Θα συμβεί και αυτό: μια τάξη του Λυκείου θα βρεθεί εκτός Λυκείου ή θα υπάρξει μια τάξη Λυκείου a la cart; Οι σημερινοί μαθητές της Α΄ Λυκείου θα φοιτήσουν κατά τη διάρκεια του Λυκείου σε δύο διαφορετικούς τύπους σχολείων, ενός «Νέου Λυκείου» – φαντάσματος για την Πρώτη τάξη και ενός (του υπάρχοντος) λυκείου για τη Δευτέρα και την Τρίτη τάξη...
Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η χώρα μας βρίσκεται τυχαία στη σημερινή δεινή θέση; Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η κρίση «έπεσε από τον ουρανό» και όχι από την προφανή ανικανότητα του πολιτικού μας συστήματος; Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η σημερινή εικόνα στη συλλογική πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δίνει κάποια έννοια προοπτικής για το χώρο της εκπαίδευσης όταν η ίδια η ηγεσία αποδομεί ακόμα και θεσμικά τα βασικά στοιχεία της εκπαίδευσης;
Δεν έχει ξανασυμβεί στην ιστορία της εκπαίδευσής μας – ακόμα και στις πιο αντίξοες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες – το Λύκειο να είναι ένα φάντασμα και οι μαθητές να μην ξέρουν σε τι τύπο Λυκείου φοιτούν. Συγκεκριμένα, η φετινή Α΄ Λυκείου έχει το πρόγραμμα του «Νέου Λυκείου» με διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και εν μέρει διαφορετικά βιβλία από τις προηγούμενες αντίστοιχες τάξεις της Α΄ Λυκείου. Όμως η Β΄ Λυκείου που θα φοιτήσουν την επόμενη σχολική χρονιά δεν θα είναι η κανονική τάξη του «Νέου Λυκείου» που θα έπρεπε να φοιτήσουν, γιατί εκ των πραγμάτων θα επανέλθει το πρόγραμμα του παλιού Λυκείου που σήμερα ακολουθούν οι τάξεις της Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Ο λόγος; Δεν έχει θεσμοθετηθεί συνολικά το «Νέο Λύκειο» με τις τρεις τάξεις του! Απλώς εφαρμόζεται το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου μόνο για την Α΄ τάξη.
Αν μάλιστα δεχτούμε ότι η επόμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θα διαμορφώσει έναν άλλο τύπο Λυκείου, οι σημερινοί μαθητές της Α΄ τάξης θα παρακολουθήσουν έναν υβριδικό τύπο σχολείου πρωτόγνωρο για τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά χρονικά. Στο πρόγραμμα της Α΄τάξης έγιναν αλλαγές, οι οποίες συσχετίζονταν με τις αλλαγές που θα γίνονταν στα προγράμματα των άλλων τάξεων. Ενδεικτικά: Στα Αρχαία δεν διδάσκεται η «μετάφραση». Στη Φυσική αφαιρέθηκε το κεφάλαιο της «Ορμής» και προστέθηκε κεφάλαιο «Ηλεκτρισμού». Στη Χημεία προστέθηκε η ονοματολογία της Οργανικής Χημείας από την ύλη της Β΄ Λυκείου. Στα Μαθηματικά προστέθηκαν τα κεφάλαια «Πιθανότητες» από την Γ΄ Λυκείου και «Πρόοδοι» από την Β΄ Λυκείου και αφαιρέθηκε το κεφάλαιο της «Τριγωνομετρίας».
Επίσης οι μαθητές της Α΄ τάξης διδάσκονται φέτος Βιολογία, γιατί στο θεωρητικό «Νέο Λύκειο» μεταφέρθηκε (δεν γνωρίζω τι χρόνους της γραμματικής να χρησιμοποιήσω) από τη Β΄ Τάξη στην Α΄ τάξη. Τώρα που δεν υπάρχει το «Νέο Λύκειο», την επόμενη χρονιά θα ξαναδιδαχθούν Βιολογία στη Β΄ Λυκείου και μάλιστα το παλιό βιβλίο! Γιατί λοιπόν αποσπάστηκε η Α΄ τάξη από έναν τύπο σχολείου αφού δεν υπήρχε σε συνολική εκδοχή; Κανένας δεν ξέρει. Ελλάδα, η φοβερή χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ευρώ, των νέων ψηφιακών εποχών!
Συνηθίσαμε να μιλάμε για ευθύνες μόνο όταν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα. Αλλά αυτού του είδους οι ευθύνες της πρόκλησης αναταραχής στην εκπαίδευση χωρίς κανένα σχέδιο είναι λιγότερες; Οι μαθητές, λοιπόν, της φετινής Α΄ Λυκείου όχι μόνο δεν γνωρίζουν τίποτα περί του συστήματος πρόσβασης, αλλά δεν γνωρίζουν – και δεν θα μάθουν ποτέ – σε ποιο Λύκειο θα έχουν φοιτήσει! Μετρείστε πόσους υπουργούς, αναπληρωτές υπουργούς, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς και ειδικούς γραμματείς έχει το Υπουργείο Παιδείας και αναρωτηθείτε με το τι ασχολούνται όταν δεν μπορούν να κάνουν μια θεσμική αλλαγή στο Λύκειο. Ενώ έβλεπαν ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν το «Νέο Λύκειο» – φάντασμα (γιατί δεν αντιστοιχούσε στις προκλήσεις της εποχής), θεσμοθέτησαν μόνο μια τάξη του, μια τάξη μετέωρη, μια τάξη που θα μείνει στην ιστορία της εκπαίδευσης ως τάξη a la cart, για να ταλαιπωρήσουν χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η ανικανότητα και η παρακμή έχουν κάποιο όριο;
Νίκος Τσούλιας
(τ. πρόεδρος ΟΛΜΕ 1996-2003)
http://anthologio.wordpress.com/
πηγή: Το ΒΗΜΑ, 22/3/2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου