11/8/09

Γ.Βαρδαβάς, Απάντηση σε ανάρτηση του ιστολογίου σας

Από τον κ. Γ.Βαρδαβά λάβαμε την παρακάτω Απάντηση στην ανάρτηση του ιστολογίου μας Καζαντζάκης φιλοξενούμενος στην ιστοσελίδα του Συμβούλου Θεολόγων Κρήτης

Γ. Μ. Βαρδαβάς
Θεολόγος, μέλος της Π.Ε.Θ. και του Συνδέσμου Κρητών Θεολόγων
E-mail: g_vardavas@yahoo.gr

Προς
τους διαχειριστές του ιστολογίου
thriskeftika.blogspot.com


Θέμα: Απάντηση σε ανάρτηση του ιστολογίου σας

Ηράκλειον Κρήτης, 10 Αυγούστου 2009

Αξιότιμοι συνάδελφοι, χαίρετε εν Κυρίω!
Παρακολουθώ εδώ και αρκετό καιρό το αξιόλογο ιστολόγιο σας. Πλούσιο, ενημερωτικό, μαχητικό, αποκαλυπτικό και πάντα εμφορούμενο με ορθόδοξα κριτήρια, είναι χρήσιμο για κάθε θεολόγο και για κάθε ορθόδοξο χριστιανό. Θερμά συγχαρητήρια και καλή δύναμη στο έργο που επιτελείτε.

Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Δεν σας κρύβω την έκπληξη μου όταν είδα την από 3ης Αυγούστου ανάρτηση στο ιστολόγιο σας με τίτλο «Καζαντζάκης φιλοξενούμενος στην ιστοσελίδα του Συμβούλου Θεολόγων Κρήτης», όπου γίνεται αναφορά σε παλιότερη ομιλία μου (2007), με ιδιαίτερα οξείς χαρακτηρισμούς.
Σαφώς κανείς δεν είναι υπεράνω κριτικής, πολλώ μάλλον ο υποφαινόμενος. Όταν η κριτική είναι εποικοδομητική και καλοπροαίρετη είναι χρήσιμη και βοηθάει το «συγγραφέα» να βελτιωθεί και ν’ αποφεύγει αστοχίες, λάθη, παραλείψεις κλπ.
Άντ’ αυτού όμως προτιμήθηκαν αυστηροί -για να μην πω απαξιωτικοί- χαρακτηρισμοί. Αναφέρει ο συντάκτης της αναρτήσεως:
«Ξεκάθαρα βλάσφημος ο Καζαντζάκης στα όρια της βλασφημίας αναγκαστικά κινούνται και οι εγκωμιαστές του, ανάμεσα τους και ο συγγραφέας της ομιλίας».
Και λίγο παρακάτω:
«Δεν αξίζει τον κόπο να αναλύσει και να αναιρέσει κανείς όλες τις ανοησίες που περιέχονται στην ομιλία αυτή».
Παρακαλώ θερμά, αγαπητοί συνάδελφοι, πείτε μου σε ποιο σημείο της ομιλίας καταφαίνεται βλασφημία κατά του Τριαδικού Θεού μας, των Αγίων μας, των Θείων, των Ιερών και των Οσίων μας. Λανθασμένες εκτιμήσεις ή αυθαίρετες, υποκειμενικές και ενδεχομένως επιδερμικές αξιολογικές κρίσεις μπορεί να υπάρχουν. Αδολεσχία και λεκτικές φιοριτούρες, ναι, να το δεχτώ. Αλλά βλασφημία; Η αναφορά σας αυτή με αδικεί κατάφωρα ως ορθόδοξο χριστιανό, αλλά και ως Κρητικό.
Είμαι από μικρό παιδί κοντά στην Εκκλησία της Κρήτης, κοντά στο σεπτό Οικουμενικό Θρόνο της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, σεβόμενος απεριόριστα τον Οικουμενικό μας Πατριάρχη κ. κ. Βαρθολομαίο και υπηρετώ από το μετερίζι μου (Μέση Εκπαίδευση) την Εκκλησία μας, αποδεχόμενος ανεπιφυλάκτως την πίστη της Μιας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας....... Σας τα λέγω όλα αυτά –που είναι τα αυτονόητα- διότι ο χαρακτηρισμός του προσώπου μου, από το ιστολόγιο σας, ως «βλασφήμου» με στεναχώρησε βαθύτατα.
Δεν σας ζητάω να ανακαλέσετε, αφού η άποψη σας φαίνεται παγιωμένη και «τελική», απλά θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι ενίοτε «τα φαινόμενα απατούν». Ομολογώ μετ’ επιτάσεως την πίστη μου στα δόγματα της ορθοδόξου εκκλησίας και δηλώνω κατηγορηματικά ότι ήμουν, είμαι και θα είμαι ορθόδοξος, γνωρίζοντας ότι κενοδοξώ μ’ αυτά μου τα λόγια μια και ο Γέρων Σωφρόνιος του Essex έλεγε:
Είναι αδύνατον να ζήση τις χριστιανικώς. Χριστιανικώς δύναται τις μόνον να αποθάνη... (Οψόμεθα τον Θεόν καθώς εστί, σελ.113).
Αλλού o σοφός Γέρων έλεγε:
Ο χριστιανισμός αποτελεί δι’ ημάς μοναδική αποκλειστικότητα, και εις ουδεμίαν περίπτωσιν εξετάζεται ως μια εκ των «παραδόσεων», καθώς επιχειρείται υπό άλλων (Άσκησις και Θεωρία, σελ.17).
Η διαφωνία σε κάθε περίπτωση είναι θεμιτή και ο διάλογος πάντα χρήσιμος. Η γνώμη ενός θεολόγου, που μπορεί να εμπεριέχει και πολλά σφάλματα, δεν δεσμεύει την Εκκλησία, ούτε είναι θέσφατο. Πολλώ μάλλον δεν λειτουργεί πατερναλιστικά για τους συναδέλφους του ή για την κοινωνία. Δόξα τω Θεώ, κρίση και ορθόδοξα κριτήρια έχουν όλοι, που γνωρίζουν αυθεντικά την ορθοδοξία μας. Αλίμονο, αν άκριτα ο καθένας μας έκανε αποδεκτή την άποψη ενός κολυβογράμματου θεολόγου. Κοντολογίς πρόκειται για μια γνώμη, υποκειμενική σαφώς, αλλά προκύψασα μετά από έρευνα, μελέτη και έλεγχο των προκειμένων του θέματος.

Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Γνωρίζετε καλύτερα από μένα ότι πολλές φορές στις ομιλίες χρησιμοποιείται το ρητορικό σχήμα της υπερβολής. Οι ομιληταί το χρησιμοποιούν για να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του ακροατηρίου. Νομίζω ότι το σχήμα αυτό παρεξηγήθηκε. Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα: δεν συγκρίνονται σε καμία περίπτωση ο απόστολος των Εθνών Παύλος και το κήρυγμα του καθώς και οι λόγοι των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων με το στοχασμό ενός κοσμικού, που μονίμως έψαχνε το Θεό και ποτέ δεν τον βρήκε.
Αυτό όμως ουδόλως σημαίνει ότι ο Κ. δεν γνώριζε την Αγία Γραφή, τα συναξάρια, τους μυστικούς και ασκητικούς πατέρες. Σίγουρα η «θεολογία» του είναι sui generis. Ας μην ξεχνάμε ότι κάποια εποχή ήθελε να «ιδρύσει θρησκεία», ο αθεόφοβος! Για να καταλήξω: ο Κ. ενώ γνωρίζει την ελληνορθόδοξη παράδοση προσπαθεί να της δώσει νέο περιεχόμενο, που σαφώς αποκλίνει από την ορθοδοξία. Στην ομιλία αυτό ξεκαθαρίζεται δια των ακολούθων:
(...)Δυο δρόμοι υπάρχουν: ή η κριτική αναμέτρηση ή η μονιστική-φοβική σχεδόν- απόρριψη. Προσωπικά προτιμώ την αναμέτρηση -όσο δύσκολη κι αν είναι- με το στοχασμό ενός απόλυτα ελεύθερου πνεύματος διατηρώντας θεολογικά κριτικές επιφυλάξεις και τις απαραίτητες αποστάσεις(...).
Είναι, αν μου επιτρέπετε αγαπητοί συνάδελφοι, ξεκάθαρο: άλλο εγκωμιαστική -δουλική σχεδόν- αποδοχή και άλλο αποστασιοποίηση! Αποστάσεις κρατάω και από τη «χριστολογία» του, γεγονός που και οι ίδιοι αναγνωρίσατε και σας ευχαριστώ γι’ αυτό.

Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Η Εκκλησία μας, όπως γνωρίζετε, δεν αφόρισε τον Καζαντζάκη. Σας θυμίζω τη δήλωση του αοίδιμου Πατριάρχου Αθηναγόρα κατά την επίσκεψη του στην Κρήτη το 1961: «Τα βιβλία του Καζαντζάκη κοσμούν την Πατριαρχική βιβλιοθήκη».
Η ομιλία μου έγινε σε εκδήλωση του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου, υπό την αιγίδα του Δήμου Γουβών, στο πλαίσιο του εορτασμού των 50 χρόνων από το θάνατο του Καζαντζάκη, στις 25 Ιουνίου 2007. Η κυρία Υποδιευθύντρια του Μουσικού Σχολείου μου έκανε την τιμή να εισηγηθώ το προκείμενο θέμα. Θέμα δύσκολο, ολισθηρό, ανεξάντλητο και με το διακύβευμα της παρεξηγήσεως ή της παρανοήσεως ορατό. Εν γνώσει των κινδύνων αυτών απεδέχθην την πρόταση. Δεν ισχυρίζομαι σε καμία περίπτωση ότι η ομιλία εξαντλεί το θέμα ή ότι είναι «άψογη» και «τελεία».
Τη χρονιά εκείνη έλαβαν χώρα πολλές εκδηλώσεις και συνέδρια όχι μόνο στην πατρίδα του Κ. την Κρήτη, αλλά σε όλον τον κόσμο.
Σε συνέδριο που έγινε στο Ηράκλειο (28-30 Σεπτεμβρίου 2007), υπό την αιγίδα του Εξοχωτάτου Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, με θέμα «Ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Κρητικός Πολιτισμός» απηύθυνε χαιρετισμό ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ. Ειρηναίος.
Στις 12 Οκτωβρίου του 2007 η Εκκλησία της Κρήτης οργάνωσε ξεχωριστή εκδήλωση με θέμα «Νίκος Καζαντζάκης-Εκκλησία και Κρήτη» με κύριο ομιλητή τον αγιορείτη μοναχό π. Βασίλειο (Γοντικάκη), παρουσία του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ.κ. Ειρηναίου.
Ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στο μνημόσυνο που τελέστηκε στη μνήμη του Κ. από τη Διεθνή Εταιρία Φίλων Ν. Καζαντζάκη στις 27 Οκτωβρίου 2007 στο Μαρτινέγκο .

Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Ας δούμε εν συντομία τα «επίμαχα» σημεία, που μου ασκείτε κριτική:
1. την επισήμανση μας για το Α’ Κορ.15, 44 την οφείλουμε στον αείμνηστο καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Νίκο Ματσούκα. Στη μελέτη του «Η ελληνική παράδοση στο Νίκο Καζαντζάκη», που περιλαμβάνεται στο βιβλίο του «Πολιτισμός αύρας λεπτής», εκδ. Το Παλίμψηστον, Θεσσαλονίκη 2000, σ. 73-140, το έχει στην υποσημείωση 5 της σελ. 78, όπου και σας παραπέμπω.
2. Περί Ασκητικής, αποφατισμού και απροσπαθείας: βλ. στο ίδιο βιβλίο, σελ. 130-132. Αντιγράφω ένα απόσπασμα:
Σε τούτο το κλίμα της εμπειρίας πάντα η θεολογία του Καζαντζάκη παραμένει αποφατική, στα αχνάρια της ορθόδοξης παράδοσης. Πολλοί σκανδαλίζονται καθώς διαβάζουν στο τέλος της Ασκητικής, και αλλού βέβαια, ότι ο Θεός δεν είναι παντοδύναμος, και ότι το ένα τούτο δεν υπάρχει. Αλλά αν ξέρουν δυο πράγματα θα λυτρωθούν από τον σκανδαλισμό τους:
1.Η ορθόδοξη αποφατική θεολογία, σε μια μεθοδική αντινομική αναμέτρηση, μένει στις αντινομίες κι αποδέχεται τις αντιφάσεις στην έννοια της θεότητας για να σώσει ακριβώς από τα μικρά μέτρα μας τούτη τη θεότητα. Έτσι ο Θεός είναι καταρχήν πολυώνυμος και ανώνυμος, φως και γνόφος, όν και μη όν, λογικός και άλογος[1] .
2. Ο Καζαντζάκης κινείται σε τούτη τη γραμμή, ακόμη και για όλα τα πράγματα και τα ιδανικά• θέλει να λευτερωθεί απ’ όλα αυτά, να τα αρνηθεί, για να τα «σώσει» στην ουσία τους, για να μην εμπλακεί στις ξεπεσμένες και απολιθωμένες έννοιες. Γι’ αυτό αρνείται τις «λέξεις» και τα «ιδανικά» που κάνουν τα μεγάλα κι απέραντα πράγματα να παίρνουν τα μέτρα του μπογιού μας. Εξαιτίας αυτής της έντασης, ανάμεσα στη μεγαλοσύνη, στη «σημαντικότητα» και στη μικρότητα και ασημαντότητα οι αντινομίες είναι απαραίτητες, όπως και η θεολογική γνωσιολογία, αλλά τελικά μέσω της διανόησης, που λήγει στα μικρά, λήγει η «προσπάθεια» και ο αγωνιζόμενος φτάνει στην άμεση θέα, στην Απροσπάθεια (μν. έργον, σελ. 130-131)[2] .
Κλείνοντας σας θυμίζω πως αρκετοί είναι οι συνάδελφοι που έχουν ασχοληθεί με το έργο του Κ. Ενδεικτικά αναφέρω -πέραν του Ν. Ματσούκα- τους Θεοχάρη Δετοράκη, Ματθαίο Μουντέ και Μιχ. Μακράκη (ομοτ. καθηγητής Θεολογικής Σχολής Παν/μίου Αθηνών).
Υπάρχει επίσης η ανακοίνωση του μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέα (καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Παν/μίου) «Η εκκλησία και ο Νίκος Καζαντζάκης», που δημοσιεύεται στην επίσημη ιστοσελίδα της μητροπόλεως. Ο σύνδεσμος της εν λόγω ανακοίνωσης είναι ο ακόλουθος:

http://www.imakb.gr/Mitropolitis_ar8ra_Nikos_Kazantzakis.htm

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την ανοχή σας και σας χαιρετώ.


Μετά πάσης τιμής

Γ. Μ. Βαρδαβάς

Θεολόγος του 1ου ΕΠΑΛ Ηρακλείου Κρήτης
Μέλος της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων
και του Συνδέσμου Κρητών Θεολόγων



________________________
[1]Ο Ν.Μ. παραπέμπει στην υποσημ. 88, σελ. 130 του εν λόγω βιβλίου στον άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη και στον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, βλ. PG 3, 588B, PG 3, 596AB και PG 91, 664B.
[2]Με άλλο σαφώς περιεχόμενο υπάρχει ο όρος στον β’ λόγο «Περί Απροσπαθείας» του αγίου Ιωάννου της Κλίμακος (βλ. ΚΛΙΜΑΞ, εκδ. Ι. Μ. Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 2002, σελ.50-55).



Σύντομη απάντηση του blog thriskeftika στον κ. Βαρδαβά

κ.Βαρδαβά,
Όταν γράφαμε ότι ο συγγραφέας της ομιλίας κινείται «στα όρια της βλασφημίας» τίποτε άλλο δεν εννοούσαμε παρά τη σύγκριση και τον παραλληλισμό που επιχειρήσατε ανάμεσα στη θεία διδασκαλία των Αγίων Αποστόλων και Πατέρων και στην περιέχουσα όντως πλήθος βλασφημιών διδασκαλία του Καζαντζάκη. Τούτο φαίνεται πως και εσείς κατανοήσατε γι΄ αυτό και τώρα μας γράφετε πως κάποιες εκφράσεις σας είναι αποτέλεσμα «υπερβολής» ενώ ξεκάθαρα αποφαίνεσθε ότι «δεν συγκρίνονται σε καμία περίπτωση ο απόστολος των Εθνών Παύλος και το κήρυγμα του καθώς και οι λόγοι των Αγίων και Θεοφόρων Πατέρων με το στοχασμό ενός κοσμικού, που μονίμως έψαχνε το Θεό και ποτέ δεν τον βρήκε». Αυτό ακριβώς λέμε κι εμείς: ότι ουδεμία σύγκριση μπορεί να υπάρξει μεταξύ θείας αγιοπατερικής διδασκαλίας και περίεργης καζαντζακικής κοσμικής διανόησης.
Εμείς γράψαμε πως στο συγκεκριμένο κείμενό σας κινείσθε στα «όρια της βλασφημίας» και όχι ότι εσείς είστε βλάσφημος. Πιστεύουμε όσα γράφετε στο τωρινό κείμενό σας και δεχόμαστε καλοπροαίρετα τις εξηγήσεις σας.
Κλείνουμε με μια διαφωνία. Δεν αποτελεί για μας κριτήριο «καταξίωσης» του Καζαντζάκη στη συνείδησή μας το γεγονός ότι με το πρόσωπό του έχουν ασχοληθεί κάποιοι επίσκοποι ή θεολόγοι. Πολύ περισσότερο τίποτε δεν μας προσφέρει η ρήση του Πατριάρχη Αθηναγόρα περί των συγγραμμάτων του Καζαντζάκη, καθότι ο Πατριάρχης αυτός υπήρξε ο πρώτος διδάξας την οικουμενιστική δράση.


16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο Καζαντζάκης ήταν αντίχριστος και δαιμονισμένος ξεκάθαρα!

Οι αρχαίοι πρόγονοι μας έλεγαν "όμοιος ομοίω αει πελάζει" δηλ. ο όμοιος συνέχεια συναναστρέφεται και εγκολπώνεται τον όμοιό του!

Τα συμπεράσματα δικά σας!

Ένας πιστός

Ανώνυμος είπε...

Γελοίες οι δικαιολογίες και τα επιχειρήματα του Βαρδαβά!
Εμείς δεν δεχόμαστε ούτε το τωρινό του κείμενο ούτε τις γελοίες εξηγήσεις του!

Μα καλά σοβαρολογούμε; Ή έχουμε τρελλαθεί εντελώς;;;; Είναι δυνατόν ένα αντίχριστο να καθόμαστε να τον δικαιολογούμε και στην καλύτερη περίπτωση απλά να αποστασιοποιούμαστε από αυτόν;

Τους αντίχριστους τους καταδικάζουμε παντελώς και ανευ συζητήσεως! Είναι φρικτότατο πράγμα οι βλασφημίες! Και εμείς παίζουμε με αυτές;;;

Όχι κοσμικόφρονες! Όχι! Δεν πείθετε κανένα όσο και αν επικαλείστε ονόματα πεθαμένων που κατείχαν βαρύγδουπους τίτλους (πατριαρχης, καθηγητης) ενώ ήταν άνθρωποι υπο την επήρεια των δαιμόνων!

Ας μην επεκταθώ άλλο.

Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΗΤΑΝ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΑΦΟΡΙΣΤΕΙ ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΧΑΜΕ ΔΕΙΛΗ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ!

Και όσοι συμπαθούν ή δικαιολογούν με οποιοδήποτε τρόπο ή δεν τον καταδικάζουν απερίφραστα τον χυδαίο αντίχριστο Καζαντζάκη,έναν από τους μεγαλύτερους και χυδαιότερους αντιχρίστους, που μόνο η εκφορά του ονόματος του μολύνει την ατμόσφαιρα, αυτοί δεν είναι πραγματικοί χριστιανοί, αλλά μόνον κατ' όνομα!

ΒΝΒ

Ανώνυμος είπε...

Ο Αθηναγόρας αν είχε και το ΕΛΑΧΙΣΤΟ πνεύμα Θεού ή πνεύμα αληθείας ή το ελάχιστο φιλότιμο θα έπρεπε αντί να πει "τα βιβλία του καζαντζάκη κοσμούν την πατριαρχική μας βιβλιοθήκη", θα έπρεπε να πει τα βιβλία του Αντίχριστου καζαντζάκη μολύνουν και βρωμίζουν υπερβολικά την πατριαρχική μας βιβλιοθήκη και γι΄αυτό το γρηγορότερο δυνατόν θα πάνε στον πλησιέστερο κάδο απορριμάτων.

Ένας πιστός

Ανώνυμος είπε...

Ο Αθηναγόρας αν είχε και το ΕΛΑΧΙΣΤΟ πνεύμα Θεού ή πνεύμα αληθείας ή το ελάχιστο φιλότιμο θα έπρεπε αντί να πει "τα βιβλία του καζαντζάκη κοσμούν την πατριαρχική μας βιβλιοθήκη", θα έπρεπε να πει: τα βιβλία του Αντίχριστου καζαντζάκη μολύνουν και βρωμίζουν υπερβολικά την πατριαρχική μας βιβλιοθήκη και γι΄αυτό το γρηγορότερο δυνατόν θα πάνε στον πλησιέστερο κάδο απορριμάτων!

Ένας πιστός

ΖΗΤΩΝ είπε...

Ο κ. Δ. Βαρδαβάς είχε το θάρρος της γνώμης του και επιπλέον το θάρρος να παρουσιάζει επώνυμα τη γνώμη του.
Είναι εύκολη η κριτική όταν καλυπτόμαστε πίσω από την ανωνυμία.
Είστε σίγουροι ότι έχετε διαβάσει τα έργα του Καζαντζάκη τόσο προσεκτικά όσο ο κ. Βαρδαβάς ή διαβάσατε προσεκτικά τι έγραψε ο κ. Βαρδαβάς για τον Καζαντζάκη;
Η βιασύνη και ο δογματισμός δεν είναι συνήθως καλόπιστοι σύμβουλοι. Έχω άλλη άποψη για το γόνιμο διάλογο και τη δημιουργική κριτική και πολύ φοβάμαι ότι αυτή η αντιπαράθεση πολύ απέχει από το να χαρακτηρισεί ως τέτοια.

Μαρία Γιακουμάκη

ΖΗΤΩΝ είπε...

""Το σχόλιο σας έχει αποθηκευτεί και θα είναι ορατό μετά την έγκριση του ιδιοκτήτη του ιστολογίου. Τα επόμενα σχόλια θα σταλούν στη διεύθυνση .... Κατάργηση εγγραφής""

Το παραπάνω κείμενο διάβασα όταν έστειλα το σχόλιό μου.
Είχα την εντύπωση ότι στις μέρες μας υπάρχει ελευθερία σκέψης και έκφρασης, ανθρώπινες αξίες και δικαιώματα για τα οποία θυσίασαν τη ζωή τους άνθρωποι σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναρωτιέμαι αν το προηγούμενο κείμενό μου, όπως κι αυτό θα κριθεί άξιο δημοσίευσης.
Αποδείξτε μου, σας παρακαλώ, ότι σέβεστε τον άνθρωπο και τα δικαιώματά του. Έχω το θάρρος να πω επώνυμα την άποψή μου. Κάντε, παρακαλώ, κι εσείς το ίδιο.
Μαρία Γιακουμάκη

thriskeftika είπε...

κ.Γιακουμάκη,
τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση μας. Γι΄ αυτό χρειάζεται κάποιος χρόνος μέχρι να τα δούμε και μετά να φανούν.
Όπως βλέπετε πάντως δημοσιεύσαμε τα σχόλια σας.
Διαφωνούμε ως προς την ανωνυμία (που είναι βασικό γνώρισμα των blogs) παρόλο που πολλοί ζητούν όλα τα ιστολόγια να είναι επώνυμα.
Μην ξεχνάτε πάντως ότι και εσείς γράψατε σχόλια σε ένα "ανώνυμο" blog, το δικό μας!

ΖΗΤΩΝ είπε...

Αγαπητέ εκπρόσωπε του ιστολογίου,
Τι σας εμποδίζει λοιπόν να βγάλετε τη μάσκα και να μιλήσετε επώνυμα, τη στιγμή μάλιστα που καταδικάζετε την ανωνυμία; Ίσως ο χώρος του διαδικτύου είναι παρεξηγημένος δίνοντας την εντύπωση ότι μπορούμε να καλυπτόμαστε στο χάος του παγκόσμιου χωριού μας.
Ο Χριστός, του οποίου το όνομα τολμώ να επικαλεστώ, ποτέ δεν έκρυψε το "πρόσωπό" του, ούτε μπροστά στους διώκτες του.
Δεν το πρόσεξα, αλλά και δε θα δίσταζα να μιλήσω σε ανώνυμο.
Σας καλώ να συμβάλετε στην πραγματική πνευματική αναβάθμιση του κυβερνοχώρου.
Μαρία Γιακουμάκη

thriskeftika είπε...

Όταν γράφαμε "Διαφωνούμε ως προς την ανωνυμία..." εννοούσαμε ότι διαφωνούμε μαζί σας ως προς το θέμα της ανωνυμίας. Εμείς υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα κάθε ιστολόγου και κάθε σχολιαστή να γράφει ανώνυμα.

Το να επικαλείστε το όνομα του Κυρίου Ιησού για να αποδείξετε την ανάγκη επώνυμης συγγραφής στα ιστολόγια είναι τουλάχιστον υπερβολική επιλογή, αν όχι και πνευματικά λανθασμένη.

Ανώνυμος είπε...

Η βασική λογική μας λέει:

Καλύτερα "ανώνυμος" και με τον Χριστό παρά επώνυμος και με αφάνταστο θράσος να υποστηρίζει οφθαλμοφανώς αντίχριστους όπως ήταν ο Καζαντζάκης!!!

Ανώνυμος είπε...

-Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν η Μαρία Γιακουμάκη εξυπηρετεί κάποια συμφέροντα ή κάποιους. Και ποιοί είναι αυτοί που εξυπηρετεί (αν τελικά εξυπηρετεί κάποιους).
-Δεν ξέρουμε επίσης αν το όνομα Μαρία Γιακουμάκη αντιστοιχεί σε κάποιο υπαρκτό πρόσωπο.
-Δεν ξέρουμε και αν αυτό το υπαρκτό πρόσωπο τα γράφει αυτά ή κάποιος άλλος χρησιμοποιεί χωρίς να το ξέρει το όνομά του.

Δεν γνωρίζουμε επίσης τα κίνητρά της αν είναι η θεοποίηση της Κρήτης αφού απ' ό,τι φαίνεται από το επώνυμο είναι κρητικό.

Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι υποστηρίζει ένα απο τους χυδαιότερους αντίχριστους που υπήρξαν ποτέ στην ιστορία! Αυτό και μόνο δείχνει το λιγότερο την πιο μεγάλη άγνοια που έχει για τον Κύριο που επικαλείται με τόσο θράσος!

Και αυτό είναι προς μεγάλη της ντροπή και κατάκριση!

Ν Τ Ρ Ο Π Η !!!

Ανώνυμος είπε...

Πω πω πω τι είσαστε σεις βρε!Είμαι σίγουρη ότι αν ο Χριστός ξαναγεννιόταν οι θεολόγοι θα τον σταύρωναν κι αυτή τη φορά.Είσαστε σίγουροι ότι έχετε διαβάσει Καζαντζάκη;Ή απ' ότι ακούσανε τα σκουριασμένα μυαλά σας μιλάτε.Γι αυτό διώχνετε τον κόσμο από το Χριστό.Γιατί αυτός δίδαξε το αγαπάτε αλλήλους.Αν τον θεωρείτε βλάσφημο,προσευχηθείτε γι αυτόν.Ο ίδιος ο Χριστός συγχώρησε τους σταυρωτές του.Εσείς είστε οι αμαρτωλοί και οι αντίχριστοι.αυτά που λέτε και που γράφετε είναι αντι-χριστιανικά.

Ανώνυμος είπε...

αντίχριστα και διεστραμένα είναι όσα δημοσίευσε η τελευταία ανώνυμη. Και απορώ πως δημοσιεύετε τόσο τρισάθλια σχόλια και καταπίνετε άλλα ορθοδοξότατα...

Ανώνυμος είπε...

λυπούμαι όταν διαβάζω για ανθρώπους που ευρίσκονται στο πάνθεο των Ελλήνων λογοτεχνών και το πόσο σπιλώνονται από τον "καθωσπρεπισμό" Θεολόγων. Τυγχάνει ο κύριος Βαρδαβάς να είναι επί 3 έτη καθηγητής μου στο Γυμνάσιο και ενθυμούμαι με πόση θέρμη και διαύγεια σκέψης μας έκανε όλους στην δύσκολη περίοδο της εφηβείας, την επαναστατικότητά μας και την αμφισβήτησή μας να την κάνουμε σκαλοπάτι για να πλησιάσουμε τον Χριστό. Θυμηθείτε μόνο πως ήταν να είστε έφηβοι, ακόμα κ με τις διδαχές των γονέων σας θέλατε να βρείτε μια "αλήθεια", μιαν "άκρη" να πιαστείτε.
τώρα πιο συγκεκριμένα για τον Καζαντζάκη, δεν βρίσκω κάποια σοβαρότητα στους ισχυρισμούς "άθεος" "αντίχριστος" "δαιμονισμένος"....δαιμονισμένοι έως και πολλά χρόνια θεωρούνταν και άνθρωποι με ψυχικά νοσήματα και πιστεύαμε πως μόνο με εξορκισμούς και αγιασμό θα τους φέρναμε την πολυπόθητη ηρεμία. αναζητήστε την όμορφη πλευρά των λογοτεχνημάτων, μην στέκεστε στην παραφιλολογία. σκεφτήκατε μια γενιά που ίσως πολλοί από εσάς αντιμετωπίζετε (παιδιά, μαθητές, σπουδαστές). περιμένουν στην "ορμήνια" σας, όχι ως κατήχηση, αλλά ως συμβουλή πατέρα και μητέρας. όχι άκριτα μα με διάλογο. οι αντί-χριστοι μπορεί να είναι για τα παιδιά εκείνοι που δεν ξέρουν καν να ανοίξουν την αγκαλιά τους και την καρδιά τους, κάτι που ο Χριστός μας εδίδαξε. εύχομαι σύνεση σε όλους μας και φώτιση από τον Θεό.

Φανή είπε...

Είστε τοσο πορωμένοι που λέτε "η διδασκαλια του καζαντζάκη".
Ο καζαντζάκης δεν ειχε καμια διδασκαλία, δεν ειχε καμια σχολή.
Ενας καλλιτέχνης που εβγαζε τα εσώψυχα του ηταν.
Οσων αφορά τον παραπάνω που μιλαει για τους αρχαιους πρόγωνους μας.
Καλο θα ειναι να μην τους επικαλειστε.
Απο την μια τους θεωρειτε ηλιθιους ειδωλολάτρες και απο την αλλη τους επικαλειστα καθε τρεις και λιγο.

Ανώνυμος είπε...

Οι ανώνυμοι 27 Ιουνίου 2010 3:30 μ.μ. και Antidrastikon_stoixeion πάσχουν απο αγραμματοσύνη στα της Θεολογίας και της Ορθοδοξίας γι' αυτό δεν μπορούν να καταλάβουν πόσο δαιμονισμένος ήταν ο αντίχριστος Καζαντζάκης.

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)