Τα κενά που δημιουργούνται σε ακριτικές περιοχές της νησιωτικής κυρίως Ελλάδας λόγω των μεταθέσεων εκπαιδευτικών με αίτησή τους και των συνταξιοδοτήσεων καλύπτονταν μέχρι πρόσφατα με τους διορισμούς νέων μονίμων εκπαιδευτικών και τις προσλήψεις αναπληρωτών. Τώρα το Υπουργείο μπροστά στην αδυναμία διορισμού μονίμων και πρόσληψης αναπληρωτών εισάγει με Π.Δ. τις υποχρεωτικές μεταθέσεις υπεράριθμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των κενών αυτών. Το παράδοξο είναι ότι η μία διαδικασία (μεταθέσεις μετά από αίτηση των εκπαιδευτικών) και η άλλη (υποχρεωτικές μεταθέσεις υπεραρίθμων) προς το παρόν δεν φαίνεται να συνδέονται μεταξύ τους όσο ίσως θα έπρεπε, ώστε να υπάρχει ο φόβος μεγάλων αδικιών. Το πρόβλημα πιθανόν να έχει αντιληφθεί η ηγεσία του Υπ. Παιδείας και για το λόγο αυτό καθυστερεί και τις μεταθέσεις εκπαιδευτικών μετά από αίτησή τους.
Αν προχωρήσει φέτος η διαδικασία των οικειοθελών μεταθέσεων πολλοί από τους εκπαιδευτικούς των Δωδεκανήσων (για να αναφερθούμε σε μία περιοχή δυσπρόσιτη με πολλά κενά) θα μετατεθούν σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, αφού έχουν τα απαραίτητα μόρια για μια τέτοια μετάθεση. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι φέτος έχουν ζητήσει μετάθεση από τη Διεύθυνση Δωδεκανήσων 674 εκπαιδευτικοί. Αν κάποιοι από αυτούς μετατεθούν θα αφήσουν πίσω τους κενές οργανικές θέσεις. Για την κάλυψη των θέσεων αυτών (και κενών θέσεων που ήδη υπάρχουν) το Υπουργείο σχεδιάζει την υποχρεωτική μετάθεση υπεραρίθμων εκπαιδευτικών από άλλες Διευθύνσεις. Προφανώς ειδικά στην περίπτωση της νησιωτικής Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου η κάλυψη των κενών δεν μπορεί να γίνει με μετακινήσεις εκπαιδευτικών μόνο εντός της ίδιας περιφέρειας, καθώς δεν υπάρχουν σε αυτήν υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί. Έτσι όμως μπορεί να οδηγηθούμε στο παράδοξο εκπαιδευτικός με μικρότερο αριθμό μορίων να μετατεθεί από τα Δωδεκάνησα προς κάποια περιοχή της ηπειρωτικής Ελλάδας (μέσω της διαδικασίας των μεταθέσεων με αίτηση) και άλλος με μεγαλύτερο αριθμό μορίων να οδηγηθεί σε υποχρεωτική μετάθεση στα Δωδεκάνησα εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι υπεράριθμος στην περιοχή του (μέσω της διαδικασίας των υποχρεωτικών μεταθέσεων).
Η λύση βρίσκεται στην απόσυρση του Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, στην κατάργηση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς (και όχι στην πολύ μικρή μείωση τους κατά 25% που σχεδιάζει το Υπουργείο, όπως γράφτηκε στον τύπο) και στην καθιέρωση πλαισίου οικειοθελών αποσπάσεων με κίνητρα στις ακριτικές περιοχές. Ισχυρό κίνητρο για να ζητήσουν οικειοθελώς αποσπάσεις στις ακριτικές περιοχές κάποιοι εκπαιδευτικοί μπορεί να είναι ο διπλασιασμός ή και περαιτέρω αύξηση των μορίων τους για όσα έτη αποσπώνται στις περιοχές αυτές. Τα οφέλη που θα προκύψουν από ένα τέτοιο πλαίσιο οικειοθελών αποσπάσεων με κίνητρα θα είναι:
1. Η πλήρωση των κενών θέσεων στις ακριτικές περιοχές.
2. Η αποφυγή των μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων που θα δημιουργήσουν οι υποχρεωτικές μεταθέσεις.
3. Η διατήρηση της οργανικής θέσης όσων ζητήσουν απόσπαση στις περιοχές αυτές και η επιστροφή τους σε αυτή μετά το πέρας των ετών που θα επιθυμούν να αποσπώνται στις ακριτικές περιοχές.
4. Η απόκτηση περισσοτέρων μορίων μετάθεσης των αποσπασμένων στις περιοχές αυτές ώστε να αποκτούν προνομιακή θέση για την μετάθεσή τους κατόπιν προς τον τόπο συμφερόντων τους.
Τέλος, μπορεί να θεσμοθετηθεί οικειοθελής απόσπαση με κίνητρα από κοινού για ζευγάρια εκπαιδευτικών στην ίδια ακριτική περιοχή.
Ιωάννης Τάτσης, Θεολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου