28/2/13

Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Το μάθημα των Θρησκευτικών

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση
Η ΙΕΡΑ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐπί δύο χρόνια «μελετᾶ» τό σκοπό καί τό χαρακτήρα τοῦ Μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν στά σχολεῖα τῆς πατρίδας μας καί δέν ἀποφασίζει καθαρά και ἀπερίφραστα τό ἁπλό καί τό αὐτονόητο, ὅτι δηλ. το Μ.τ.Θ. πρέπει κυρίως καί προπαντός νά εἶναι κατηχητικό καί ὁμολογιακό, παράλληλα δέ νά περιέχει καί μερικά πληροφοριακά στοιχεῖα γιά τίς ἄλλες θρησκεῖες.
Ἡ Ἐκκλησία ἐκεῖ πρέπει νά στρέψει τό ἐνδιαφέρον της καί αὐτό να ζητᾶ γιά τήν πλειονότητα τῶν μαθητῶν, πού εἶναι Ὀρθόδοξοι. Οἱ ἀλλοδαποί μαθητές, ὅταν δέν ἔχουν ἐνδιαφέρον γιά τό μάθημα, ἄς ἀπαλλάσσονται. Εἶναι ἀπαράδεκτο νά χάσει τό Μ.τ.Θ. τόν κατηχητικό του χαρακτήρα ἐξαιτίας τῶν ἀλλοδαπῶν μαθητῶν ἤ ἀπό τό φόβο μήπως βρεθοῦν μέσα στά σχολεῖα ἑτερόδοξοι καί ἀλλόθρησκοι θεολόγοι. Γιατί τόση ἀνησυχία; Ἐάν ὑπάρχουν πολλοί μαθητές σέ ἕνα σχολεῖο, πού ἀνήκουν στο ἴδιο θρήσκευμα, ἄς διδαχθοῦν τά στοιχεῖα τῆς θρησκείας τους. Ὅμως κάτι τέτοιο δέν ὑπάρχει, δέν ἔχει ἐμφανιστεῖ πουθενά.

Τά παιδιά τῶνἙλλήνων πρέπει νά κατηχοῦνται στην Ὀρθοδοξία, χωρίς νά παθαίνουν σύγχυση μέ τήν παράλληλη διδασκαλία καί ἄλλων θρησκειῶν. Εἶναι ἀνάγκη νά μάθουν γιά τήν πίστη τους, γιατί ὅπως ὅλοι διαπιστώνουμε εἶναι ἀκατήχητοι οἱ γονεῖς τῶν μαθητῶν, ἀλλά καί οἱ παπποῦδες τους ἀκόμα εἶναι ἀκατήχητοι. Δέν ὑπάρχει πιά ἐλπίδα ὅτι τά παιδιά θά μάθουν κάτι γιά τή θρησκεία τους ἀπό τούς γονεῖς καί τούς παπποῦδες τους.
Οἱ ὑποδεικνυόμενες ὑποχωρήσεις ἀπό μερικούς Μητροπολίτες καί κάποιους μεταπατερικούς θεολόγους -προκειμένου νά διασωθεῖ τόΜ.τ.Θ.- δέν εἶναι ὀρθές. Ὅταν διασωθεῖ τό μάθημα, ἀλλά δέν εἶναι κατηχητικό καί ὁμολογιακό, πόση ἀξία μπορεῖ νά ἔχει γιά τήν Ἐκκλησία; Τί ἐνδιαφέρει ἄραγε, ἡ θρησκειολογία ἤ ἡ Ὀρθόδοξη κατήχηση τῶν μαθητῶν;
Οἱ θεωρίες τῶν νεωτεριστῶν θεολόγων δέν πρέπει νά ἐπηρεάζουν τήν Ἱερά Σύνοδο. Μπορεῖ τά πρόσωπα αὐτά νά εἶναι συνεργάτες τοῦ Ἀρχιεπισκόπου, ὁ ὁποῖος μᾶλλον ἀποδέχεται τά ὅσα ὑποστηρίζουν, ἀλλά Σύνοδος δέν εἶναι μόνο ὁ Πρόεδρος. Ἐπίσης εἶναι προκλητικό νά ἐμφανίζονται οἱ θεολόγοι αὐτοί ὡς ὑποστηρικτές τοῦ Μ.τ.Θ. καί νά θέλουν νά τούς ἀναγνωρίσουμε ὅτι, κατόπιν τῶν ἐνεργειῶν τους, διεσώθη τό μάθημα!
Ἐδῶ πρέπει νά σημειώσω κάτι πολύ σημαντικό, τό ὁποῖο ἀγνοοῦν οἱ ἄνθρωποι. Μέσα στήν αἴθουσα ὁ δάσκαλος καί ὁ θεολόγος, ὅταν εἶναι πιστοί καί ζοῦν κατά Θεόν, ἐπηρεάζουν οὐσιαστικά τούς μαθητές, ἀκόμα καί τούς ἀλλοδαπούς, οἱ ὁποῖοι ὡς φιλοξενούμενοι στή Χώρα μας δεν ἀντιδροῦν, ἀλλά παρακολουθοῦν τό Μ.τ.Θ. καί θέλουν νά πληροφορηθοῦν γιά την Ὀρθοδοξία!
Ορθόδοξος Τύπος, 1/3/2013

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αν ως Εκκλησία δεν έχετε την ικανότητα να κατηχήσετε το ποίμνιο σας αλλά περιμένετε να σας το κατηχήσει το κράτος αλίμονο ... Τι άλλο να σας πει κανείς ...

.Μοσχόβης.Χρ είπε...

Οι πόντιοι τό μάθημα τών ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΏΝ ΤΌ ονόμαζαν ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ. Ετσι δεν θά υπήρχε κανένα πρόβλημα.Μάς έκανε ζημιά η θολοκουλτούρα.

Ανώνυμος είπε...

Για να διδάξεις κατηχητικό και ομολογιακό μάθημα πρέπει να είσαι πιστός εκπαιδευτικός και μάλιστα να το αγαπάς ιδιαίτερα. Πείτε μου σας παρακαλώ πόσοι είναι οι δάσκαλοι/ες που μπορούν και θέλουν να κάνουν ένα τέτοιο μάθημα σήμερα για να μην πούμε και για τους θεολόγους...

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Η Πολιτεία βάσει του Συντάγματος έχει υποχρέωση να διδάσκει τα παιδιά μας ορθόδοξη αγωγή.

Πολλώ μάλλον η Εκκλησία έχει αυτό τον στόχο.

Επομένως οι θέσεις του π. Διονυσίου είναι ορθές.

Ανώνυμος είπε...

Αλήθεια ανώνυμε των 6:32 μ.μ.;
Εκεί έγκειται το πρόβλημα;
Ή στο θέμα του ποια πρέπει να είναι η γνήσια θρησκευτική αγωγή που θα πρέπει να δίδει ένα κράτος που αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα της Ορθόδοξης πίστης για τη διάπλαση της υγιούς θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών;

Ανώνυμος είπε...

ΔΕΝ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΜΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΙΛΑΕΙ Ο ΦΙΛΟΣ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ "ένα κράτος που αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα της Ορθόδοξης πίστης για τη διάπλαση της υγιούς θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών"
ΣΑΦΩΣ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ ΣΑΦΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΕΥΣΕΒΕΙΣ ΔΕΞΙΟΙ

Ανώνυμος είπε...

Τι κρίμα ανώνυμε των 6:32 που ο συνταγματικός νομοθέτης δε σε ρώτησε πριν διατυπώσει το σχετικό άρθρο του συντάγματος που αναφέρεται στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των Ελλήνων μαθητών!
Τώρα που θα διδάσκεται η πανθρησκεία θα δεις τι "ωραία" που θα είναι!

Ανώνυμος είπε...

Θα επισημάνω για πολλοστή φορά κάτι το οποίο πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση: ακόμη και αν η οικογενειακή και η ενοριακή κατήχηση ήταν άρτια οργανωμένες, ακόμη και τότε ο κάθε χριστιανός ορθόδοξος μαθητής θα είχε 1000% δικαίωμα να διαπαιδαγωγηθεί ως χριστιανός ορθόδοξος. Το δικαίωμα αυτό είναι κατοχύρωμένο από όλες τις διεθνείς συμβάσεις, το ελληνικό σύνταγμα, τους ελληνικούς νόμους και τη νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων. Δεν είναι δυνατόν στη Γερμανία των 80.000.000 κατοίκων, για εναν ορθόδοξο χριστιανό μαθητή σε γερμανικό σχολείο να καλείται ορθόδοξος χριστιανός θεολόγος για να του διδάξει ορθόδοξο χριστιανικό μάθημα και την ίδια στιγμή στην Ελλάδα να κινδυνεύουν 1.000.000 ορθόδοξα βαπτισμένα χριστιανόπουλα να χάσουν αυτό το δικαίωμα, επειδή κάποιοι εξωσχολικοί, μετρημένοι στα δάκτυλα, έτσι θέλουν και έτσι απαιτούν! Οι δε αλλοδαποί δεν είναι όλοι αλλόθρησκοι, πρέπει και αυτό να το λάβουμε υπ΄ όψη. Ευάγγελος Πονηρός 2/3/2013

Ανώνυμος είπε...

Φίλτατε κύριε Πονηρέ ρητορικά ρωτώ μήπως γνωρίζετε από το 2008 και εξής ποιοι και πόσοι μαθητές απαλλάχθηκαν από τα θρησκευτικά ;;;
Προφανώς ξέρετε πως είναι αμέτρητοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία ορθόδοξοι και κατά κανόνα συνεχίζουν να γυρνούν στις αυλές των σχολείων με εξαίρεση την Κρήτη, ίσως και κάπου αλλού, που τους έβαλαν πρόσφατα απλά σε τάξεις ασύνταχτα για να διαταράξουν και το μάθημα άλλων συναδέλφων.
Σαφώς γνωρίζετε, πως ο λόγος της απαλλαγής δεν έχει καμία σχέση με θρησκευτικά ή άλλα πιστεύω, όπως το γνώριζαν και αυτοί που το νομοθέτησαν και το γνωρίζουν και αυτοί, που στις ερωτήσεις βουλευτών για τα θρησκευτικά απαντούν παραπέμποντας στα εκτρώματα της λογικής του ανεπανάληπτου στην ιστορία της θρησκευτικής εκπαίδευσης 2008.
Αν δείτε μάλιστα και το γράφημα των απαλλαγών έχει τρομακτικά αυξητική τάση και όλα δείχνουν, πως σε βάθος δεκαετίας ή και παραπάνω τα θρησκευτικά "θα είναι υποχρεωτικά για τους ορθοδόξους", όπως λένε και οι εγκύκλιοι αλλά θα έχουν ξεμείνει από μαθητές... και έτσι ξεμπερδέψαμε μαζί τους υποστηρίζοντας μάλιστα την ορθόδοξη κατήχηση ως δεξιοί πολιτικοί και έχοντας κάνει και την περιπόθητη στόχευση στο "μεσαίο χώρο", όπως και οι ίδιοι ομιλούσαν.
Έτσι ξεμπλέκουν ατσαλάκωτα και με λεγόμενο "δικαίωμα των ορθοδόξων κτλ " και με όλες τις νομολογίες κτλ κτλ ...
Διαβάστε το πρόσφατο έγγραφο της ΠΕΘ. Αν πάρει σοβαρή επί της ουσίας απάντηση θα ζητήσω ειλικρινά συγνώμη για όσα λέω αλλά δεν το βλέπω...
Με πολύ σεβασμό στο πρόσωπό σας δε συμφωνώ μαζί σας.



Evangelos Poniros είπε...

Αλήθεια, θέλετε και τα γράφετε αυτά ή σας ξεφεύγουν; Κοιτάξτε στο παρόν ιστολόγιο, λίγο παραπίσω νά δείτε τί γράφει:«Συγκρότηση Επιτροπής για την αναβάθμιση του θρησκευτικού εκπαιδευτικού συστήματος της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και την εφαρμογή του άρθρου 53 «Ιεροδιδάσκαλοι της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και ενίσχυση της φοίτησης μουσουλμανοπαίδων στα δημόσια σχολεία της Θράκης» του ν.4115/2013 (ΦΕΚ 24/30-1-2013)».
Στη μεν περίπτωση της μουσουλμανικής μειονότητας θα έχουμε αναβάθμιση, ενώ στην περίπτωση της χριστιανικής πλειοψηφίας της Ελλάδας θα έχουμε μαρασμό και εκμηδένιση; Γιατί; Θα καταντήσουμε ηττοπαθείς επειδή μερικοί, μετρημένοι στα δάκτυλα εξακολουθούν να φωνάζουν στη βουλή και σε μερικά έντυπα; Ο δε αριθμός των ορθοδόξων χριστιανών που υπέκυψαν στην προπαγάνδα και δήλωσαν αλλόθρησκοι για να απαλλαγούν από την ορθόδοξη χριστιανική παιδεία είναι μικρός σε σχέση με το μέγεθος της ζημίας την οποία αποσκοπούσε η προπαγάνδα να επιφέρει. Κι εμείς; Τί κάνουμε εμείς; Θα παύσουμε να διδάσκουμε το "αγαπάτε αλλήλους"; Αν έκαμε έτσι ο αγιος Κοσμάς ο Αιτωλός τότε (ΙΗ΄ αι.) που είδε αυξητικό ρεύμα εξισλαμισμού, τώρα ούτε Ελλάδα θα υπήρχε, ούτε ελληνική Εκκλησία. "Στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις" δίδαξαν οι απόστολοι. Ας μη το ξεχνούμε αυτό. Ευάγγελος Πονηρός 3/3/2013.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ μόνο στο "Στήκετε και κρατείτε τας παραδόσεις" και στο ιερότατο έργο του αγίου Κοσμά, χωρίς να σαφώς να τα περιορίζω στα τεχνικά όρια του σχολικού μαθήματος των θρησκευτικών, τουλάχιστον υπό την οπτική του "αποφεύγω με το νόμο την ιστορικοπολιτισμική τους κατανόηση" τουλάχιστον, επειδή έχω ή δήθεν έχω ιδεολογικές διαφωνίες με το χριστιανισμό!!!
Τα περί αναβάθμισης της μουσουλμανικής παιδείας είναι αποτέλεσμα παρόμοιας λογικής γύρω από τη θρησκευτική εκπαίδευση, που οδηγεί σε οδούς πονηρές και καθόλου σοβαρές και ασφαλείς για το ακαδημαϊκό υπόβαθρο της σύγχρονης σχολικής εκπαίδευσης και την πορεία της στο σχολείο...
Για τα περί ορθόδοξης κατήχησης στα σχολεία της Γερμανίας και το μέλλον της τα πράγματα μόνο ρόδινα δεν είναι...
Το άν μου ξεφεύγουν τέλος αυτά που γράφω ή όχι αναζητήστε το εκεί που μαζί με τις αιτήσεις εγγραφής μαθητών στα σχολεία μοιράζονται και αιτήσεις απαλλαγών από τα θρησκευτικά.
Καλό Τριώδιο.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)