Απόσπασμα ομιλίας του Πρωθυπουργού
Και μια που λέμε για το σχολείο, επιτρέψτε μου να αναφερθώ σε αυτό το σημείο και στο ζήτημα που πολύ στραβά έχει ανοίξει στην επικαιρότητα, το ζήτημα των Θρησκευτικών.
Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν μπορεί να έχει πια ομολογιακό χαρακτήρα. Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν συμβαίνει αυτό.
Όμως, ούτε οι ώρες του μειώνονται ούτε μάθημα επιλογής γίνεται ούτε χάνεται η βασική αναφορά στο ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε, αφού είναι το κυρίαρχο στη χώρα μας και καθοριστικό στη διαμόρφωση της σύγχρονης πολιτισμικής μας ταυτότητας;
Ωστόσο, το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία, ιδίως στις μέρες μας, όπου στα σχολειά μας δεν φοιτούν μονάχα παιδιά ενός δόγματος ή μιας θρησκείας, οφείλει να κάνει τους μαθητές πρωτίστως να κατανοήσουν τη θρησκευτικότητα ως πτυχή της κοινωνικής πραγματικότητας.
Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι την ευθύνη για το περιεχόμενο της διδασκαλίας έχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που οφείλει βεβαίως να λαμβάνει υπόψη του όλες τις απόψεις, αλλά κυρίως οφείλει να λαμβάνει υπόψη του τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης, αλλά και της Θεολογίας.
Φέτος, λοιπόν, στα σχολειά μας θα ξεκινήσουν δοκιμαστικά τα νέα αναλυτικά προγράμματα, στα οποία κατέληξε μετά από πολύχρονο διάλογο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο διάλογος δεν θα συνεχιστεί. Στο τέλος της χρονιάς θα αξιολογηθούν και θα καταγραφούν οι όποιες παρατηρήσεις και τυχόν διορθώσεις, ώστε να ξεκινήσει και η συγγραφή του κατάλληλου σχολικού βιβλίου.
Σ’ αυτό το διάλογο προφανώς είναι ευπρόσδεκτες οι απόψεις της Εκκλησίας, αλλά η τελική κρίση θα γίνει –και θέλω να πιστεύω σε πνεύμα σύνθεσης και συνεννόησης- από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σεβόμαστε την Εκκλησία. Αναγνωρίζουμε την αδιαμφισβήτητη παρουσία της στη συνείδηση του λαού μας μέσα στο διάβα της ιστορίας του.
Συζητούμε όμως μαζί της σε πνεύμα σεβασμού, αλλά και διακριτών ρόλων. Σήμερα ειδικά αναγνωρίζουμε στην πλειονότητα των ιεραρχών –στην πλειονότητα επαναλαμβάνω- το σημαντικό ρόλο που έχουν διαδραματίσει στο προσφυγικό ζήτημα. Η συνεννόησή μας εδράζεται για εμάς στην αρχή της θρησκευτικής ουδετερότητας τους κράτους, όχι των ανθρώπων, αλλά του κράτους ως θεσμού.
Και περιμένουμε με ενδιαφέρον να ακούσουμε ανοικτά σήμερα εδώ τι θέση παίρνουν όλα τα κόμματα, όλες οι πολιτικές πτέρυγες, όλοι οι υποστηρικτές της φιλελεύθερης ατζέντας για το ζήτημα αυτό.
Απόσπασμα Δευτερολογίας του Πρωθυπουργού
Απόσπασμα Δευτερολογίας του Πρωθυπουργού
Για τα Θρησκευτικά άκουσα την κριτική σας για τις διαδικασίες. Ελπίζω να οφείλεται στο γεγονός ότι δεν γνωρίζατε ότι εδώ και τρία χρόνια γίνεται μια διαδικασία ουσιαστικού διαλόγου στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, στο ΙΕΠ, και ταυτόχρονα δοκιμαστικά τα προγράμματα αυτά έχουν πάει σε μια σειρά από σχολεία. Ο διάλογος φυσικά, όπως είπα και στην ομιλία μου, θα συνεχιστεί και το τελευταίο που θα ήθελε κανείς να κάνει είναι μια σύγκρουση με την Εκκλησία. Αντιθέτως, είμαστε ανοικτοί να ακούσουμε τις απόψεις και να συνθέσουμε. Όποιες παρατηρήσεις υπάρχουν στο τέλος της διαδικασίας φέτος που θα γίνει αξιολόγηση του μαθήματος, θα ενσωματωθούν πριν υπάρξει σύγγραμμα.
Δεν σας άκουσα, όμως, να μιλάτε με ευκρίνεια για κάτι. Σ’ όλα τα άλλα, στα της παιδείας, ήσασταν ευκρινής, ομολογώ. Σ’ αυτό όχι και τόσο. Για την «ταμπακιέρα» να μας πείτε.
Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με το ότι πρέπει να υπάρξει αλλαγή στα αναλυτικά προγράμματα, ώστε να φύγουμε από το μάθημα ομολογίας πίστης και να πάμε σ’ ένα μάθημα το οποίο θα έχει μια ευρύτερη οπτική;
1 σχόλιο:
"Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι την ευθύνη για το περιεχόμενο της διδασκαλίας έχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που οφείλει βεβαίως να λαμβάνει υπόψη του όλες τις απόψεις," Το ίδιο πράγμα γίνεται και με τα προγράματα των θρησκευτικών των άλλων θρησκειών (μωαμεθανισμός, ιουδαϊσμός, παπισμός);
Δημοσίευση σχολίου