O Ομότιμος Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Χρήστος Γιανναράς, πραγματοποίησε εισήγηση στο 3ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Θεολόγων Εκπαιδευτικών
με θέμα: «Θρησκευτική Εκπαίδευση–Εκπαίδευση για το μέλλον», που πραγματοποιήθηκε στις 27, 28 και 29 Σεπτεμβρίου 2019, στη Θεσσαλονίκη, στους χώρους της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Το Συνέδριο συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ., το Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. και η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.
Στην εισήγησή του τόνισε τη διαφορά μεταξύ θρησκείας και Eκκλησίας, επανέλαβε τις γνωστές απόψεις του ότι το μάθημα των Θρησκευτικών που έχει επιβληθεί ως έκφραση εισόδου στην θρησκευτική παράδοση του τόπου – όπως λέει και το Σύνταγμα –δεν είναι μύηση σε μια κοινότητα, σε μια ενορία, στη χαρά της γιορτής αλλά μια εγκεφαλική μετάδοση η οποία γίνεται όλο και πιο αποκρουστική.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το παράδειγμα που μετέφερε στο ακροατήριο ο Χρήστος Γιανναράς για τα «νέα Θρησκευτικά» αναφέροντας επί λέξει:
«Με συγχωρείτε, γνώμη προσωπική εκφράζω χωρίς να θέλω να προσβάλλω κανέναν, αλλά όταν είδα πέρυσι τον εγγονό μου στη Γ΄ Δημοτικού να ξεκινάει να μαθαίνει τα ιερά ονόματα, Αβραάμ, Ισαάκ, Ιακώβ, Χριστός, Παναγιά, άγιος Νικόλας, Ζαρατούστρα, Μωάμεθ πρώτος, δεύτερος, Βούδας, πρώτος, δεύτερος, τρίτος, είπα ότι σήμερα ένα παιδί για να ενδιαφερθεί γι’ αυτά πρέπει να ΄ναι βλαμμένο, σαφώς, πρέπει να ‘ναι άρρωστο.
Βέβαια υπάρχει το ερώτημα: Επομένως θα παραιτηθούμε από το να μαθητεύσουν τα παιδιά σε όλο αυτό το θαύμα, το οποίο είναι μες τα πόδια μας, μέσα στα χέρια μας, η έκφραση της τέχνης η οποία γεννήθηκε από την εκκλησιαστική εμπειρία και είναι η οργανική συνέχεια του Ελληνισμού, του ελληνικού πολιτισμού. Το έχω πει κατά κόρον αλλά θα το πω μια ακόμη φορά. Ένα μάθημα στο σχολειό θα το ήθελε ο κάθε Έλληνας, εάν μπορούσε να εισαγάγει το παιδί, όποιο παιδί, μουσουλμανάκι, ό,τι να ‘ναι, από τη στιγμή που τελειώνει τη σχολική παιδεία στην Ελλάδα, απαιτώ να ξέρει όταν τελειώνει, ποια μεταφυσική γέννησε τον Παρθενώνα και ποια μεταφυσική γέννησε την Αγιά Σοφιά και την εικόνα και τον Ρωμανό τον Μελωδό. Δεν του ζητώ να πιστέψει ούτε στη μια ούτε στην άλλη, αλλά να ξέρει».
19 σχόλια:
Αυτά θα τα μάθει στη θρησκειολογία όχι στη θρησκευτική κατήχηση για ορθοδόξους.
Το ερώτημα για το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο είναι το εξής. Ο μελλοντικός πολίτης αυτής της πολιτείας, ή ο εν δυνάμει πολίτης, εφόσον έχουμε μπει στον αστερισμό της απόκτησης ιθαγένειας, τι είναι αναγκαίο να γνωρίζει, χωρίς να του μεταδίδεται φρόνημα (η καλλιέργεια του φρονήματος είναι ευθύνη και υποχρέωση της θρησκευτικής κοινότητας) παρά μόνο επιστημονικές (θεολογικές, ιστορικογραμματικές, θρησκειολογικές, θρησκειοφικοσοφικές...) γνώσεις/πληροφορίες, για το φαινόμενο της θρησκείας διαχρονικά και συγχρονικά (στην ιστορία και στην κοινωνία), τοπικά και οικουμενικά (στη χώρα μας και στον κόσμο), δίνοντας την απαραίτητη ακτινωτή και διαβαθμισμένη προτεραιότητα στα αντικείμενα βάσει του εγχώριου πολιτισμικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν;
Θρησκειολογία τώρα. Επιβάλλεται από τα πράγματα. Δώστε τη δυνατότατα στους μαθητές να δουν τη θρησκεία ως εκπαιδευτική, επιστημονική αξία και αφήστε τα κατηχητικά στο χώρο τους, που σαφώς δεν είναι το σχολείο. Προσφέρετε τη γνώση και τον πολιτισμό των θρησκειών στην κοινωνία.
Γίνετε επιστήμονες σύγχρονων σχολείων και αφήστε τα παρωχημένα γραφικά έως και αστεία περί ορθοδοξίας σε ορθοδόξους. Φτάνει πια η παρακμή και το αξιολύπητο περιθώριο.
ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΤΩΡΑ!
ΑΥΤΟ ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΓΕΝΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ!
ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΣΥΡΙΖΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΡΙΖΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΜΑΘΑΝ ΟΥΤΕ ΛΙΓΟ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, ΝΑ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΟΥΝ ΣΤΑΛΙΝΙΚΑ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ!
ΟΧΙ ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ!
Κάλεσαν τον Γιανναρά για να στηρίξει τους νεωτερισμούς τους και αυτός τελικά τους την είπε άσχημα.
Πως το έλεγαν στο χωριό μου; Πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι.
"Ένα μάθημα στο σχολειό θα το ήθελε ο κάθε Έλληνας, εάν μπορούσε να εισαγάγει το παιδί, όποιο παιδί, μουσουλμανάκι, ό,τι να ‘ναι, από τη στιγμή που τελειώνει τη σχολική παιδεία στην Ελλάδα, απαιτώ να ξέρει όταν τελειώνει, ποια μεταφυσική γέννησε τον Παρθενώνα και ποια μεταφυσική γέννησε την Αγιά Σοφιά και την εικόνα και τον Ρωμανό τον Μελωδό. Δεν του ζητώ να πιστέψει ούτε στη μια ούτε στην άλλη, αλλά να ξέρει."
Αυτό εν πρώτοις. Αλλά ακολούθως αυτού, σε μικρότερο -αλλά όχι ασήμαντο- βαθμό, να γνωρίζει, χωρίς να καλείται να πιστέψει, και για άλλες θρησκευτικές παραδόσεις, προκειμένου να κατανοεί ικανοποιητικά τη -διαφορετική- θρησκευτικότητα όπου κι αν τη βρίσκει, στον πραγματικό ή τον ψηφιακό κόσμο.
Σιγουρα ειναι κατα του θρησκειολογικου χαρακτηρα του μαθηματος ο κ. Γιανναρας; Δεν φαινεται να υποστηριζει ομολογιακο μαθημα, αλλα θρησκειολογικη διδασκαλια της ελληνορθοδοξιας. Το εχει πει και παλαιοτερα σε αρθρο του αυτο, για τον πολιτισμικο ουσιαστικα χαρακτηρα που θα επρεπε να εχει το μαθημα -κατι για αναμετρηση με την αναζητηση για την ουσια του Ειναι ελεγε, κατι τετοιο τελος παντων.
Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΑΡΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΑ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΦΙΛΗ-ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ.
Ενδιαφέρουσα η κρίση του κ. Γιανναρά! Και τεκμηριωμένη!
Λέτε να έκαναν τη ζημιά στο νέο ΠΣ κάποια παιδιά της Γ' Δημοτικού που ενημέρωσαν λάθος τους γονείς και τους παπούδες τους;
Ανώνυμε, 3 Νοεμβρίου 2019 - 8:53 μ.μ
οι Φάκελοι, και εν προκειμένω ο Φάκελος της Γ΄Δημοτικού, είναι γενικά μέρος του ΜτΘ ή μέρος του ΜτΘ Φίλη - Γαβρόγλου;
ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΠΡΟ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΑΚΟΜΑ, ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΑΚΟΜΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΦΙΛΗ-ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ, ΠΟΥ ΖΗΤΟΥΝ ΠΟΛΛΟΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ, Ο ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΕΙΧΕ ΜΕ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ, ΕΝ ΕΙΔΕΙ ΣΟΚ ΠΙΘΑΝΩΣ, ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ, ΩΣ ΕΙΧΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ, ΩΣ ΑΝΟΥΣΙΑ. ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΚΑΙ ΣΕ ΒΙΒΛΙΑ, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΤΟ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙ, Ο ΤΙΤΛΟΣ ΗΤΑΝ ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ, "ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ". ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΝΝΟΟΥΣΕ ΤΑ ΝΕΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΑΛΛΟ ΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΔΕΧΤΗΚΑΝ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ.
Η Ορθοδοξία δεν είναι ένας πολιτισμός... είναι ο Χριστός. Πλήν ο Υιός του ανθρώπου ελθών άρα ευρήσει την πίστιν επί της γης;
Αυτά στις ενορίες. Στο σχολείο είναι πολιτισμός.
Φεγγαράκι μου λαμπρό...να μαθαίνω γράμματα...του Θεού τα πράγματα! Αν βγάλουμε τον Χριστό, ούτε πολιτισμο θα έχουμε!!!
Την πατατε και σε αυτο οπως και στα υπολοιπα. Βαζετε το Γιανναρα να φαινεται υπερασπιστης του ομολογιακου μαθηματος με αυτα που ειπε, ενω εδω και χρονια εχει εκφραστει υπερ ενος υποχρεωτικου μη ομολογιακου πολιτισμικου μαθηματας των θρησκευτικων. Το ιδιο εγινε και με τις αποφασεις. Τις θεωρησατε θριαμβο της ορθοδοξιας, τις παρουσιασατε ως τετοιες, ενω στην πραγματικοτητα ανοιξαν τον ασκο του αιολου και την πορτα της εξοδου και την υποτιμηση του μαθηματος. Και στο τελος, αφου ολα θα πανε αναποδα απο ετσι οπως νομιζετε, αναποδα ετσι οπως εδω και βδομαδες σας λενε οτι θα πανε οσοι δεν εθελοτυφλουν, θα τα ριξετε ολα στους "προδοτες" και τις "σκοτεινες δυναμεις" που δεν αφηνουν δηθεν να γινει το σωστο η που δηθεν σας παραπλανησαν. Δηλαδη σοβαρα περιμενετε να υποχρεωσει το κρατος να δηλωνει κανεις αν ειναι βαπτισμενος για να τον υποχρεωσει να παρακολουθει ενα ομολογιακο μαθημα που στην πρωτη προσφυγη σε ελληνικο η ευρωπαικο δικαστηριο θα επιφερει καταδικη ξανα για το δημοσιο; Εχετε καταλαβει τι εννοει ο νομικος πολιτισμος με τον ορο "ελευθερια της θρησκευτικης συνειδησης"; Συνεχιστε τον αλαθητο δρομο σας. Εσεις και ο παπας τετοιο αλαθητο.
Κανένας δεν είπε ότι ο Γιανναράς είναι υπέρ του χριστιανικού μαθήματος.
Αλλά με όσα είπε στην ημερίδα δείχνει ότι σίγουρα δεν θεωρεί αναβάθμιση του μαθήματος τις πανθρησκειακές αρλούμπες...
Οι σμαραγδένιες αστραποβολούσες ψευτιές του χθες, του σήμερα και του αύριο χοροπηδούν στον αβυσσαλέο πυθμένα του νέου προγράμματος θρησκευτικών που τρεμοπαίζει αχνά υπό το ερωτικό βλέμμα των δημιουργών τους...ένα δάκρυ κυλά, μα η ανάσταση δεν του χαρίζεται...
Εντάξει, ο Γιανναράς ήταν πάντα απόλυτος σε κάποια θέματα, όπως και εναντίον του μαθήματος των θρησκευτικών. Δεν συμφωνούμε με την στάση του, διότι ΚΑΙ η θεωρία χρειάζεται ΚΑΙ ο θεολογικός λόγος δεν μπορεί να επιβληθεί στην πράξη, ούτε να είναι μέρος 'κοινοτικής γιορτής' τα θρησκευτικά σε ένα σύγχρονο σχολείο. Και επειδή δεν μπορούν να είναι σκέτη Λειτουργία και Πανηγύρια τα σχολικά θρησκευτικά πρέπει να καταργηθούν; Ε, να μας συγχωρήσει ο Χρήστος αλλά και η Αγία Γραφή οφείλεις πρώτα να την διαβάσεις για να την ζήσεις, αλλά και το κήρυγμα στην Εκκλησία, που είναι λόγος, διαπλάθει συνειδήσεις, και οι γιορτές 25ης Μαρτίου και 28ης Οκτωβρίου έχουν πολλές χριστιανικές αναφορές, και δεν απαγορεύει κανένας σε έναν θεολόγο καθηγητή να οδηγήσει τα παιδιά σε χριστιανικούς ναούς και να εξηγήσει τη ναοδομία, αρχιτεκτονική και θεολογία του χώρου. Μην είμαστε απόλυτοι στη ζωή, δεν είναι όλα άσπρα-μαύρα. Ας μην ξεχνάμε ότι οι γονείς παίζουν πρωτεύοντα ρόλο και εκείνοι θα καθοδηγήσουν τα παιδιά τους προς τον εκκλησιαστικό τρόπο ζωής, όχι ένα γνωστικό μάθημα στο σχολείο.
Δημοσίευση σχολίου