8/5/09

Ο Υπουργός Παιδείας, ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων και οι απαλλαγές από τα Θρησκευτικά

Οι οδηγίες που απέστειλε ο Σύμβουλος Θεολόγων Δυτικής Ελλάδος κ. Χρήστος Ζήκος προς τους θεολόγους των σχολείων ευθύνης του προκάλεσαν την άμεση αντίδραση του Υπουργού Παιδείας κ. Σπηλιωτόπουλου που «έδωσε εντολή στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης να διατάξει έρευνα και να ζητήσει ευθύνες»(ρεπορτάζ του esos).
Ως blog δημοσιεύσαμε άρθρο συναδέλφου που έκρινε την προτροπή του Σχολικού Συμβούλου για «προβιβάσιμο βαθμό» σε όλους τους μαθητές «υπερβολική» (διαβάστε την παλαιότερη ανάρτησή μας) και είναι οπωσδήποτε άστοχη.

Αυτό όμως που μας κάνει μεγάλη κατάπληξη είναι η αμεσότητα με την οποία αντέδρασε ο κ. Υπουργός σε ένα ζήτημα σχετικό με τα Θρησκευτικά αλλά οπωσδήποτε δευτερεύον. Γιατί για το μείζον ζήτημα της απόσυρσης των εγκυκλίων για τις απαλλαγές από το ΜτΘ ο κ. Υπουργός δεν δείχνει την ίδια σπουδή και ενώ κοντεύει να τελειώσει το σχολικό έτος δεν ασχολείται σοβαρά με το ζήτημα; Εκτός από μία άστοχη και υπερβολική ενέργεια ενός Συμβούλου, μήπως θα έπρεπε να ασχοληθεί ο κ. Υπουργός και με τις αστοχίες και τα λάθη του προκατόχου του αναστέλλοντας επιτέλους την ισχύ των εγκυκλίων του κ. Στυλιανίδη για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά;

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολλή εύστοχη η παρατήρησή σας.Απλά επιβεβαιώνεται ότι ο Υπουργός ενημερώνεται για όλα,αλλά δυστυχώς δεν ενεργεί και για όλα.

thriskeftika είπε...

Ζητούμε συγγνώμη για την αφαίρεση πρότασης από το παραπάνω σχόλιο, αλλά καλόν θα είναι να αποφεύγονται οι προσωπικές αναφορές και να απευθύνεσθε στο blog συνολικά.

Ανώνυμος είπε...

Η Ελλάδα δεν είναι ένα υλιστικοκρατικό θρησκειομάχο κράτος ολοκληρωτικού τύπου με ρατσισμό εναντίον της προσευχής ή του μαθήματος των Θρησκευτικών. Έχει Σύνταγμα και Δημοκρατία. Είπε κάποιος πολύ σωστά ότι γνώρισμα ενός απολυταρχικού καθεστώτος και όχι μιας δημοκρατίας είναι τo να επιβάλεις σε άλλους πχ. την απαλλαγή από το μάθημα των Ελληνικών και αντικατάσταση των ωρών με Αγγλικά επειδή είναι πιο εύκολα, την απαλλαγή από το μάθημα της Ιστορίας επειδή τα πραγματικά γεγονότα όπως συνέβησαν μπορεί δήθεν να θίγουν μαθητές με καταγωγή από γειτονικές χώρες ή την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών κλπ., κλπ. Η ανεξιθρησκεία είναι κατοχυρωμένη Συνταγματικά και το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να διδάσκεται όπως όλα τα μαθήματα στο σχολείο. Η ανεξιθρησκεία δε σημαίνει ότι πρέπει να διώκεται η Ορθοδοξία, η επικρατούσα θρησκεία του Κράτους κατά το Σύνταγμα, όπως γινόταν και γίνεται ακόμη σε απολυταρχικά καθεστώτα, επειδή το επιθυμούν ορισμένοι.
Όπως είπαν και άλλοι το μάθημα των Θρησκευτικών στη χώρα μας πρέπει να είναι βασισμένο στην Ορθοδοξία, στην Βίβλο και τους Πατέρες, να εμπλουτιστεί με αναφορές στα μεγάλα θρησκεύματα του κόσμου και στα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα και να είναι υποχρεωτικό για όλους τους Ορθοδόξους μαθητές. Οι αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι, αν θέλουν να απαλλαγούν, θα πρέπει να παρακολουθούν ένα εναλλακτικό υποχρεωτικό μάθημα.
Σχολείο αναχρονιστικό είναι το σχολείο χωρίς την προσευχή ή το μάθημα των Θρησκευτικών. Τα Θρησκευτικά είναι ένα μάθημα που ανοίγει τους ορίζοντες του μαθητή, τον απεγκλωβίζει από στενόμυαλα δόγματα, και δεν διώκεται από ελεύθερα σκεπτόμενα άτομα. Οι φανατικοί που υπάρχουν στο χώρο των πολέμιων της προσευχής και του μαθήματος των Θρησκευτικών με άγνοια ή με δόλο υποστηρίζουν αστήρικτες και αντιεπιστημονικές θέσεις. Υποδαυλίζουν την ολοκληρωτική και φονταμενταλιστική εμμονή της αφαίρεσης του δικαιώματος της διδασκαλίας των Θρησκευτικών στους μαθητές, που είναι πραγματικό εφόδιο για τη σύγχρονη ζωή.
Την αποδεδειγμένη κατάρρευση των προσδοκιών από άλλους ολοκληρωτικούς κόσμους και υλιστικές ολιγαρχικές εξουσίες ήδη την κατέγραψε η Ιστορία. Όσοι επιθυμούν φαινόμενα ολοκληρωτισμού, όπως η κατάργηση της προσευχής ή του μαθήματος των Θρησκευτικών, ας γνωρίζουν ότι σε εκείνα τα πρώην ολοκληρωτικά καθεστώτα (όπου η θρησκεία πολεμήθηκε ανελέητα) ΤΩΡΑ διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών, γίνεται προσευχή στα σχολεία και οι εκκλησίες είναι ανοικτές.

Ανώνυμος είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών αναφέρεται σε ένα αντικείμενο με που δε βρίσκεται ούτε στον κύκλο των επιστημών, ούτε της φιλοσοφίας αλλά σε έναν άλλο, τρίτο κύκλο, βασισμένο στην αναζήτηση του ανθρώπου για την αλήθεια, για τη ζωή, την ύπαρξη το θάνατο. Κάπως έτσι η αναζήτηση αυτή και το ζήτημα της πίστης αναφέρονται ούτε στο κοινωνικό, ούτε στο ομαδικό, αλλά σε ατομικό επίπεδο, αν και η πίστη πολλές κοινωνικές προεκτάσεις διαμέσου της εκκλησίας, αλλά και ομαδική χροιά με τα μυστήρια και τις συναθροισεις πιστών. Αυτές οι κοινωνικές επιβολές και προεκτάσεις άρρηκτα δεμένες με την κυρίαρχη κρατούσα κοινωνικοπολιτική δύναμη στο πέρας της ιστορίας και σήμερα.
Το σχολείο, όντας βασικό βήμα ανάπτυξης και κοινωνικοποίησης του παιδιού, πρέπει να "αφουγκράζεται" την επιδίωξη για την ελευθερία τηε σκέψης και του λόγου γενικά, πόσο μάλλον ειδικά για το μάθημα των θρησκευτικών.
Δεν αναφέρομαι ούτε στη Θρησκειολογία, ούτε στην ΕΚκλησιαστική Ιστορία, αυτά άλλωστε είναι αντικείμενα θεολογικών σχολών και αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις. Δεν είναι αυτός ο στόχος των θρησκευτικών στο σχολείο. Δεν πρέπει να δημιουργεί μελετητές της Χριστιανικής Πίστης όυτε μικρούς κήρυκες του λόγου του Θεού, αλλά άτομα έτοιμα να κατανοήσουν τις ανθρώπινες αναζητήσεις την ανάγκη του ανθρώπου να στηριχθεί σε μία -ανθρωπομορφική σε μεγάλο βαθμό- ανθρώπινη δύναμη, να μάθει τα χαρακτηριστικά της πίστης μας πάντα με κοινωνική αναφορά.
Υπό μία τέτοια έννοια, πώς είναι δυνατό να "αποτύχει" ένας μαθητής στο μάθημα των Θρησκευτικών; Μία τέτοια αποτυχία είναι μάλλον αποτυχία ενός εκπαιδευτικού συστήματος να επιτύχει το σκοπό του ώς αρωγός της ελευθερίας της σκέψης στη σφαίρα αυτή που λέγεται πίστη και ανθρώπινες αναζητήσεις.

Ανώνυμος είπε...

Θα ήθελα να σας εκφράσω την έντονη διαμαρτυρία μου για τον αφελή, μικρόψυχο και επιζήμιο για το μάθημά μας τρόπο, με τον οποίο διαχειριστήκατε το ζήτημα της εγκυκλίου του σχολικού συμβούλου κ. Χρ. Ζήκου.
Λυπάμαι, επιπλέον, γιατί εντελώς αβασάνιστα και επιπόλαια ασχοληθήκατε με ένα τόσο ευαίσθητο παιδαγωγικά ζήτημα ακυρώνοντας το σκεπτικό και τις προθέσεις ενός αξιολογότατου σχολικού συμβούλου και προ πάντων συναδέλφου.
Επιτρέψτε με μου να σας υπογραμμίσω και τούτο: ο «ου κατ' επίγνωσιν ζήλος» που χαρακτηρίζει την πλειονότητα των αναρτήσεων του ιστολογίου σας είναι απλώς αυτοκαταστροφικός! Για το μάθημα και τους δασκάλους του…

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία

Γιώργος Μάλφας
θεολόγος, Πάτρα

Υ.Γ. Το άγος των βαθμών και η αγωνία για την αντικειμενική αξιολόγηση και … πιστοποίηση της πίστης-ομολογίας αποκαλύπτουν τη σύγχυση κριτηρίων και το απόλυτο αδιέξοδο των «καθαρών» λύσεων.

thriskeftika είπε...

κ.Μάλφα,
κάθε άποψη είναι σεβαστή.
Αλλά λυπούμαστε γιατί στη χρήση από σας των επιθετικών προσδιορισμών υπάρχει μία υπερβολή.

Συνοψίζουμε τα όσα γράφετε: Εμείς είμαστε "αφελείς, μικρόψυχοι, επιζήμιοι,επιπόλαιοι, αυτοκαταστροφικοί, με ζήλον ου κατ' επίγνωσιν" ενώ ο Σύμβουλός σας είναι "αξιολογότατος".
Ευχαριστούμε.

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Μάλφα
Πώς το απόλυτο αδιέξοδο των «καθαρών» λύσεων αίρεται με τη μη αξιολόγηση των μαθητών ? Μήπως ο ανόητος ζήλος περί μετάλλαξης του μαθήματος σε ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΟΠΩΣ-ΟΠΩΣ είναι το αδιέξοδο το οποίο θα έπρεπε να σας απασχολεί?
Ο υποφαινόμενος δεν διεκδικεί το αλάθητο, όπως και ο αξιόλογος κατά τα άλλα σχολικός σύμβουλος. Η κριτική δε στοχεύει ούτε χαρακτηρίζει το πρόσωπο, αλλά αναφέρεται στην ενέργεια και τις πιθανές επιπτώσεις της.
Θέλω και ταπεινά να συγχαρώ τον ιδιοκτήτη του ιστολογίου που μας φιλοξενεί, γιατί επιχειρηματολογεί και ενημερώνει, δίνοντας βήμα ΚΑΙ στη διαφωνία.

Φιλικά
Επώνυμος

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον κύριο Μάλφα. Δεν μπορεί να διαχειρίζεσαι μια συμβουλευτικού χαρακτήρα παιδαγωγική θέση-που στο κάτω κάτω είναι θέση αγάπης- με τρόπο που να χρεώνει υστεροβουλία, κακή προαίρεση, βλάβη για το μάθημα κ.λ.π.. Μια τέτοια αντιμετώπιση θα ταίριαζε μόνο αν ο σύμβουλος καλούσε θεολόγους καθηγητές σε απολογία για τα πεπραγμένα τους. Απ' όσο ξέρω αυτό δεν έχει γίνει, μια και δραστηριοποιούμαι στην περιοχή ως εκπαιδευτικός και γνωρίζω τη δράση του κ. Ζήκου. Όταν την ίδια συμβουλευτική υιοθετούν και οι σύμβουλοι των Φιλολόγων ή των Μαθηματικών -που συμβαίνει-, συμβαίνει κάτι διαφορετικό για τα Θρησκευτικά ή μυγιαστήκαμε;
Νομίζω πως είστε έξω απ' τη σχολική πραγματικότητα, όπως και οποιοσδήποτε άλλος δεν μπορεί να καταλάβει τη λογική και την παιδαγωγική σκοπιμότητα αυτής της εγκυκλίου.
Ο σχολικός σύμβουλος κινείται από αγάπη για τα παιδιά, με βάση το θεσμικό του ρόλο, που είναι καθαρά παιδαγωγικός και τίποτα παραπάνω. Τα υπόλοιπα απλώς τα επινοήσατε.

thriskeftika είπε...

Δεν χρέωσαμε υστεροβουλία ή κακή προαίρεση στον κ. Σύμβουλο. Ωστόσο η προτροπή του μπορεί να προκαλέσει "βλάβη στο μάθημα" αφού ένα μάθημα στο οποίο όλοι προβιβάζονται αυτονόητα καθίσταται κατώτερο στη συνείδηση των μαθητών. Όπως και να έχει, εμείς απλώς δημοσιεύσαμε άρθρο που λάβαμε και κρίνουμε την προτροπή-οδηγία ως "υπερβολική και άστοχη". Επισημαίνουμε άλλωστε ότι το όλο ζήτημα δεν είναι τόσο μεγάλης σημασίας όσο το γεγονός ότι ο Υπουργός ασχολήθηκε με αυτό ενώ την ίδια στιγμή ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ για το μείζον ζήτημα των απαλλαγών (αυτό είναι και το θέμα του παρόντος κυρίου άρθρου).

Είναι επίσης λάθος να γράφετε ότι "είμαστε έξω από τη σχολική πραγματικότητα". Είμαστε θεολόγοι που εργαζόμαστε σε σχολεία διδάσκοντας Θρησκευτικά και βαθμολογώντας μαθητές. Άρα είμαστε μέσα στα πράγματα και γι' αυτό γνωρίζουμε ότι δεν είναι ούτε αδύνατο ούτε πάντοτε κακό να "μείνει" κάποιος μαθητής και στα Θρησκευτικά, όπως "μένει" και στα άλλα μαθήματα.
Επίσης θα θέλαμε να μας στείλετε έγγραφα με προτροπές Συμβούλων Μαθηματικών ή Φιλολόγων για προβιβασμό όλων των μαθητών όπως λέτε ότι κάνουν.
Η επιείκια στη βαθμολογία είναι πλέον κοινός τόπος για όλα τα μαθήματα. Αλλά από την επιείκια μέχρι τον αυτονόητο προβιβασμό όλων των μαθητών υπάρχει μία απόσταση.

Ανώνυμος είπε...

O κύριος Γιώργος Μάλφας ,θεολόγος στην Πάτρα, συνυπογράφει το παρακάτω κείμενο, το οποίο εμπεριέχει ενδιαφέρουσες προτάσεις-λύσεις για το ζήτημα:
http://www.paremvasi-axaias.org/ekklisiastiki%20krisi%20kai%20ekpaideftiki%20aristera.htm
Eκκλησιαστική κρίση και εκπαιδευτική αριστερά (Μια Πρόταση)


…………..
Είναι ώρα να καταργηθούν μια σειρά οπό συμβολικές θρησκευτικές πράξεις που συμβαίνουν εντός του εκπαιδευτικού συστήματος και που προσβάλουν όσους πιστεύουν, αλλά και τον Χριστιανισμό ως δόγμα.
- - Υποχρεωτική προσευχή. Δεν χρειάζεται στα σχολεία διαδικασία προσευχής εξάλλου αυτό αποτελεί προσωπική ή συλλογική διαδικασία των θρησκευόμενων με την πίστη τους.
- - Να καταργηθεί επίσης ο μαζικός εκκλησιασμός, ως διαδικασία συμμετοχής όλων των μαθητών του σχολείου. Δεν είναι επίσης ανεκτός ούτε ο προαιρετικός εκκλησιασμός όλου του σχολείου. Είναι όμως δυνατόν στα πλαίσια του μαθήματος να γίνονται επισκέψεις σε εκκλησίες ακόμα και σε λειτουργίες πάντα ως μαθητικά τμήματα και πάντα στα πλαίσια του νέου περιεχομένου του μαθήματος. Στα πλαίσια του μαθήματος και σε ορισμένες τάξεις (π.χ. Β΄ Λυκείου) μπορούν να πραγματοποιούνται επισκέψεις σε ναούς άλλων δογμάτων.
- - Δεν νοείται βεβαίως διαδικασία εξομολόγησης, κηρυγμάτων ή κατήχησης εντός του σχολείου. Το να εξηγήσει όμως ένας κληρικός στα πλαίσια μιας ώρας διδασκαλίας το νόημα της εξομολόγησης στην χριστιανική πίστη δεν είναι κάτι απορριπτέο για τις μεγάλες τάξεις του Λυκείου, στα πλαίσια του ανοικτού προς την κοινωνία σχολείου. …

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ:

1). Ηλίας Παπαχατζής, φιλόλογος, Γαστούνη Ηλείας.
2). Βασίλης Βασιλειάδης, πληροφορικής, Πύργος Ηλείας.
3). Κώστας Κορδάτος, τεχνολόγος-μηχανολόγος, Αγρίνιο Αιτ/νίας.
4). Κώστας Βαμβακάς, φυσικής αγωγής, Ελευσίνα Αττικής.
5). Παναγιώτης Μπούρδαλας, φυσικός, πτ. θεολογίας, Πάτρα.
6). Γιώργος Μάλφας, θεολόγος, Πάτρα.
7). Στέλιος Μαρίνης, μαθηματικός, Αθήνα.

Ανώνυμος είπε...

Ξέρουμε ότι χιλιάδες μαθητές κάθε χρόνο προάγονται χαριστικά. Θες η δωδεκάχρονη υποχρεοτική εκπαίδευση, σαν ιδεολογία, θες άλλοι λόγοι, δεν είναι η ώρα για αναλύσεις.
Πάντως ρε σεις, ένας εκπαιδευτικός τόλμησε να το ενσωματώσει σε έγγραφο, αυτή την υπαρκτή πραγματικότητα και ορμήσατε να τον φάτε. Αφού έτσι είναι! Είμαι γονιός ενός μέτριου μαθητή και το ξέρω καλά. Μιάζει να κρύβεστε πίσω απ' το δάχτυλο.

Ανώνυμος είπε...

Ρε σεις κάντε τα Θρησκευτικά χωρίς παραδοχή ύπαρξης Θεού να ξεμπερδεύουμε, όπως είναι η Ψυχολογία χωρίς παραδοχή ύπαρξης ψυχής.. Και ότι στραβό υπάρχει παντού να το αποδεχόμαστε ως δεδομένο απαράλλακτο για να μην είμαστε και υποκριτές ότι δεν το βλέπουμε..Να σας πω κι ένα μυστικό: Ουκ έστιν Θεός δε λέει το Ευαγγέλιο? Πού το πρόβλημα..? Έχετε και βιβλιογραφία!

Α. ΔΕΒΕΤΖΙΔΗΣ είπε...

Ευχάριστη έκπληξη η άμεση αντίδραση του ΥΠΕΠΘ.

Θα ήθελα να παραθέσω εδώ κάτι από τον π. Φιλόθεο Φάρο:

"Μερικοί απο αυτούς (ενν. τους ανθρώπους) καταφεύγουν στους επικαλουμένους ψυχολόγους που σαν τις πυθίες των αρχαίων μαντείων έχουν λύσεις για όλα τα ανθρώπινα προβλήματα, που είναι ικανοί να κατεβάσουν τις πιο ανατριχιαστικές κοτσάνες και να τις παρουσιάσουν σαν επιστημονική εμβρίθεια, που ανήκουν σε έναν "επαγγελματικό" χώρο που μαζί με την θεολογία και τη νομική είναι από τους πλέον επιρρεπείς στην ατζαμωσύνη, τον τσαρλατανισμό, τον εκτραχηλισμένο ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟ και την απάτη και που αποτρελλαίνουν αυτούς τους ανθρώπους που ήδη βρίσκονται σε σύγχυση με κάθε είδους "προοδευτικές" παλαβομάρες."

Και επίσης
"Αν δεν ληφθεί υπόψη ότι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτών των μαϊστόρων της ανοησίας είναι ότι η "επαγγελματική" τους γνώση ταυτίζεται σχεδόν ολοκληρωτικά και σχεδόν πάντοτε με την προσωπική τους ψυχοπαθολογία, θα γίνει αντιληπτό το πόσο επικίνδυνοι μπορούν να είναι για αυτούς τους τόσο συγχυσμένους και τόσο ευάλωτους νέους..."

Από το πολύ ωραίο βιβλίο του πατρός Φιλοθέου Φάρου "έρωτος φύσις"
Σίγουρα οι πιο πάνω γλαφυρές περιγραφές θα ταίριαζαν καλύτερα στο θέμα για την εισαγωγή του μαθήματος της σεξουαλικής αγωγής στα δημοτικά, το έβαλα εδώ όμως, με αυτοκριτική διάθεση προς τον κλάδο μου των ΠΕ.01 Θεολόγων...
Πραγματικά ο κ. Ζήκος λειτούργησε ως ένας ακόμη "μπακαλόγατος" της θεολογικής επιστήμης!
Αξίζει ένα μπράβο πάντως στο ΥΠΕΠΘ που λειτούργησε με καλά αντανακλαστικά στην περίπτωση αυτή!

Άντε να δούμε αν στα φετινά θερινά τμήματα της Βουλής θα αποφασίσουν εκτός από τις Απαλλαγές για το Μάθημα των Θρησκευτικών, την πλήρη κατάργηση της ακαδημαϊκής Θεολογίας στην Ελλάδα... μέχρι και οι Λατινο-αμερικανοί θεολόγοι της σεξουαλικής απελευθέρωσης, θα γελάνε μαζί μας στο τέλος τέλος!!! Σε τέτοιο σημείο αίσχους και θράσους έχουμε φτάσει!

Ανώνυμος είπε...

γράφω αυτό το σχόλιο σήμερα 14 Μαίου 2009. Μετά από τόσες μέρες και μετά την υποτιθέμενη παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας η "προτροπή" του Σχολ. Συμβούλου κ. Ζήκου ακόμη καμαρώνει στην ιστοσελίδα του. Ούτε αποσύρθηκε, ούτε τροποποιήθηκε! ! !

Ανώνυμος είπε...

Ο π.Φάρος είναι αιρετικός νεονικολαϊτης και το βιβλίο που προτείνεται από τον Δεβεντζίδη είναι για τα σκουπίδια απο το πλήθος των νεονικολαϊτικών απόψεων.

Ντροπή λοιπόν στους προτείνοντες αιρετικά βιβλία!

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)