Προβληματισμοί (2) για τα νέα Προγράμματα Σπουδών και την πιλοτική τους εφαρμογή στην υποχρεωτική εκπαίδευση
του Δρ. Τριαντάφυλλου Σιούλη, Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων
Πραγματοποιήθηκε 1-3 Φεβρουαρίου 2012 στην Αθήνα η Επιμόρφωση των Σχολικών Συμβούλων για την Πιλοτική εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα πλαίσια της εφαρμογής του προγράμματος του ΕΣΠΑ «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Πιλοτική Εφαρμογή, στους Άξονες Προτεραιότητας 1, 2, 3 – Οριζόντια Πράξη».
Από την συμμετοχή μας σε αυτό και σε συνέχεια προβληματισμών που είχαμε διατυπώσει σε προηγούμενο άρθρο μας (http://www.alfavita.gr/artro.php?id=54964) έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:..- Η συνάντηση των Σχολικών Συμβούλων και η ανταλλαγή απόψεων και από μόνη της είναι πολύ σπουδαίο γεγονός. Όμως δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε την ατυχή επιλογή του χρόνου να πραγματοποιηθεί αυτό, κυρίως λόγω των δύσκολων για τον καθένα μας οικονομικών συγκυριών. Η σπουδή που επεδείχθη ως προς αυτό προβλημάτισε όλους τους συναδέλφους. Επιπροσθέτως, η αδυναμία επιμόρφωσης σε αυτή τη φάση αρκετών συναδέλφων (Ήπειρος, Κέρκυρα, Μακεδονία, Θράκη) από τα λίγα σχολεία που είχαν ενταχθεί στο πιλοτικό Πρόγραμμα φέτος, ενισχύει τον προβληματισμό αυτόν.
- Για την ομάδα των Θεολόγων το επιμορφωτικό πρόγραμμα πήγε πάρα πολύ καλά. Οι επιμορφωτές υψηλού επιπέδου, πολύ καλά προετοιμασμένοι, ενώ η συμμετοχή των επιμορφούμενων στις βιωματικές πρακτικές και ασκήσεις υπήρξε καθολική.
- Στα θετικά συμπεριλαμβάνουμε και την ειλικρινή αγωνία όλων για το ΜτΘ και την προοπτική του, συμπεριλαμβανομένου και του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου, με τον οποίο είχαμε συνάντηση στην Αρχιεπισκοπή. Θεωρούμε πάρα πολύ θετικό το γεγονός της συνεργασίας των Σχολικών Συμβούλων με τον Αρχιεπίσκοπο για το ΜτΘ. Ζητήθηκε από μέρους του υπόμνημα για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών, με σκοπό να ενημερωθεί η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και να συζητηθεί. Ελπίζουμε ο διάλογος αυτός να μην είναι προσχηματικός. Δεν μπορούμε βέβαια να μη σχολιάσουμε πως επί μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, όποτε γινόταν προσπάθεια συζήτησης ή απλής έκφρασης γνώμης για το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών από μέρους του, η αντιμετώπιση του ήταν τελείως στο άλλο άκρο. Ευτυχώς οι καιροί αλλάζουν.
- Η θέση πως τα νέα Προγράμματα Σπουδών είναι πολυτροπικά διδακτικά εργαλεία (και όχι βιβλία), τα οποία επαφίεται στον διδάσκοντα να τα προσαρμόζει, να τα χρησιμοποιεί ανάλογα με την τάξη του, να επιλέγει, να παραλείπει, να εμπλουτίζει, να τροποποιεί όπου χρειάζεται (γεγονός που και τώρα συμβαίνει από πάρα πολλούς συναδέλφους με τα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ), διασκέδασαν ως ένα βαθμό τις ανησυχίες μας, χωρίς όμως να άρει τις επιφυλάξεις μας ως προς το περιεχόμενο, τη δομή και τον προσανατολισμό των νέων Προγραμμάτων Σπουδών (βλέπε σχετικάhttp://www.alfavita.gr/artro.php?id=54964 και στο ιστολόγιό μαςhttp://paterikos.blogspot.com/2012/01/blog-post_6889.html).
- Τα νέα Προγράμματα Σπουδών είναι πολύ απαιτητικά και ως προς την εφαρμογή τους. Για να πετύχουν απαιτείται άριστη υλικοτεχνική υποδομή και διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Αναρωτιόμαστε πότε και πως θα γίνει αυτή σε όλα τα Σχολεία της χώρας τη στιγμή που οι Σχολικοί Σύμβουλοι δεν μετακινούνται σε άλλους νομούς πέρα από την έδρα τους λόγω οικονομικής κρίσης. Επιπλέον οι συνάδελφοι θα χρειάζεται να συγκεντρώνουν υλικό και να δομούν σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας κ.λπ. (θα μας σταλεί υποστηρικτικό υλικό για όλες τις θεματικές ενότητες σε DVD). Στην Α/θμια Εκπ/ση, χωρίς να υποτιμούμε το τεράστιο έργο που κάνουν οι συνάδελφοι, αναρωτιόμαστε τι θα συμβεί. Θα ήταν λυπηρό να δούμε να επαναλαμβάνεται το γεγονός παλαιότερων εποχών, όταν στην αγορά κυκλοφόρησαν από πολύ νωρίς «λυσάρια» Θρησκευτικών για τις Γ΄, Δ΄, Ε΄, Στ΄ τάξεις του Δημοτικού και το Γυμνάσιο. Οπότε στην περίπτωση αυτή καταλαβαίνουμε όλοι τι θα συμβεί με τη βασική φιλοσοφία του νέου Προγράμματος Σπουδων.
- Προβληματισμό μας προκάλεσε και η υποστήριξη της άποψης πως μονίμως κάποιοι ασκούν αρνητική κριτική όπως είχε συμβεί και για τα προηγούμενα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ και τα βιβλία που είχαν γραφεί (εκείνα που δεν συμπεριελάμβαναν στις διδακτικές ενότητες του Γυμνασίου τους Τρεις Ιεράρχες). Απαντώ: α) η κριτική από τη μεριά μας, έγινε από τους Θεολόγους που τα δίδαξαν κατόπιν έρευνας και ήταν καλόπιστη, δεδομένου του γεγονότος πως θα έπρεπε οι συνάδελφοι να τα αξιολογήσουν, όπως και οι μαθητές για να βελτιωθούν. Έτσι προέβλεπε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, πράγμα που δεν έγινε και ακολούθησαν οι καταγγελίες του κ. Σιγάλα του Συμβούλου του ΠΙ (http://www.alfavita.gr/artro.php?id=14380) β) στην τότε καλόπιστη κριτική με σκοπό τη βελτίωση ο αντίλογος των συντακτών ήταν πως τα ΑΠΣ ήταν πολύ καλά κ.λπ. και πως κακώς αντιδρούν πολλοί. Αν ήταν έτσι, δηλαδή επιτυχημένα, γιατί έπρεπε να αλλάξει το πλαίσιο ξαφνικά και βιαστικά και να μη γίνει αναπροσαρμογή του περιεχομένου τους και του προσανατολισμού τους με βάση και τις διάφορες επισημάνσεις και αβλεψίες και προσαρμογή τους στο νέο τρόπο προσέγγισης της γνώσης (βιωματικές πρακτικές και ασκήσεις). Μας προβλημάτισαν δε έντονα οι πληροφορίες πως αξιολογότατα μέλη της ομάδας σύνταξης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών (χωρίς να αμφισβητούμε τις αγνές προθέσεις, την εργατικότητα και την μεγάλη προσπάθεια όσων συμμετείχαν στην ομάδα έργου) παραιτήθηκαν διαφωνώντας ακριβώς με την αλλαγή του πλαισίου, του περιεχομένου και την αλλαγή του προσανατολισμού, ενώ άλλοι ευσχημόνως αρνήθηκαν να συμμετάσχουν, στην ουσία εκφράζοντας με τον τρόπο αυτό τη διαφωνία τους. Και ήσαν ειδικοί, όχι δογματολόγοι, παλαιοδιαθηκολόγοι ή άλλοι ... «εμπειρογνώμονες».Όλα αυτά τα επισημαίνουμε καλόπιστα και με σκοπό να προβληματίσουμε γόνιμα. Μια τόσο φιλόδοξη προσπάθεια χρειάζεται χρόνο, καλή προετοιμασία και συνεργασία όλων. Ούτε ομαδοποιήσεις ούτε απολυτότητες προς τις οποίες ρέπουμε εμείς οι Θεολόγοι. Οι πολιτικοί, άλλοτε με το Έξυπνο Σχολείο (λες και υπάρχει και κουτό Σχολείο) άλλοτε με το Νέο Σχολείο κάνουν πολιτική. Εμείς δεν χρειάζεται να ρίχνουμε νερό στον κουβά τους. Και ο νοών νοείτω.πηγή: Πατερικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου