Κυβίστηση του Αρχιεπισκόπου στις σχέσεις του με
το Φανάρι
Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
Σε μια αιφνίδια
κυβίστηση ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος απέστειλε τον πρωτοσύγκελλο της
Αρχιεπισκοπής Επίσκοπο Θεσπιών Συμεών στο Φανάρι
και επέδωσε πρόσκληση στον Πατριάρχη
να έρθει στις 23 Μαΐου στην Αθήνα και να προστεί των εγκαινίων του Κέντρου Γεροντολογίας και Προνοιακής Υποστηρίξεως
«Ο Άγιος Πορφύριος» στο Δήλεσι της Βοιωτίας. Κυβίστηση βεβαίως και από τον
Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, ο οποίος δέχθηκε την πρόταση, λησμονώντας τα όσα
έχουν συμβεί με τον κ. Ιερώνυμο...Υπενθυμίζεται ότι η σχέση των δύο ανδρών, έως
την πρόσκληση, ήταν σε κατάσταση ρήξης.
Θυμίζουμε γεγονότα που έφεραν
και διατηρούσαν τη ρήξη:
Η ταπεινωτική ήττα του κ.
Βαρθολομαίου στην εκλογή του εκλεκτού του αρχιμανδρίτου στην εκλογή για τη Μητρόπολη Ιωαννίνων.
Σε απάντηση η εκλογή του
συγκεκριμένου κληρικού από την Πατριαρχική Σύνοδο στη Μητρόπολη Αδριανουπόλεως
και ο διορισμός του στη θέση του Διευθυντού του Γραφείου του Φαναρίου στην
Αθήνα, σε αντικατάσταση του Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννου.
Η έως και δικαστική διαμάχη των
δύο ανδρών για το Ναό του κτήματος
Προμπονά, που βρίσκεται εντός των ορίων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Οι επανειλημμένες επισκέψεις
του Οικ. Πατριάρχου στην Αθήνα χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με τον Αρχιεπίσκοπο,
και η εκ μέρους του οργάνωση «οικολογικού συμποσίου» στην Αθήνα και, εν πλω,
στον Αργοσαρωνικό.
Η σε απάντηση αυτών των
ενεργειών του κ. Βαρθολομαίου άρνηση του Αρχιεπισκόπου να τον συναντήσει όταν
ήταν στην Αθήνα.
Η πρόσκληση στο Φανάρι των
Μητροπολιτών των «Νέων Χωρών» στη διάσκεψη των Ιεραρχών του Οικ. Πατριαρχείου
και οι συνεχείς υπομνήσεις φερεφώνων του Φαναρίου στο, όπως το βλέπει ο κ.
Βαρθολομαίος, καθεστώς των «Νέων Χωρών».
Το «καπέλωμα» από την
αντιπροσωπεία του Φαναρίου του Αρχιεπισκόπου και της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της
Ελλάδος στο θέμα της μισθοδοσίας των ιερέων. Κατά τη συνάντηση με τον Υπουργό
Παιδείας Κ. Γαβρόγλου ο επικεφαλής της Μητροπολίτης εξέφρασε το ενδιαφέρον της
Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως για ΟΛΟΥΣ τους κληρικούς της Ελλάδος και όχι
μόνο για εκείνους που ανήκουν στη δικαιοδοσία της (Κρήτη – Δωδεκάνησο).
Σημειώνεται ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είχε προηγουμένως δημοσίως συμφωνήσει
με τον Αλ. Τσίπρα να απολυθούν από το Δημόσιο οι 10.000 κληρικοί της Εκκλησίας
της Ελλάδος...
Η δημόσια συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου, που
αφορούσε τη μισθοδοσία και των κληρικών του Οικ. Πατριαρχείου, η οποία έγινε
ερήμην του κ. Βαρθολομαίου.
Ο διορισμός του ευνοουμένου του κ. Ιερωνύμου δημοσιογράφου
Κων. Δήμτσα στη θέση του διοικητού του Αγ. Όρους χωρίς ενημέρωση και, επομένως, χωρίς τη συγκατάθεση
του Οικ. Πατριάρχου.
Η προειδοποίηση του
Αρχιεπισκόπου στην Ιεραρχία ότι στο απόρρητο ερμάριο της Αρχιγραμματείας της
Ιεράς Συνόδου φυλάσσει φάκελο για τον
Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, με αρνητικά στοιχεία όπως υπονόησε.
Μέχρις ώρας, δεν τον έχει κοινοποιήσει... Πολλοί αμφισβητούν ότι υπάρχει.
Υποστηρίζουν ότι συνηθίζει να αφήνει να αιωρούνται αρνητικά υπονοούμενα, άνευ
περιεχομένου.
Η στάση του κ. Ιερωνύμου στο
Ουκρανικό έχει ενοχλήσει τον κ. Βαρθολομαίο. Παρά τις επανειλημμένες επισκέψεις
που δέχθηκε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος από πατριαρχική αντιπροσωπεία, που του ζήτησε
να αναγνωρίσει ως Αυτοκέφαλη Εκκλησία τους σχισματικούς της Ουκρανίας και παρά
τις εξαπολυθείσες ενοχλήσεις και έμμεσες απειλές ανθρώπων του Φαναρίου αυτός
κρατά ουδέτερη στάση. Δεν το έβαλε στην Ημερησία Διάταξη της εκτάκτου Ιεραρχίας
και το παρέπεμψε σε Συνοδικές Επιτροπές για να γνωμοδοτήσουν επί της
εγκυρότητας της ενέργειας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ώστε να συζητηθεί σε
προσεχή Ιεραρχία. Έως σήμερα ο κ. Ιερώνυμος δεν μνημονεύει στα Δίπτυχα τον
προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας Επιφάνιο, όπως επίσης δεν
τον μνημονεύουν και όλοι οι υπόλοιποι Προκαθήμενοι, πλην του Οικουμενικού
Πατριάρχου..
Τι συνέβη και ξαφνικά όλα αυτά
λησμονήθηκαν και από τις δύο πλευρές; Τρία είναι τα θέματα που, κατά την άποψη
Αρχιερέων, μπορεί να έφεραν την κυβίστηση του Αρχιεπισκόπου και του Οικ.
Πατριάρχου. Το ένα είναι το προαναφερθέν Ουκρανικό. Ο κ. Βαρθολομαίος είναι
απομονωμένος και σε πολύ δυσχερή θέση και επιζητεί να ταχθεί υπέρ της
απονενοημένης ενεργείας του η Εκκλησία της Ελλάδος υποχωρώντας ο ίδιος σε
κάποια ζητήματα. Από την πλευρά του ο κ. Ιερώνυμος επιθυμεί να αξιοποιήσει προς
όφελός του την ανάγκη του Φαναρίου για υποστήριξη στο Ουκρανικό... Ποια θα
είναι τα οφέλη του θα φανούν στο εγγύς μέλλον. Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες
αναφέρουν ότι την 23η Μαΐου, που θα είναι στην Βοιωτία ο Πατριάρχης,
θα συνεδριάσουν για το Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα οι Συνοδικές Επιτροπές,
με γνώση και πιθανή παρότρυνση του κ. Ιερωνύμου...
Στην Εκκλησία της Ελλάδος ήδη κάποιοι έχουν
εκφραστεί υπέρ της άνευ όρων υποστήριξης του Φαναρίου στο Ουκρανικό. Μεταξύ
αυτών ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και ο κ. Βαβούσκος, οι οποίοι συμφωνούν
διαφωνώντας. Φυσικά υπέρ της υποστήριξης ο καθηγητής και οφικιάλιος του
Πατριαρχείου κ. Ιωάν. Κονιδάρης. Ουσιαστικά οι υπέρ της υποστήριξης της
απόφασης του Φαναρίου ενώ υποστηρίζουν την αυτοκεφαλία των σχισματικών της
Ουκρανίας, οι ίδιοι επιχειρηματολογούν κατά της αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της
Ελλάδος και υπέρ της απόλυτης εξάρτησής Της από το Φανάρι...Κατά της
αναγνώρισης των σχισματικών της Ουκρανίας έχουν γράψει, μεταξύ άλλων, οι
Μητροπολίτες Πειραιώς και Κυθήρων, καθώς και πλήθος κληρικών και λαϊκών
θεολόγων.
Ένα από τα θεωρούμενα ως προσδοκώμενα
οφέλη για τον κ. Ιερώνυμο είναι, ως δεύτερο θέμα, η εκλογή στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, όποτε
αυτή κενωθεί. Επιφανειακά θεωρείται εύκολο για τον Αρχιεπίσκοπο να προωθήσει
τον εκλεκτό του, που λέγεται ότι είναι ο πρωτοσύγκελλος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών
Επίσκοπος Θεσπιών Συμεών. Το έκαμε ήδη στην άλλη μείζονος σημασίας Μητρόπολη
των «Νέων Χωρών», στη Μητρόπολη Ιωαννίνων.
Όμως αυτό που συζητείται μεταξύ των Μητροπολιτών είναι πως πρακτικά δεν
θα είναι η εκλογή εύκολη για τον κ. Ιερώνυμο και ότι θα πρέπει να έρθει σε
συνεννόηση με το Φανάρι και με άλλους παράγοντες.
Το τρίτο θέμα είναι πως ο Αρχιεπίσκοπος θέλει να
κλείσει την αντιδικία για το κτήμα
Προμπονά. Μια άποψη που κυκλοφορεί είναι πως θα προτείνει στον Πατριάρχη την
ανταλλαγή του εν λόγω κτήματος με κεντρικό Ναό των Αθηνών. Λέγεται για το Ναό της Παναγίας της Χρυσοκαστριώτισσας,
που βρίσκεται στην Πλάκα, είναι του 12ου αιώνος και βρίσκεται κοντά στο Μετόχι του Παναγίου
Τάφου. Το Πατριαρχείο θα αποκτήσει έτσι Ναό στην Αθήνα, πάγιο αίτημά του, που
όλοι οι προηγούμενοι Αρχιεπίσκοποι δεν είχαν ικανοποιήσει.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου