13/12/14

Μητροπολίτης Γλυφάδας Παύλος: Αδιανόητο να διδάσκεται το Ισλαμ στη Θεολογική-Διάλογος με τους Καθολικούς μόνο αν καταργήσουν την Ουνία

"Η οξύτατη οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και τέσσερα χρόνια την πατρίδα μας, άνοιξε νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Εκκλησίας – Αριστεράς" τόνισε μιλώντας αποκλειστικά στο "ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ"ο Μητροπολίτης Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας,Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Παύλος.
Στο πρώτο μέρος της πολύ ενδιαφέρουσας συνέντευξής του ο Μητροπολίτης Παύλος σχολιάζει επίσης το θέμα του νεκροταφείου λέγοντας "δώδεκα χρόνια ακούω για καινούργιο κοιμητήριο αλλά δυστυχώς κοιμητήριο δεν βλέπω", αποκαλύπτει πως δέχθηκε πιέσεις από πολιτικό πρόσωπο για να παραιτηθεί από την προεδρία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, 
ομολογεί πως η Μητρόπολη έχει φθάσει στα όριά της σχετικά με την πολυποίκιλη βοήθεια προς τους αδύναμους συμπολίτες μας, τοποθετείται αναφορικά με το θέμα των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας λέγοντας πως "η κοινωνία δεν είναι ώριμη για το μεγάλο βήμα" και τέλος τονίζει πως η έξοδος από την κρίση είναι η έξοδος της μετανοίας. 
Ακολουθεί το πρώτο μέρος της συνέντευξης:
1-Σεβασμιώτατε, η πρώτη του Δεκέμβρη αποτέλεσε την ημέρα που συμπληρώσατε 12 χρόνια ποιμαντορίας στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης, Βάρης. Τι έχετε να θυμάστε όλα αυτά τα χρόνια; Περισσότερες οι χαρές ή οι στενοχώριες;
Απ.:Δοξολογώ το Θεό, που με τη χάρη Του και με την ευλογία του Παναγίου Πνεύματος χειροτονήθηκα επίσκοπος στην νεοπαγή Μητρόπολη Γλυφάδας Ελληνικού Βούλας Βουλιαγμένης και Βάρης. Είμαι ευγνώμων.
Ενθυμούμαι και τις χαρές και τις στενοχώριες. Οι στενοχώριες με διδάσκουν και χαλυβδώνουν την πίστη και την υπομονή. Τα αιτήματα των πιστών αναρίθμητα και ενίοτε άλυτα. Μόνον εάν ο Θεός επέμβει, θα δώσει τη λύση.
2 Σε τοπικό επίπεδο δημιουργήθηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα ένα σοβαρό θέμα. Αφορά στο νεκροταφείο και την απόφαση πως είναι παράνομο. Τι πιστεύετε εσείς;
Απ.: Η Γλυφάδα, είναι γεγονός ότι δεν διαθέτει πλέον Κοιμητήριο. Ποιμένω την μητρόπολη Γλυφάδας δώδεκα χρόνια και όλα αυτά τα χρόνια ακούω για καινούργιο κοιμητήριο αλλά δυστυχώς κοιμητήριο δεν βλέπω. 
Ελπίζω η δημοτική αρχή υπό τον δήμαρχο κ. Γιώργο Παπανικολάου να βρεί λύση στο μεγάλο αυτό θέμα, αφού ακούω ότι υπάρχουν προτάσεις για το χώρο. Το ζητούμενο είναι ότι θέλουμε νεκροταφείο. Δεν μας ενδιαφέρει που θα είναι, αρκεί να είναι νόμιμο και βεβαίως  εντός της Μητροπόλεως μας. 
3/ Αναλάβατε την προεδρία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και σε σύντομο χρονικό διάστημα παραιτηθήκατε. Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν; Πρόκειται για "αμαρτωλή" ιστορία;
Απ.:Δυστυχώς έμαθα πάρα πολλά αρνητικά από την ολιγόμηνη παραμονή μου στο τιμόνι του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και με αυτά τα αρνητικά στοιχεία, δεν μπορεί να επιτελέσει το έργο του ανεπηρέαστα, διότι είναι ανακατεμένοι οι πολιτικοί. Ο νοών νοείτω.
Πρέπει ακόμη να σας πω ότι δέχθηκα πιέσεις από πολιτικό πρόσωπο για να παραιτηθώ. Φυσικά καθηκόντως ενημέρωσα την κεντρική διοίκηση του Ερυθρού Σταυρού στη Γενεύη για τα συμβαίνοντα στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό.
4/Στην Μητρόπολη σας διακρίνει κανείς έντονη δραστηριοποίηση σχετικά με το θέμα των αιρέσεων. Βλέπουμε βέβαια ανα τακτά χρονικά διαστήματα διάφορες ομάδες άλλοτε να κάνουν σεμινάρια γιόγκα, άλλοτε συγκεντρώσεις σε παραλίες, άλλοτε "εναλλακτικά φεστιβάλ" κλπ. Πως τα σχολιάζετε;
Απ. Στη μητρόπολή μας έχουμε αναπτύξει έντονη αντιαιρετική δράση. Με συχνά σεμινάρια ενημερώνουμε τους ενορίτες μας για τις πλάνες των αιρέσεων και των παραθρησκειών, οι οποίες κινούνται έξω από τα όρια της Ορθοδόξου Πίστεως, πολλές φορές με τρόπο δυσδιάκριτο, ύπουλο και επικίνδυνο.
Ως μέλος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων, είχα την τιμή να προεδρεύσω της “ΚΣΤ’ Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης Εντεταλμένων Ορθόδοξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας” υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών. Εκεί επισημάνθηκε ότι στην εποχή μας, μία ποικιλία νεογνωστικών, αποκρυφιστικών, συγκρητιστικών και νεοεποχίτικων δοξασιών προσπαθεί να αντικαταστήσει σε διάφορα επίπεδα την εκκλησιαστική Χριστολογία, με διδαχές ποικίλες και ξένες, απολύτως ασυμβίβαστες με την ευαγγελική μαρτυρία και το Ορθόδοξο φρόνημα. Μεταξύ των συμπερασμάτων της Συνδιάσκεψης ήταν και η ανάγκη αντίστασης στην πλάνη των αιρέσεων και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η Μητρόπολή μας.
5/Σε κοινωνικό επίπεδο η Μητρόπολη Γλυφάδας κάνει μεγάλη προσπάθεια για να βοηθήσει όσους έχουν πραγματική ανάγκη. Πέραν από τα συσσίτια, έχετε καταρτίσει προγράμματα για ανέργους, είστε πάντοτε κοντά στην τρίτη ηλικία, στους ασθενείς και άλλα πολλά. Πόσο δύσκολο είναι όμως σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς να ανταποκριθεί η Εκκλησία στο έργο της φιλανθρωπίας;
Απ.: Η Μητρόπολή μας με όλες της τις δυνάμεις προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να βοηθά τους αδύναμους.Δυστυχώς οι συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη, ολοένα και αυξάνονται με αποτέλεσμα να έχουμε φθάσει στα όριά μας και να δίνουμε αγώνα ώστε να ανταποκριθούμε σε αυτή τη δύσκολη αποστολή.
Παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των συμπολιτών μας που συνδράμει στο φιλανθρωπικό έργο της μητροπόλεως. Παρ΄ όλα αυτά με την ευλογία του Κυρίου μας και με τις εναπομείνασες δυνάμεις μας συνεχίζουμε το δύσκολο αλλά θεάρεστο αυτό έργο. Η Μητρόπολη είναι κέντρο αστέγων, μεταναστών, λαθρομεταναστών, ναρκομανών και άλλων ιδιαιτέρως αδύναμων κοινωνικών ομάδων, με αποτέλεσμα να επιτείνεται το πρόβλημα. Όμως επαναλαμβάνω: με τη δύναμη του Κυρίου μας πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε.
6/Παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μια προσπάθεια προσέγγισης της Εκκλησίας και από τα κόμματα της Αριστεράς, τα οποία επί χρόνια διατηρούσαν αρνητική στάση. Παρόλα αυτά επιμένουν στον διαχωρισμό Εκκλησίας-Κράτους. Που πιστεύετε πως οφείλετε αυτή η προσέγγιση και τι θα συνέβαινε αν γινόταν πράξη ο διαχωρισμός;
Απ.:Η οξύτατη οικονομική κρίση που ταλανίζει εδώ και τέσσερα χρόνια την πατρίδα μας, άνοιξε νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Εκκλησίας – Αριστεράς. Είναι πολύ νωρίς για να απαντήσουμε ως Εκκλησία, που θα οδηγήσει αυτή η διαδικασία προσέγγισης.
Τώρα, όσον αφορά τον διαχωρισμό:H Εκκλησία, ως Θεοΐδρυτος οργανισμός, δεν αντλεί τη δύναμή της από την Πολιτεία. Εκτιμώ όμως πως σήμερα δεν είναι ώριμες οι συνθήκες για να προχωρήσει ο λεγόμενος «χωρισμός Κράτους – Εκκλησίας». Η κοινωνία θα έλεγα δεν είναι ώριμη για το μεγάλο βήμα.
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι οι διακριτοί ρόλοι των δύο θεσμών, με μελετημένες κινήσεις μπορούν να λάβουν άλλη μορφή.
7/Δεν έχετε διστάσει πολλές φορές να επικρίνετε τις αρχές τόσο σε τοπικό όσο και σε κυβερνητικό επίπεδο. Θεωρείτε πως η Εκκλησία πρέπει να έχει λόγο και τι χρειάζεται να κάνουν οι εξουσιαστές για να βγούμε από τη στενωπό;
Απ. Η Εκκλησία, είναι αναπόσταστο κομμάτι της κοινωνίας μας και δικαιούται να έχει λόγο στα προβλήματα που απασχολούν τον λαό. Λόγος Πίστεως και Ελπίδας, λόγος που οδηγεί στην έξοδο από την κρίση, γιατί υπάρχει διέξοδος από την κρίση αυτή. Είναι η διέξοδος της μετανοίας. Καί ως λαός, και ως άρχοντες αλλά και προσωπικά ο καθένας αν μετανοήσουμε, ο Θεός, που είναι η δύναμις μας, θα συντομεύσει το χρόνο της δοκιμασίας μας.
Ως επίσκοπος είμαι υποχρεωμένος, απέναντι στο ποίμνιό μου, να διατρανώνω πάντα την αλήθεια σε όλη την έκφανσή της. Η αλήθεια ελευθερώνει τον άνθρωπο όπως διακήρυττε ο Κύριός μας. 
Μέρος B΄
"Θα μπορούσε να συνεχισθεί ο διάλογος Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών εφόσον η Παπική Εκκλησία καταργούσε την Ουνία" τόνισε μιλώντας αποκλειστικά στο "ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ" ο Μητροπολίτης Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας,Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Παύλος σχολιάζοντας και την τελευταία επίσκεψη του Πάπα στο Φανάρι. 
Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του ο Μητροπολίτης Παύλος σχολιάζει επίσης το τμήμα Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική του ΑΠΘ θέτοντας μια σειρά από ερωτήματα, μιλάει για τον πόλεμο που γίνεται εις βάρος της Εκκλησίας, για τις εμπειρίες του από το Άγιον Όρος και βεβαίως για την προετοιμασία για την μεγάλη εορτή της Χριστιανοσύνης. 
Ακολουθεί το δεύτερο μέρος της συνέντευξης:  

8/-Την προηγούμενη χρονιά πολλά ήταν εκείνα τα γεγονότα τα οποία προκάλεσαν αντιδράσεις στους πιστούς. Πέραν από αντιρατσιστικό νομοθέτημα και την καύση των νεκρών, εντάσεις δημιούργησαν θέματα όπως η αργία της Κυριακής, το σύμφωνο συμβίωσης, το μάθημα των Θρησκευτικών, η δημοπράτηση του τεμένους... Πιστεύετε πως υπάρχει ένας υπόγειος πόλεμος εναντίον της Εκκλησίας στη χώρα μας; Η Ιερά Σύνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας έχει αντιμετωπίσει όπως θα έπρεπε τις "δοκιμασίες";
Ο πόλεμος κατά της Εκκλησίας, θα έλεγα πως είναι εμφανής, αφού δυστυχώς τον τελευταίο καιρό η πολιτεία έφερε την Εκκλησία σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση με νομοθετήματα, για τα θέματα που προαναφέρατε τα οποία κλήθηκε να ψηφίσει.Εμείς ως Εκκλησία προσευχόμαστε υπέρ της σωτηρίας της Πατρίδος και του λαού μας.Εκτιμώ πως η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, όλοι οι μητροπολίτες αλλά και όλοι οι κληρικοί μας, αυξάνουμε καθημερινώς τους ρυθμούς της διακονίας μας, ώστε να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες του ποιμνίου μας. 
Και θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στους κληρικούς, στους παπάδες μας, τονίζοντας πως δίνουν καθημερινά μεγάλο αγώνα και πολλές φορές κάτω από αντίξοες κοινωνικά συνθήκες.
9/-Πολύς κόσμος ενδεχομένως δεν γνωρίζει πως είστε τελειόφοιτος της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στις μέρες που διανύουμε σε μια άλλη σχολή του ΑΠΘ, τη Θεολογική, ετοιμάζεται να ιδρυθεί τμήμα Ισλαμικών Σπουδών. Πως το σχολιάζετε;
Απ. : Θεωρώ αδιανόητο κάτω από τη στέγη στην οποία διδάσκεται η Ορθόδοξη Δογματική, η Ερμηνεία της Αγίας Γραφής, η Εκκλησιαστική ιστορία που περιλαμβάνει και τις επί αιώνας διώξεις των Ορθοδόξων Χριστιανών από το Ισλάμ, να διδάσκεται και η θρησκεία του Ισλάμ.
Θέτω επίσης τέσσερα ερωτήματα:
Πρώτον: Θα υπάρξη κάτι ανάλογο από ισλαμικής πλευράς και στα κράτη που κυριαρχεί η θεοκρατία του Ισλάμ; Θα ιδρυθούν δηλαδή και εκεί Ορθόδοξες Θεολογικές Σχολές;
Δεύτερον: Πότε επιτέλους θα επαναλειτουργήσει η υπάρχουσα Θεολογική Σχολή της Χάλκης;
Τρίτον: Το κοράνιο, δηλαδή το βιβλίο του Ισλάμ, στην χώρα μας κυκλοφορεί ελεύθερα. Στις χώρες που επικρατεί η θρησκεία του Κορανίου θα υπάρξει ελεύθερη διακίνηση της Αγίας Γραφής;
Τέταρτον: γιατί η Πολιτεία δεν δίνει δωρεάν και την Καινή Διαθήκη (ιδιαίτερα στις Εκκλησιαστικές Σχολές) όπως πράττει και με το Κοράνιο το οποίο διαθέτει δωρεάν στους μουσουλμάνους;
Είμαι κατηγορηματικά αντίθετος με κάθε προσπάθεια ίδρυσης τμήματος Ισλαμικών Σπουδών.

10/ :Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε στο Φανάρι η νέα συνάντηση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον Πάπα Φραγκίσκο. Αντιδράσεις υπήρξαν πολλές. Ποιες είναι οι δικές σας απόψεις και ειδικά για τις επαφές των δύο ανδρών και για τους διαλόγους Ορθοδόξων & Ρωμαιοκαθολικών;
Απ: Οι Άγιοι και Θεοφόροι Πατέρες μας έχουν αποφανθεί δια των Οικουμενικών Συνόδων, για αυτά τα κανονικά και εκκλησιολογικά θέματα και η συμμόρφωση προς τις επιταγές αυτών των Ιερών Κανόνων είναι υποχρεωτική και ανυπέρθετη.
Κατά τούς Θείους καί Ιερούς Κανόνας οι αιρετικοί θεωροῦνται ότι είναι εκτός της Μιᾶς Ἁγίας Καθολικής καί Ἀποστολικής Ἐκκλησίας. Μέ αὐτούς δηλαδή δέν ἐπιτρέπεται ἡ ἐκκλησιαστική κοινωνία.
Θα μπορούσε να συνεχισθεί ο διάλογος Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών εφόσον η Παπική Εκκλησία καταργούσε την Ουνία, που αποτελεί τον Δούρειο Ίππο για την άλωση της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας.
Είναι σωστό σε αυτούς τους διαλόγους να παρίστανται και Ουνίτες εκπρόσωποι; Στην Ελλάδα, δεκαετίες τώρα, υπάρχει η εκκλησία των Ουνιτών και δύσκολα μπορεί κανείς να αναγνωρίσει αυτή την αιρετική εκκλησία, αυτή την πλάνη.
Σε τι βοηθά η ύπαρξις της Ουνίας; Ακόμη: Αν δεν ωφελούν οι διάλογοι Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών, πολύ περισσότερο δεν θα πρέπει να υπάρχουν οι διάλογοι Χριστιανών και ετερόθρησκων.

11/-Ποιές είναι οι εμπειρίες σας από το Άγιον Όρος;

Απ: Από το 1965 επισκέπτομαι το Περιβόλι της Παναγίας, το Άγιον Όρος. Πάντα επιστρέφω οπλισμένος πνευματικά, για να συνεχίσω την διακονία μου. Θαυμάζω και επαινώ τους μοναχούς για την άσκησή τους και γενικά για τον πνευματικό τους αγώνα προκειμένου να τηρήσουν τα όσα υπεσχέθηκαν κατά την κουρά τους.
Συνδέομαι πνευματικά με το Άγιο Όρος και ιδιαίτερα με την Ιερά Μονή Ξηροποτάμου αφού ο αδελφός του πατέρα μου που έφυγε ως πρόσφυγας από την Μικρά Ασία το 1922 στη Σύρο, μετά από λίγα χρόνια επήγε στην Ιερά Μονή Ξηροποτάμου και εκάρη μοναχός.
Από τότε έμεινε για πάντα στο Περιβόλι της Παναγιάς.
Οι δεσμοί μου με την Αθωνική Πολιτεία είναι ισχυροί και ακλόνητοι, αφού κάθε χρόνο, ιδιαίτερα τα τελευταία έτη, άγω τα ονομαστήριά μου στην Ι.Μ. Βατοπαιδίου.
Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου προς όλους τους Πατέρες και τους μοναχούς.

12/-Σε λίγες μέρες θα εορτάσουμε την μεγάλη γιορτή των Χριστουγέννων. Ποια πρέπει να είναι τα εφόδια του κάθε Χριστιανού για να γιορτάσει Χριστούγεννα με Χριστό και όχι μόνο με γιρλάντες;  
Απ.: Τα Χριστούγεννα είναι η ημέρα που η αγία Ορθόδοξη Εκκλησία μας εορτάζει την κατά σάρκα γέννηση του Υιού του Θεού εκ της Υπεραγίας Θεοτόκου, εκ Πνεύματος Αγίου στο σπήλαιο της Βηθλεέμ της Ιουδαίας επί Καίσαρος Αυγούστου. Από τότε δε, αρχίζει και η εκκλησιαστική μας ιστορία.
Το κορυφαίο γεγονός στην ιστορία του κόσμου, η Γέννηση του Θεανθρώπου, αποτελεί μοναδική ευκαιρία να στρέψουμε τα μάτια της ψυχής μας στην Εκκλησία που αποτελεί τον «στύλο και το στήριγμα της αλήθειας». Εκεί, Θεοπρεπώς, να εφοδιαστούμε με πίστη και ελπίδα και να ζήσουμε την αναγέννησή μας. Αυτά τα Χριστούγεννα, ας είναι γεμάτα Χριστό.
Ας προετοιμαστούμε λοιπόν όσο καλύτερα μπορούμε, δια της εξομολογήσεως και της Θείας Κοινωνίας, για τα πνευματικά Χριστούγεννα, που θα φωτίσουν τις ψυχές μας .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)