πηγή: esos.gr
Κυρία Υπουργέ,
Την τελευταία δεκαετία αλλά και κυρίως μετά το 2006, έτος ψήφισης του νόμου 3432 για τη «Δομή και λειτουργία της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης», ο αριθμός των φοιτώντων μαθητών στα σχολεία μας έχει μειωθεί αισθητά. Γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να σας αναφέρουμε τα αίτια της κατάστασης αυτής και να προτείνουμε τρόπους, ώστε τα σχολεία μας να γίνουν βιώσιμα και παραγωγικά........
Τα Εκκλησιαστικά Λύκεια έχασαν την ιδιαιτερότητά τους και μετατράπηκαν σχεδόν σε απλά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διότι:
α) καταργήθηκε η Δ΄ τάξη Λυκείου
β) οι τελειόφοιτοι μαθητές μας έχασαν τη δυνατότητα εισαγωγής τους στις Ανώτερες (νυν Ανώτατες) Εκκλησιαστικές Ακαδημίες εξεταζόμενοι σε Θεολογικά και Ελληνικά μαθήματα.
γ) Τα οικοτροφεία καταργήθηκαν ή υπολειτουργούν.
Στην επιστολή μας αυτή θα αναφερθούμε στην ανάγκη επαναλειτουργίας της Δ΄τάξης Λυκείου.
Η Δ΄ Λυκείου ήταν η κατ’ εξοχήν τάξη που προετοίμαζε τους αυριανούς κληρικούς και αυτή που πράγματι έδινε το εκκλησιαστικό χρώμα στα σχολεία μας. Όσοι μαθητές επέλεγαν το Εκκλησιαστικό Λύκειο και επιθυμούσαν να ιερωθούν, ήταν επιβεβλημένο να φοιτήσουν και στη Δ΄ τάξη του Λυκείου. Με τα εφόδια των γενικών γνώσεων του Λυκείου, τη Βυζαντινή Μουσική, τα επιπλέον μαθήματα των 3 χρόνων στο Λύκειο μαζί με το έτος Θεολογικής επιμόρφωσης και πρακτικής εξάσκησης της Δ΄ Λυκείου, μπορούσαν να ήταν άριστα προετοιμασμένοι για την Ιεροσύνη.
Άρα με την κατάργηση της Δ΄ Λυκείου το σημαντικότερο πλεονέκτημα των Εκκλησιαστικών Λυκείων χάθηκε. Είναι σαν να αφαιρεί κανείς τον αθλητισμό από τα αθλητικά σχολεία, ή τη μουσική από τα μουσικά. Γιατί τότε να τα επιλέξει όποιος ενδιαφέρεται για αθλητισμό ή μουσική αντίστοιχα; Ομοίως, γιατί να προτιμήσει κάποιος μαθητής να έλθει στο Εκκλησιαστικό Λύκειο, μακριά συνήθως από το σπίτι του, όταν τα επιπλέον εφόδια που προσέφερε το Σχολείο αυτό υποβαθμίζονται ή και καταργούνται ;
Επίσης. η τάξη αυτή άνοιγε τα σχολεία μας στην κοινωνία, αφού συμμετείχε με χορωδιακές εμφανίσεις, με επισκέψεις σε ιδρύματα γερόντων, ορφανών, ανιάτων, και πολλές ακόμη εκδηλώσεις στη ζωή της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας, εκδηλώσεις που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν από μαθητές της Γ΄ ή της Β΄ λυκείου που αγωνίζονται να καλύψουν την ύλη των εξεταζόμενων μαθημάτων. Η καλύτερη διαφήμιση των σχολείων μας, μέσω της κοινωνικής προσφοράς των μαθητών της Δ΄ Λυκείου, εκλείπει πλέον.
Επίσης, και τα μηνύματα από κάθε κατεύθυνση ζητούν την επαναλειτουργία της Δ΄ Λυκείου : μαθητές, απόφοιτοι, σύλλογοι αποφοίτων, γονείς μας επισημαίνουν την τεράστια σημασία της.
Ομόφωνη είναι και η γνώμη όλων των σχολείων μετά από πρόσφατη γενική συνέλευση (29 Οκτωβρίου 2009) , αλλά και συνεχή διαδικτυακή επικοινωνία με συναδέλφους από όλη τη χώρα.
Κυρία Υπουργέ,
γνωρίζουμε και σας συγχαίρουμε για την προσήλωσή σας στην ανάγκη του διαλόγου με τους φυσικούς σας συμμάχους , τους εκπαιδευτικούς.
Το σύνθημά σας, «πρώτα ο μαθητής», σημαίνει ότι όλες οι πολιτικές έχουν ως τελικό στόχο το μαθητή και την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας..
Εμείς είμαστε εκ των πραγμάτων πολύ κοντά στους μαθητές και γνωρίζουμε όσο κανείς άλλος τις ανάγκες τους.
Από ιδρύσεως των Εκκλησιαστικών Σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι μαθητές που φοίτησαν σ’ αυτά, προέρχονταν κυρίως από οικογένειες της Ελληνικής υπαίθρου με χαμηλό, ως επί το πλείστον, οικογενειακό εισόδημα. Τα δεδομένα αυτά ισχύουν ακόμη και σήμερα και τα σχολεία μας καλούνται να προσφέρουν λύσεις στο επιδεινούμενο κοινωνικό, παιδαγωγικό και οικονομικό αδιέξοδο, συνεχίζοντας στο παρόν την μακραίωνη παιδαγωγική και φιλανθρωπική προσφορά της εκκλησιαστικής μας παραδόσεως.
Είναι αξιέπαινος ο Διακηρυγμένος στόχος σας : Δημόσια, Δωρεάν και Υψηλής Ποιότητας Παιδεία για Όλους. Σήμερα οι απόφοιτοί μας που θέλουν να ιερωθούν, αναγκάζονται να πληρώνουν δίδακτρα σε ΙΕΚ αλλά και έξοδα διαμονής και διατροφής σε όσες πόλεις δεν λειτουργούν σχολεία με Οικοτροφεία, κάτι που δεν συνέβαινε έως το 2006 που καταργήθηκε η Δ΄ Λυκείου.
Θεωρούμε, λοιπόν, επιβεβλημένη την επαναλειτουργία της Δ΄τάξης Λυκείου, γιατί:
1. Οι απόφοιτοι της Δ΄ Λυκείου ως ιερείς θα τονώσουν τη ζωή των χωριών μας Πράγματι, οι στατιστικές λένε ότι το 90% των αποφοίτων της Δ΄Λυκείου, στελεχώνουν ενορίες χωριών, που δύσκολα απόφοιτοι Ανωτάτων Σχολών θα δέχονταν να διακονήσουν. Ακόμη και από τα ΙΕΚ οι απόφοιτοι, έχοντας τη δυνατότητα να διοριστούν σε Ιδρύματα κ.ά. μέσω ΑΣΕΠ, δεν θα προτιμούν τη διακονία σε απομακρυσμένες περιοχές. Δεν ζητάμε να έχουν δυνατότητα οι απόφοιτοί μας να διορίζονται σε θέσεις άλλων, αλλά να είναι η Δ΄Λυκείου αυτό που ήταν πάντα : το απολυτήριό της να έχει αξία μόνο για εκείνους που θέλουν να ιερωθούν. Οι απόφοιτοι χειροτονούμενοι να κατατάσσονται, όπως και έως το 2006 συνέβαινε, στη Β’ μισθολογική κατηγορία (στην Α’ κατατάσσονται οι πτυχιούχοι Θεολογικών σχολών ΑΕΙ και των τέως Ανωτέρων και νυν Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών). Υπάρχει άλλωστε το παράδειγμα των ΕΠΑ.Σ, στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.
2. Οι σπουδαστές θα μπορούν να διδάσκονται :
α) μαθήματα θεολογικού περιεχομένου, όπως Εισαγωγή στην Αγία Γραφή, Δογματική Θεολογία, Πατερική Γραμματεία, Αγιολογία, Εκκλησιαστικό Δίκαιο, Διαχριστιανικό και Διαθρησκειακό Διάλογο, Ομιλητική, Λειτουργική κ.ά.
β) και κυρίως πρακτικά μαθήματα, όπως Βυζαντινή Μουσική, Οργάνωση και Οικονομική Διαχείριση Ενοριών, Ποιμαντική Επικοινωνία, Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και Δικτυακές Εφαρμογές, Ξένες Γλώσσες, Οικολογία κ.α.
Μια πρόταση επίσης που θα ανεβάσει το επίπεδο σπουδών, είναι να υπάρχει διετής υποχρεωτική φοίτηση για όσους απόφοιτους Λυκείου θέλουν μεν να εγγραφούν στη Δ΄ Λυκείου, αλλά δεν έχουν παρακολουθήσει τρία χρόνια σπουδών σε Εκκλησιαστικό Λύκειο. Οι σπουδαστές αυτοί κατά το πρώτο έτος θα παρακολουθούν εντατικά Βυζαντινή Μουσική, όπως επίσης και τα Υποχρεωτικά Εκκλησιαστικά μαθήματα που διδάσκονται στις τρεις τάξεις του Εκκλησιαστικού Λυκείου.
3. Και φθάνουμε στο θέμα του κόστους. Πόσο στοιχίζουν στο κράτος όλα τα παραπάνω;
Σχεδόν τίποτα. Και θα εξηγήσουμε γιατί:
α. Οι αίθουσες υπάρχουν, αφού λειτουργούσε Δ΄Λυκείου ως το 2006 σε όλα τα Εκκλησιαστικά Λύκεια.
β. Οι καθηγητές υπάρχουν στο συντριπτικό ποσοστό. Οι θεολόγοι που δίδασκαν στην Δ΄ Λυκείου ως το 2006, σήμερα συνήθως κρίνονται υπεράριθμοι και αντί να διδάσκουν στο σχολείο της οργανικής τους θέσης, αποσπώνται σε διάφορες άλλες θέσεις. Ας γυρίσουν, λοιπόν, στα σχολεία τους.
Όσο για τις ελάχιστες ώρες των άλλων ειδικοτήτων που θα διδάσκουν στη Δ΄ Λυκείου, οι ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών, φυσικοί, μαθηματικοί, πληροφορικοί σπάνια συμπληρώνουν ωράριο και ή στέλνονται σε άλλα σχολεία προς συμπλήρωση, ή απασχολούνται στη γραμματεία του σχολείου κλπ.
γ. Επειδή ο νόμος 3432/2006 προέβλεπε δημιουργία Εκκλησιαστικού ΙΕΚ που ποτέ δεν ιδρύθηκε, πρέπει εν συντομία να αναφέρουμε ότι η επαναλειτουργία της Δ΄Λυκείου έναντι της ιδρύσεως Εκκλησιαστικού ΙΕΚ έχει το βασικό πλεονέκτημα της Ενιαίας διεύθυνσης στο Σχολείο, αλλά επίσης και της αποφυγής μισθοδοσίας για δύο διευθυντές, δύο γραμματείες, εξοπλισμού για δύο γραφεία κλπ. Και όπως ήδη είπαμε πιο πάνω, μπορεί να γίνει η αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων καθηγητών στο σχολείο.
Στην έσχατη όμως περίπτωση που δεν μπορεί να εγκριθεί η επαναλειτουργία της Δ΄ Λυκείου, προτείνουμε την άμεση εφαρμογή του Νόμου 34322006, άρθρο 20, παρ.3, περί ιδρύσεως Εκκλησιαστικού ΙΕΚ από τη Διεύθυνση Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης με τμήματα – παραρτήματα σε κάθε Εκκλησιαστικό Λύκειο, εφόσον υπάρχουν επτά, τουλάχιστον, αιτήσεις σπουδαστών. Επίσης, με Υπουργική απόφαση να οριστεί η Ενιαία Διεύθυνση με το Εκκλησιαστικό Λύκειο και η διδασκαλία των μαθημάτων να γίνεται από τους εκπαιδευτικούς της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι ορατά: 1) η Ενιαία Διεύθυνση εγγυάται την απρόσκοπτη διοίκηση, οικονομία σε μισθούς και εξοπλισμό, εξυπηρέτηση από την ίδια Σχολική Εφορεία για τα διάφορα έξοδα, 2) υπάρχει στα Εκκλησιαστικά Σχολεία και η απαραίτητη υποδομή για την κατάρτιση των Ιερέων (Παρεκκλήσιο, εξοπλισμός σε Ιερά Σκεύη, βιβλιοθήκη), 3) πραγματοποιούνται συχνές λατρευτικές και εορταστικές εκδηλώσεις με την παρουσία, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις και του επιχώριου Επισκόπου.
Σε αντίθετη περίπτωση τα Εκκλησιαστικά Λύκεια και Γυμνάσια, ιδίως της επαρχίας, θα έχουν φθίνουσα πορεία και σύντομα άδοξο τέλος, κατάληξη που είμαστε βέβαιοι ότι δεν επιθυμείτε και δεν θα αφήσετε να συμβεί.
Κυρία Υπουργέ,
Η Ένωση Λειτουργών Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης αναγνωρίζοντας την ευαισθησία σας στα θέματα Παιδείας και εκτιμώντας βαθύτατα τις προθέσεις σας για την αναβάθμιση της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, αφού μελέτησε πολύ προσεκτικά το ζήτημα της επαναλειτουργίας της Δ΄ Λυκείου, τεκμηριωμένα, σύμφωνα με τα παραπάνω, σας ζητά να προχωρήσετε στην απόφαση επαναλειτουργίας της τάξεως αυτής το συντομότερο δυνατό, ώστε να έχουμε τη χαρά σύντομα με τους μαθητές μας να ζούμε σε ένα σχολείο βιώσιμο και κινούμενο σε τροχιά προόδου.
Με εκτίμηση
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Κόρδας Πέτρος
O ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Παναγιώτου Θωμάς
Την τελευταία δεκαετία αλλά και κυρίως μετά το 2006, έτος ψήφισης του νόμου 3432 για τη «Δομή και λειτουργία της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης», ο αριθμός των φοιτώντων μαθητών στα σχολεία μας έχει μειωθεί αισθητά. Γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να σας αναφέρουμε τα αίτια της κατάστασης αυτής και να προτείνουμε τρόπους, ώστε τα σχολεία μας να γίνουν βιώσιμα και παραγωγικά........
Τα Εκκλησιαστικά Λύκεια έχασαν την ιδιαιτερότητά τους και μετατράπηκαν σχεδόν σε απλά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διότι:
α) καταργήθηκε η Δ΄ τάξη Λυκείου
β) οι τελειόφοιτοι μαθητές μας έχασαν τη δυνατότητα εισαγωγής τους στις Ανώτερες (νυν Ανώτατες) Εκκλησιαστικές Ακαδημίες εξεταζόμενοι σε Θεολογικά και Ελληνικά μαθήματα.
γ) Τα οικοτροφεία καταργήθηκαν ή υπολειτουργούν.
Στην επιστολή μας αυτή θα αναφερθούμε στην ανάγκη επαναλειτουργίας της Δ΄τάξης Λυκείου.
Η Δ΄ Λυκείου ήταν η κατ’ εξοχήν τάξη που προετοίμαζε τους αυριανούς κληρικούς και αυτή που πράγματι έδινε το εκκλησιαστικό χρώμα στα σχολεία μας. Όσοι μαθητές επέλεγαν το Εκκλησιαστικό Λύκειο και επιθυμούσαν να ιερωθούν, ήταν επιβεβλημένο να φοιτήσουν και στη Δ΄ τάξη του Λυκείου. Με τα εφόδια των γενικών γνώσεων του Λυκείου, τη Βυζαντινή Μουσική, τα επιπλέον μαθήματα των 3 χρόνων στο Λύκειο μαζί με το έτος Θεολογικής επιμόρφωσης και πρακτικής εξάσκησης της Δ΄ Λυκείου, μπορούσαν να ήταν άριστα προετοιμασμένοι για την Ιεροσύνη.
Άρα με την κατάργηση της Δ΄ Λυκείου το σημαντικότερο πλεονέκτημα των Εκκλησιαστικών Λυκείων χάθηκε. Είναι σαν να αφαιρεί κανείς τον αθλητισμό από τα αθλητικά σχολεία, ή τη μουσική από τα μουσικά. Γιατί τότε να τα επιλέξει όποιος ενδιαφέρεται για αθλητισμό ή μουσική αντίστοιχα; Ομοίως, γιατί να προτιμήσει κάποιος μαθητής να έλθει στο Εκκλησιαστικό Λύκειο, μακριά συνήθως από το σπίτι του, όταν τα επιπλέον εφόδια που προσέφερε το Σχολείο αυτό υποβαθμίζονται ή και καταργούνται ;
Επίσης. η τάξη αυτή άνοιγε τα σχολεία μας στην κοινωνία, αφού συμμετείχε με χορωδιακές εμφανίσεις, με επισκέψεις σε ιδρύματα γερόντων, ορφανών, ανιάτων, και πολλές ακόμη εκδηλώσεις στη ζωή της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας, εκδηλώσεις που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν από μαθητές της Γ΄ ή της Β΄ λυκείου που αγωνίζονται να καλύψουν την ύλη των εξεταζόμενων μαθημάτων. Η καλύτερη διαφήμιση των σχολείων μας, μέσω της κοινωνικής προσφοράς των μαθητών της Δ΄ Λυκείου, εκλείπει πλέον.
Επίσης, και τα μηνύματα από κάθε κατεύθυνση ζητούν την επαναλειτουργία της Δ΄ Λυκείου : μαθητές, απόφοιτοι, σύλλογοι αποφοίτων, γονείς μας επισημαίνουν την τεράστια σημασία της.
Ομόφωνη είναι και η γνώμη όλων των σχολείων μετά από πρόσφατη γενική συνέλευση (29 Οκτωβρίου 2009) , αλλά και συνεχή διαδικτυακή επικοινωνία με συναδέλφους από όλη τη χώρα.
Κυρία Υπουργέ,
γνωρίζουμε και σας συγχαίρουμε για την προσήλωσή σας στην ανάγκη του διαλόγου με τους φυσικούς σας συμμάχους , τους εκπαιδευτικούς.
Το σύνθημά σας, «πρώτα ο μαθητής», σημαίνει ότι όλες οι πολιτικές έχουν ως τελικό στόχο το μαθητή και την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας..
Εμείς είμαστε εκ των πραγμάτων πολύ κοντά στους μαθητές και γνωρίζουμε όσο κανείς άλλος τις ανάγκες τους.
Από ιδρύσεως των Εκκλησιαστικών Σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι μαθητές που φοίτησαν σ’ αυτά, προέρχονταν κυρίως από οικογένειες της Ελληνικής υπαίθρου με χαμηλό, ως επί το πλείστον, οικογενειακό εισόδημα. Τα δεδομένα αυτά ισχύουν ακόμη και σήμερα και τα σχολεία μας καλούνται να προσφέρουν λύσεις στο επιδεινούμενο κοινωνικό, παιδαγωγικό και οικονομικό αδιέξοδο, συνεχίζοντας στο παρόν την μακραίωνη παιδαγωγική και φιλανθρωπική προσφορά της εκκλησιαστικής μας παραδόσεως.
Είναι αξιέπαινος ο Διακηρυγμένος στόχος σας : Δημόσια, Δωρεάν και Υψηλής Ποιότητας Παιδεία για Όλους. Σήμερα οι απόφοιτοί μας που θέλουν να ιερωθούν, αναγκάζονται να πληρώνουν δίδακτρα σε ΙΕΚ αλλά και έξοδα διαμονής και διατροφής σε όσες πόλεις δεν λειτουργούν σχολεία με Οικοτροφεία, κάτι που δεν συνέβαινε έως το 2006 που καταργήθηκε η Δ΄ Λυκείου.
Θεωρούμε, λοιπόν, επιβεβλημένη την επαναλειτουργία της Δ΄τάξης Λυκείου, γιατί:
1. Οι απόφοιτοι της Δ΄ Λυκείου ως ιερείς θα τονώσουν τη ζωή των χωριών μας Πράγματι, οι στατιστικές λένε ότι το 90% των αποφοίτων της Δ΄Λυκείου, στελεχώνουν ενορίες χωριών, που δύσκολα απόφοιτοι Ανωτάτων Σχολών θα δέχονταν να διακονήσουν. Ακόμη και από τα ΙΕΚ οι απόφοιτοι, έχοντας τη δυνατότητα να διοριστούν σε Ιδρύματα κ.ά. μέσω ΑΣΕΠ, δεν θα προτιμούν τη διακονία σε απομακρυσμένες περιοχές. Δεν ζητάμε να έχουν δυνατότητα οι απόφοιτοί μας να διορίζονται σε θέσεις άλλων, αλλά να είναι η Δ΄Λυκείου αυτό που ήταν πάντα : το απολυτήριό της να έχει αξία μόνο για εκείνους που θέλουν να ιερωθούν. Οι απόφοιτοι χειροτονούμενοι να κατατάσσονται, όπως και έως το 2006 συνέβαινε, στη Β’ μισθολογική κατηγορία (στην Α’ κατατάσσονται οι πτυχιούχοι Θεολογικών σχολών ΑΕΙ και των τέως Ανωτέρων και νυν Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών). Υπάρχει άλλωστε το παράδειγμα των ΕΠΑ.Σ, στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.
2. Οι σπουδαστές θα μπορούν να διδάσκονται :
α) μαθήματα θεολογικού περιεχομένου, όπως Εισαγωγή στην Αγία Γραφή, Δογματική Θεολογία, Πατερική Γραμματεία, Αγιολογία, Εκκλησιαστικό Δίκαιο, Διαχριστιανικό και Διαθρησκειακό Διάλογο, Ομιλητική, Λειτουργική κ.ά.
β) και κυρίως πρακτικά μαθήματα, όπως Βυζαντινή Μουσική, Οργάνωση και Οικονομική Διαχείριση Ενοριών, Ποιμαντική Επικοινωνία, Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές και Δικτυακές Εφαρμογές, Ξένες Γλώσσες, Οικολογία κ.α.
Μια πρόταση επίσης που θα ανεβάσει το επίπεδο σπουδών, είναι να υπάρχει διετής υποχρεωτική φοίτηση για όσους απόφοιτους Λυκείου θέλουν μεν να εγγραφούν στη Δ΄ Λυκείου, αλλά δεν έχουν παρακολουθήσει τρία χρόνια σπουδών σε Εκκλησιαστικό Λύκειο. Οι σπουδαστές αυτοί κατά το πρώτο έτος θα παρακολουθούν εντατικά Βυζαντινή Μουσική, όπως επίσης και τα Υποχρεωτικά Εκκλησιαστικά μαθήματα που διδάσκονται στις τρεις τάξεις του Εκκλησιαστικού Λυκείου.
3. Και φθάνουμε στο θέμα του κόστους. Πόσο στοιχίζουν στο κράτος όλα τα παραπάνω;
Σχεδόν τίποτα. Και θα εξηγήσουμε γιατί:
α. Οι αίθουσες υπάρχουν, αφού λειτουργούσε Δ΄Λυκείου ως το 2006 σε όλα τα Εκκλησιαστικά Λύκεια.
β. Οι καθηγητές υπάρχουν στο συντριπτικό ποσοστό. Οι θεολόγοι που δίδασκαν στην Δ΄ Λυκείου ως το 2006, σήμερα συνήθως κρίνονται υπεράριθμοι και αντί να διδάσκουν στο σχολείο της οργανικής τους θέσης, αποσπώνται σε διάφορες άλλες θέσεις. Ας γυρίσουν, λοιπόν, στα σχολεία τους.
Όσο για τις ελάχιστες ώρες των άλλων ειδικοτήτων που θα διδάσκουν στη Δ΄ Λυκείου, οι ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών, φυσικοί, μαθηματικοί, πληροφορικοί σπάνια συμπληρώνουν ωράριο και ή στέλνονται σε άλλα σχολεία προς συμπλήρωση, ή απασχολούνται στη γραμματεία του σχολείου κλπ.
γ. Επειδή ο νόμος 3432/2006 προέβλεπε δημιουργία Εκκλησιαστικού ΙΕΚ που ποτέ δεν ιδρύθηκε, πρέπει εν συντομία να αναφέρουμε ότι η επαναλειτουργία της Δ΄Λυκείου έναντι της ιδρύσεως Εκκλησιαστικού ΙΕΚ έχει το βασικό πλεονέκτημα της Ενιαίας διεύθυνσης στο Σχολείο, αλλά επίσης και της αποφυγής μισθοδοσίας για δύο διευθυντές, δύο γραμματείες, εξοπλισμού για δύο γραφεία κλπ. Και όπως ήδη είπαμε πιο πάνω, μπορεί να γίνει η αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων καθηγητών στο σχολείο.
Στην έσχατη όμως περίπτωση που δεν μπορεί να εγκριθεί η επαναλειτουργία της Δ΄ Λυκείου, προτείνουμε την άμεση εφαρμογή του Νόμου 34322006, άρθρο 20, παρ.3, περί ιδρύσεως Εκκλησιαστικού ΙΕΚ από τη Διεύθυνση Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης με τμήματα – παραρτήματα σε κάθε Εκκλησιαστικό Λύκειο, εφόσον υπάρχουν επτά, τουλάχιστον, αιτήσεις σπουδαστών. Επίσης, με Υπουργική απόφαση να οριστεί η Ενιαία Διεύθυνση με το Εκκλησιαστικό Λύκειο και η διδασκαλία των μαθημάτων να γίνεται από τους εκπαιδευτικούς της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι ορατά: 1) η Ενιαία Διεύθυνση εγγυάται την απρόσκοπτη διοίκηση, οικονομία σε μισθούς και εξοπλισμό, εξυπηρέτηση από την ίδια Σχολική Εφορεία για τα διάφορα έξοδα, 2) υπάρχει στα Εκκλησιαστικά Σχολεία και η απαραίτητη υποδομή για την κατάρτιση των Ιερέων (Παρεκκλήσιο, εξοπλισμός σε Ιερά Σκεύη, βιβλιοθήκη), 3) πραγματοποιούνται συχνές λατρευτικές και εορταστικές εκδηλώσεις με την παρουσία, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις και του επιχώριου Επισκόπου.
Σε αντίθετη περίπτωση τα Εκκλησιαστικά Λύκεια και Γυμνάσια, ιδίως της επαρχίας, θα έχουν φθίνουσα πορεία και σύντομα άδοξο τέλος, κατάληξη που είμαστε βέβαιοι ότι δεν επιθυμείτε και δεν θα αφήσετε να συμβεί.
Κυρία Υπουργέ,
Η Ένωση Λειτουργών Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης αναγνωρίζοντας την ευαισθησία σας στα θέματα Παιδείας και εκτιμώντας βαθύτατα τις προθέσεις σας για την αναβάθμιση της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, αφού μελέτησε πολύ προσεκτικά το ζήτημα της επαναλειτουργίας της Δ΄ Λυκείου, τεκμηριωμένα, σύμφωνα με τα παραπάνω, σας ζητά να προχωρήσετε στην απόφαση επαναλειτουργίας της τάξεως αυτής το συντομότερο δυνατό, ώστε να έχουμε τη χαρά σύντομα με τους μαθητές μας να ζούμε σε ένα σχολείο βιώσιμο και κινούμενο σε τροχιά προόδου.
Με εκτίμηση
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Κόρδας Πέτρος
O ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Παναγιώτου Θωμάς
1 σχόλιο:
Να διδάσκονται "Διαχριστιανικό και Διαθρησκειακό Διάλογο"!
Δεν ντρεπόμαστε λίγο;
Φ.
Δημοσίευση σχολίου