9/12/19

Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, Η αλήθεια για την λεγόμενη καύση των νεκρών

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ
ν Πειραιε τ 9 Δεκεμβρίου 2019
πειδή εγράφησαν κακεντρεχή σχόλια γιά τό «ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΑΟ» διδακτικό κείμενο τς γιωτάτης μας κκλησίας μέ θέμα τήν καύση τν νεκρν, διευκρινίζομε τήν σχύουσα πραγματικότητα γι’ ατό τό πολύ εαίσθητο θέμα.

 ‘‘ Σήμερα πλανται πό κερδοσκόπους ψευδής εκόνα, τι δθεν ποτέφρωση γίνεται μέ πλή καύση το σώματος στήν πυρά. πως σέ ρισμένες πε­ριπτώσεις γινόταν στήν ρχαιότητα. Ατό εναι ναληθές.
Κατά τήν σύγχρονη διαδικασία τς - κατ’ εφημισμόν - «ποτέφρωσης», μετά πό τήν καύση το νεκρο σέ κλίβανο νθρώπινος σκελετός ρίχνεται σέ λεκτρικό σπαστήρα (μίξερ, cremulator). θρυμματίζεται καί μετατρέπεται σέ σκόνη. Εδικότερα ποτέφρωση διεξάγεται σέ δύο φάσεις:
α) Στήν πρώτη φάση νεκρός εσέρχεται σέ κλίβανο καί μετά τήν καύση το σώματος του δέν πομένει τέφρα, λλά νθρώπινος  σκελετός. ,τι δη­λαδή θα πέμενε καί μετά την ταφή στό κοιμητήριο. νίοτε, κατά τήν διάρκεια τς καύσης, πάλληλος το ποτεφρωτηρίου νοίγει τόν κλίβανο καί μέ σιδερένια ργαλεα σπάει τά στά το νεκρο σέ μικρότερα τμήματα.
β) Στήν δεύτερη φάση συλλέγονται τά στά πό τόν κλίβανο καί ρίχνονται σέ μίξερ (σπαστήρα στν, cremulator). Τό μίξερ κονιορτοποιε τόν σκελετό καί τόν μετατρέπει σέ σκόνη. σκόνη συλλέγεται σέ δοχείο («τεφροδόχο») καί παραδίδεται στούς οκείους το νεκρο.
πομένως, ταν σήμερα γίνεται λόγος γιά «ποτέφρωση», δέν κυριολεκτεται ρος. Οτε ο συγγενες παραλαμβάνουν τήν «τέφρα» του νεκρο πό τό ποτεφρωτήριο. Ατό πού παραλαμβάνουν δέν εναι τό προϊόν τς καύσης (τέφρα, στάχτη), λλά σκόνη (τρίμματα) πό τά στά τά ποα ρίχθηκαν σέ σπαστήρα στν (μίξερ) μετά τήν καύση.
πό τήν ποψη ατή, σύγχρονη «ποτέφρωση νεκρν» δέν διαφέρει καί πολύ πό τήν «νακύκλωση πορριμμάτων». Εναι σαφές τι, τουλάχιστον γιά τό θος τς κκλησίας μας, ατή διαδικασία μηχανικο φανισμο το σώματος δέν τιμ τόν νεκρό. κκλησία ρνεται τι εναι ξιοπρεπές γιά τόν κεκοιμημένο νθρωπο νά καε σέ κλίβανο καί νά θρυμματισθε σέ μίξερ.
Σέ ,τι φορ στήν διαχείριση τς «τέφρας», νομοθεσία (νόμος 4368/2016 ρθρο 92. ΦΕΚ Α' 21/201.6) τήν ποβιβάζει στήν κατηγορία τν διωτικν πορριμμάτων. μετέπειτα τύχη τς «τέφρας» ποτελε διωτική πόθεση τν συγγενν, χωρίς κρατικό λεγχο προστασίας το περιβάλλοντος καί τς δημόσιας γείας (π.χ. τροφικς λυσίδας). πιτρέπεται στούς συγγενες (άν θέλουν νά ποφύγουν τά ξοδα φύλαξης τς τεφροδόχου σέ κοιμητήριο ή ποτεφρωτήριο) νά σκορπίσουν τήν «τέφρα», ετε λεύθερα στήν θάλασσα, ετε σέ περιοχή κτός σχεδίου πόλης (διάφορο ν εναι κατοικημένη καλλι­εργούμενη), ετε νά ρίξουν τήν τεφροδόχο στήν θάλασσα πό τόν ρο τι τό σκεος μπορε νά διαλυθε στό νερό. Δέν προβλέπεται κανένας λεγχος πό κρατική δημοτική πηρεσία πρός διασφάλιση τς δημόσιας γείας καί πόκειται στήν νομιμοφροσύνη καί εαισθησία τν συγγενν, άν καί πς θά τηρήσουν τίς παραπάνω πιλογές το νόμου. Πρακτικά, δηλαδή, μετά πό τήν παράδοση τς τεφροδόχου στήν οκογένεια το νεκρο, τύχη της γνοε­ται πό τό Κράτος.
λα τά παραπάνω δέν εναι ερέως γνωστά στήν πλειοψηφία τς λληνικς κοινωνίας, ποία γίνεται δέκτης συνθημάτων διαφημίσεων περί τς δ­θεν ξιοπρεπος  λύσης τς ποτέφρωσης, λλά προφανς γνοε τήν βιαιότητα καί χθρότητα πρός τό νθρώπινο σμα, ποία πιδεικνύεται κατά τήν σύγχρονη διαδικασία ποτέφρωσης.
ξιοσημείωτο δέ, εναι τι κάποιοι ψυχολόγοι θεωρον πς σύγχρονη μέθοδος ποτέφρωσης ποτελε σέ πίπεδο φαντασιακό να σοδύναμο τς α­τοκτονίας.
σφαλς πάρχουν νθρωποι, πο δέν ποδέχονται τήν κοινή Πίστη καί Ζωή τς κκλησίας, το Σώματος το Χριστο πιλέγουν κατά τό δοκον ποιούς Κανόνες καί Παραδόσεις τς κκλησίας θά κολουθον. κριβς πειδή κκλησία σέβεται τήν λευθερία τς πιλογς τους νά παραδοθον στήν πυρά, ετε πι­θυμον Κηδεία, ετε χι, παρόμοια καί κενοι φείλουν νά ναγνωρίσουν τήν λευθερία τς κκλησίας νά μήν ποχρεωθε νά τελέσει ξόδιο κολουθία γιά κάποιον, πο ποφάσισε νά μήν νήκει καθόλου νά νήκει πιλεκτικά στήν κκλησία φο πορρίπτει ρισμένες πό τίς παραδόσεις Της, πως τήν ταφή.
Διαφορετική εναι ντιμετώπιση τς κκλησίας πρός κείνους, ο ποοι κούσια μαρτυρικά (π.χ. στίς καταστροφικές πυρκαγιές) γνώρισαν τέτοιο σκληρό θάνατο καί φυσικά τίποτα καί κανείς δέν θά μπορέσει νά «μποδίσει» τόν Θεό, στήν Δευτέρα Παρουσία, νά ναστήσει τούς νθρώπους, τόσο πό τά στά, σο καί πό τήν τέφρα τους.
Πρέπει, μως, νά κατανοήσουν λοι, κόμη καί άν δέν εναι μέλη τς κκλησίας «ρνονται τήν θανασία» ψάχνουν τρόπους σο τό δυνατόν πιό «νώδυνου» χειρισμο το θανάτου, τι πανθράκωση το σώματος καί σύνθλιψη του ποτελον κδήλωση πού κατ΄ οσίαν «βεβηλώνει» τήν νθρώ­πινη παρξη. Γιά τήν κκλησία κάθε νθρωπος εναι «κατ’ εκόνα Θεο» πλασμένος. Τά νεκρά σώματα δέν εναι πορρίμματα! Δέν εναι χρηστα ντι­κείμενα, τά ποα πρέπει νά παραδοθον στήν φωτιά καί στόν θρυμματισμό, δηλαδή σέ να βίαιο φανισμό. κκλησία ρνεται τήν καύση, πειδή ρ­νεται τό μετάκλητο νθρώπινο τέλος καί τήν βία πρός τό νθρώπινο πρόσωπο. Εναι τραγικό νά καμε καί νά κονιορτοποιομε ,τι χει ληθινή ξία.
κκλησία πιλέγει καί φαρμόζει τήν ταφή, διότι σέβεται τό σμα το κεκοιμημένου νθρώπου, χει πίστη καί λπίδα στό αώνιο μέλλον καί ναθέτει στήν φύση τήν εθύνη τς φθορς το φυσικο παρόντος το νθρώπου.’’
Ο  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Πειραις ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μπορείτε να δείτε τις προηγούμενες δημοσιεύσεις του ιστολογίου μας πατώντας το Παλαιότερες αναρτήσεις (δείτε δεξιά)