7/12/14

Ανδρέας Λοβέρδος, "Χρειαζόμαστε προσωπικό στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εδώ και τώρα"

Στην Ομιλία του κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού ο Ανδρέας Λοβέρδος τόνισε:
Χρειαζόμαστε προσωπικό κι όχι απολύσεις. Στα ΑΕΙ όπως το επεσήμανε η ΑΔΙΠ στην αξιολόγησή της που παρουσιάστηκε στην Βουλή τον Αύγουστο. Απλώς χρειάζεται ορθολογική κατανομή τους. Χρειαζόμαστε προσωπικό στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εδώ και τώρα. Η λύση των αναπληρωτών δεν θα επαρκεί για το 2015-2016. Πρέπει να βγει η εκπαίδευση από το λόγο 1 προς 10. Η καθυστέρηση των διαπραγματεύσεων καθυστερεί και εμάς. Γιατί πρέπει να ληφθεί η απόφαση να ανακοινωθεί και να δοθεί εύλογος χρόνος στους υποψηφίους για να προετοιμαστούν. Αυτός θα είναι ο αγώνας μας τις επόμενες ημέρες. 
Δείτε ολόκληρη την ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2015


Τελειώνει μια πολύ δύσκολη χρονιά για την Εκπαίδευση κι έρχεται μια νέα, με ελπίδες για περισσότερους κρατικούς πόρους, που θα προέλθουν από την ανάπτυξη, αλλά και περισσότερες δράσεις που θα επιτρέψουν την αυτοχρηματοδότησή της, στο πεδίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Είναι θλιβερή αλήθεια πως στα χρόνια της κρίσης η μείωση της χρηματοδότησης της Εκπαίδευσης είναι δραματική. Από 3.8 σε 1.8 ο/ο του ΑΕΠ !!! Και με βάση τα κονδύλια του προϋπολογισμού, μείωση κατά 30.75 ο/ο, δηλαδή περικοπή του 1/3 !!! Κι όμως με τον αγώνα μας κρατήσαμε όλες τις δομές του κοινωνικού κράτους, στην Υγεία και την Παιδεία, ανοικτές, όρθιες. Υπηρέτησα στις πιο δύσκολες θέσεις της Κυβέρνησης στα μαύρα αυτά χρόνια. Στην Εργασία/Κοινωνική Ασφάλιση, στην Υγεία, στην Παιδεία. Κι είμαι υπερήφανος που οι δομές του κοινωνικού κράτους επιβίωσαν, χτυπημένος από τα χτυπήματα των πρωτοπαλίκαρων της διαφθοράς στο χώρο της Υγείας, αλλά και βαθύτατα προβληματισμένος από την απαράδεκτη οικονομική κατάσταση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Καθώς και από την αδυναμία πλήρους επισκευής των κατά βάση πολύ καλών σχολικών υποδομών, που απαιτούν όμως, όπως είναι λογικό, τη διαρκή συντήρησή τους.

Δεν πάει άλλο, έξι χρόνια ύφεσης είναι πάρα πολλά, χρειαζόμαστε επειγόντως υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η ECB προβλέπει 2.9 ο/ο ανάπτυξη για το 2015!!! Αλλά πρέπει να είμαστε σαφείς και ειλικρινείς: αυτό δεν σημαίνει ευημερία. Στην Ελλάδα θα συνυπάρξουν τα επόμενα χρόνια δύο κόσμοι: οι λίγοι, το 1/3, που θα ευημερούν σε μια χώρα που αναπτύσσεται, αλλά και οι πολλοί, τα 2/3, που θα υποφέρουν από φτώχεια και ανεργία και θα ελπίζουν μόνο στις ευκαιρίες που θα δώσει και για αυτούς η ανάπτυξη, καθώς και στις παρεμβάσεις του κοινωνικού κράτους.

Δεν θα πρέπει, λοιπόν, να χάσουμε αυτή την ευκαιρία για ανάπτυξη το 2015. Για κανένα λόγο δεν πρέπει να χαθεί το 2015!!! Και η εκλογή του ΠτΔ είναι η πολιτική προϋπόθεση της ανάπτυξης, της ανάκαμψης, της εξόδου στις αγορές, της ελπίδας των φτωχών για κοινωνικό κράτος και για εργασία. Φτάσαμε κοντά στις συνταγματικές προθεσμίες για εκλογή Προέδρου. Χαίρομαι για το περιεχόμενο της επίσκεψης του Προέδρου της Βουλής στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Όσοι είναι κοντά μου γνωρίζουν πως από καιρό λέω, πως η 7η Ιανουαρίου είναι η καλύτερη ημερομηνία για την έναρξη των συνταγματικά προβλεπόμενων ψηφοφοριών. Γιατί δεν πρέπει να χαθεί ούτε μια μέρα του 2015 στην ασάφεια που δημιουργεί η εκλογολογία. Πρέπει να το καταλάβουν όλοι: η πολιτική αστάθεια αποτελεί την αρνητική μεταβλητή της επίτευξης των ρυθμών ανάπτυξης που έχουμε ανάγκη.

Πληροφόρηση, γνώση, μόρφωση, Παιδεία είναι το σύνθημά μας στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Και πιο συγκεκριμένα: λιγότερη ποσότητα πληροφοριών και ύλης, περισσότερη Παιδεία. Οι πολιτικές μας για το 2015, μέσα στο πλαίσιο ενός προϋπολογισμού υποχρηματοδότησης αλλά και ελπίδας για σχετική αύξηση των πόρων, είναι οι εξής:
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. μείωση και αναδιάταξη της ύλης προς τα πάνω, προσοχή στην εθνική κατάρτιση γιατί είμαστε Έλληνες στην Ε.Ε. και η κατανόηση του ετέρου προϋποθέτει αυτογνωσία, ένταξη των δραστηριοτήτων του κοινωνικού σχολείου στο ημερήσιο πρόγραμμα παραμονής των μαθητών στο σχολείο, δραστική μείωση της δουλειάς στο σπίτι. Τέλος Ιανουαρίου θα φέρουμε το σχετικό σχέδιο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ. Θα είναι ο επόμενος στόχος μας.
ΛΥΚΕΙΟ-ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ. ΟΙ αλλαγές είναι πρόσφατες και θα τους δώσουμε την ευκαιρία της εφαρμογής. Δεν θα επαναλάβουμε την κακή πρακτική να αλλάζουμε τις αλλαγές του εκάστοτε προηγουμένου υπουργού. Μόνη αλλαγή η συμπερίληψη της πληροφορικής στα εξεταζόμενα μαθήματα, όπως συζητήσαμε πρόσφατα στην Βουλή.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ-ΤΕΙ. Εδώ κυρίαρχο πρόβλημα είναι η υποχρηματοδότηση, αλλά δεν καθίσαμε με σταυρωμένα τα χέρια. Απελευθερώσαμε την έρευνα από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών, διευκολύναμε την ευκινησία στην πρόσληψη ad hoc ερευνητικού προσωπικού και την αυτόματη διενέργεια συνυφασμένων με την έρευνα διαδικασιών, όπως πχ η μετάβαση των ερευνητών στο εξωτερικό κοκ, αυξήσαμε τη συμμετοχή των ερευνητών και των ιδρυμάτων στους πόρους των προγραμμάτων. Κι αυτά αποτελούν πολύ σημαντικές πολιτικές κινήσεις που επί χρόνια καθυστερούσαν. Κι ακόμη, δίνουμε αυτές τις μέρες με τροπολογία τη δυνατότητα στα ΑΕΙ να ιδρύουν προπτυχιακά τμήματα, με δίδακτρα, με διδασκαλία στην αγγλική γλώσσα, για εκτός ΕΕ φοιτητές, με πρώτες περιπτώσεις τα τμήματα Τουρισμού στην Ρόδο και το Ρέθυμνο, Ναυτιλιακών σπουδών στη Χίο και Φιλοσοφικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης. Οι σχέσεις μεταξύ ΑΕΙ της χώρας μας και χωρών του εξωτερικού ( και δώσαμε εξαιρετική ώθηση στην Ασία με τις επίσημες επισκέψεις μας στην Κίνα και την Ιαπωνία), αλλά και η εξαιρετική διεθνής δραστηριότητα του Ινστιτούτου Ελληνικής Γλώσσας και της ψηφιακής κοινότητας που αυτό έχει οργανώσει, δίνουν απτά και παραγωγικά δείγματα εξωστρέφειας. Να αναφέρω ενδεικτικά το μεταπτυχιακό ορυκτού πλούτου στο Πολυτεχνείο Κρήτης και τους 90 αλλοδαπούς εκτός Ε,Ε, φοιτητές που διαγωνίζονται για είκοσι θέσεις. Με δίδακτρα φυσικά. Κι ακόμη, τις δυνατότητες που δίνουν όλες οι δομές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης για ταχύρυθμα θερινά προγράμματα!!!
Αρχή μας είναι πως το κράτος πρέπει να απέχει από τη λειτουργία των ΑΕΙ. Καθήκον του είναι να αξιολογεί μόνο και να χρηματοδοτεί. Γι' αυτό αφαιρέσαμε ήδη γραφειοκρατία από τη λειτουργία τους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ιδρύουν μόνα τους μεταπτυχιακά και εργαστήρια. Και προτείνοντάς τους να καθορίζουν μόνα τους τον αριθμό των εισακτέων και των μεταπτυχιακών φοιτητών. Εδώ όμως τα ΑΕΙ διστάζουν. Γιατί οι ευθύνες είναι μεγάλες και βαριές.

Μια ειδική αναφορά στα ΑΕΙ. Δώσαμε όλες τις δυνατότητες σε εγκλείστους να δίνουν Πανελλαδικές. Κάποιοι μπήκαν στα ΑΕΙ!!! Δεν φτάνουν τα μπράβο. Πρέπει να τους δώσουμε τις δυνατότητες να σπουδάσουν. Οργανώνουμε το θέμα με τροπολογία που θα ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα. Προσοχή σε κάτι: οι πενθήμερες άδειες δεν πρέπει να καταργηθούν, η συμπεριφορά ενός δραπέτη δεν πρέπει να στραφεί εναντίον όλων όσων το παλεύουν να επανέλθουν στην ζωή. Ως υπουργείο Παιδείας το υποστηρίξαμε στην υπόθεση Κωστάρη, ανοικτά, δημόσια και εγγράφως, το υποστηρίξαμε και το υποστηρίζουμε και στην διαφορετική μεν αλλά κρίσιμη υπόθεση Ρωμανού. Κι αυτό το παιδί πρέπει να πάρει τις ευκαιρίες του, η Δημοκρατία δεν εκδικείται, κι αν πάθει κάτι το κρίμα στο λαιμό όσων ολιγώρησαν. Όσοι κατακρίνουν αυτή τη θέση, να σκεφτούν πως στην αγκαλιά του παιδιού αυτού, σε ηλικία 16 ετών πέθανε δολοφονημένος ο συνομήλικος φίλος του. Αυτές είναι οι πάγιες απόψεις μου. Κι όσοι θέλουν να με αμφισβητήσουν, παραπέμπονται στην κοινή ερώτηση Κουβέλη-Λοβέρδου για τη νοσηλεία του Σάββα Ξηρού το 2006.

Όλα αυτά τα κάνουμε, για να επανέλθω στην ομιλία μου επί του προϋπολογισμού, με εξαντλητικό διάλογο. Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων λειτουργεί συνεχώς. Στον επίκαιρο κοινοβουλευτικό έλεγχο είμαστε παρόντες, το ΕΣΥΠ και τα τμήματά του, μετά από δύο χρόνια αδράνειας, λειτουργούν αδιάκοπα. Για τις αλλαγές στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα συνέλθει και το Συμβούλιο των πρώην Υπουργών Παιδείας που εμείς ιδρύσαμε. Σε εβδομαδιαία βάση συναντιόμαστε με συνδικαλιστικούς φορείς και εκπροσώπους ιδρυμάτων και φορέων. Αυτό που λείπει είναι η οργανωμένη συζήτηση με τους φοιτητές. Γι' αυτό πήραμε την πρωτοβουλία να ανακοινώσουμε πρόθεση συμμετοχής των φοιτητών στα όργανα των ΑΕΙ, με την προϋπόθεση ότι εκείνοι ανασυγκροτούν την ΕΦΕΕ και την ΕΣΕΕ. Πάντως μετά το 2000 ο όρος ΕΣΕΕ δεν στέκει. Πρόκειται για ΕΦΕΕ Πανεπιστημίων και ΕΦΕΕ ΤΕΙ.

Για τα όσα κάνουμε ως προς την αρμοδιότητά μας για τα Θρησκεύματα έκανα πρόσφατα πολλές αναφορές στην Ολομέλεια της Βουλής και δεν θα επανέλθω σήμερα. Κλείνω την τοποθέτησή μου με ορισμένα λόγια που αφορούν το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων. Χρειαζόμαστε προσωπικό κι όχι απολύσεις. Στα ΑΕΙ όπως το επεσήμανε η ΑΔΙΠ στην αξιολόγησή της που παρουσιάστηκε στην Βουλή τον Αύγουστο. Απλώς χρειάζεται ορθολογική κατανομή τους. Χρειαζόμαστε προσωπικό στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εδώ και τώρα. Η λύση των αναπληρωτών δεν θα επαρκεί για το 2015-2016. Πρέπει να βγει η εκπαίδευση από το λόγο 1 προς 10. Η καθυστέρηση των διαπραγματεύσεων καθυστερεί και εμάς. Γιατί πρέπει να ληφθεί η απόφαση να ανακοινωθεί και να δοθεί εύλογος χρόνος στους υποψηφίους για να προετοιμαστούν. Αυτός θα είναι ο αγώνας μας τις επόμενες ημέρες. Μαζί με τον αγώνα μας για να διευθετηθεί τώρα και οριστικά το θέμα του προσωπικού στα Πανεπιστήμια και την τεχνική εκπαίδευση. Θα τα καταφέρουμε γιατί πιστεύουμε πως κινούμαστε σε σωστή κατεύθυνση κι έχουμε πίστη στις απόψεις και τις δυνάμεις μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)