τους ως πρότυπα δημόσια σχολεία αριστείας. Αναφορικά με τα Τμήματα Αθλητικής Διευκόλυνσης (ΤΑΔ) -γιατί αθλητικά σχολεία δεν υπήρξαν ποτέ- δρομολογείται ο συνολικός επανασχεδιασμός τους με στόχο την αναβάθμισή τους και την ουσιαστική σύνδεσή τους με τον αγωνιστικό αθλητισμό, όχι με απονομή προνομίων για εξασφάλιση θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βάζουμε την Καλλιτεχνική και Μουσική Εκπαίδευση δυνατά στα Νέα Προγράμματα Σπουδών όλων των σχολείων και αναβαθμίζουμε το ρόλο των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, έτσι ώστε να γίνουν φυτώρια ταλέντων, συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Τμήματα των Ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Στην Τεχνική Εκπαίδευση ο βασικός στόχος είναι η καταξίωση του Επαγγελματικού Σχολείου, ως σχολείου πρώτης επιλογής, ικανού να εξασφαλίσει στον απόφοιτο εξειδίκευση, σταθερή εργασία και κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Προχωράμε στο νέο, ποιοτικό και επαρκώς χρηματοδοτούμενο Τεχνικό και Επαγγελματικό Σχολείο, το οποίο θα αποτελέσει μοχλό πράσινης και αειφόρου ανάπτυξης.
Μεταρρυθμίσεις
Χρειαζόμαστε πολιτικούς που δεν σέρνουν τα πόδια τους
Η «επόμενη μέρα» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου φαίνεται πιο απαιτητική. Η κυβέρνηση πρέπει να αγγίξει τον πυρήνα των διαρθρωτικών αλλαγών. Εκδηλώνονται ήδη αντιδράσεις και μάλιστα από συνδικάτα που υπήρξαν κορμός του «ιστορικού» ΠΑΣΟΚ.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές θα έπρεπε να έχουν γίνει χρόνια τώρα, ασχέτως οικονομικής κατάστασης. Ο δυσλειτουργικός, δαιδαλώδης κρατικός μηχανισμός συνδέθηκε με πελατειακές πρακτικές, και με κρατικοδίαιτες επιχειρήσεις και συνδικάτα στην παραπλανητική θαλπωρή της δημοκρατίας της μεταπολίτευσης. Οι δύσκολες ώρες που περνά η χώρα απαιτούν τόλμη, μεγαθυμία, ενότητα και αποφασιστικότητα. Οι αλλαγές είναι θεμιτό να θίξουν κατεστημένα και συμφέροντα ακόμα και αυτού του «ιστορικού» ΠΑΣΟΚ, αρκεί να προασπίσουν ευρύτερα κοινωνικά δικαιώματα και αγαθά, και κυρίως να φέρουν την επιβίωση της χώρας και την ανάταξη της οικονομίας.
Το μέγεθος της κρίσης δείχνει το δραματικά επείγον των περιστάσεων...
Ένα «παλιό» πολιτικό προσωπικό, το οποίο κάθε άλλο παρά είναι αμέτοχο στην κρίση που σοβεί στη χώρα, καταλήγει να αναλαμβάνει το εγχείρημα της εξόδου. Οι πολίτες δεν το πολυπιστεύουν. Εσείς; Η χώρα χρειάζεται πολιτικούς που δεν σέρνουν τα πόδια τους, δεν φοβούνται μην πληγεί η πολύτιμη δημοφιλία τους και που μετρούν περισσότερο με τις πράξεις τους. Οι παλιοί που μπόρεσαν με σκληρή αυτοκριτική να αλλάξουν τον εαυτό τους μπορούν να συμβάλλουν στη μεγάλη αλλαγή της χώρας. Κατά τα άλλα, τόπο στους νέους και ικανούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου