του Ιωάννη Τάτση, Θεολόγου
H προώθηση από το Υπουργείο Υγείας νομοσχεδίου που προβλέπει την λήψη οργάνων από δότη ακόμη και με «εικαζόμενη συναίνεση» επανέφερε στην επιφάνεια το ζήτημα των μεταμοσχεύσεων. Ιατροί, δημοσιογράφοι, θεολόγοι ακόμη και επίσκοποι αρθρογράφησαν τις μέρες αυτές σε εκκλησιαστικές και κοσμικές εφημερίδες για το θέμα. Στην πλειονότητά τους τάχθηκαν εναντίον της πρόβλεψης του νομοσχεδίου για λήψη οργάνων από δότη με «εικαζόμενη συναίνεση». Την ίδια όμως στιγμή υπερασπίστηκαν με σθένος τις μεταμοσχεύσεις που γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη του δότη ή των συγγενών του... Ένας μάλιστα επίσκοπος μολονότι ορθώς επεσήμανε ότι «συναίνεση που εικάζεται δεν είναι συναίνεση», έσπευσε ταυτόχρονα να σημειώσει ότι η δωρεά οργάνων (ενν. με τη σύμφωνη γνώμη του δότη ή των συγγενών του) «παρουσιάστηκε ως πράξη ύψιστης εθελοντικής προσφοράς και συναλληλίας. Και πράγματι έτσι είναι»!
Η κατά το 1999 ληφθείσα απόφαση της Ιεραρχίας που χαρακτήριζε τη δωρεά οργάνων «θεάρεστη πράξη αγάπης και θυσίας» και η επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου απόφαση της ΔΙΣ με την οποία όλα τα μέλη της δήλωναν δωρητές οργάνων, έχουν δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση μεταξύ των πιστών. Κι εάν η τώρα προωθούμενη λήψη οργάνων για μεταμόσχευση με «εικαζόμενη συναίνεση» πρέπει να καταδικαστεί από την Ποιμαίνουσα Εκκλησία με τρόπο σαφή και κατηγορηματικό, εξίσου σημαντικό είναι να υπάρξει μια γενικότερη επί του θέματος των μεταμοσχεύσεων απόφαση που θα στηρίζεται στην πείρα και τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων.
Διαφωτιστική για το θέμα μας είναι μία σχετικώς πρόσφατα δημοσιευθείσα μελέτη του μοναχού Ησαΐα, του Κελλίου «Παναγούδα» του Αγίου Όρους, πνευματικού τέκνου του αγίου Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου. Στη μελέτη αυτή ο μοναχός Ησαΐας αφού αναλυτικά παρουσιάζει τη στάση τριών αγίων Γερόντων της εποχής μας απέναντι στη δωρεά οργάνων καταλήγει λέγοντας: «οι σύγχρονοι Άγιοι Γέροντες Παΐσιος, Πορφύριος και Σωφρόνιος ούτε "δότες οργάνων" είχαν δηλώσει, αλλά και σαφώς απέτρεψαν από την προσφοράν και αφαίρεσιν ζωτικών οργάνων προς μεταμόσχευσιν. Εντεύθεν και προκύπτει… το χρέος των αρμοδίων της Εκκλησίας μας να ακολουθήσουν πιστώς τα “βήματα των Αγίων μας” και να επανορθώσουν παν ημαρτημένον, εξ αγνοίας ή κατόπιν πιέσεων γενόμενον».
Για τη λήψη σοβαρής απόφασης για το θέμα της δωρεάς οργάνων θα πρέπει να παραμεριστεί ο ανθρώπινος ενθουσιασμός και η προσπάθεια να φανούμε προοδευτικοί ή αγαπητοί στον κοσμικό άνθρωπο και να ακολουθηθεί η οδός των αγίων Πατέρων και Γερόντων. Η παράδοση των αγίων μας απορρίπτει όχι μόνο τη δωρεά οργάνων με εικαζόμενη συναίνεση αλλά, στις πιο πολλές περιπτώσεις μεταμοσχεύσεων, και την συνήθη τακτική της δωρεάς οργάνων με συναίνεση του δότη ή των συγγενών του. Κρίσιμο παραμένει πάντοτε το ζήτημα του πραγματικού θανάτου και της υπάρξεως ή μη ζώντων οργάνων, χρήσιμων για μεταμόσχευση, σε άνθρωπο πραγματικά (και όχι απλώς εγκεφαλικά) νεκρό.
Η κατά το 1999 ληφθείσα απόφαση της Ιεραρχίας που χαρακτήριζε τη δωρεά οργάνων «θεάρεστη πράξη αγάπης και θυσίας» και η επί Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου απόφαση της ΔΙΣ με την οποία όλα τα μέλη της δήλωναν δωρητές οργάνων, έχουν δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση μεταξύ των πιστών. Κι εάν η τώρα προωθούμενη λήψη οργάνων για μεταμόσχευση με «εικαζόμενη συναίνεση» πρέπει να καταδικαστεί από την Ποιμαίνουσα Εκκλησία με τρόπο σαφή και κατηγορηματικό, εξίσου σημαντικό είναι να υπάρξει μια γενικότερη επί του θέματος των μεταμοσχεύσεων απόφαση που θα στηρίζεται στην πείρα και τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων.
Διαφωτιστική για το θέμα μας είναι μία σχετικώς πρόσφατα δημοσιευθείσα μελέτη του μοναχού Ησαΐα, του Κελλίου «Παναγούδα» του Αγίου Όρους, πνευματικού τέκνου του αγίου Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου. Στη μελέτη αυτή ο μοναχός Ησαΐας αφού αναλυτικά παρουσιάζει τη στάση τριών αγίων Γερόντων της εποχής μας απέναντι στη δωρεά οργάνων καταλήγει λέγοντας: «οι σύγχρονοι Άγιοι Γέροντες Παΐσιος, Πορφύριος και Σωφρόνιος ούτε "δότες οργάνων" είχαν δηλώσει, αλλά και σαφώς απέτρεψαν από την προσφοράν και αφαίρεσιν ζωτικών οργάνων προς μεταμόσχευσιν. Εντεύθεν και προκύπτει… το χρέος των αρμοδίων της Εκκλησίας μας να ακολουθήσουν πιστώς τα “βήματα των Αγίων μας” και να επανορθώσουν παν ημαρτημένον, εξ αγνοίας ή κατόπιν πιέσεων γενόμενον».
Για τη λήψη σοβαρής απόφασης για το θέμα της δωρεάς οργάνων θα πρέπει να παραμεριστεί ο ανθρώπινος ενθουσιασμός και η προσπάθεια να φανούμε προοδευτικοί ή αγαπητοί στον κοσμικό άνθρωπο και να ακολουθηθεί η οδός των αγίων Πατέρων και Γερόντων. Η παράδοση των αγίων μας απορρίπτει όχι μόνο τη δωρεά οργάνων με εικαζόμενη συναίνεση αλλά, στις πιο πολλές περιπτώσεις μεταμοσχεύσεων, και την συνήθη τακτική της δωρεάς οργάνων με συναίνεση του δότη ή των συγγενών του. Κρίσιμο παραμένει πάντοτε το ζήτημα του πραγματικού θανάτου και της υπάρξεως ή μη ζώντων οργάνων, χρήσιμων για μεταμόσχευση, σε άνθρωπο πραγματικά (και όχι απλώς εγκεφαλικά) νεκρό.
3 σχόλια:
Εδώ που τα λέμε, αν δεν έχεις έναν κλινικά "νεκρό" δικό σου στην εντατική ή έναν νεφροπαθή, που ζει με τη λαχτάρα να βρεθεί ένα νεφρο, ότι κι αν πεις είσαι τζάμπα μάγκας. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και πολύ ευαίσθητο για να εφαρμόσεις χοντροκομμένες λύσεις σαν αυτήν που προτείνει το υπουργείο. Βιολογικά, κάθε χώρα ορίζει διαφορετικά το θάνατο. Για παράδειγμα ένας άνθρωπος με βάση τη νομοθεσία της Αυστραλίας μπορεί να θεωρείται νεκρός και με βάση τη νομοθεσία της Ελλάδας ζωντανός. Θέλει πολλή συζήτηση και έρευνα επιστημονική σοβαρή, ώστε και να βοηθούνται οι συνάνθρωποί μας που χρειάζονται μοσχεύματα, αλλά, και να μη τεμαχίζονται άνθρωποι που θα ήταν εφικτό να ανανήψουν. Είμαι πολύ ανω-κάτω ψυχοσυναισθηματικά μ' αυτό το θέμα. Είναι παραγματικά πολύ δύσκολο. Είναι απ' τα ζόρικα θέματα που κι ένας άθεος θα έλεγε "Γενηθήτω το θέλημά σου"!
Καλό άρθρο και μπράβο στον κ.Τάτση.
Κ.
Αλλοίμονο αν κάποιος που ισχυρίζεται ότι είναι χριστιανός υπακούει στην θεωρία "ζήσε κι άσε τους άλλους να πεθάνουν..." Υπάρχουν "δωρεές" που γίνονται και άλλες που πιθανόν να μην (πρέπει) να γίνονται. Λ.χ. η δωρεά μυελού των οστών, ή η προσφορά αίματος και παραγώγων του που δεν επιφέρουν (στις περισσότερες των περιπτώσεων) καμία βλάβη στον δότη ανήκουν στις επιθυμητές δωρεές. Η βιαστική ή πιεστική απόσπαση "ανταλλακτικών" οργάνων από κάποιον "κλινικά νεκρό" χρήζει πολλής και προσεκτικής μελέτης. Ο συνειδητοποιημένος χριστιανός οφείλει να μεριμνά για τον θάνατο του διαρκώς. Ας σκεφτούμε πόσοι άνθρωποι και πόσο εύκολα πεθαίναν πριν 50 - 60 χρόνια. Τι θα απολογηθούμε σε αυτούς τους κεκοιμημένους αδελφούς μας όλοι εμείς οι οπαδοί της νέας θρησκείας ή "θεάς" επιστήμης/τεχνολογίας;
Δημοσίευση σχολίου