7/5/11

Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, Θεολογία και Επιστήμη

.
Την εβδομάδα της Διακαινησίμου (26-30 Απριλίου 2011) πραγματοποιήθηκε στην Βουλγαρία ένα σημαντικό Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Ορθόδοξη Θεολογία και Επιστήμες», στο οποίο κλήθηκα να παραστώ και να εισηγηθώ δύο επί μέρους θέματα, κατά την επίσημη έναρξη που έγινε στο Κρατικό Πανεπιστήριο της Σόφιας «Άγιος Κλήμης Οχρίδος».
Εκτός από την επίσημη έναρξη που έγινε στην Σόφια, το Συνέδριο συνέχισε τις εργασίες του στο Συνεδριακό Κέντρο του Ιδρύματος «Minu Balkanski» στην Oryahovitza πλησίον της Stara Zagora Βουλγαρίας...
Αποδέχθηκα την πρόσκληση, παρά το βαρύ πρόγραμμα των ημερών, διότι από την θεματολογία και τους εισηγητές διεπίστωσα ότι πρόκειται για ένα σοβαρό συνέδριο, που επρόκειτο να παίξη σημαντικό ρόλο στην χώρα, αφού μάλιστα είναι το πρώτο Διεθνές Συνέδριο αυτού του είδους που γίνεται στην Βουλγαρία.
Το Συνέδριο διοργανώθηκε από την Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σόφιας, «ο Άγιος Κλήμης Οχρίδος», σε συνεργασία με το Ίδρυμα της Τεχνολογίας και του Νεωτερισμού του Πανεπιστημίου της Νότιας Δανίας, Odense, και το Ίδρυμα «Minu Balkanski» στην Oryahovitza Βουλγαρίας.
Η διοργάνωση καταστάθηκε δυνατή χάριν της επιδοτήσεως από το Ίδρυμα «John Templeton Foundation» στις ΗΠΑ, με την βοήθεια του «Communitas Foundation» και του Δήμου της Σόφιας στην Βουλγαρία.
Ο σκοπός του Συνεδρίου, όπως καταγράφηκε από τους διοργανωτές, ήταν «να δημιουργήση ένα φόρουμ (χώρο συνδιάσκεψης) που θα περιλαμβάνη διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους για συζήτηση συγχρόνων θεμάτων στο όριο μεταξύ της θεολογίας και της επιστήμης. Η επικέντρωση στην ορθόδοξη θεολογία αποβλέπει στην έκφραση και επιβεβαίωση τόσο του οικουμενικού χαρακτήρα των διοράσεών της για την ανθρωπότητα όσο και της μοναδικότητας της συγκεκριμένης χριστολογικής αντιλήψεως που έχει για την δυναμική σχέση μεταξύ του Θεού, του ανθρώπου και του κόσμου».

Το συνέδριο είναι το πρώτο αυτού του είδους στην Βουλγαρία και ασχολήθηκε με μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων σχετικά με μερικούς κλάδους της επιστήμης, π.χ. την φυσική, τον τεχνικό νεωτερισμό, την ιατρική, την φιλοσοφία, την κοινωνιολογία και την ψυχολογία σε σχέση με την ορθόδοξη θεολογία.
Όπως προαναφέρθηκε η πρώτη επίσημη έναρξη του Συνεδρίου έγινε την 26η Απριλίου στην αίθουσα 1 της ολομελείας του Πανεπιστημίου της Σόφιας «ο Άγιος Κλήμης Οχρίδος». Εισαγωγικά ομίλησαν οι δρ. Pavel Pavlov, δρ. Soyan Tanev και δρ. π. Γεώργιος Δράγας, οι οποίοι και ενημέρωσαν τους συνέδρους για τους σκοπούς του Συνεδρίου, για την σημασία των θεμάτων για τους διανοούμενους και τον λαό της Βουλγαρίας, καθώς επίσης ενημέρωσαν για τον τρόπο λειτουργίας του Διεθνούς αυτού Συνεδρίου, όπως και για την διοργάνωση και επιχορήγησή του.
Στην συνέχεια έγιναν χαιρετισμοί εκ μέρους του Πρύτανη του Πανεπιστημίου της Σόφιας, της Δημάρχου της πόλεως κ. Yordanka Fandakova, του Δρ. Emil Traychev, Κοσμήτορος του Θεολογικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο της Σόφιας, του Δρ. Paul Watson, Διευθυντού των προγραμμάτων «Επιστήμες Ζωής» και «Διάλογοι» στο Ίδρυμα «John Templeton Foundation», οι οποίοι επήνεσαν την προσπάθεια αυτή και ο καθένας από την πλευρά του παρουσίαζε την σημασία του Συνεδρίου για την πόλη, το Πανεπιστήμιο, την Θεολογική Σχολή, τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας και τον λαό.

Τόνισαν ότι τέτοιες συναντήσεις έχουν μεγάλη αξία, γιατί αφ' ενός μεν ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία πρέπει να γίνεται διάλογος για τα σοβαρά αυτά θέματα, αφ' ετέρου δε διότι τα σύγχρονα επιτεύγματα της επιστήμης πρέπει να λαμβάνουν σοβαρώς υπ' όψη τις θέσεις της κοινωνίας στο σύνολό της και της ορθοδόξου θεολογίας, ώστε να είναι ωφέλιμα και όχι βλαπτικά.

Μετά τους χαιρετισμούς έγιναν τρεις ομιλίες. Η πρώτη από τον καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Τιμίου Σταυρού Βοστώνης π. Γεώργιο Δράγα, με θέμα: «Η Ανθρωπότητα του Χριστού: το κλειδί της κατανοήσεως του Σύμπαντος», η δεύτερη από τον δρ. Jean-Claude Larchet με θέμα: «Πατερικές απόψεις σχετικά με την φύση και την θέση της επιστημιακής γνώσης» και η τρίτη από τον γράφοντα με θέμα: «Θεολογία και επιστήμη».

Παρόντες στην επίσημη έναρξη του Συνεδρίου ήταν καθηγητές και διδακτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου, διανοούμενοι της Βουλγαρίας και βεβαίως προσκεκλημένοι από πολλές χώρες, όπως την Ρωσία, την Αγγλία, την Δανία, την Γαλλία, τον Καναδά, την Αμερική κλπ. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο η γλώσσα εργασίας του Συνεδρίου ήταν η αγγλική.
Το πρωϊνό της επόμενης ημέρας οι Σύνεδροι θα μετέβαιναν στην περιοχή Stara Zagora, για να συνεχίσουν τις εργασίες του Συνεδρίου, αλλά δεν τους ακολούθησα, γιατί είχα άλλες υποχρεώσεις. Πριν την αναχώρησή τους πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του ξενοδοχείου Grand Hotel της Σόφιας η δεύτερη εισήγησή μου με θέμα «Οι βάσεις της Ορθοδόξου Ψυχοθεραπείας». Το θέμα, όπως και τα προηγούμενα, τα καθόρισαν οι διοργανωτές του Συνεδρίου και βεβαίως τους ενδιέφερε πολύ να ακούσουν τις θέσεις μου για την Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία σε σχέση με τις σύγχρονες επιστήμες και τις ανάγκες του σημερινού ανθρώπου. Στην εισήγηση αυτή παρευρέθηκαν εκτός από τους Καθηγητές και νέοι, φοιτητές και σπουδαστές, επειδή ήθελαν να ακούσουν για το θέμα αυτό. Άλλωστε, το σχετικό βιβλίο μου «Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία» είχε μεταφρασθή στην βουλγαρική γλώσσα και έδειχναν ενδιαφέρον για επί πλέον ενημέρωση πάνω στα θέματα αυτά.

Μετά την πρωϊνή συνεδρίαση, με τον π. Γεώργιο Δράγα και τον π. Καλλίνικο Γεωργάτο που με συνόδευε, επισκεφθήκαμε την Ιερά Σύνοδο της Βουλγαρίας για να υποβάλουμε τα σέβη μας στον Πατριάρχη. Μας υποδέχθηκε στο γραφείο του ο Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου Επίσκοπος Ναούμ, με τον οποίον είχαμε ενδιαφέρουσα συζήτηση για θεολογικά και εκκλησιαστικά ζητήματα. Βεβαίως, προκειμένου να παρευρεθώ στο διεθνές αυτό Συνέδριο είχα λάβει άδεια και από την Ιερά Σύνοδο του Πατριαρχείου Βουλγαρίας και από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στην συνέχεια μου ζητήθηκε να δώσω συνέντευξη στην κρατική τηλεόραση της Βουλγαρίας, η οποία κράτησε περίπου μία ώρα για να μεταδοθή σε εκπομπή με υψηλή ακροαματικότητα. Τα θέματα τα οποία ετέθησαν ήταν θεολογικά, εκκλησιαστικά, κοινωνικά, νεανικά, όπως π.χ. για την σημασία του Αγίου Όρους, για την αποστασία από τον Θεό, για την σχέση θεολογίας και επιστήμης, για τις ψυχικές ασθένειες, για την γλώσσα επικοινωνίας των νέων κλπ.

Χάριν ενημερώσεως νομίζω ότι είναι καλό να παρατεθούν οι εισηγητές του Συνεδρίου και τα θέματα που εισηγήθηκαν, διότι έτσι μπορεί κανείς να δη την θεματολογία του και την σημασία του όχι μόνον για την Βουλγαρία, αλλά και για τον σύγχρονο κόσμο.

–π. Νικόλαος Λουδοβίκος: «Σύγχρονη ψυχολογία στον προορισμό της θεολογίας: Μπορεί να υπάρχει μια θεολογική γνωσιολογία της ψυχολογίας;», –Dr. Stoyan Tanev: «Η γλώσσα της ορθοδόξης θεολογίας και η κβαντομηχανική: ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και ο Niels Bohr», – Dr. Dmitry Biryukov: «Πατερικές διοράσεις στην φύση της γλώσσας και η πραγματικότητα», –Vladimir Cvetkovic: «Οι γεωμετρικές αναλογίες του αγίου Μαξίμου του Ομολογητή εφαρμοσμένες στην σχέση μεταξύ του Χριστού και την κτίση», –Fr. Dr. Dmitry Leskin : «Η φιλοσοφία του ονόματος στην ορθόδοξη σκέψη του 20ου αιώνα», –Dr. Plamen Fiziev:«Οι μεγάλες ανοιχτές ερωτήσεις στην φυσική», –Fr. Stephane Bigham: «Η θεολογία της εικόνας ως ερμηνευτικό όργανο στο διάλογο μεταξύ της ‘επιστήμης’ και της θρησκείας», –Emil Traychev: «Η αρχική αιτία της ζωής και ο σκοπός της παίρνοντας υπ’ όψη την σύγχρονη επιστήμη», –Dr. Ivan Christov: «Θεολογικές και επιστημονικές προσεγγίσεις στον στοχασμό της φύσεως», –Goran Sekulovski: «Η ορθόδοξη αντίληψη του κακού: πατερικές επιγνώσεις για την σύγχρονη κοινωνία», –Dr. Svetoslav Ribolov: «Τα οικονομικά της χριστιανικής ασκήσεως – μια μεταμοντερνική άποψη από τις κοινωνικές προκλήσεις της Εκκλησίας», –Fr. Dr. Christopher Knight : «Η επιστήμη και η θεολογία της θείας ενεργείας (action)», –Dr. Georgi Kapriev: «Οι αξιωματικές βάσεις και η αποδοχή της Βυζαντινής φιλοσοφίας», –Dr. Tinko Eftimov:«Τα γνωσιολογικά μαθήματα από τις εξελίξεις της φυσικής», –Dr. Marian Stoyadinov: «Οι επιστημονικές προϋποθέσεις της ορθόδοξης θεολογικής έρευνας», –Καθηγ. π. Γ. Δράγας: «Η επιστημονική θεολογική κληρονομιά του π. Γ. Φλωρόφσκι,T. Torrance και S. Jaki», –Dr. Pavel Pavlov: «Οι θεολογικές διοράσεις του π. Γ. Φλωρόφσκι», –Matthew Banker: «Κοσμολογικό ενδεχόμενο και λογική αναγκαιότητα: Γ. Φλωρόφσκι και T. Torrance», –Dr. Dimo Penkov: «Πίστη και Γνώση», –Dr. Stefan Stefanov: «Πίστη και Λογική».
Στο τέλος κάθε συνεδρίασης προβλεπόταν από το πρόγραμμα ανοικτή συζήτηση με διάφορα ερωτήματα, π.χ. στο τέλος της πρώτης συνεδρίασης προβλεπόταν θέμα συζήτησης: Ανοιχτές ερωτήσεις στον διαλόγο μεταξύ της θεολογίας και της επιστήμης: Ποιά ερώτηση αξίζει να τεθή; Πως να κτίσουμε ένα διεθνές Κέντρο της Θεολογίας και της Επιστήμης που θα περιλαμβάνη διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Στο τέλος της τρίτης συνεδρίασης προβλεπόταν συζήτηση με θέμα: «Η θεία ενέργεια [action] και οι θείες ενέργειες», ενώ στο τέλος της επομένης συνεδρίασης προβλεπόταν ανοικτή συζήτηση μεταξύ των Καθηγητών: Dr. Dimo Penkov, Dr. Stefan Stefanov και Dr. Todor Veltchev.

Στους παρελθόντες αιώνες, ιδίως τον 18ο αιώνα, παρατηρήθηκε σύγκρουση μεταξύ θεολογίας και επιστήμης, αλλά αυτή η σύγκρουση έγινε από την δυτική θεολογία και όχι από την ορθόδοξη θεολογία, για ειδικούς λόγους, τους οποίους εξήγησα στην πρώτη εισήγησή μου.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας, όπως ο Μ. Βασίλειος στην Εξαήμερό του, ο άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης, στο έργο του Απολογητικός στην Εξαήμερο και Περί κατασκευής του ανθρώπου, έκαναν έναν ουσιαστικό δημιουργικό διάλογο μεταξύ της ορθοδόξου θεολογίας και της επιστήμης της εποχής τους. Κατά παρόμοιο τρόπο η σύγχρονη θεολογία που είναι ο λόγος περί του Θεού θα πρέπει να απαντά στα σύγχρονα ερωτήματα και να βοηθήση την επιστήμη στο έργο της, με τις βασικές θέσεις τις οποίες διαθέτει.

Τα Συνέδρια αυτού του είδους είναι ωφέλιμα τόσο για τους εισηγητές, οι οποίοι έχουν την δυνατότητα να ανταλλάσσουν απόψεις και να ωφελούνται, να επικοινωνούν με τους εισηγητές από διάφορες χώρες κατά τα διαλείμματα και να συζητούν διάφορα ζητήματα, όσο και για τους συνέδρους, οι οποίοι έχουν την δυνατότητα να ακούσουν τα πορίσματα ερεύνης κάθε εισηγητού και βεβαίως να κάνουν τις ανάλογες επιλογές.

Επίσης, τα Συνέδρια αυτά ωφελούν γενικά τους ανθρώπους στο ότι δημοσιεύονται τα Πρακτικά και με αυτόν τον τρόπο γονιμοποιούνται οι σκέψεις των ανθρώπων και δημιουργείται ποικιλότροπη ωφέλεια.Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος_Θεολογία και Επιστήμη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)