Χαλκοκονδύλη 37. 10432 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 2105224180-FAX. 2105224420
Iστοχώρος: www.petheol.gr e-mail: panenthe@otenet.gr & enosis@petheol.gr
ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
«Διδακτική διεργασία, παράδοση και πίστη»
Παρακολουθώντας, πολύ αραιά είναι η αλήθεια, τις ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, πέρα απ’ την ενημέρωση, αποκτώ , και σε αρκετό νομίζω βαθμό, και ανθρωπογνωσία. Και κάποτε καταλήγει κανείς στη διαπίστωση ότι οι άνθρωποι, συνήθως με πολλή τέχνη, προσπαθούν και να παρουσιάσουν και να αποκρύψουν ό,τι, αντίστοιχα, θέλουν...
'Ετσι έμαθα σήμερα την εξής μέθοδο. Να χρεώνεις στην ερευνητική σου ικανότητα την αδυναμία να βρεις κάποιο ή κάποια στοιχεία, που υπάρχουν μεν στο ερευνόμενο αντικείμενο, όμως εσύ δεν θέλεις να τα κάνεις ευρύτερα γνωστά. Για να μην πω πώς εσύ θέλεις μάλλον να τα αποκρύψεις.
Διάβασα σήμερα (28 Φεβρ. '12) τη χθεσινή (27 Φεβρ.) ανακοίνωση πραγματοποίησης της Ημερίδας του Παγκρητίου Συνδέσμου Θεολόγων για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών. Αυτό που συνηθίσαμε ήδη να το λέμε «πιλοτικό» Και πρέπει τις σχετικές σκέψεις μου να τις αρχίσω, για χάρη της συνέχειας του λόγου, απ’ το τέλος. Γράφει ο αγαπητός συντάκτης της ανακοίνωσης ότι παρά την προσπάθειά του απέτυχε να επισημάνει «νεοποχίτικες προσεγγίσεις ή κάποιο ίχνος έστω λανθάνοντα θρησκευτικού συγκρητισμού στην εκδήλωση», δηλ. στην ημερίδα στην οποία αναφέρεται.
Αλλ’ αν με «δημοσιογραφικό δαιμόνιο» έψαξε, τότε το καταλαβαίνουμε. Η κατ' εξοχήν ασκούμενη στην κατά βούληση, και κατά συμφέροντα ή κατ’ αμοιβήν ή κατ’ εντολήν παρουσίαση ή απόκρυψη ακόμα και οφθαλμοφανών (και μάλιστα με «γυμνό» οφθαλμό»-με απλό δηλαδή και όχι ειδικό νου και σκέψη) γεγονότων και σχέσεων είναι η δημοσιογραφία, τουλάχιστον η σύγχρονη. Ας μένει, λοιπόν, η δημοσιογραφικού τύπου έρευνα. Ας πάμε στην ουσία. Και η ουσία είναι πως ούτε ο εκκλησιαστικός χώρος, ούτε τα πρόσωπα όλων των συμμετεχόντων, ούτε τα υπό διαπραγμάτευση θέματα, ούτε (και πιό πολύ ούτε) το εκκλησιαστικό χρώμα των ημερών είναι δυνατό να καλύψουν τα όποια ίχνη πού ανέφερε παραπάνω. Μπορούν σίγουρα να εμπνεύσουν το πνεύμα σωφροσύνης κ. ά. που αναγράφεται. Όμως όταν επιστρατεύονται όλα αυτά για να καλύψουν τα «ίχνη» , τότε καταλαβαίνουν όλοι τι έχει συμβεί. Και ποιός αγώνας βρίσκεται μπροστά μας.
Και τώρα για την ημερίδα και το περιεχόμενό της. Σημειώνουμε ότι δεν την παρακαλουθήσαμε. Ούτε είχαμε καμμιά άλλη σχετική πληροφόρηση. Για τα όσα ακολουθούν στηριζόμαστε μόνο α) στο ίδιο το κείμενο της ανακοίνωσης β) στα ίδια τα «Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού και Γυμνασίου» γ) σε μερικές κριτικές προσεγγίσεις που ήδη κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο και σε έντυπα και δ) βέβαια στις προσωπικές μας εκτιμήσεις για πρόσωπα και πράγματα και ιδέες.
Αλλά μη νομίσετε πως ακολουθεί καμμιά πραγματεία! Μερικές, και μάλιστα σύντομες, σκέψεις θέλουμε να διατυπώσουμε με την ευκαιρία αυτή.
Α. Γράφει η ανακοίνωση ότι ο κύριος εισηγητής της ημερίδας (ο κ. Στ. Γιαγκάζογλου) χαρακτήρισε το νέο πρόγραμμα σπουδών ως «σε μεγάλο βαθμό Πρόγραμμα Διαδικασίας», ότι «δίνει έμφαση στη διδακτική διεργασία» και ότι «έρχεται να στηρίξει τη διδασκαλία-μάθηση». Ακόμα ότι «αναφέρθηκε στο θεωρητικό υπόβαθρο και το παιδαγωγικό πλαίσιο της αλλαγής».
Και όλα αυτά είναι όμορφα και καλά. Και κανείς απο μας που φερόμαστε ως αντιτιθέμενοι, δεν έχουμε αντιρρήσεις γι’ αυτά. Για τη διδακτική και παιδευτική πλευρά, για τις μεθόδους, όπως μας έλεγε προ ημερών ένα πολύ υψηλό πρόσωπο. Να το ξαναγράψω: Η αντίθεσή μας δεν είναι στο πώς, αλλά στο τι. Και βέβαια στο αν αυτό το «τι» θα το απευθύνουμε στο μυαλό μόνο ή και στη συνείδηση, στην «ψυχή» των παιδιών μας.
Την προσπάθεια να τονίσουμε και να κρατηθούμε μόνο στο «πώς» την εκτιμούμε , τη θεωρούμε και τη χαρακτηρίζουμε ακριβώς σαν δημοσιογραφική απόκρυψη του πραγματικού πυρήνα του προβλήματος. Πιο πολύ σαν παραπλάνηση των πολλών.
Β. Ένα ακόμα σημείο θα θίξω (και θα σταματήσω γιατί δε θέλω να κουράσω κανένα). Γράφει η ανακοίνωση ότι ο βασικός εισηγητής «Τόνισε την κεντρική θέση που έχει στο νέο πρόγραμμα Σπουδών η Ορθοδοξη Παράδοση, ως τοπική ιστορία, πίστη, λατρεία, ζωή και γενικότερα πολιτισμός».
Φαίνεται εδώ, και πρέπει όλοι να το προσέξουμε, ότι γίνεται προσπάθεια να αποδεχθούμε την τοπική παράδοση του λαού μας (εκεί οδηγεί η φρασεολογία πού χρησιμοποιείται) και να αρκεσθούμε σ’ αυτήν, αφού μάλιστα μπερδεύεται λίγο και με την πίστη και τη λατρεία, και να πάψουμε να αποζητάμε με επιμονή τη διδασκαλία στα παιδιά των Ελλήνων της ορθόδοξης θεολογικής -πατερικής παράδοσης και της πίστης και της αγάπης στο Χριστό και την Εκκλησία Του, και ό,τι απ’ αυτή πηγάζει, δηλ. την ηθική του Ευαγγελίου.
Αν το προηγούμενο στοιχείο Α) είναι στάχτη στα μάτια (μας), τούτο εδώ τό (Β) είναι τυρί στην παγίδα.(Το πρώτο: καπνός συσκότισης. Το δεύτερο: κόκκαλο προσέλκυσης). Και χρειάζεται πιο πολλή προσοχή.
Θα σταματήσω όμως εδώ.
Η ΠΕΘ με σειρά άρθρων στην ιστοσελίδα της έχει σημειώσει αρκετά για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που πιλοτικά εφαρμόζονται. Και θα συνεχίσει. Πιστεύω πως θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε πολύ περισσότερα γι' αυτά τα προγράμματα.
Προν το παρόν Καλή Σαρακοστή.
Αξίζει να πιστεύουμε στη νίκη της Ορθοδοξίας και να αγωνιζόμαστε γι' αυτή τη νίκη.
Ηλίας Χρ.Φραγκόπουλος
3-3-2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου